شناسهٔ خبر: 31113656 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

یک مقام کاخ سفید:

پامپئو در سفر سه روزه به اروپای مرکزی به‌دنبال رقابت با چین و روسیه است

وزیرامورخارجه آمریکا در سفری سه روزه به اروپای مرکزی، به یافتن منافع جدید در این منطقه چشم دوخته است.

صاحب‌خبر -

به گزراش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «مایک پامپئو» وزیرامور‌خارجه آمریکا برای افزایش نفوذ در اروپای مرکزی که بیشتر تحت تاثیر روسیه و چین هستند، به مجارستان، اسلواکی و لهستان، سفر می‌کند. وی همچنین قرار است به بلژیک و سپس ایسلند نیز سفر کند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، پامپئو از روز دوشنبه سفر خود به کشورهای اروپای مرکزی را آغاز کرده است. اولین مقصد او «بوداپست» پایتخت مجارستان است. پیش از این، آخرین باری که وزیر امور خارجه آمریکا به این کشور سفر کرد، سال ۲۰۱۱ در زمان وزارت «هیلاری کلینتون» بود.

روز سه‌شنبه نیز پامپئو به «براتیسلاوا» پایتخت اسلواکی می‌رود. در ۲۰ سال اخیر هیچ مقام آمریکایی در سطح وزیر، به این کشور نرفته بود.

یکی از مقامات ارشد دولت آمریکا که نمی‌خواست نامش فاش شود، در این زمینه به رویترز گفت: «تلاش ما برای برقراری ملاقات‌های دیپلماتیک در جهت رقابت برای تاثیرگذاری مثبت و نشان دادن حمایت آمریکا از متحدان منطقه‌ای و منافعی در راستای قرار دادن گزینه جایگزین بجای چین و روسیه است».

واشنگتن نگران افزایش حضور چین در این منطقه است. به‌خصوص توسعه شرکت «هوآوی»، بزرگ‌ترین سازنده قطعات وسایل ارتباط از راه دور جهان در کشورهای مجارستان و لهستان است.

پامپئو از سوی دیگر از تبادلات انرژی  این کشورها با «مسکو» ابراز نگرانی کرده است و از مجارستان خواسته از شرکت خطوط لوله گاز «ترک استریم» حمایت نکند زیرا آن را بخشی از طرح «کرملین» برای دور زدن اوکراین، اصلی‌ترین مسیر انتقال گاز روسیه به اروپا می‌داند.

این مقام آمریکایی گفت آمریکا به‌دنبال پیش‌برد معاملات دوجانبه نظامی نیز هست زیرا مجارستان و اسلواکی خواهان خریدن جت F-۱۶ هستند.

قرار است پامپئو در لهستان در کنفرانسی شرکت کند که گفته شده محور آن «آینده صلح و امنیت در خاورمیانه» است اما در واقع نشستی ضدایرانی است. «مایک پنس» مشاور رئیس‌جمهور آمریکا نیز از ۱۳ فوریه سفری دو روزه را به مقصد لهستان و آلمان کلید می‌زند.

انتهای پیام/

نظر شما