شناسهٔ خبر: 31112757 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

پری از سیمرغ/۱۰

هجوم مشتریان بازار چارسو به ته‌دیگ جشنواره فیلم!

روز دهم جشنواره فیلم فجر ۳۷ با حاشیه‌هایی چون تاکید بر اصل «همه جا بی‌نوبت!» در پردیس چارسو، کیمیای دولت روحانی در «دیدن این فیلم جرم است»، پرواز سیمرغ‌ها بر فراز ماه کامل آبیار و معرفی یک منتقد پلشت به شب رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سینمایی فارس، دهمین و آخرین روز از سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر (بعد از تعطیلی دو روزه به مناسبت سالروز شهادت حضرت فاطمه (س)) با اتفاقات، خبرها و حواشی متفاوت و جالبی به شب رسید.

خانواده شهدای مدافع حرم «۲۳ نفر» را دیدند

همزمان با سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س)، که اکران معمول فیلم‌های جشنواره فجر در سینما رسانه و سینماهای مردمی تعطیل بود، طی اکرانی ویژه، خانواده شهدای مدافع حرم در پردیس سینمایی «ملت» به تماشای فیلم سینمایی بیست و سه نفر نشستند.

 

آخرین روز و «آشفته‌گی» که زودتر رسید

سانس ابتدایی فیلم‌ها در سینما رسانه مختص فیلم‌های کوتاه و انیمیشن بود اما آخرین روز این دوره از جشنواره فیلم فجر در سینما رسانه ملت، با اکران «آشفته‌گی» جیرانی در سانس ۱۳:۳۰ کلید خورد تا ۱۸:۳۰ نمایش فیلم‌ها تمام شود و بعد از نشست خبری، مسئولان جشنواره بتوانند سر صبر نامزدهای جوایز جشنواره را معرفی کنند.

پرواز سیمرغ‌ها بر فراز «شبی که ماه کامل شد»

ابراهیم داروغه‌زاده دبیر جشنواره بعد از آخرین نشست خبری در سینمارسانه، با حضور در جمع خبرنگاران اسامی نامزدهای این دوره از جشنواره را اعلام کرد.

 

 بر این اساس، «شبی که کامل شد» نرگس آبیار با نامزدی در ۱۳ رشته، بر سکوی نخست نامزدی جوایز ایستاد. فیلم «ماجرای نیمروز ۲؛ رد خون» با ۱۱ نامزدی و فیلم‌های «غلامرضا تختی» و «متری شش و نیم» ساخته بهرام توکلی و سعید روستایی با ۱۰ نامزدی در جایگاه سوم قرار گرفتند.

حال باید صبر کرد و دید ماه کامل آبیار که رکورددار نامزدی کسب جوایز فجر ۳۷ شده، چند سیمرغ در آسمانش پرواز خواهد کرد.

 وزیر پیشین رفاه از «رد خون» گفت

علی ربیعی، وزیر پیشین رفاه، کار و امور اجتماعی و یکی از مسئولان در زمان حمله منافقین به خاک ایران (معاون وزیر اطلاعات) پس از تماشای فیلم «رد خون» مهدویان در خصوص این اثر طی توضیحاتی گفت: این فیلم بخشی از تاریخ معاصر ایران را خیلی خوب به تصویر کشید. برخی از اتفاقات را خیلی خوش‌فرم و در قالب یک داستان خوب آورده بود‌.

این انحراف ایدئولوژیک ـ که به هر حال شاید ما نتوانیم خیلی خوب برای نسل جدید بیان کنیم که چه اتفاق تاریخی رخ داده ـ را در روایتی خیلی خوب بیان کرده بود. به اعتقاد من کارگردانش گویا خودش در آن صحنه‌ها زندگی کرده بود. من اصلا باور نمی‌کردم بعد از ۳ دهه بشود این مناسبات را این قدر دقیق بازسازی و بخشی از تاریخ را بیان کرد، فیلم از این جهت خیلی قوی بود.

«میلاد»، میزبان اختتامیه فجر ۳۷

مرکز همایش‌های برج میلاد که سال‌ها پاتوق اصحاب رسانه و سینما رسانه جشنواره فیلم فجر محسوب می‌شد، چندی است جایش را به پردیس ملت داده است، اما برای مراسم اختتامیه، پیشنهاد بهتری است. امشب قرار است آیین اختتامیه جشنواره فیلم فجر با اجرای محمدرضا شهیدی‌فرد از ساعت ۱۸ در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شود و سیمرغ‌ها بر بلندای میلاد پرواز کنند و به صاحبانشان برسند.

 

 در ضمن۲۳ آزاده سرافراز دوران دفاع مقدس که  فیلم «بیست و سه نفر» را در جشنواره دارند، میهمانان ویژه این مراسم‌اند و قرار است آیین اختتامیه فجر ۳۷ با حضور این قهرمانان حقیقی هرچه پربرکت‌تر به سرانجام برسد.

بانگ الله‌اکبر در چارسوی جمهوری

پردیس چارسو، سینمای منتقدان و هنرمندان در شب پیروزی انقلاب اسلامی، فضایی متفاوت را تجربه کرد. تعدادی از اهالی رسانه و منتقدان، راس ساعت ۲۱ به طبقه ۶ چارسو رفتند و مجموعه را غرق در غریو الله اکبر کردند و تکبیر سر دادند. تعدادی از منتقدان و کارشناسان حوزه سینما باهم در نمازخانه چارسو زمزمه می‌کردند: قرار ما، ساعت ۹ شب، جلوی پله‌های برقی.

درخونگاه، منتقد پلشت و چند داستان دیگر

سهراب‌پور، تهیه‌کننده فیلم «حمال طلا» و «درخونگاه»، که گویی نشست خبری را محلی برای گلایه و درد دل بی‌واسطه با اهالی رسانه یافته بود، گفت: موضوعی که می‌خواهم به آن اشاره کنم، انتقاداتی است که در یک هفته اخیر در مورد فیلم «درخونگاه» مطرح و یک حمله تمام عیار به کار شده است. مخصوصا در برنامه‌ای که در آن یک شبه‌منتقد که‌ مشخص است از جایی ساپورت می‌شود و ظاهر خشنی هم برای‌ خودش درست کرده است تا رعب و وحشت ایجاد کند، در آن به آثاری که این همه برای ساخته شدنش تلاش شده، توهین می‌کند.

 

وی ادامه داد: این آدم، بویی از اخلاق نبرده و فیلم‌ها و زحماتی را که هنرمندان کشیده‌اند، زیرسوال می‌برد. سابقه ایشان مشخص است و همه می‌دانند که از کجا آمده است. متاسفانه مسائل اقتصادی مردم را اذیت می‌کند و ما به‌عنوان هنرمند باید درباره این مسایل حرف می‌زدیم. امیدوارم چاره‌ای برای چنین افرادی اندیشیده شود و دیگر شاهد چنین پلشتی‌هایی نباشیم.

این صحبت‌ها در حالی عنوان شد که با نشانی‌ها و ایما و اشاره‌های سهراب‌پور در مورد منتقد مورد نظر و برنامه مذکور، حدس زدن نام دقیق این فرد و برنامه‌اش کار سختی به نظر نمی‌رسد!

باز هم چارسو؛ همه جا بی‌نوبت!

پردیس سینمایی چارسو که این دوره از جشنواره فیلم فجر میزبان هنرمندان و منتقدان بود، در روز آخر از چند چهره سیاسی از جمله علی ربیعی، وزیر سابق رفاه، کار و امور اجتماعی هم میزبانی کرد‌.

در این بین، چارسو که این اواخر عرصه حضور بچه‌های سینمادوست بی‌مجوز شده بود در آخرین روز اکران فیلم‌ها، اوقات شلوغ، پرهیاهو و بی‌نظم‌تری را نسبت به روزهای گذشته از سر گذراند؛ طوری که کنترل کارت ورود به سالن و صف‌ها در اکثر اوقات، به کلی مختل شد و تعدادی از افراد که برای خرید و اموری غیر از جشنواره به مجموعه چارسو آمده بودند در شلوغی‌ دیشب، خود را به سالن‌های نمایش فیلم رساندند تا سهمی از جشنواره امسال داشته باشند و لااقل به ته‌دیگ جشنواره برسند.

 

ازدحام جمعیت برای تماشای فیلم‌ها به گونه‌ای بود که روی پله‌ها و کف سالن‌ها هم پر از تماشاگر بود و منتقدان و هنرمندان به زحمت می‌توانستند جایی برای نشستن و تماشا پیدا کنند. ظرفیت پایین نمازخانه نیز برای نمازگزاران و پذیرایی نه چندان شایسته از مهمانان در طول جشنواره از دیگر مواردی بود که تا آخرین روز برگزاری فجر ۳۷ در پردیس چارسو ادامه داشت.

کیمیای دولت روحانی در فیلمی سراسر جرم

در چند روز اخیر حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس جمهور در صفحه توئیتر خود به نقد برخی فیلم‌های فجر ۳۷ پرداخت و در پستی کوتاه و صریح نوشت: «دیدن این فیلم جرم است، یا نمایش آن؟»

 

اکبر نبوی، منتقد سینما در واکنش به توئیت آشنا در این خصوص نوشت: تلاش خستگی‌ناپدیر آقای آشنا برای زمینه‌سازی توقیف فیلم «دیدن این فیلم جرم است» قابل درک است. این فیلم از مقوله‌ای سخن می‌گوید که در دولت آقای روحانی کیمیاست و همین موضوع، آقایان را اذیت می‌کند.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما