شناسهٔ خبر: 31111026 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا

وزیر ارتباطات: آینده روشن در گرو جوان گرایی است

تهران- ایرنا- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر استفاده از جوانان در اداره کشور گفت: اگر ظرفیت های طبیعی و نیروی انسانی کشور را شناسایی و روی آن ها تمرکز کنیم، می توانیم آینده روشن تری را برای ایران رقم بزنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات امسال در کنار مردم بندرعباس در راهپیمایی یوم الله 22بهمن شرکت کرد؛ او در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا در آستانه ورود انقلاب اسلامی به دهه پنجم عمر خود اظهار داشت: کاراترین خوانشی که همواره در نظامی جمهوری اسلامی در گذشته و حال جواب داده، تکیه بیشتر به نیروی مردم است.
«هر زمان دولت و حکومت، امور خودش را در عرصه های مختلف مانند جنگ، اقتصاد، حضور سیاسی بر پایه توانمندی مردم بنا کرده است، همواره جواب بسیار روشنی گرفته و باید همواره از آن استفاده کند.»

** استفاده از ظرفیت مردمی
عضو کابینه دوازدهم در ادامه گفت: آن چیزی که باید در شرایط فعلی روی آن تمرکز کنیم، استفاده از ظرفیت های مردمی است که همیشه پا به پای انقلاب آمده اند. اگر بتوانیم اقتصادمان را بیشتر از شکل دولتی و خصولتی خارج و به صورت واقعی به مردم واگذار کنیم، قطعاً بسیاری از موانعی که در حال حاضر به صورت بغرنج برای ما وجود دارد، حل و فصل می شود.
«یکی از چالش های مهمی که پیش روی ملت وجود دارد، چالش های اقتصادی و برخی فرآیندهای غیر شفاف در مجموعه های منتسب به دولت و بخش های خصولتی است. با واگذاری پایه های اقتصاد به مردم می توانیم، چالش های پیش روی این حوزه را راحت تر حل و فصل و البته مدیریت کنیم.»

**شکاف نسل ها را از بین ببریم
وزیر ارتباطات اظهار داشت: مسئله بعدی که وجود دارد، چالش شکاف بین نسلی است؛ دهه سوم انقلاب، نسلی هستند که نه قبل از انقلاب را دیده اند نه اوایل انقلاب را؛ چیزی که از انقلاب به خاطر دارند، بیشتر مشکلاتی بوده که در کشور وجود داشته و آنها لمس کرده اند. این نسل هیچ تجربه و نگاهی از راه حل هایی که دیگران ارائه می دهند، ندارند. البته دیگرانی که عموماً تمایلی به عزت ایران ندارند، با توجه به گذشته خود، رویکردشان نسبت به راه حل ها روشن نیست و خودشان را نیز در برعهده گرفتن مسئولیت ها دخیل نمی دانند.
به گفته آذری جهرمی، طبیعی است که نسل سوم با این شرایط غریبه باشند و خودش را در آن دخیل ندانند. در راستای آشنایی این قشر با انقلاب، موج جوان گرایی در کشور آغاز شده است. مهم ترین مسئله ای که باید برای این افراد تعریف شود، احساس تعلق به کشور است. این که بدانند ایران متعلق به خودشان است و نباید نسبت به آن احساس بیگانگی داشته باشند.

**دستور رهبر انقلاب برای جوان گرایی
آذری جهرمی اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی فرآیند جوان گرایی را آغاز و رئیس جمهوری نیز روی آن تاکید داشته اند؛ در دولت هم صحبت شد که 30 درصد از مسئولیت های دولتی در لایه های مختلف را به جوانان بدهند. هر چند که باید بگویم ما در این مسئولیت موفق نبودیم و مجلس مجبور شد قانون بازنشسته ها را در این راستا تصویب کند.
به عقیده وزیر ارتباطات، «اشکالی که در حال حاضر وجود دارد، نبود یک راهبرد مشخص برای سپردن مسئولیت ها به جوانان و آماده کردن آن ها برای قبول این مهم است. چیزی که در حال حاضر می بینیم جوان گرایی مبتنی بر شایسته سالاری نیست. مسئله مهمی که باید به آن فکر کنیم و برایش راهبرد در نظر بگیریم.»

** تاریخ شفاهی حوزه ارتباطات نگاشته می شود
وزیر ارتباطات که جوان ترین وزیر بعد از انقلاب به حساب می آید، از بدو ورود به این وزارتخانه جوان گرایی را آغاز کرد؛ وی در این خصوص گفت: کاری که ما در وزارت ارتباطات آغاز کردیم، نگارش تاریخ شفاهی بود. به این ترتیب که ما از تمام صاحب نظران این حوزه که تجربه زیادی داشتند دعوت به عمل آوردیم و تجربه شان را مکتوب کردیم تا این تجربیات در اختیار جوان ترها قرار بگیرد. در کنار مکتوب کردن تاریخ، یک شورای مشورتی برای استفاده از نظریات این افراد تشکیل دادیم.
وی افزود: در ادامه سیاست های جوان گرایی در وزارت ارتباطات شورای دستیاران جوان تشکیل شد؛ بعد از تشکیل شورای دستیاران جوان، پله های ارتقا مدیران در مجموعه و واگذاری مسئولیت ها به جوانان را تست کردیم و نتیجه هم گرفتیم. این کار تجربه بسیار خوبی بود. به نظر می رسد تمام دستگاه های اجرایی باید راهبرد و رویکردی برای واگذاری مسئولیت به جوانان تدوین کنند.

**پرورش احساس تعلق در جوانان
آذری جهرمی از چالش شکاف نسل ها، به عنوان یک فرصت بزرگ یاد کرد و گفت: این نسل اگر احساس کند در حاکمیت دخیل و تاثیرگذار است، اگر بداند حضورش فقط در زمان انتخابات و 22 بهمن مهم نیست و می تواند در تمام زمینه ها حضور موثر پیدا کند، قطعا احساس تعلقش بیشتر می شود و به همین ترتیب شکافی نسلی که وجود دارد، از بین خواهد رفت.
وزیر ارتباطات تاکید کرد: ما در گام دومی که بعد از چهل سالگی انقلاب در حال برداشتن آن هستیم، باید بپذیریم ظرفیت های زیادی در کشور داریم که بدون استفاده مانده است و هنوز نتوانسته ایم به صورت موثر از آن استفاده کنیم. ما در گذشته بازار نفتی و اقتصاد مبتنی بر منابع زیرزمینی و امثالهم را تجربه کرده ایم. تجربه هایی که گاهی موفق بوده و گاهی اوقات اشکالاتی نیز به آن وارد بوده، اما خیلی از منابع در کشور وجود دارد که ما آن ها را به خوبی نشناخته ایم و درست استفاده نکرده ایم.
«شاید در گام دوم بعد از چهل سالگی، باید روی ظرفیت های داخلی کشور، نیروی انسانی، منابع طبیعی تمرکز کرده و از آن ها استفاده کنیم. اگر رویکردمان به این سمت باشد شرایط هم برای ما مهیاتر خواهد بود. من اطمینان دارم با پتانسیل هایی که در کشور وجود دارد، حتما می توانیم آینده روشنی را برای مردم و کشور ترسیم کنیم.»
علمی**م.ش*2025

نظر شما