شناسهٔ خبر: 31103268 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

مسئول کُرد:

بزودي با دولت سوريه گفت‌وگو خواهيم کرد

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- عضو شوراي رياستي «شوراي دموکراتيک سوريه» مي‌گويد که به خاطر واکنش مثبت دولت سوريه، قرار است کُردها بزودي گفت‌وگو با دمشق را آغاز کنند.
به گزارش خبرگزاري آريا، «آزاد برازي» عضو شوراي رياستي نهاد موسوم به «شوراي دموکراتيک سوريه» اعلام کرد که خروج نيروهاي آمريکايي از سوريه به صورت جزئي خواهد بود.
شوراي دموکراتيک شاخه سياسي گروه موسوم به «نيروهاي دموکراتيک سوريه» است که تحت الحمايه آمريکا قرار دارد؛ هر چند که اين گروه تصميم خروج آمريکا از سوريه را «خنجر از پشت» (+) قلمداد کرده بود.
برازي تأکيد کرد که «اخبار منتشر شده درباره خروج نيروهاي آمريکايي، تبليغاتي است و در خصوص مسئله خروج يا جدول زماني [مربوط به اين اقدام، مسئله] واضحي وجود ندارد... ولي فکر مي‌کنم که اين خروج، جزئي خواهد بود».
وي به پايگاه خبري «باسنيوز» گفت که نابودي گروه تروريستي داعش، فقط با عمليات نظامي ميسر نيست؛ زيرا «نبرد آتي امنيتي و اطلاعاتي خواهد بود... و اين، مستلزم همکاري ديگري از سوي ائتلاف بين‌المللي [موسوم به ضد داعش به رهبري آمريکا] خواهد بود».
«دونالد ترامپ» رئيس جمهور آمريکا اخيرا اعلام کرده بود که قصد دارد نيروهاي خود را از سوريه خارج کند. «مايک پمپئو» وزير خارجه اين کشور هم گفت که با وجود اين خروج، ولي آمريکا به رهبري ائتلاف ادامه خواهد داد.
اين مسئول کُرد در ادامه درباره مذاکره کُردها با دولت سوريه ادعا کرد که دولت سوريه واکنش مثبتي به مسئله «خودمختاري» کُرد در شمال و شرق سوريه از خود نشان داده است.
وي همچنين اعلام کرد که مذاکرات بين کُردها و دولت سوريه به زودي آغاز خواهد شد و آنا نيز برگه‌اي به روسيه داده‌اند که برگه اوليه آغاز گفت‌وگو است تا بعدا به سطح مذاکره برسد.
«ماريا زاخارووا» سخنگوي وزارت خارجه روسيه اخيرا خواستار افزايش گفت‌وگو بين شوراي دموکراتيک و دولت سوريه شد.
زاخارووا گفت که اين گفت‌وگو به سود «تضمين حاکميت، استقلال و تماميت ارضي سوريه خواهد بود».
کُردها چندي پيش نيز در تلاش بودند که با دولت سوريه مذاکره کنند، ولي با مانع‌تراشيهاي آمريکا اين مذاکرات به نتيجه ملموسي ختم نشد.
در همين ارتباط، خودگردان کُرد حاضر در شمال سوريه، 30 ديماه گذشته ليست 10 بندي آماده و اعلام کرد که آن را به دمشق ارائه خواهد کرد.
در اين ليست بر «تماميت ارضي سوريه تأکيد شده و [مناطق] خودگردان نيز بخشي از نظام جمهوري دموکراتيک است که در پارلمان نماينده دارند» (جزئيات بيشتر).
خودگرداني کردهاي سوريه در قالب شوراي دموکراتيک سوريه مذاکرات با دولت سوريه را در سال 2018 به طور جدي پيگير شده و تاکنون چندين جلسه گفت‌و‌گو تشکيل شده است. اين گفت‌و‌گوها پس از تهديدات ترکيه براي حمله به شمال سوريه، وارد فاز جدي‌تري شد.
ترکيه به همراه نيروهاي هم‌پيمان خود از جمله گروهک «ارتش آزاد سوريه» در جريان عمليات «سپر فرات» (24 آگوست 2016 الي 29 مارس 2017) که هفت ماه و پنج روز به طول انجاميد، در نبرد با داعش شهر «جرابلس»، «اعزار» و مناطقي در شمال سوريه را به کنترل خود در آورد و سپس در جريان عمليات «شاخه زيتون» عليه نيروهاي کرد، (از تاريخ 20 ژانويه الي 24 مارس 2018) که به مدت دو ماه و چهار روز طول کشيد شهر «عفرين» را اشغال کرد. ترکيه تلاش دارد شمال سوريه را به منطقه نفوذ خود تبديل کند.

نظر شما