شناسهٔ خبر: 31102145 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

برخی می‌گویند عصر کتابخانه‌ها گذشته است!

71626

«روزی نیست که از نمایندگان مجلس، ائمه جمعه، استانداران و فرمانداران برای افتتاح کتابخانه‌های جدید، درخواست نداشته باشم. این استقبال نشان‌دهنده این است که تحلیل برخی که گمان می‌کنند عصر کتابخانه‌ها گذشته است، تحلیل غلطی است‌. خوشا به‌حال کسانی که در دام خطاهای تحلیلی در هیچ یک از حوزه‌ها نیفتند.»

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران، همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، در آئین افتتاح کتابخانه عمومی باباطاهر در محله آشتیانی تهران، علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: در سال ۹۷ نهاد کتابخانه های عمومی برای بازگشایی، تعمیر و بازسازی کتابخانه‌ها قدم بزرگی برداشت.

وی با اشاره به افتتاح بزرگترین کتابخانه عمومی کشور در مشهد در ۱۵ بهمن، ادامه داد: تقریباً در سه هفته گذشته نیز چهار کتابخانه روستایی در قشم به بهره‌برداری رسید و تا پایان سال‌جاری ۴۰ کتابخانه دیگر در مناطق مختلف کشور افتتاح و بازگشایی می‌شود.

او افتتاح و افزایش عضوگیری‌ها را یکی از مواردی دانست که خطای برخی تحلیل‌ها را در کشور نشان می‌دهد و با بیان این‌که دچار مشکل خطای تحلیل در همه زمینه‌های فرهنگی، سیاسی، فرهنگی، دینی و سایر زمینه‌ها هستیم، گفت: هر ساله نزدیک دهه فجر که می‌شود تحلیل‌هایی از سوی دشمنان و برخی افراد دلزده از نظام منتشر می‌شود که امسال دیگر ۲۲ بهمنی در کار نخواهد بود، اما دوباره ۲۲ بهمن مردم برای حمایت از انقلاب به خیابان‌ها می آیند و می‌بینیم این تحلیل‌ها چقدر غلط است. دشمن در خارج و برخی عوامل در داخل، این تحلیل‌ها را انجام می‌دهند تا جوانان را از دین، انقلاب و ایران خودشان جدا کنند.

وی تاکید کرد: در این تحلیل‌ها عنوان می‌شود با وجود این‌همه آسیب و گرانی، مردم همراه انقلاب نیستند، اما این تحلیل اشتباهی است چرا که مردم با جان و مال خود از انقلاب دفاع می‌کنند.

این مقام مسئول با بیان این‌که در حوزه فرهنگ هم این تحلیل‌های اشتباه وجود دارد، افزود: گفته می‌شود با ظهور و گسترش رسانه‌های مجازی، دیگر مردم کتاب نمی‌خوانند و یا اگر بخواهند کتاب بخوانند در موبایل و رایانه شخصی خود کتاب می‌خوانند. اما درست در یک روز بعد از افتتاح و زمانی که قرار نبود ثبت‌نامی از اعضا صورت بگیرد، خبر رسید که برای ثبت‌نام و عضویت در این کتابخانه ازدحام به وجود آمده است.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تأکید کرد: روزی نیست که از نمایندگان مجلس، ائمه جمعه، استانداران و فرمانداران برای افتتاح کتابخانه‌های جدید، درخواست نداشته باشم؛ این استقبال نشان‌دهنده این است که تحلیل برخی که گمان می‌کنند عصر کتابخانه‌ها گذشته است، تحلیل غلطی است‌. خوشا به حال کسانی که در دام خطاهای تحلیلی در هیچ‌یک از حوزه‌ها نیفتند.

مختارپور در ادامه نهاد خانواده، نهاد مدرسه، مسجد و کتابخانه را از مهم‌ترین نهادهای سنتی (به معنی پایدار و دیرپا) در جامعه دانست و گفت: امروز رسانه هم به این چهار نهاد اضافه شده است و یک پنج‌ضلعی را تشکیل داده‌اند. اگر این ۵ ضلع با هم هماهنگ باشند به این معنی که برای مثال اگر دانش‌آموز در مسجد می‌شنود که دروغگویی بد است، در خانه دروغ نشنود؛ از رسانه صداقت را بیاموزد، همان‌طور که در مدرسه، خانه، کتابخانه و مسجد صداقت را می‌آموزد، تربیت شکل می‌گیرد.

وی بیان کرد: اگر در مسجد کتابخوانی ترویج پیدا کند و در کتابخانه به مسائل دینی اهمیت داده شود و فرزندان در خانه به سلامت روحی، علمی و معنوی تشویق شوند و از رسانه‌ها نیز الگوی مثبت علمی و فرهنگی را دریافت کنند، ضعف‌ها و نواقصی که در همه جوامع هست و در جامعه ما به دلیل دشمنی و تحریم و فشار استکبار جهانی، بیشتر درک می‌شود، به راحتی رفع خواهد شد.

مختارپور تصریح کرد: مدیران این نهاد که اغلب از نسل جوان کشور هستند در دام تحلیل‌های غلط نیفتاده‌اند و به فعالیت خود ادامه می‌دهند، اگر به دام این تحلیل‌ها می‌افتادند وسعت کتابخانه باباطاهر را دوبرابر نمی‌کردند.

او با ارائه این آمار که در فروردین سال ۹۶، تعداد ۱۰ کتابخانه در یک روز در شهر شیراز افتتاح شد که ۹ کتابخانه آن در حاشیه شهر بود، ادامه داد: در برخی از این کتابخانه‌ها به دلیل تأخیری که در روز افتتاح برای بازگشایی به وجود آمد، مردم با فرزندان‌شان حدود یک ساعت و نیم پشت در کتابخانه ایستادند تا کتابخانه باز شود. امروز می‌بینیم کتابخانه "یار مهربان" شیراز یکی از پرمخاطب‌ترین کتابخانه‌های کشور است.

دبیرکل کتابخانه های عمومی کشور با اشاره به سخنان "جان ریچاردز" مسئول کمیته دائمی کتابخانه‌های عمومی اظهار داشت: پس از بازدید وی از کتابخانه‌های شیراز، تهران و مشهد ایشان مصاحبه کرد و راجع به آینده کتابخانه‌ها سخن گفت. چند عبارت در صحبت‌های‌شان بود که جلب توجه می‌کرد. در شیراز به کودکان گفتند: «شما کودکان بسیار خوشبختی هستید که چنین کتابخانه زیبایی دارید»، همچنین در مشهد ایشان کتابداران را فعال، متخصص و دلسوز توصیف کردند. در کتابخانه محقق حلی گفت: تعجب می‌کنم کتابداران از صبح زود در محل کار خود حاضر هستند و به مردم ارائه خدمت می‌کنند. این مسئول باسابقه ایفلا که کتابخانه‌های زیادی را در کشورهای توسعه یافته دیده است، از دیدن کتابخانه‌های ما، منابع و اعضای کتابخانه ها دچار شگفتی شده است. این مسیر به لطف خداوند و با کمک مسئولان نظام و کمک کتابداران ادامه پیدا خواهد کرد.

وی افزود: قرار بود امسال یکصد کتابخانه در کشور به بهره‌برداری برسد که از این تعداد ۶۰ کتابخانه تاکنون افتتاح شده و ۴۰ کتابخانه دیگر نیز تا پایان سال افتتاح خواهد شد.

مختارپور همچنین گفت: کتابخانه پارک شهر، از قدیمی‌ترین و معتبرترین کتابخانه‌های نهاد بود که بعد از حادثه پلاسکو نهاد کتابخانه‌ها به طور جدی با تشکیل کمیته‌ای وضعیت کتابخانه‌ها را بررسی کرد که ۲۲ کتابخانه در معرض خطر را تعطیل کرد. کتابخانه پارک شهر از جمله این کتابخانه‌ها بود که پیش از آن دچار آسیب شده بود. این کتابخانه از آنجایی که در منطقه میراث فرهنگی واقع شده است با حفظ سازه قدیمی بازسازی شده است. مدیرکل عمرانی وقت نهاد بارها به من گزارش دادند اگر کتابخانه را تخریب کنیم و از نو بسازیم هم هزینه کمتری دارد و هم سریع‌تر به بهره‌برداری می‌رسد. اما این کار با تأکید میراث فرهنگی بر حفظ سازه قدیمی کمی به طول انجامید که پس از بازسازی شاهد افزایش وسعت و کاربری کتابخانه خواهید بود. بنابراین ما در نهاد هم کتابخانه جدید می‌سازیم و هم کتابخانه های قدیمی را بازسازی می‌کنیم. این اتفاق علی‌رغم وجود مشکلات مالی و بودجه‌ای و سختی‌های فراوان در نهاد افتاده است و نشان دادیم با همین امکانات موجود و همدلی دستگاه‌های مختلف از جمله استانداری‌ها، شوراهای شهر و شهرداران می‌توانیم کتابخانه ها را توسعه بدهیم.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به سخنان شهردار مشهد در افتتاح کتابخانه مرکزی مشهد گفت: شهردار جوان و متعهد مشهد اذعان کرد ۴۵ روز پیش از افتتاح هیچ‌کس باور نداشت پروژه کتابخانه مرکزی مشهد به بهره‌برداری برسد. مطبوعات و رسانه‌های استان در زمان مطرح شدن این وعده تیتر زدند: باز هم وعده مسئولان. اما روز بعد از افتتاح روزنامه‌ها و رسانه‌ها تیتر زدند: طلسم شکسته شد.

وی ابراز امیدواری کرد: در آینده نزدیک کتابخانه‌هایی بهتر، بزرگ‌تر و با محتوایی بسیار خوب در اختیار مردم و نسل جوان قرار گیرد.

همچنین در این مراسم علی نیکنام، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان تهران در ابتدای سخنان خود از صبر و شکیبایی مردم خوب که در این سال‌ها برای ساخت کتابخانه صبوری کردند تا کتابخانه به ثمر برسد، تشکر کرد.

وی گفت: چهل سال از انقلاب اسلامی گذشت و در این سال‌ها در زمینه‌های فرهنگی، علمی و اجتماعی پیشرفت داشتیم؛ قبل از انقلاب تعداد کتابخانه های تهران و اطراف تهران به تعداد انگشتان دست نمی‌رسید اما اکنون ۱۵۵ کتابخانه در استان تهران فعالیت دارد.


نیکنام با بیان این که در روستاهای پرجمعیت پایتخت نیز ۲۸ کتابخانه فعالیت دارند و ۶ کتابخانه سیار در روستاهای دوردست خدمات ارائه می‌دهند، افزود: با هدف ارائه خدمات کتابخانه‌ای به روستاها و مناطق دور افتاده استان؛ سه دستگاه مینی بوس به عنوان کتابخانه سیار خریداری شده که در آینده نزدیک آماده ارائه خدمات به مردم در روستاهای شهرستان‌های اسلامشهر و بهارستان خواهند بود.

او با بیان این‌که امسال هم تعمیرات خوبی در کتابخانه ها داشتیم، گفت: امسال کتابخانه طباطبایی در هفته کتاب بازگشایی شد و کتابخانه عراقچی از برادران عراقچی تحویل گرفته شد و پس از استانداردسازی در اختیار شهروندان قرار گرفت.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران ابراز امیدواری کرد: کتابخانه رسالت نیز پس از انجام عملیات بازسازی و تجهیز تا پایان سال راه‌اندازی خواهد شود و امیدوارم با حمایت استانداری بتوانیم کتابخانه پارک شهر را تا اردیبهشت سال ۹۸ راه‌اندازی کنیم.


همچنین هادی امیری مدیرکل عمرانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، تأکید کرد: باباطاهر در سال ۹۵ تخریب و با کمبود اعتبار مواجه شد که از سوی شهرداری به نهاد کتابخانه های عمومی تحویل داده شد.

وی به توجه ویژه دبیرکل نهاد و اختصاص اعتبار ۱۴ میلیارد ریالی برای تکمیل و راه‌اندازی این کتابخانه اشاره و بیان کرد: از سوی شهرداری منطقه ۱۳ نیز ۸۰۰ میلیون تومان برای این کتابخانه تأمین اعتبار شد. اکنون کتابخانه باباطاهر از ۴۶۵ متر به ۱۰۰۰ مترمربع، افزایش بنا داشته است.

در ادامه آئین برگزاری بازگشایی کتابخانه عمومی باباطاهر؛ گروه سرود دانش‌آموزی به اجرای چند قطعه سرود به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی پرداختند.

در پایان این آئین از خانواده شهیدان حمیدرضا و محمد بیات، هادی امیری، مدیرکل عمرانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، محبوبه کفیلی، مسئول کتابخانه عمومی باباطاهر، رحمان‌زاده، شهردار منطقه ۱۳، عباس عالی، شهردار ناحیه ۴ منطقه ۱۳ و حمید بهداد فرد، دبیر شورایاری محله آشتیانی به پاس زحمات و همیاری مستمر در روند بازسازی کتابخانه با ارائه لوح تقدیر قدردانی شد.


کتابخانه عمومی باباطاهر در منطقه ۱۳ شهرداری تهران در محله آشتیانی واقع شده است؛ این کتابخانه ۴۶۵ متر وسعت داشت که پس از بازسازی به ۱۲۰۰ متر بنا افزایش یافت. این کتابخانه دارای بخش‌های تخصصی کودک، نوجوان، مرجع، نشریات، کلاس‌های آموزشی و پایگاه داده است که دارای ۳۰ هزار جلد کتاب و ۵۴ جلد کتاب مرجع است.

کتابخانه عمومی باباطاهر با حضور علیرضا مختارپور؛ دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور، روح‌الله هاشمی ذاکر، مشاور دبیرکل؛ مهدی رمضانی، معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی، امین متولیان، معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات، حسام قربانعلی، مدیرکل امور مجلس و استان‌های نهاد، هادی امیری، مدیرکل عمرانی نهاد، شکرالله حسن‌بیگی، معاون استاندار تهران، عبدالعظیم رضایی، معاون سیاسی – انتظامی فرمانداری تهران؛ علی نیکنام؛ مدیرکل کتابخانه های عمومی استان تهران، جمعی از مسئولان و مردم منطقه ۱۳ شهرداری تهران، همزمان با دهه فجر، بازگشایی شد.


انتهای پیام

نظر شما