شناسهٔ خبر: 31098732 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مسیر اقتصاد | لینک خبر

ظرفیت بازار ترانزیت ریلی ایران (۳)

۱.۲ میلیارد دلار درآمد بالقوه ایران از کریدور ترانزیتی شرق-غرب

افشین بیک پور

کریدور شرق-غرب و کریدور تراسیکا، محورهای ترانزیتی شرقی-غربی هستند که از ایران عبور می کنند. رقبای ایران در این محورها، تلاش های گسترده ای را برای تصاحب بازار ترانزیتی در دستور کار قرار داده اند. ایران نیز می تواند با رفع موانع داخلی و اجرای اقدامات راهبردی همچون اتصال خط ریلی شلمچه-بصره، تنها از محل ترانزیت ۱۶.۵ میلیون تن کالای چینی به عراق و کشورهای حاشیه دریای مدیترانه، سالانه ۱.۲ میلیارد دلار درآمدزایی نماید.

صاحب‌خبر -

به گزارش مقاومتی نیوز کریدور شرق-غرب همان جاده ابریشم باستانی است که می تواند کالاهای ترانزیتی چین و آسیای میانه در شرق و شمال شرقی را از طریق خاک ایران به حوزه های قفقاز، آسیای غربی و حوزه دریای مدیترانه منتقل نموده و متقابلا کالاهای تولیدی دراین نواحی را نیز به بازارهای آسیای میانه و چین ترانزیت نماید.

شاخه جنوبی این کریدور از مرزهای شمال شرقی و شرق ایران شامل دوغارون، سرخس، باجگیران، لطف آباد، اینجه برون و میرجاوه شروع و به مرزهای خروجی غربی و شمال غربی شامل جلفا، بازرگان و رازی منتهی می شود و اگر مرز شلمچه فعال شود نیز جزو آن ها به حساب خواهد آمد.

کریدور تراسیکا نیز در گذشته به عنوان مسیری که کمترین هزینه و زمان را برای اتصال کشورهای آسیای میانه به بازارهای جهانی و بنادر اروپایی دارد، معرفی شده است و در واقع منطبق بر محورهای شرقی-غربی در داخل ایران است.

تلاش رقبا برای کسب سهم بیشتر از کریدور شرق-غرب

هرچند رقبا با فعال کردن کریدور های موازی در کشور های حوزه CIS و ترکیه تلاش می کنند تا بیشتر مبادلات را از آن خود کنند، ولی می توان با برطرف کردن مشکلات و نیز احداث خط شلمچه-بصره، مانع از دست دادن بازارهای مهم کشورهای شرق و غرب ایران بخصوص بازار چین شد.

در حال حاضر محور سرخس-رازی فعال ترین محور این کریدور است که در ۶ ماه نخست سال ۹۷ فقط ۵۰۰۰۰ تن کالا از آن ترانزیت شده است.

میزان مبادلات کریدور شرق-غرب در سال ۲۰۱۷

در ادامه، میزان مبادلات کشور چین بر اساس آمارهای اخذشده از سایت تریدمپ در سال ۲۰۱۷ میلادی مورد بررسی قرار گرفته است.

چین–حوزه دریای مدیترانه:

بدون احتساب نفت، در سال ۲۰۱۷ میلادی مقدار مبادله چین با کشور های ترکیه، سوریه و رومانی ۱۴ میلیون تن بوده است. عمده کالاهای مورد مبادله در این تجارت محصولاتی همچون کود، کک، نخ، کاغذ و مقوا، پروفیل های فولادی، قطعات وسایل نقلیه، سنگ ساختمانی، سنگ های معدنی، آرد گندم، روغن سویا، چوب، ضایعات مس و پلاستیک بوده است.

چین–عراق:

در سال ۲۰۱۷ میلادی مقدار صادرات چین به عراق ۲.۵ میلیون تن بوده است و غالب کالاها قطعات و وسایل مکانیکی و الکتریکی، پوشاک، پلاستیک و محصولات آن بوده است.

۱.۲ میلیارد دلار درآمد بالقوه ایران از کریدور شرق-غرب

بر اساس آمار بیان شده، در مجموع مقدار کل تبادلات تجاری کشور چین با کشورهای غربی ایران، حدود ۱۶.۵ میلیون تن است.

از آنجا که هر تن ترانزیت بار حدود ۷۵ دلار درآمد مستقیم برای ایران به همراه خواهد داشت، با تسهیل ترانزیت و جذاب ساختن حمل و نقل ریلی برای صاحبان کالا و همچنین اتصال خط ریلی شلمچه-بصره، ظرفیت درآمدزایی از محورهای شرقی-غربی تا ۱.۲ میلیارد دلار در سال افزایش پیدا خواهد کرد.

انتهای پیام/ راه و ساختمان

نظر شما