شناسهٔ خبر: 31083695 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جمهوریت | لینک خبر

ناسا: سال ۲۰۱۸ در رتبه چهارم گرم ترین سال های تاریخ زمین قرار گرفت

طبق دو گزارش مجزا که روز ششم فوریه از طرف ناسا و اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا (NOAA) منتشر شد سال ۲۰۱۸ چهارمین سال گرم در تمام تاریخ کره زمین محسوب می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش جمهوریت ;

طبق دو گزارش مجزا که روز ششم فوریه از طرف ناسا و اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا (NOAA) منتشر شد سال ۲۰۱۸ چهارمین سال گرم در تمام تاریخ کره زمین محسوب می‌شود.

طبق گزارش اداره NOAA سال گذشته به حدی گرم بوده است که دمای سطح زمین و سطح اقیانوس‌ها ۱.۴۲ درجه فارنهایت (۰.۷۹ درجه سلسیوس) بالاتر از متوسط قرن بیستم اندازه‌گیری شده است. از زمان ۱۸۸۰ که ثبت این رکوردها آغاز شد تنها سه سال ۲۰۱۶، ۲۰۱۵ و ۲۰۱۷ از این سال گرم‌تر بودند؛ سال ۲۰۱۶ بالاترین رتبه در این لیست محسوب می‌شود که دلیل اصلی آن هم رخ دادن پدیده ال نینو بوده است.

“پیام اصلی این است که سیاره ما در حال گرم شدن است”. این‌ها را گامی اشمیت (Gavin Schmidt) مدیر موسسه تحقیقات فضایی Goddard تحت مدیریت ناسا در نیویورک سیتی به خبرنگاران در کنفرانس خبری اعلام کرده است. “و البته قطعا درک ما از دلایل رخ دادن این پدیده‌ها نیز بسیار قدرتمندتر شده است. این گرمایش جهانی به دلیل گازهای گلخانه‌ای است که ما در طول صد سال گذشته وارد اتمسفر کردیم”.

تبریک می‌گوییم؛ پنج سال گرم کره زمین سپری شد!

البته رخ دادن پدیده گرمایش زمین چیز جدیدی نیست. ۹ مورد از زمستان‌های گرم تاریخ از سال ۲۰۰۵ تا به حال رخ داده است و پنج رتبه اول از گرم‌ ترین سال های کره زمین نیز در ۵ سال گذشته یعنی از ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ واقع شده‌اند. البته برای چک کردن میزان دقت این گزارش‌ها، ناسا و اداره ملی آمریکا گزارش‌های خود را با یافته‌های دیگر گروه‌ها شامل اداره Met انگلستان و سازمان جهانی هواشناسی مقایسه کردند که آنها نیز سال ۲۰۱۸ را به عنوان چهارمین سال گرم در تمام تاریخ اعلام کرده بودند.

“رکورد میزان گرمای ثبت شده در دمای اقیانوس‌ها و سطح زمین در بسیاری از مناطق اروپا، کشورهای حوزه مدیترانه، خاورمیانه، نیوزلند، روسیه و بخش‌هایی از اقیانوس‌های آرام غربی و آتلانتیک به ثبت رسیده است.” اینها را Deke Arndt، مدیر بخش نظارتی NOAA در مرکز ملی اطلاعات محیطی در اشویل کارولینای شمالی به خبرنگاران اعلام کرده است. البته این گرمایش جهانی در همه نقاط جهان نیز اتفاق نیافتاده است و بخش‌های داخلی قسمت‌های شمالی آمریکای شمالی و به خصوص بخش‌های داخل فلات کانادا، دمای کمتری را نسبت به متوسط سال‌های اخیر به ثبت رساندند. همین دمای پایین ثبت شده نیز باعث شده است که ۲۰۱۸، تنها در میان ۲۰ رتبه اول گرم‌ترین سال های آمریکای شمالی قرار بگیرد و رتبه‌ی بالاتری کسب نکند. اما به طور کلی در اکثر نقاط جهان هم دمای سطح زمین هم دمای دریا‌ها بالاتر از میزان متوسط بوده است.

ناسا: سال ۲۰۱۸ در رتبه چهارم گرم ترین سال های تاریخ زمین قرار گرفت

طبق یافته‌های اداره ملی جوی و اقیانوسی آمریکا دمای ثبت شده در مناطق خشکی ۲.۰۲ فارنهایت (۱.۱۲ درجه سلسیوس) و دمای اقیانوس‌ها ۱.۱۹ فارنهایت (۰.۶۶ درجه سلسیوس) گرم تر از میزان متوسط قرن بیستم اندازه‌گیری شده است. در تصویر بالا شما می‌توانید نقاطی از زمین که نسبت به متوسط دمای ثبت شده در آن نقطه گرم‌تر شده‌اند و یا دمای پایین‌تری به ثبت رسانده است را مشاهده کنید.

گرم شدن یخ‌های قطب شمال نگران‌کننده است

بیشترین مناطقی که از این تغییرات آب و هوایی تاثیر می‌پذیرند مناطق قطب شمال هستند که بین ۲ تا ۳ برابر سریع‌تر از متوسط جهانی در حال گرم شدن بوده‌اند. “ما به طور واضحی درباره اتفاقاتی که در قطب شمال رخ می‌دهد نگران هستیم.” اینها را اشمیت می‌گوید.

ما یک کاهش بسیار شدید در میزان یخ‌های دریایی مناطق شمالی داشته‌ایم، به خصوص در فصل تابستان و در ماه سپتامبر که میزان این یخ‌های دریایی به حداقل خود می‌رسد. همچنین کاهش این میزان در فصل زمستان نیز ادامه داشته ، اما مقدار آن کمتر از دیگر نقاط سال بوده است.

تغییرات آب و هوایی ایالات متحده آمریکا در سال گذشته

در کشور آمریکا سال ۲۰۱۸، چهاردهمین سال گرم در ۱۲۴ سال گذشته‌ی این کشور است که این گرمایش شدید در حداقل ۴۸ ایالت جنوبی آن صدق می‌کند. دمای ثبت شده در این مناطق ۱.۵ فارنهایت (۰.۸۳ درجه سلسیوس) گرم‌تر از متوسط قرن بیستم بوده است و همانطور که در نقشه زیر می‌توانید ببینید، مناطق قرمز پررنگ گرم‌ترین سال تاریخ خود را پشت سر گذاشته‌اند و دمای ثبت شده در مناطق نارنجی، جزو ۱۰ درصد بالایی بیشترین دماهای ثبت شده در تاریخ این مناطق بوده است:

ناسا: سال ۲۰۱۸ در رتبه چهارم گرم ترین سال های تاریخ زمین قرار گرفت

دمای مناطقی که با نارنجی روشن نمایش داده شده‌اند، جزو یک سوم پایینی گرم ترین سال های این مناطق محسوب می‌شود. همچنین سال گذشته، سومین سال پرباران در تاریخ یالات متحده آمریکا بوده است و هاوایی رکورد بیشترین باران در طول ۲۴ ساعت را در تاریخ کشور آمریکا به ثبت رسانده است. این ایالت شاهد بارش ۴۹.۶۹ اینچ معادل ۱۲۶ سانتی‌متر باران در حد فاصل روزهای چهاردهم تا پانزدهم آوریل در جزیره Kauai بوده است. البته در کنار این بارش باورنکردنی، شاهد خشک‌سالی شدیدی نیز در چهار بخش در جنوب غربی آمریکا بوده‌ایم. با وجود اینکه این مناطق در گذشته هم شاهد خشکسالی و کاهش باران بوده‌اند، اما تغییرات آب و هوایی شدید میزان خشکی آنها را افزایش داده است و به دلیل افزایش دما، خاک این مناطق بسیار خشک‌تر از گذشته شده است.

ناسا: سال ۲۰۱۸ در رتبه چهارم گرم ترین سال های تاریخ زمین قرار گرفت

همچنین اتفاقات تاثیرگذار زیست محیطی تاثیر زیادی بر اقتصاد آمریکا گذاشته است. ۱۴ حادثه و اتفاق مربوط به محیط زیست در سال گذشته در این کشور رخ داده است که بیش از یک میلیارد دلار هزینه بر دوش دولت این کشور گذاشته است. این رقم چهارمین هزینه سنگین از سال ۱۹۸۰ محسوب می‌شود؛ طبق گفته‌های Arndt، فقط در سه مورد توفان‌های فلورنس و مایکل و آتش‌سوزی گسترده کمپ ‌فایر کالیفرنیا که بخش‌های غربی این کشور را در بر گرفت، ضرر مستقیمی معادل ۹۱ میلیارد دلار به این کشور وارد شد.

بررسی مجدد اطلاعات ناسا دقت آنها را تایید می‌کند

دانشمندان حوزه محیط زیست احتیاط فراوانی داشته‌اند تا اطلاعات غیر قطعی و غیر دقیق را از نتایج این آزمایش را حذف کنند. به طور مثال آنها این نکته را در نظر گرفتند که متدولوژی‌های بررسی آب و هوا در سال‌های گذشته تغییر کرده است. همچنین برای جلوگیری از اشتباهاتی که بر اثر پدیده «جزیره حرارتی شهری» رخ می‌دهد (که در آن شهرها گرم‌تر از مناطق اطراف خود هستند) این نهادهای تحقیقاتی بیشتر اطلاعات خود را از مناطق روستایی جمع‌آوری می‌کنند و با توجه به اینکه با جابه‌جا شدن ایستگاه‌های تحقیقاتی، محیط پیرامون آنها نیز دگرگون می‌شود، دانشمندان این نکته را نیز در نتایج خود لحاظ کرده‌اند.

همچنین لازم است بدانید که ماهواره‌های ناسا از سال ۱۹۷۹ اطلاعات مربوط به آب و هوا را رصد کرده‌اند که آن هم به عنوان یک تضمین مجدد برای سنجش صحت و دقت اطلاعات جمع‌آوری شده از روی زمین به کار گرفته می‌شود

 نتایج جمع‌آوری شدع از این ماهواره‌ها نشان می‌دهد که مناطق قطبی در حال گرم شدن است و مقدار اندازه‌گیری شده در رابطه با این گرما بیشتر از مقداری است که از آنالیزهای انجام شده بر روی سطح زمین به دست آمده است.

نظر شما