شناسهٔ خبر: 31081628 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

درگفت‌وگو با اسپوتنیک عنوان شد

تأکید سفیر روسیه بر مفید بودن همکاری با ایران و ترکیه

سفیر روسیه در سوریه اعلام کرد، تلاش‌های این کشور برای تحقق تسویه بلندمدت در بحران سوریه نتایج خوبی داشته که دلیل آن در وهله اول به اقدامات مسکو با همکاری تهران و آنکارا برمی‌گردد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «الکساندر یفیموف» سفیر روسیه در سوریه طی گفت‌وگویی با «اسپوتنیک» عربی به توضیح آخرین تحولات مربوط به سوریه پرداخت.

اسپوتنیک: مسأله اصلی امروز سوریه، تسویه سیاسی نهایی برای این بحران است؛ چشم‌انداز این مسأله چیست؟

یفیموف:روسیه تلاش زیادی در راستای تحقق تسویه بلند‌مدت برای بحران سوریه بر اساس قطعنامه 2254 شورای امنیت انجام می‌دهد. این موضوع در عمل نتایج زیادی داشته؛ دلیل آن در وهله اول به اقدامات زیادی مربوط می‌شود که ما در کنار ایران و ترکیه به عنوان دو کشور ضامن در نشست آستانه انجام دادیم.

وی ادامه داد، مسأله مهم در این مرحله، تلاش برای فعال کردن کمیته قانون اساسی است، امید می‌رود لیست نامزدها برای عضویت در این کمیته هر چه زودتر آماده شود تا کار خود را آغاز کند. به هر حال روسیه تمام تلاش خود را در این زمینه می‌کند و به نزدیک کردن دیدگاه‌ها در تمام مسایل مربوط به پرونده سوریه متعهد است. موضوع قابل توجه تمایل کشورها عربی برای ازسرگیری روابط با دمشق است و مشخص است بازگشت سوریه به آغوش کشورهای عربی، تأثیرات مثبتی بر تلاش‌های بین‌المللی برای پایان دادن به بحران سوریه دارد و به همین دلیل مسکو بازگشت سریع سوریه به اتحادیه عرب را تأیید می‌کند.

اسپوتنیک: به نظر شما میزان احتمال خروج نیروهای آمریکایی از سوریه - که ترامپ در ماه دسامبر اعلام کرد- چقدر است؟

یفیموف: اینکه آمریکا قصد خود برای خروج نیروهایش از سوریه را اعلام کرده، حتما نشانه مثبتی است و روزهای آینده میزان اجرایی شدن این تصمیم را مشخص ‌می‌کند. تا کنون هیچ اقدام جدی از سوی طرف آمریکایی در این خصوص ندیده‌ایم و میان مقامات آمریکایی در این خصوص اختلافی جدی وجود دارد. بارها گفتیم حضور آمریکا و متحدانش موسوم به «ائتلاف بین‌المللی» در خاک سوریه غیرقانونی است ، منجر به متشنج شدن وضعیت سیاسی و نظامی می‌شود و روند سیاسی را به تأخیر می‌اندازد؛ همچنین مشکلات زیادی در روند انتقال کمک‌های انسانی به مناطق خارج از تسلط ارتش سوریه ایجاد می کند.

اسپوتنیک:تحولات اخیر در منطقه کاهش تنش در ادلب حاکی از سختی وضعیت در این منطقه است؛ به نحوی که ادلب به مرکزی برای تجمع تروریست‌ها و افراد گروه‌های غیرقانونی مسلح تبدیل شده و اینها از تمام نقاط سوریه به این منطقه منتقل می‌شود. روزانه چندین مورد نقض آتش‌بس در مناطق کاهش تنش ثبت می‌شود؛ آیا در سال جاری (2019) این مشکلات حل خواهد شد؟

یفیموف: در واقع پس از آنکه «هیئة تحریر الشام» توانست بر تمام منطقه کاهش تنش مسلط شود و تمام معارضان میانه‌رو از این منطقه فرار کردند؛ وضعیت در ادلب به سرعت متشنج شد. روزانه چندین مورد نقض آتش‌بس از سوی افراطی‌ها دیده می‌شود که طی آن شهروندان غیرنظامی هم در کنار نظامی‌ها کشته می‌شوند. بر اساس آمار وزارت دفاع روسیه از سپتامبر 2018 تا کنون بیش از هزار مورد نقض آتش‌بس در این زمینه ثبت شده است؛ حملات افراد مسلح، تهدیدی برای نیروهای ما در پایگاه حمیمیم نیز هست.

سفیر روسیه ادامه داد: امیدواریم طرف ترکی بتواند به تعهدهای خود بر اساس مذاکرات سوچی (در 17 سپتامبر 2018) عمل کند و با کمک یکدیگر (ترکیه و روسیه) قادر خواهیم بود توافق ایجاد منطقه عاری از سلاح در ادلب را اجرایی کنیم. باید تأکید کرد این اقدامات، موقتی است و هدف نهایی بازگرداندن مشروعیت به این بخش از کشور سوریه است؛ نباید اجازه داد مشروعیتی برای (تسلط) باندها (گروه‌های تروریستی) بر این قسمت از شمال غرب سوریه ایجاد شود. در مذاکرات آستانه سوم که قرار است در نیمه فوریه در سوچی برگزار شود درباره آتش‌بس در ادلب صحبت خواهد شد.

سفیر روسیه در ادامه درباره همکاری اقتصادی این کشور با سوریه نیز صحبت کرد و گفت، علیرغم تحریم‌های غرب علیه هر دو کشور حجم تبادل تجاری آنها در سال گذشته میلادی (2018) 30 درصد افزایش داشته است.

انتهای پیام/ص

نظر شما