شناسهٔ خبر: 31078272 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

نامه خانواده جاسوس آمریکایی به ظریف

خانواده جاسوس لبنانی مقیم آمریکا که در ایران دستگیر شده است، نامه‌ای به وزیر امور خارجه کشورمان نوشتند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از روزنامه النهار چاپ لبنان، خانواده نزار زکا که از حدود سه سال و نیم پیش در ایران به اتهام جاسوسی برای آمریکا بازداشت است، نامه سرگشاده‌ای را به محمدجواد ظریف نوشتند و قرار است زمانی که وی به بیروت سفر می‌کند، تحویلش دهند.

در این نامه با ادعای اینکه فعالیت‌های زکا در راستای آزادی بیان و حق دسترسی به اینترنت بوده، آمده است: «ما خانواده نزار زکا که در ایران بازداشت شده است، از شما مصرّانه و به‌دور از تکلفات دیپلماتیک که به‌خوبی با آن آشنا هستید، می‌خواهیم فوری نزار، فرزندمان را که از 2015 تاکنون بدون هیچ اتهامی در زندان‌های ایران بازداشت است، آزاد کنید».

 خانواده نزار زکا پیش‌تر نیز از سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان خواسته‌ بودند که با میانجی‌گری زمینه‌های آزادی وی را فراهم کند.

حدود یک ماه پیش نیز سعد الحریری، نخست‌وزیر لبنان در اقدامی مداخله‌جویانه با ارسال پیامی به حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان خواستار آزادی نزار زاکا شده بود.

به گزارش آنا، نزار زکا شهریور ۹۳ به بهانه حضور در همایش «هفته فناوری اطلاعات و ارتباطات پارسی‌زبانان» وارد تهران شد، هرچند خبرها فقط از حضور وی در وزارت ارتباطات و فناوری حکایت نمی‌کرد. حضور وی در نشست تخصصی بین‌المللی «زن، امنیت، توسعه پایدار» که در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد، حرف و حدیث‌ها را درباره جاسوس‌بودن وی محکم‌تر کرد.

هرچند وی به‌عنوان کارشناس فناوری اطلاعات به ایران آمده بود، ولی بررسی سوابق وی نشان می‌دهد که زکا در لبنان از فعالان سیاسی طرفدار جریان غرب‌گرای ۱۴ مارس به شمار می‌رفت و روابط گسترده‌ای نیز با آمریکایی‌ها داشته است. همچنین آسوشیتدپرس اعتراف کرد که یک سازمان غیرانتفاعی به ریاست نزار زکا در مجموع ۷۳۰ هزار دلار از دولت آمریکا برای پیش‌بردن پروژه‌هایش در غرب آسیا پول گرفته است و مدعی شد زکا به ۱۰ سال حبس محکوم است.

نزار زکا از فارغ‌التحصیلان آکادمی نظامی «ریورساید» آمریکا در ۱۹۸۵ و عضو شورای فارغ‌التحصیلان این آکادمی نظامی است. 

انتهای پیام/4033/

نظر شما