شناسهٔ خبر: 31075627 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

تایید گزارش سازمان ملل درباره خاشقچی توسط ترکیه

منبع: فارس

وزیر امور خارجه ترکیه در واکنش به انتشار گزارش سازمان ملل درباره قتل خاشقچی گفت که نتایج این گزارش با یافته‌های ترکیه تطابق دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه روز جمعه گفت که سازمان ملل باید تحقیق درباره موضوع قتل «جمال خاشقچی» روزنامه نگار منتقد سعودی را بازگشایی کند.

وی در ادامه گفت: نتایج گزارش سازمان ملل درباره جنایت قتل خاشقچی با آن چیزی که ما بدان دست یافتیم تطابق دارد.

روز گذشته یک کمیته تحقیق که به نمایندگی از سازمان ملل متحد در حال بررسی پرونده قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد عربستانی است، اعلام کرد شواهد نشان می‌دهد که این قتل به دستور و توسط مقام‌های سعودی انجام گرفته است.

بیشتر بخوانیم:

مغرب رسماً از ائتلاف متجاوز سعودی خارج شد

در بخشی از این گزارش آمده است که خاشچقی «قربانی قتلی بی‌رحمانه و از پیش برنامه‌ریزی‌شده بوده است که توسط مقام‌های حکومت سعودی طرح‌ریزی و اجرا شده است.»

این گزارش از مقام‌های سعودی به دلیل مانع‌تراشی در مسیر تحقیقات درباره این قتل انتقاد و تأکید کرده است که سعودی‌ها تلاش‌ها برای روشن شدن حقایق را «به شدت تضعیف» کرده‌اند.

در بخشی از گزارش آمده است: «با کمال تأسف، به بازپرسان ترکیه‌ای وقت و دسترسی کافی داده نشده تا بررسی حرفه‌ای و مؤثری در صحنه جرم انجام داده و به میزان استاندارد تحقیقات بین‌المللی تفتیش کنند.»

خاشقچی که زمانی از مشاوران ارشد دربار پادشاهی سعودی بود، از یک سال گذشته به دلیل انتقاد از سیاست‌های «محمد بن‌سلمان» ولی‌عهد سعودی مجبور شد عربستان را ترک کند. وی که از زمان ترک وطن ده‌ها مطلب انتقادی در مورد سیاست‌های بن‌سلمان منتشر کرده بود، مهر ماه امسال برای انجام امور مربوط به ازدواج مجبور به مراجعه به کنسولگری سعودی در استانبول شد. او دیگر هرگز زنده از این ساختمان خارج نشد. آنطور که شواهد نشان می‌دهد، وی توسط یک تیم ترور سعودی کشته و تکه‌تکه شده است. مقام‌های سعودی قتل خاشقچی را تأیید کرده‌اند، اما تلاش می‌کنند بن‌سلمان را از اتهام مشارکت در طرح‌ریزی این قتل مبرا کنند.

نظر شما