شناسهٔ خبر: 31068330 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

از عجیب‌ترین و کهنسال‌ترین دانشگاه‌های جهان چه می‌دانید؟

جست وجو و کنکاش در دانشگاه‌های جهان ما را با نکات شگفت انگیز و جالب توجهی درباره آنها آشنا می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، تحصیلات در کالج بسیار پیشرفته‌تر از مدرسه است و فرصتی برای رشد دانش آموزان در زمانی است که افق‌های خود را فراتر از دیوار‌های تحصیلشان گسترش می‌دهند تا تجربیات فراوانی که جهان ارائه می‌دهد ، کسب کنند.

مطالعه در یک دانشگاه خارجی می‌تواند برای بسیاری از افراد جالب و هیجان انگیز باشد، مخصوصا اگر آن دانشگاه دارای ویژگی‌های خاص و گاهی عجیب و غریب باشد. در اینجا فهرستی از برخی دانشگاه‌های عجیب و غریب جهان تهیه شده است که از سواحل آفریقا، شهر باستانی اورشلیم، استرالیا و فرهنگ غنی و تاریخی اروپاست.

دانشگاه‌ها بر اساس معیار‌های زیر انتخاب و رتبه بندی شدند:

• دانشگاه باید حداقل ۵۰ ساله باشد و یک دانشگاه تحقیقاتی باشد.  
• زمین‌های پردیس، تاریخ و دسترسی به منطقه بزرگتر
• رتبه بندی سازمان‌های غیر دولتی سال ۲۰۱۵ از رتبه دانشگاهی دانشگاه‌های جهان 
• هر دانشگاه یک "عامل عجیب و غریب" دارد 

دانشگاه سالامانکا

دانشگاه سالامانکا در سال ۱۰۹۴ تاسیس و در سال ۱۱۶۴ توسط پادشاه آلفونوسو X راه اندازی شد. در سال ۱۱۹۴ به یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های اسپانیا و دومین دانشگاه اروپایی قدیمی تبدیل شد. بیش از ۳۰۰۰۰ دانشجو در این دانشگاه حضور دارند و تحصیل می‌کنند و منبع اصلی درآمد در شهر اسپانیایی سالامانکا است. سالامانکا تاریخ قابل توجه‌ای دارد، این شهر در دوره پیش از روم توسط Vaccaei، قبیله سلتیک تاسیس شده است. در قرن ۳ قبل از میلاد، حنیبال غم انگیز شهر را محاصره کرد و هنگامی که کارتاگینان به دست رومی‌ها افتاد، شهر به یک مرکز تجاری مهم در امپراتوری روم تبدیل شد.

دانشگاه فرایبورگ

از عجیب‌ترین و کهنسال‌ترین دانشگاه‌های جهان چه می‌دانید؟

دانشگاه آلبرت لویدیف فرایبورگ، یک دانشگاه تحقیقاتی عمومی واقع در فرایبورگ آلمان است که در سال ۱۴۵۷ توسط سلسله هاپسبورگ تاسیس شده است، این دانشگاه از نظر قدمت پنجمین دانشگاه در آلمان به شمار می رود و توسط دانشگاهیان، نمایندگان سیاسی و رسانه‌ها به عنوان یکی از دانشگاه‌های نخبه کشور شناخته می‌شود. این یکی از موسسات تحقیقاتی و آموزشی اروپا است.

بیشتر بخوانید: اسامی برترین دانشگاه‌های دنیا در سال ۲۰۱۸ اعلام شد

فرایبورگ آلمان با استاندارد‌های بالای زندگی و پیشرفت‌های زیست محیطی شناخته می شود و در قلب منطقه تولید شراب بادن (یک نقطه توریستی اولیه و نقطه ورود به منظره سیاه جنگل) واقع شده که نورگیرترین و گرم‌ترین شهر در آلمان است و تاریخ، فرهنگ، تفریح ​​و آموزش عالی دارد.

دانشگاه ملی سن مارکوس

از عجیب‌ترین و کهنسال‌ترین دانشگاه‌های جهان چه می‌دانید؟

دانشگاه ملی سن مارکوس در سال ۱۵۵۱ توسط حکم سلطنتی امپراتور روم مقدس چارلز V تاسیس شده است و تاریخ و صناعی قوی دارد. در واقع قدیمی‌ترین دانشگاه در آمریکا است و به عنوان "دین آمریکا" نامیده می‌شود. این دانشگاه در حال حاضر حدود ۳۵۰۰۰ دانشجو دارد، همچنین نکته جالب و قابل توجه اینکه برنده جایزه نوبل ماریو ورگاس لووسا از این دانشگاه فارغ التحصیل شده است.

شهر لیما دارای دانشجویان زیادی است که توسط conquistador معروف به Francisco Pizarro فتح شد و در حال حاضر جمعیتی حدود ۱۰ میلیون نفر دارد. لیما بزرگترین و مهمترین شهر پرو است و مرکز صنعت، تجارت، فرهنگ و غذا به شمار می رود. شهر تحت تاثیر یک ترکیب منحصر به فرد از فرهنگ اروپایی، آند، آفریقایی و آسیایی قرار گرفته است و مرکز تاریخی لیما در سال ۱۹۸۸ به عنوان میراث جهانی یونسکو ثبت شد.

دانشگاه وین

از عجیب‌ترین و کهنسال‌ترین دانشگاه‌های جهان چه می‌دانید؟

در سال ۲۰۱۵ دانشگاه وین ۶۵۰ امین سالگرد خود را جشن گرفت،   دانشگاه وین در سال ۱۳۶۵ توسط دوک رودولف IV تاسیس شد و یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های آلمان و امروز یکی از مشهورترین و بزرگترین دانشگاه در اروپا است. در حال حاضر تقریبا ۶۹۰۰ دانشمند، تحقیق و تدریس را در دانشگاه انجام می‌دهند که طیف وسیعی از موضوعات از قبیل: الهیات کاتولیک و پروتستان، حقوق، علوم اقتصادی و علوم رایانه، مطالعات فرهنگی-فرهنگی و مطالعات تاریخی-فرهنگی، علوم اجتماعی و روانشناسی، علوم انسانی و علوم طبیعی، ریاضیات، علوم ورزشی و آموزش معلم را شامل می‌شود.

دانشگاه کویمبرا

از عجیب‌ترین و کهنسال‌ترین دانشگاه‌های جهان چه می‌دانید؟

دانشگاه کویمبرا در سال ۱۲۹۰ تاسیس شد و قدیمی‌ترین موسسه علمی پرتغالی در جهان  است؛ اکنون ۲۴۰۰۰ دانشجو در زمینه‌های مختلف به تحصیل و تحقیق مشغول هستند. شهر کویمبرا دارای تاریخ و قدمت بالایی است. قدمت بسیاری از ساختمان‌های باستان شناسی به دوران رومی برمی گردد. امروزه، هنوز هم آبراهه‌ها و کریپتوپورکتوس‌ها حفظ شده اند و ساختمان‌های تاریخی قرون وسطی هم وجود دارند. در سال ۲۰۱۳، دانشگاه توسط یونسکو به فهرست میراث جهانی اضافه شد.

دانشگاه بمبئی

از عجیب‌ترین و کهنسال‌ترین دانشگاه‌های جهان چه می‌دانید؟

دانشگاه بمبئی یکی از ۳ دانشگاه ایالتی هند است و بسیاری از رشته‌ها و زمینه‌های تحصیل را ارائه می‌دهد. یکی از فارغ التحصیلان برجسته لین دانشگاه  مهاتما قندی، رهبر جنبش استقلال هند و پدر ملت هند است. از نظر تعداد دانشجویان، دانشگاه بمبئی یکی از بزرگترین کشور‌های جهان است که بیش از ۵۰۰ هزار نفر جمعیت دارد. این  دانشگاه رتبه پنج ستاره را از شورای ملی ارزیابی و اعتباردهی دریافت کرده است.

بیشتر بخوانید: آشنایی با برترین و معتبرترین دانشگاه‌های جهان

این دانشگاه ۲ محوطه دانشگاهی دارد که شامل ۲۲۰۰۰ متر مربع کلاس‌های درس، ۸۴۰۰۰ متر مربع فضای آزمایشگاهی،  ۲ مرکز پس از فارغ التحصیلی، ۳۵۴ دانشکده وابسته و ۳۶ واحد است. بر طبق گزارش وب سایت آنها، تعداد ۱۵۶ مقاله در روزنامه‌های بین المللی به چاپ رسیده است.  

دانشگاه سیدنی

از عجیب‌ترین و کهنسال‌ترین دانشگاه‌های جهان چه می‌دانید؟

دانشگاه سیدنی یک دانشگاه تحقیقاتی عمومی در سیدنی استرالیا و اولین دانشگاه استرالیاست که در سال ۱۸۵۰ تاسیس شد و ۵۳۰۰۰ دانشجو در آن تحصیل می کنند و یکی از معتبر‌ترین دانشگاه های سیدنی است.

تعدادی از امکانات دانشگاه برای تحصیل و تحقیق در اختیار دانشجویان قرار می گیرد، یکی از این امکانات یک جزیره است که در پارک دریایی بزرگ باران، مرکز تحقیقات غلات IA واتسون، واقع در نربری در شمال و مرکزی نیو ساوت ولز و ملاحظات Molonglo واقع در قلمرو پایتخت استرالیا قرار دارد. دانشگاه سیدنی در نزدیکی خط ساحلی معروف جنوب غربی استرالیا واقع شده  و یکی از زیباترین دانشگاه ها در جهان شناخته شده است.

دانشگاه لاگوس

از عجیب‌ترین و کهنسال‌ترین دانشگاه‌های جهان چه می‌دانید؟

دانشگاه لاگوس در سال ۱۹۶۲ تاسیس شده است و به عنوان «دانشگاه انتخاب اول» شناخته می‌شود. این دانشگاه مرکز پژوهش‌های دانشگاهی قرار دارد که آموزش‌های کیفی و پژوهشی را به همه دانشجویان ارائه می کند. پس از آن که نیجریه استقلال خود را به دست آورد، به کمک این کشور، دانشگاه لاگوس برای آموزش نیروی کار حرفه ای تاسیس شد.

امروز دانشگاه دارای بیش از ۴۵ هزار دانشجو و دارای میراث عالی تحصیلی است لاگوس پرجمعیت‌ترین شهر نیجریه با بیش از ۱۶ میلیون نفر جمعیت و مرکز اقتصادی مهم در نیجریه و تمام آفریقا است. مرز این شهر با اقیانوس اطلس به جنوب، بر اهمیت شهر به عنوان یک بندر مهم افزوده است.

دانشگاه یونسی

از عجیب‌ترین و کهنسال‌ترین دانشگاه‌های جهان چه می‌دانید؟

یک دانشگاه تحقیقاتی خصوصی در سئول کره جنوبی، دانشگاه یونسی یکی از ۳ دانشگاه «SKY» کره‌ای است که معتبرترین آن‌ها در کشور محسوب می‌شود؛ دانشگاه یونسی که در سال ۱۸۸۵ تاسیس شده یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های کره جنوبی است.

سئول پایتخت کره جنوبی، در امتداد رودخانه هان قرار دارد و دارای تاریخی عمیق است که بیش از ۲ هزار سال قبل و در قرن ۱۸ توسط Baekje، یکی از ۳ امپراطوری کره، تأسیس شد. این شهر خیره کننده است که در امتداد کوه‌های با شکوه و بلند در ۲۷۴۴ فوت، که بیشترین بازدید پارک ملی در هر فوت مربع  را دارد، واقع شده است. نه تنها سئول در میان چشم انداز زیبا قرار گرفته است، بلکه شهر جزو ۵ خانه میراث جهانی یونسکو از قبیل: خانه سلطنتی سلسله چسون است.

دانشگاه بازل

از عجیب‌ترین و کهنسال‌ترین دانشگاه‌های جهان چه می‌دانید؟

دانشگاه بازل دانشجویان سوئیس و سراسر جهان را جذب می‌کند و شرایط تحصیلات عالی را در سوئیس زرق و برق دار ارائه می‌دهد. این دانشگاه در حدود ۱۳۰۰۰ دانشجو از بیش از ۱۰۰ کشور، از جمله ۲۷۰۰ دانشجوی دکترا دارد؛ با توجه به دستاورد‌های تحقیقاتی آن، دانشگاه به طور مرتب یکی از دانشگاه‌های برجسته تحقیقاتی در جهان شناخته شده است.

۷ دانشکده شامل طیف گسترده‌ای از رشته‌های دانشگاهی است که تمرکز خود را بر ۵ بخش استراتژیک علم زندگی، مطالعات بصری، علوم نانو، پایداری و تحقیقات انرژی و مطالعات اروپایی و جهانی تقسیم می‌کند.  

دانشگاه آکسفورد

از عجیب‌ترین و کهنسال‌ترین دانشگاه‌های جهان چه می‌دانید؟

هیچ فهرستی از دانشگاه‌های برتر دنیا بدون وجود دانشگاه آکسفورد وجود ندارد. اگرچه ممکن است دانشگاه از نظر دیگران در فهرست غیرقابل انعطاف نباشد ولی برای بسیاری از افراد، آکسفورد مطمئنا جذاب و غیر عادی است در واقع آکسفورد مفهوم ایده "دانشگاه" را به تصویر می‌کشد.

به هر حال دانشگاه آکسفورد هیچ پایه شناخته شده‌ای ندارد و بر اساس شواهدی که وجود دارد، از سال ۱۰۹۶ در این دانشگاه تدریس می‌شود و آن را قدیمی‌ترین دانشگاه در جهان انگلیسی زبان و دومین دانشگاه  جهان محسوب می کنند. آکسفورد در کشور زیبای انگلستان واقع شده است و دارای بزرگترین دانشگاه مطبوعات در جهان و بزرگترین کتابخانه دانشگاهی در انگلستان  است. برخی از بزرگترین روشنفکران جهان از جمله ۲۷ برنده جایزه نوبل  از این دانشگاه معتبر فارغ التحصیل شده اند.

دانشگاه شیلی

از عجیب‌ترین و کهنسال‌ترین دانشگاه‌های جهان چه می‌دانید؟

از سال ۱۸۴۳ دانشگاه شیلی، مدرنیزه سازی، فن آوری و تحقیق در شیلی بوده و در پایتخت شیلی، سانتیاگو واقع شده است.

سانتیاگو یک شهر قدیمی است که در سال ۱۵۴۱ تاسیس شده و بزرگترین و مهمترین شهر در این کشور با جمعیتی ۷ میلیون نفری و با منظره‌ای از کوه‌های بلند، محیط زیبا و پر از تاریخ و فرهنگ است. همچنین مسئولیت ۴۵ درصد تولید ناخالص داخلی کشور را برعهده دارد.

دانشگاه شیلی دارای بیش از ۳۸ هزار دانشجو است که با تحقیق و پژوهش در توسعه سانتیاگو کمک کرده است. این دانشگاه در بسیاری از رشته‌های تحصیلی درجه‌های متعددی را ارائه می‌دهد. نکته جالب توجه این  است که فارغ التحصیلان برجسته این دانشگاه شامل پابلو نرودا و گابریلا میستر و همچنین ۲۰ رئیس جمهور شیلی هستند.

دانشگاه ایالتی تایوان

از عجیب‌ترین و کهنسال‌ترین دانشگاه‌های جهان چه می‌دانید؟

دانشگاه تایوان، یک دانشگاه تحقیقاتی مشترک است که شامل ۵۴ دانشکده، ۱۰۳ نهاد کارشناسی، ۴ مرکز تحقیقاتی و بیش از ۳۲ هزار دانشجو است. این دانشگاه در سال ۱۹۲۸ توسط ژاپن در دوره استعمار ژاپنی تاسیس شد و امروزه به عنوان یکی از معتبر‌ترین دانشگاه‌های تایوان شناخته شده است.

۵ دانشگاه در منطقه تایپه بزرگ و ۲ پردیس اضافی در Nantou County وجود دارد؛ این دانشگاه مدیریت مزارع، جنگل‌ها و بیمارستان‌ها را برای تحصیل و تحقیقات اداره می‌کند. تایوان جزیره‌ای با دشت‌های وسیع، تپه‌های گسترده و یک رشته کوه است که ستون فقرات این جزیره را تشکیل می‌دهد.

فعالیت ژئوترمال باعث ایجاد چشمه‌های آب گرم در عمق کوه‌ها شده است و با توجه به موقعیت گرمسیری و بارندگی‌های فراوان، پوشش گیاهی متنوعی دارد.

انتهای پیام/

نظر شما