شناسهٔ خبر: 31067471 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

گزارش ایسنا از ۴۰ سال اقتدار دفاعی جمهوری اسلامی ایران

71489

چهل سال پیش در چنین روزی پرسنل نیروی هوایی ارتش با امام خمینی (ره) بیعت کردند؛ بیعتی که بنا به گفته بسیاری از تحلیل‌گران بین‌المللی مسیر پیروزی انقلاب اسلامی را هموار کرد و به تحقق آن را تسریع بخشید.

صاحب‌خبر -

نیروی هوایی ارتش که از نخستین نیروهای مسلحی بودند که به انقلاب پیوستند، پیش از ورود امام خمینی (ره) به کشور، بارها در تظاهرات مختلف در مخلالفت با رژیم شاهنشاهی و در حمایت از امام راحل و مسیر انقلاب حضور یافتند و به همنی دلیل نیز در بحبوحه پیروزی انقلاب اسلامی، چندید مرتبه مورد حمله گروهی از گارد شاهنشاهی نیز قرار گرفتند؛ اما این مسیر جدید خود باز نایستادند و با شعارهایی از جمله «ما پرسنل هوایی هستیم، ما منتظر خمینی هستیم» و «به فرمان خمینی؛ نظامیان ملی؛ از طاغوت گسستیم، به ملت پیوستیم» استواری خود بر مسیر امام خمینی (ره) را اعلام می‌کردند. نوزدهم بهمن ۱۳۵۷ اما گروهی از همافران و درجه داران این نیرو با برگزاری یک راهپیمایی به طرفدارای از انقلاب، به اقامتگاه امام (ره) رفتند و با شعار «ما همه سرباز توییم خمینی، گوش به فرمان توییم خمینی» بر وفاداری خود به مسیر انقلاب اسلامی تاکید کردند.

به همین مناسبت ایسنا بر آن شد تا طی گزارشی، به بیان برخی دستاوردهای شاخص نیروهای مسلح طی ۴۰ سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بپردازد.

ناوشکن پیشرفته دماوند: ناوشکن دماوند از جدیدترین تجهیزات ناوبری و سیستم‌های پیچیده دفاعی برخوردار است و خط تولید آن از اواخر سال ۸۵ در صنایع دریایی شهید تمجیدی راه اندازی و در سال ۹۱ تکمیل و به آب انداخته شد.

ناو موشک انداز سپر: ناو سپر ۴۷ متر طول، ۳ متر و ۹۰ سانتی‌متر ارتفاع، حداکثر ۳۵ گره دریایی سرعت دارد و مجهز به انواع سلاح‌های پیشرفته بومی‌سازی‌شده شامل سامانه موشکی سطح به سطح، توپ‌های ۷۶ و ۴۰ میلی‌متری و رادار کنترل آتش با قابلیت ردیابی جنگنده‌ها و موشک‌های کروز است.

زیر دریایی غدیر: زیردریایی غدیر به منظور انجام عملیات در آب‌های کم عمق یک زیر دریایی منحصر به فرد است، سیستم تحرک و رانش، سیستم انتقال قدرت و گیربکس، سامانه یکپارچه سیستم و سلاح، سامانه یکپارچه سوناری، سامانه پریسکوپ، سامانه رادار، سامانه هدایت و ناوبری و سامانه مدیریت نبرد از مشخصات ویژه زیر دریایی غدیر است.

هواپیمای جنگنده و آموزشی پیشرفته صاعقه ۲: هواپیمای جت مافوق صوت دو کابین صاعقه ۲ مأموریت پشتیبانی انجام مأموریت‌های تاکتیکی و آموزش خلبانان در مرحله پیشرفته مورد بهره برداری قرا ر می‌گیرد. بالا بردن قدرت رزمی این هواپیما با به کارگیری سامانه‌های الکترواویونیک و سلاح پیشرفته امکان آموزش پیشرفته را برای جنگنده‌های سنگین موجود و یا جدید فراهم کرده است.

جنگنده آذرخش: آذرخش دومین هواپیمای جنگنده ساخت ایران، پس از جنگنده صاعقه است. این جنگنده می‌تواند ۴۰۰۰ تا ۴۵۰۰ کیلوگرم مهمات با خود حمل کند و حداکثر سرعت آن ۱/۶ ماخ است.

جنگنده کوثر: یک هواپیمای شکاری رهگیر است که مأموریت آن پشتیبانی نزدیک از حوزه رزم زمینی است و قابلیت مانور بسیار بالایی دارد. متخصصین صنایع هوایی توانسته‌اند تجهیزات الکترونیکی پیشرفته‌ای را برای این هواپیما، طراحی و نصب کنند و از دیگر قابلیت‌های این جنگنده نصب انواع موشک‌ها و بمب‌های مورد نیاز صحنه رزم بوده و به گونه‌ای طراحی و ساخته شده که با دیگر تجهیزات و سلاح‌های ساخت داخل سازگاری کامل دارد. این هواپیمای تمام ایرانی و بومی صرفاً به دست متخصصین داخلی و با بهره‌گیری از دانش و فناوری‌های بومی به‌ویژه در بخش موتور و سیستم‌های الکترونیک در داخل کشور ساخته شد و در تولید آن وابستگی به هیچ کشوری وجود ندارد.

بالگرد ملی صبا ۲۴۸: بالگرد ملی صبا ۲۴۸ به‌دست متخصصان شرکت پشتیبانی و نوسازی بالگرد ایران وابسته به سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع طراحی و ساخته شده است. استفاده از فناوری‌های روز در حوزه ناوبری، هدایت و سامانه‌های مکانیکی، کارکرد قابل قبول در حالت یک موتور خاموش، قابلیت اطمینان بالا، صدا و ارتعاشات کم و سرعت بالا، قابلیت عملیاتی در محدوده دمایی ۲۵- تا ۵۵ درجه سانتی‌گراد و بدنه آئرودینامیکی از ویژگی‌های این بالگرد محسوب می‌شود.

موشک کروز برد بلند زمینی هویزه: موشک هویزه دارای برد پروازی بیش از ۱۳۵۰ کیلومتر است که علیه اهداف زمینی ثابت استفاده می‌شود. آماده سازی و واکنش سریع، ارتفاع پروازی پایین، دقت بالای ناوبری و اصابت به هدف و قدرت تخریب زیاد از ویژگی‌های برجسته این موشک است.

موشک بالستیک دوربرد خرمشهر: این موشک به عنوان جدیدترین موشک بالستیک ساخت ایران است که اخیراً به سر جنگی‌های جدید از نوع هدایت شونده تا پایان مسیر (با استفاده از بالک‌های نصب شده بر روی سرجنگی) مجهز شده‌است.

اژدر والفجر: اژدر پیشرفته والفجر با ویژگی‌های هوشمندی، قابلیت ضد فریب، سرعت زیاد و سرجنگی با قدرت انفجاری و تخریب بسیار بالا قادر است با غافلگیری ظرف چند ثانیه اهداف و شناورهای بزرگ دریایی را به‌طور کامل منهدم و غرق کند.

قایق تندرو ذوالفقار: این شناور که به پیشرفته‌ترین تجهیزات الکترونیک، مخابراتی و اپتیکی مجهز است، دارای سرعت و قدرت مانور قابل توجهی است و طراحی آن بر اساس شرایط آب و هوایی و ویژگی‌های منطقه خلیج فارس انجام شده است.

موشک سجیل: موشک سجیل نخستین موشک زمین به زمین برد بلند دو مرحله‌ای سوخت جامد در کشور است که توسط متخصصان اقتدار آفرین سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع طراحی و ساخته شده است.

موشک دوربرد عماد: نخستین موشک دوربرد جمهوری اسلامی ایران با قابلیت هدایت و کنترل تا لحظه اصابت به هدف می‌باشد که قادر است اهداف مورد نظر را با دقت بالا مورد اصابت قرار داده به‌طور کامل منهدم کند.

موشک ذوالفقار: موشک ذوالفقار، سر جنگی بارانی دارد و می‌تواند اهداف و مواضع پخش شده روی زمین و باندهای فرودگاهی را با دقت بالا هدف قرار دهد.

موشک کروز قدیر: قدیر نسل جدیدی از موشک کروز جمهوری اسلامی است که با برد ۳۰۰ کیلومتر اهداف دریایی دشمن را با دقت و قدرت تخریب بالا منهدم می‌کند.

موشک نقطه زن فاتح ۳۱۳: موشک نقطه زن فاتح ۳۱۳ با برد ۵۰۰ کیلومتر با بهره‌گیری از توانمندی‌های داخلی و فناوری بومی طراحی و ساخته شده است.

موشک کروز نصر هوا پایه: این موشک با توجه به جستجوگر راداری از دقت بالایی در اصابت و انهدام اهداف مورد نظر برخوردار است و پس از شلیک از هواپیماهای جنگنده نیازی به پشتیبانی ندارد. هواپیمای جنگنده می‌تواند به سرعت از نقطه خطر دور شود.

موشک‌های کروز نصیر: موشک کروز سطح به سطح نصیر با قابلیت شلیک از ساحل و دریا علیه اهداف دریایی از جمله کشتی‌های جنگی و اسکله‌ها به‌کار گرفته می‌شود.

موشک کروز زمینی سومار: موشک کروز زمینی سومار محصولی جدید است که از ویژگی‌های متمایزی در مقایسه با قبل در سیستم‌های کنترل، سازه و پیشران برخوردار است و اثر بسیار تعیین کننده‌ای در ارتقای توان دفاعی کشور دارد.

موشک کروز دریایی قادر: این موشک با برد حدود ۲۰۰ کیلومتر و قابلیت آماده سازی و واکنش سریع می‌تواند اهداف دریایی از جمله ناوچه‌ها و ناوهای جنگی و اهداف ساحلی دشمن را منهدم کند.

موشک دور برد زمینی قدر : این موشک‌ها در سه نوع H، F و S تولید شده است. موشک بالستیک قدر F ، یک موشک دوربرد است که از سوخت مایع استفاده می‌کند. این موشک قادر است اهداف مختلفی را تا شعاع نزدیک ۲۰۰۰ کیلومتری با دقت بالا هدف قرار دهد. موشک بالستیک قدر H نیز بردی در حدود ۱۶۵۰ تا ۱۷۰۰ کیلومتر داشته و قادر است به خوبی اهداف را در این فاصله مورد اصابت قرار دهد. این موشک نیز از سوخت مایع بهره گرفته است. درباره موشک بالستیک قدر Sنیز اطلاعاتی منتشر نشده اما برد این موشک حدود ۱۳۵۰ کیلومتر است و از سوخت مایع بهره می‌برد.

موشک دور برد زمینی قیام: این موشک‌ها توانایی انهدام طیف متنوعی از اهداف را دارد و با توجه به قابلیت‌های تاکتیک پذیری بالا، ماندگاری طولانی در صحنه نبرد و رادار گریزی می‌تواند در هر شرایطی اهداف مورد نظر را منهدم کند.

موشک فاتح مبین: موشک فاتح مبین بر اساس فناوری‌های پیشرفته بومی طراحی و ساخته شده و قادر است در همه ساعات شبانه روز و شرایط محیطی و جنگ الکترونیک دشمن، اهداف خاص مورد نظر را در روی زمین و دریا تشخیص داده و مورد اصابت قرار دهد. موشک فاتح مبین صددرصد داخلی و توسط دانشمندان وزارت دفاع ساخته شده و مراحل طراحی، تولید، زیرساخت‌ها و آزمایش‌های آن کاملاً بومی است. این موشک قابلیت دارد از تمامی موانع و سدهای ضد موشکی که برای تضعیف قدرت بازداندگی طراحی می‌شود، عبور کند.

موشک هوا به هوای فکور: موشک فکور، یک موشک هوا به هوای راداری میان‌برد است که بر اساس آخرین فناوری‌های روز دنیا طراحی و ساخته شده است. این موشک توسط هواپیمای جنگنده شلیک می‌شود و می‌تواند با انواع مختلف جنگنده‌های مهاجم در محدوده عملیاتی خود درگیری داشته باشد.

موشک هدایت لیزری هوا به سطح و سطح بینا: موشک بینا یک موشک هدایت شونده لیزری هوا به سطح و سطح به سطح می‌باشد که قابلیت شلیک از هواپیما و انواع سکوی پرتاب زمینی را دارا است.

سامانه راکتی فلق: این سامانه از قدرت مانور بالا، زمان استقرار و روانه سازی کوتاه، انجام عملیات ضربتی و توانایی جابجایی در مناطق صعب العبور برخوردار می‌باشد.

موشک پدافند هوایی صیاد: موشک صیاد ۲ یک موشک پدافند هوایی برد متوسط و ارتفاع بلند است که بر اساس فناوری‌های روز دنیا طراحی شده و قادر است انواع بالگردها، هواپیماهای بدون سرنشین و اهداف با سطح مقطع راداری کوچک و دارای سرعت و مانور بالا را در محدوده عملیاتی خود منهدم کند.

سامانه ضد زره دهلاویه: موشک دهلاویه یکی از پیشرفته‌ترین موشک‌های ضد زره است که برای انهدام انواع تانک‌های پیشرفته مجهز به زره واکنشگر طراحی شده است. موشک دهلاویه با بهره‌برداری از هدایت خاص در مقابل انواع جنگ‌های الکترونیکی دشمن مقاوم است.

سامانه پدافند هوایی یا زهرا (س): این سلاح پدافندی قابلیت شناسایی، ردیابی و انهدام اهداف هوایی مانند انواع هواپیما، بالگرد و پهپاد را در برد کوتاه دارد. سامانه متحرک پدافند هوایی یا زهرا (س) قابلیت اتصال به شبکه پدافندی کشور را دارد.

سامانه پدافند هوایی مرصاد: سامانه موشکی زمین به هوای مرصاد یک سامانه پدافند هوایی پیشرفته و کار آمد با برد متوسط است که قادر به انجام عملیات پدافند علیه انواع هواپیماهای سریع، بالگرد، هواپیمای بدون سرنشین و موشک کروز را دارد.

ماهواره بر سیمرغ: سیمرغ، ماهواره‌بری است که برای قراردادن یک ماهواره ۱۵۰-۱۰۰ کیلوگرمی در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین به کار می‌رود.

ماهواره بر سفیر فجر: ماهواره بر سفیر فجر که کلیه مراحل طراحی و ساخت آن به صورت بومی در سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع انجام شده است، تثبیت توانمندی ماهواره برهای جمهوری اسلامی ایران برای استقرار ماهواره در مدار زمین و دستیابی به یک پروژه ملی قابل طرح در سطح جهانی است.

ماهواره ایرانی طلوع: ماهواره طلوع که نخستین ماهواره بومی سنجش از دور ایرانی است که دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است. این ماهواره دارای دقت نشانه‌وری ۲ درجه‌ای است و انرژی مورد نیاز خود را از آرایه‌های خورشیدی نصب شده بر روی آن تأمین می‌کند.

کاوشگر پژوهش: کاوشگر پژوهش که حامل یک میمون از نژاد رزوس بود، پس از طی یک مسیر زیر مداری تا ارتفاع ۱۲۰ کیلومتر، در مدت زمان حدود ۱۵ دقیقه توانست به زمین بازگردد و موجود زنده را سالم بازیابی نماید.

پایگاه ملی فضایی امام خمینی (ر ه): پایگاه فضایی حضرت امام خمینی (ره) که نخستین پایگاه سکو ثابت جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود مجموعه عظیمی است که کلیه مراحل آماده سازی، پرتاب، کنترل و هدایت ماهواره‌برها را برعهده دارد.

پهپاد تاکتیکی مسلح مهاجر ۶: این پهپاد توانمندی انجام مأموریت‌های شناسایی، مراقبت و رزمی با شعاع عملیاتی گسترده و مداومت پروازی بالا را برای نیروهای مسلح با قابلیت اطمینان فوق‌العاده، فراهم می‌سازد تا بتوانند عملیات مراقبت، شناسایی و انهدام اهداف مورد نظر را انجام دهند.

پهپاد راهبردی فطرس: این پهپاد راهبردی با محموله، دارای شعاع عملیاتی تا ۲۰۰۰ کیلومتر، سقف پرواز ۲۵۰۰۰پ ا و قابلیت ۱۶ تا ۳۰ ساعت پرواز مداوم قادر است علاوه بر مأموریت‌های شناسایی و مراقبت با مسلح شدن به موشک‌های هوا به سطح و انواع راکت‌ها، مأموریت‌های رزمی را انجام دهد.

تانک کرار: تانک پیشرفته بومی کرار با قابلیت و توانمندی‌های فراوانی که به خود اختصاص داده می‌تواند نقش مهمی در اجرای این راهبرد ایفا کند.

موتور ملی توربوجت ایران (اوج): نخستین موتور توربوجت ملی، قابلیت عملکرد پروازی تا ارتفاع ۵۰ هزار پا را دارا بوده و مجهز به سامانه‌های متعددی است که در شرایط مختلف عملیاتی و محیطی از توانمندی بالایی برخوردار است و قابلیت نصب بر روی انواع پرنده‌های با وزن برخاست حداکثر ۱۰ تن را دارا می‌باشد.

خودروی سنگین راه‌کنشی: این خودرو قابلیت حمل انواع لانچر، موشک، رادار، راکت و پست‌های فرماندهی را داراست و با داشتن سیستم تعلیق مستقل و محورهای متحرک، قادر می‌باشد در مناطق ذوعارضه و صعبالعبور، بسیار قوی و نرم عمل کرده، انتقال شتاب به سامانه مورد حمل را به حداقل برساند.

خودرو زرهی ضدمین و ضدکمین طوفان: خودروی طوفان یک خودروی ۴*۴ با قابلیت مقاومت در برابر انفجار مین و تله‌های انفجاری با قدرت چندین کیلوگرم TNT و سطح حفاظت در برابر گلوله‌های مختلفِ هسته فولادی است. «طوفان» به گونه‌ای طراحی شده است که علاوه بر تحرک بالا و توانمندی عبور از موانع ذو عارضه، قابلیت عبور از کانال آب با عمق ۱.۵ متر و عبور از موانع عمودی ۵۰ سانتی متر را دارا می‌باشد. نفربر ضد مین و ضد کمین طوفان قابلیت حمل ۱۰ سرنشین را داراست افزود: این خودرو با تجهیز به چرخ‌های پنچررو قادر است عملیات را ادامه داده و نیز برای ترک محل درگیری در حالت پنچری چرخ‌ها تا شعاع ۵۰ کیلومتری حرکت کند.

سلاح ملی خیبر: این سلاح که نخستین سلاح انفرادی ملی به شمار می‌آید، علاوه بر سه وضعیت شلیک ضامن، تک تیربار و رگبار، از سیستم جدید سه تیر برخوردار است.

سلاح ملی زعاف (کلت کمری): کلت کمری ۹ میلی متری زعاف با استفاده از فناوری پیشرفته، ویژه نیروهای نظامی و انتظامی طراحی و ساخته شده است.

سامانه آتش نشانی هوایی پیشرفته سنگین: این سامانه می‌تواند توسط یک فروند هواپیمای جت آتش نشان، ۱۸ تن آب را در مدت کوتاه ۵ ثانیه بر روی مساحت تعیین شده مورد حریق با رعایت الگوی مناسب تخلیه کند. این سامانه به گونه‌ای طراحی شده که آب پرحجمی را در مخازن تحت فشار با جداره‌های نازک نگهداری و حمل می‌کند، این سامانه توسط یک فروند جت در طول پرواز به سرعت مخزن را تخلیه کرده و تحت تأثیر ناخواسته تلاطم سیال و تغییر وزن قرار نمی‌گیرد. با ساخت این سامانه کشورمان می‌تواند با آتش سوزی‌های گسترده و پرحجم با سهولت و قدرت مقابله کند و در برطرف ساختن مباحث و مسائل زیست محیطی مانند ریزگردها این سامانه قابلیت‌های فراوانی دارد.

انتهای پیام

نظر شما