شناسهٔ خبر: 31052490 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

فاطمه ذوالقدر در گفت و گو با فارس:

‎وضعیت کشتی‌های چینی تغییر نکند حجتی استیضاح می‌شود

‎فاطمه ذوالقدر گفت: ۱۵۰ نفر از نمایندگان از پاسخ‌های وزیر جهاد کشاورزی قانع نشده‌اند و اگر ظرف حداکثر یک ماه نسبت به تعیین تکلیف کشتی‌های چینی اقدام نشود وزیر را استیضاح خواهیم کرد.

صاحب‌خبر -

‎به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، پس از آن که صید بی رویه کشتی‌های صنعتی و حمایت‌های سازمان شیلات ایران از صید ترال و صنعتی ساکنان سواحل خلیج فارس و دریای عمان را در نگرانی شدید فرو برد و رسانه‌ها به صورت جدی به این موضوع ورود کردند توجه افکار عمومی کشور به این مسئله معطوف شد.

در این میان محمود شهبازی مستندساز هرمزگانی با مستند دریابست وارد میدان شد و جزئیات باورنکردنی از آنچه توسط کشتی‌های صیادی صنعتی در خلیج فارس و دریای عمان در حال رخ دادن است به تصویر کشید.

انتخاب فیلم «دریابست» به عنوان برنده فانوس طلایی جشنواره عمار بار دیگر باعث سر زبان افتادن صید ترال شد. خط خبری فارس و برخی رسانه‌های دیگر بر روی این موضوع متمرکز شد و فعالان فضای مجازی چندبار موضوع کشتی‌های چینی و صید ویرانگر را به داغ‌ترین موضوع توییتر بدل کردند.

این موضوع در نشست خبری مدیرکل شیلات هرمزگان نیز حواشی  بسیاری بوجود آورد به‌نحوی که سوالات خبرنگار فارس و سایت خبری هرمز بی پاسخ ماند و مدیرکل از تشریح اصل ماجرا و پشت پرده و همچنین اعلام اسامی افرادی که مجوز صید یا موافقت اصولی صید صنعتی دریافت کرده‌اند امتناع ورزید.

سفر محمدعلی جعفری فرمانده سپاه کشور و موضع‌گیری وی، نقطه عطف دیگری برای موضوع صیادان چینی بود آقای جعفری در این سفر اعلام نگرانی شدید نسبت به این موضوع نمود و همراهی بیشتر دولت با صیادان بومی و ممانعت از صیادی بیگانگان در خلیج فارس و دریای عمان را خواستار شد.

سردار تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه نیز با حضور در جمع نمازگزاران شهرستان جاسک و دیدار با مردم، شدیدترین واکنش را نسبت به این موضوع ابراز کرد و از دستور صادر شده در خصوص توقیف شناورهایی که بیشتر از حد مجاز به آب‌های سرزمینی نزدیک و اقدام به صید می‌کنند خبر داد.

‎در مجلس شورای اسلامی نیز ۴۰ نفر از نمایندگان دست به اقدامی قابل تحسین زده و فاطمه ذوالقدر در نطقی آتشین از وزیر جهادکشاورزی خواست راجع به ابهامات موجود پاسخگو باشد. اما پاسخ‌های وزیر اکثریت نمایندگان مجلس را قانع نکرد تا این وزیر دولت دوازدهم از مجلس کارت زرد دریافت کند.

‎بر همین مبنا خبرگزاری فارس در استان هرمزگان گفت و گویی با فاطمه ذوالقدر ترتیب داد که وی بر پیگیری مسئله کشتی‌های چینی و صید ترال تاکید و اظهار داشت: نامه‌نگاری کارت زرد وزیر جهاد کشاورزی انجام شده و رئیس مجلس شورای اسلامی آن را جهت اطلاع و استحضار از اصل مشکل و تعداد نمایندگان معترض برای رئیس جمهور روحانی ارسال کرده است.

‎وی افرود: ۱۵۰ نفر از نمایندگان از پاسخ‌های وزیر جهاد کشاورزی قانع نشده‌اند و ظرف مدت ۳ هفته الی یک ماه اگر وضعیت این کشتی‌ها تغییر نکند چاره‌ای جز استیضاح وزیر نداریم.

‎نماینده مجلس شورای اسلامی تحقیق و تفحص از سازمان شیلات را دیگر گزینه مجلس برای بررسی بیشتر صید تجاری عنوان کرد و افرود: در حال حاضر منتظر هستیم تا ظرف مدت تعیین شده روند کار را ببینیم که آیا  صید غیرمجاز و بی‌رویه ادامه خواهد یافت یا خیر.

‎وی با تاکید بر تخلفات فراوان این کشتی‌ها گفت: اختصاص سوخت یارانه‌ای، استفاده از ۶۰ درصد خدمه چینی در کشتی‌های صید صنعتی، صید انواع گونه‌های دریایی در پوشش صید فانوس دریایی و عدم بهره‌مندی مردم بومی منطقه از عواید این صید از جمله مهم‌ترین تخلفات صورت گرفته است.

‎ذوالقدر ادامه داد: صید و صیادی از پرداخت مالیات معاف است اما مالیات به کشتی‌های صید صنعتی که اجاره شده‌اند و در قالب کشتی های تجاری اقدام به صید بی‌رویه آبزیان منطقه می‌کنند تعلق می‌گیرد و از این کشتی‌ها که قرارداد دارند بایستی مالیات اخذ شود.

‎وی افزود: اصولا برای هر قراردادی مالیات اخذ می‌شود و این کشتی‌ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند و عدم پرداخت مالیات تخلف دیگری است که باید به این موضوع نیز رسیدگی شود.

‎این نماینده مجلس با انتقاد از طرح مسائلی همچون ارز آور بودن این نوع صید برای کشور گفت: ارزآوری که از آن صحبت می‌شود کجاست؟ چه منفعتی برای مردم منطقه داشته است؟ برای مثال در مناطق نفت‌خیز درصدی از درآمدها در قالب عوارض و مالیات به مردم بومی منطقه اختصاص می‌یابد اما در مسئله صید ترال این موضوع دیده نمی‌شود.

‎وی عدم نصب ساندر را دیگر تخلف این کشتی‌ها عنوان کرد و افرود: ساندر دستگاه پیشرفته و گران قیمتی است که این کشتی‌ها نسبت به نصب آن اقدام نکره‌اند و تنها به عمق یاب اکتفا شده که با یک قابلمه می‌توان آن را از کار انداخت.

‎ذوالقدر ادامه داد: این کشتی‌ها با صید بی رویه و عدم رعایت فاصله اصولی و نزدیک شدن به سواحل موجب کاهش ذخایر ماهیان و ضربه منفی به صیادی سنتی شده‌اند.

‎وی گفت: این کاهش ذخایر نیز سبب می‌شود صیاد بومی برای امرار معاش تا نزدیکی سواحل سومالی پیشروی و صیادی کند که امکان بازداشت و اسارت این صیادان فراهم می‌شود و دردسرهایی را برای وزارت امور خارجه برای آزادی آنها ایجاد می‌کند.

انتهای پیام/88045/

نظر شما