شناسهٔ خبر: 31052347 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

وزارت ورزش می‌خواهد بگوید ما هم به فکر فوتبال هستیم

هاشمی‌طبا: مذاکره با مربیان خارجی به این راحتی نیست

مصطفی هاشمی‌طبا گفت: اینکه وزارت ورزش بخواهد از موضع بالا وارد ماجرای سرمربیگری تیم ملی شود و به مردم بگوید که ما هم به فکر تیم ملی هستیم، درست نیست.

صاحب‌خبر -

میثم بهرامی: جام ملت ها تمام شده اما هنوز هم بحث اصلی ورزش ایران درباره تیم ملی و جام ملت های آسیاست. اینکه تیم ملی در جام ملت ها خوب نتیجه گرفته یا نه، یک بحث است، اینکه کارلوس کی روش در طول ۸ سال حضور در ایران چه تاثیری در فوتبال ایران داشته یک بحث است و ماجرای پاداش ملی پوشان هم بحثی دیگر است.

برای مصطفی هاشمی طبا، رئیس سابق سازمان تربیت بدنی که تجربه مدیریت در عالی ترین سطح ورزش کشور را دارد، مهم ترین بحثی که می تواند درباره اش صحبت کند، همین ماجرای کارلوس کی روش است؛ اینکه ما با این مربی پرتغالی چطور رفتار کرده ایم و از طرفی خود کی روش چگونه با ما رفتار کرده است. از همه مهم تر، اینکه جانشین کارلوس کی روش چگونه باید انتخاب شود و نقش فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش در این داستان چیست؟ با مصطفی هاشمی طبا رئیس اسبق سازمان تربیت بدنی در این مورد گفت و گو کرده ایم.

کی روش بعد از جام ملت های آسیا از ایران رفت و حالا ما باید یک سرمربی برای تیم ملی کشورمان انتخاب کنیم. مدیر روابط عمومی وزارت ورزش در توییتر اعلام کرد مورینیو و زیدان در صف مذاکره با فدراسیون هستند. اینکه وزارت ورزش گزینه های سرمربیگری تیم ملی فوتبال را اعلام کند، کار درستی است؟
این روش درستی نیست. البته اینکه ما چقدر به مربی خارجی اعتقاد داشته باشیم یک بحث دیگر است. ولی مذاکره با سرمربی، وظیفه فدراسیون است. ممکن است بعضی وقت ها وزارت ورزش راهنمایی هایی کند. اما اینکه وزارت ورزش رسما اعلام کند این افراد گزینه هستند، خوب نیست. ضمن اینکه معلوم نیست افرادی که معرفی شده اند بیایند یا نه. مذاکره با مربیان خارجی به این سادگی نیست که وزارت ورزش بگوید ما دنبال این افراد هستیم. شاید خواسته اند بگویند که ما به فکر فوتبال هستیم. نمی دانم. من این کار را نمی پسندم.

یعنی می گویید بهتر است وزارت ورزش دخالت نکند، اگر هم قرار بر این باشد که وارد این امور شود، بهتر است این اتفاقات در خفا باشد و حرف آن در رسانه ها زده نشود؟
نه، بحث خفا نیست. بحث مدیریتی است. من یک چیزی به نظرم می رسد و آن را می گویم. در این حد که راهنمایی کنم، یک بحث است. ولی اینکه وزارت ورزش بخواهد دخالت کند، بحثی دیگر است که مشخص است در حیطه وظایف وزارت ورزش قرار ندارد. حتی وزارت ورزش می تواند بگوید قراردادها را بدهید که من ببینم و نظرم را بگویم. این ها همه به عنوان راهنمایی و مشاوره و نظارت بر سیاست های کشور است. هیچ ایرادی ندارد. اما اینکه از موضع بالاتر وارد شوند و به مردم بگویند ما به فکر فوتبال هستیم، درست نیست. وزارت ورزش نباید در مذاکرات فدراسیون فوتبال با گزینه های سرمربیگری تیم ملی دخالت کند.

در جام ملت ها، کی روش مصاحبه ای کرد و علیه وزیر ورزش حرف زد. ظاهرا فدراسیون فوتبال بارها به او اعلام کرده که وزارت ورزش امکانات لازم را در اختیار تیم ملی نمی گذارد و در نهایت هم شاهد آن مصاحبه بودیم. نقش فدراسیون فوتبال این وسط چیست؟
این مصاحبه بدی بود. دلیل این مصاحبه ها این بوده که کی روش در ایران از ابتدا فرمانده بوده. برنامه های فدراسیون را او تعیین می کرده. کسی که خربزه می خورد، پای لرز آن هم می نشیند. یعنی مجموعه ای که چنین تحملی دارد و اجازه می دهد سرمربی تیم ملی چنین قدرتی در مجموعه فوتبال داشته باشد، چنین عاقبتی را هم باید تحمل کند.

با شرایطی که فوتبال ایران دارد، مربی داخلی بیشتر به درد ما می خورد یا مربی خارجی؟
نمی شود گفت کدام بیشتر به درد می خورد. باید شرایط خودمان را ببینیم و بعد تشخیص بدهیم که با این شرایط، کدام یکی بیشتر به درد تیم ملی می خورد. هر مربی خارجی به درد فوتبال ما نمی خورد. اگر قصد جذب مربی خارجی داریم باید کسی را بیاوریم که کارآیی لازم را برای فوتبالمان داشته باشد. ضمن اینکه باید خودمان هم مسائلی را مد نظر قرار دهیم و اموری را انجام دهیم که بتوانیم از این مربی استفاده بهینه ببریم. ما یک سری سازوکار لازم داریم که فعلا از انجام آن غافل مانده ایم. ما باید این نظام را داشته باشیم که بازیکنان تیم امیدمان به تیم بزرگسالان برسند. فدراسیون در بعضی امور، سیستم لازم را ندارد و همین مشکل ساز شده است.

۴۳ ۴۳

نظر شما