شناسهٔ خبر: 31048201 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جمهوریت | لینک خبر

مروری بر خبرهای روز ایسنا در حوزه اجتماعی

از “فتوای پیوند” تا “انقلابِ بزرگِ پزشکی ایران”، وضعیت حقوق و درآمد پرستاران و پیگیری تجویز دارو توسط پرستاران تخصصی، تفاهم‌نامه سازمان شهرداری‌ها و هلال احمر برای توانمندسازی روستاییان در برابر بحران، زلزله آذربایجان و…از مهم‌ترین خبرهای اداره اجتماعی ایسنا در روز چهارشنبه هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش جمهوریت ;

از “فتوای پیوند” تا “انقلابِ بزرگِ پزشکی ایران”، وضعیت حقوق و درآمد پرستاران و پیگیری تجویز دارو توسط پرستاران تخصصی، تفاهم‌نامه سازمان شهرداری‌ها و هلال احمر برای توانمندسازی روستاییان در برابر بحران، زلزله آذربایجان و…از مهم‌ترین خبرهای اداره اجتماعی ایسنا در روز چهارشنبه هستند.

به گزارش ایسنا، در ادامه به برخی از مهم‌ترین اخبار اجتماعی ایسنا اشاره شده است که با کلیک روی تیتر هر یک از آنها، متن کامل خبر در دسترس خواهد بود:

انقلابِ پیوند

دکتر ناصر سیم فروش یکی از اساتید تأثیرگذار در حیطه پزشکی ایران است که سهم قابل توجهی در پیشرفت و پرآوازه کردن نام پزشکی ایران در سطح بین‌المللی ایفا کرده است در گفت وگو با ایسنا ضمن بیان تاریخچه‌ای وضعیت پیوند در کشور گفت: پزشکی ما هم بخشی از همین جامعه است. اوایل انقلاب و زمان جنگ همه به گونه دیگری فکر و عمل می‌کردیم، امروز از آن مسیر کمی دور شدیم، متأسفانه مادی‌گرایی باب شده و شرایط زندگی و حتی مراسم عروسی و ختم به تجمل گرایی تبدیل شده که همه نوعی آفت است.

وی افزود: بنابراین چالش امروز جامعه پزشکی و در کل جامعه امروز ایران همین تجمل‌گرایی و توجه افراطی به مادی گرایی است؛ درحالیکه در گذشته به دلیل نبود دید مادی همه خوشبخت‌تر و در آرامش بیشتری بودند.

مسائل معنوی در اوایل انقلاب و زمان جنگ بسیار پررنگ‌تر بود و همه از تمام توان خود برای دفاع از کشور استفاده می‌کردند. الان متأسفانه اکثراً برای کسب مادیات باهم رقابت دارند. اخیراً حدیثی را شنیدم با این مضمون که پولدارها وکلای خداوند و فقرا عیال خدا هستند؛ به این معنا که ثروتمندان باید به اداره فقرا کمک کنند. اگرچه رعایت اصول این احادیث برای عموم جامعه واجب است، اما توجه مسئولین به این مسائل یک ضرورت است؛ چراکه آنان الگو هستند.

اختصاص ۳۰ درصد بودجه سال آینده شهرداری تهران به توسعه حمل و نقل عمومی

سکینه اشرفی، معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهردار تهران با بیان اینکه در لایحه پیشنهادی بودجه ۹۸ شهرداری تهران به موضوع حمل و نقل و ترافیک توجه ویژه‌ای شده است، گفت: در بودجه پیشنهادی سال آینده، بیش از ۴,۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی در بخش حمل و نقل و ترافیک پیش‌بینی شده است.

در بخش توسعه و بهسازی کمک به حمل و نقل عمومی غیرریلی نیز حدود ۱۸۰ میلیارد تومان اعتبارات تملک دارایی‌های مالی پیش‌بینی شده که در صورت تحقق درآمدهای شهرداری در سال آینده و اختصاص این مبالغ، می‌توان شاهد یک حرکت جدی در زمینه توسعه حمل و نقل عمومی در شهر تهران باشیم.

زلزله ۶ ریشتری جمهوری آذربایجان را لرزاند

مرکز لرزه‌نگاری جمهوری آذربایجان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، ساعت ۲۳:۳۱ دقیقه امشب زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۶ ریشتر منطقه «اسماعیل‌لی» در جمهوری آذربایجان را لرزاند.

مرکز این زلزله در ۱۵۱ کیلومتری پایتخت جمهوری آذربایجان و در هشت کیلومتری عمق زمین بوده و در باکو و برخی شهرهای دیگر نیز حس شده است…

وضعیت حقوق و درآمد پرستاران / پیگیری تجویز دارو توسط پرستاران تخصصی

دکتر مریم حضرتی معاون پرستاری وزیر بهداشت اعلام کرد: در حال حاضر میانگین کشوری پرستار به تخت ۰.۷۳ است؛،اما استاندارد ما در این زمینه ۱.۸ است و امیدوارم تا سال ۱۴۰۴ به این استاندارد دست یابیم. میانگین کل کادر پرستاری به تخت نیز ۱.۵ است که باید به ۲.۵ برسد. باید توجه کرد که مساله کمبود نیروی پرستاری همه چیز را تحت الشعاع قرار می‌دهد. به عنوان مثال پرستاران مجبور می‌شوند اضافه کاری‌های اجباری داشته باشند یا قانونی مانند بازنشستگی پیش از موعد که حق قانونی پرستاران است به دلیل کمبود نیرو نمی‌تواند در برخی دانشگاه‌ها انجام شود. از طرفی مهم‌ترین ضربه کمبود نیرو را مردم می‌بینند.

بر اساس استانداردها به ازای هر ۴ پرستار یک کمک پرستار تعریف شده است. در درباره جذب ۱۹ هزار پرستار هم بسیار امیدوارم و مطمئن هستم که وزیر بهداشت به قول‌شان وفا می‌کنند. از طرفی از سال ۹۳ تا ۹۷ حدود ۲۷ هزار و ۱۸۴ پرستار جذب شده که حدود ۱۵ هزار پرستار استخدام رسمی شدند و بقیه شرکتی و قراردادی بودند.

توانمندسازی روستاییان در برابر بحران

مهدی جمالی نژاد معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور در حاشیه امضای تفاهم نامه مشترک میان سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و جمعیت هلال احمر اظهارکرد: بیش از ۲۰ میلیون جمعیت کشور روستایی هستند و یقیناً بایستی در بحث پیشگیری و موضوعاتی که به ایمنی روستاها باز می‌گردد دغدغه داشته باشیم و پیگیر موضوعات آنها باشیم.

تفاهم نامه‌ای که امروز امضا شد کار ارزشمندی در قالب ادامه خانه‌های هلال احمر است که در روستاهای مختلف داشتیم که روستاییان را توانمند کنیم و مشارکت آنها را در جهت ایمن شدن روستاهایشان داشته باشیم. این تجربه را در شهرها داشتیم هر شهری به تبع وضعیتش یعنی کلانشهرها، شهرهای میانی و شهرهای کوچک دارای آتش نشانی‌ها هستند و ظرفیت‌ها و تجهیزات مختلف در آنها وجود دارد.

واکنش رئیس محیط زیست به خواسته جدید موتورسیکلت‌سازان

عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست تاکید کرد: سازمان حفاطت محیط زیست مخالف حذف ماده ۱۱ آئین‌نامه ماده ۲ قانون هوای پاک است و حتماً موتورهای فرسوده باید اسقاط شوند.

متأسفانه وزارت صنعت و موتورسیکلت‌سازان دنبال حذف ماده مربوط به «اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده در ازای تولید موتورسیکلت‌های جدید بنزینی» هستند.

بیش از ۵۰۰ هزار موتورسیکلت رسوبی (موتورسیکلت‌های بلا صاحب) در اختیار ستاد اجرایی فرمان امام است و سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرده است که موتورسیکلت‌سازان این موتورها را اسقاط کنند تا دوباره وارد چرخه مصرف نشود بنابراین موتورسیکلت‌سازان می‌توانند با خرید این موتورها از ستاد اجرایی فرمان امام نسبت به اسقاط موتورهای فرسوده اقدام کنند…

وقوع آتش‌سوزی مهیب جنگلی در نیوزیلند

وقوع آتش‌سوزی جنگلی در جزیره جنوبی نیوزیلند و تخریب تعدادی واحد مسکونی، ده‌ها نفر را از محل زندگی خود متواری کرد. این آتش‌سوزی از ساعت ۱۴ روز گذشته (سه‌شنبه) به وقت محلی آغاز شد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که وزش باد و خشکی آب و هوا موجب گسترش هر چه بیشتر شعله‌های آتش شده و حدود ۲۰۰۰ هکتار را در برگرفته است و بنابر اعلام اسکای نیوز، بیش از ۶۰ نیروی آتش‌نشان که بیشتر آنان داوطلب هستند با استفاده از چندین بالگرد و هواپیما در تلاش برای اطفای حریق هستند.

زمان برگزاری آزمون ورودی پایه «هفتم» و «دهم» مدارس سمپاد

میزان شهریه، نصف مدارس غیرانتفاعی است

فاطمه مهاجرانی رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و باشگاه دانش پژوهان جوان ضمن ارائه گزارشی از عملکرد مدارس سمپاد طی ۴۰ سال اخیر پس از پیروزی انقلاب اسلامی به پرسش‌های مختلف خبرنگاران پیرامون وضعیت مدارس سمپاد، روند شناسایی استعدادها و اجرای طرح شهاب و برگزاری آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد پاسخ داد.

۶۷۰ مدرسه سمپاد داریم که یک سوم مدارس ما در مناطق محروم قرار دارند.

گره کور پسماندهای بیمارستانی تهران چگونه باز می‌شود؟

محمد حسین بازگیر رئیس اداره محیط زیست شهر تهران درباره مدیریت پسماندهای بیمارستانی تهران اظهار کرد: روزانه حدود ۱۰۰ تن پسماند پزشکی از نوع زباله‌های عفونی و زباله‌های تیز و برنده از مراکز درمانی سطح شهر تهران به سازمان مدیریت پسماند شهرداری تحویل داده می‌شود که برای بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها است و تکلیف پسماندهای پزشکی سایر مراکز خرد درمانی از از جمله هزاران مطب فعال معلوم نیست. این پسماندها به سلول بهداشتی حدوداً ۵ هکتاری در مرکز پردازش و دفع پسماندهای آراد کوه واقع در کهریزک منتقل و دفن شود.

مراکز درمانی و دانشگاه‌های علوم پزشکی اصرار دارند که پسماندهایشان توسط دستگاه‌های بی خطرساز عاری از میکروب و تبدیل به پسماند عادی می‌شوند و ادامه مدیریت آن‌ها مانند سایر پسماندهای شهری برعهده شهرداری است و شهرداری نباید هزینه‌ای بیشتر از پسماندهای عادی از مراکز درمانی مطالبه کند، در حالی‌که شهرداری بدون توجه به بی خطرسازی پسماندهای بیمارستانی، تعرفه پسماندهای پزشکی را دریافت می‌کند…

اعلام محدودیت‌های ترافیکی راهپیمایی ۲۲ بهمن در پایتخت

محدودیت‌های ترافیکی ویژه راهپیمایی ۲۲ بهمن از سوی پلیس راهور تهران بزرگ اعلام شد.

محدودیت‌های ترافیکی در برخی مسیرها از ساعت ۲۱ روز یکشنبه ۲۱ بهمن و در مسیرهای اصلی از صبح روز دوشنبه آغاز می‌شود. عوامل پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ از ساعت ۶ صبح تا خاتمه مراسم راهپیمایی و عادی شدن وضعیت ترافیکی در کلیه معابر پیرامون مسیرهای راهپیمایی و معابر منتهی به میدان آزادی حضور داشته و نسبت به تسهیل عبور و مرور و جلوگیری از انسداد معابر در محدوده اجرای مراسم اقدامات لازم را انجام خواهند داد.

ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های تردد در روز ۲۲ بهمن ماه: در مسیرهای دوازده‌گانه تعیین شده برای راهپیمایی، محدوده میدان آزادی و معابر پیرامونی آن محدودیت تردد وجود دارد که در سه مرحله انجام می‌شود:
مرحله اول: از ساعت ۲۱ یکشنبه ۲۱ بهمن ضلع شمالی میدان آزادی (حدفاصل خیابان محمدعلی‌جناح تا جاده مخصوص).
مرحله دوم: از ساعت ۲۲ یکشنبه ۲۱ بهمن رینگ داخلی میدان آزادی در چهار مقطع منتهی به میدان آزادی محدودیت اعمال خواهد شد:

مرحله سوم: از ساعت ۶ صبح روز دوشنبه ۲۲ بهمن اعمال می‌شود…

افتتاح مرکز شبانه نگهداری از معتادان در “دره فرحزاد”

فرزانه جوادی معاون توسعه پیشگیری و درمان بهزیستی استان تهران از راه‌اندازی یک مرکز نگهداری شبانه (شلتر ) از معتادان در دره فرحزاد تهران خبر داد و با بیان اینکه یکی از اهداف و برنامه‌های سازمان بهزیستی در بحث کاهش آسیب‌های اعتیاد، راه‌اندازی مراکز کاهش آسیب در دو بخش است، گفت: یک بخش از این خدمات مربوط به مراکز گذری یا DIC است که خدمات را به شکل روزانه ارائه می‌دهند و بخشی هم مربوط به مراکز سرپناه شبانه یا شلترهاست که ظرفیت آنها ۴۰ نفر است.

به مناسبت دهه فجر در منطقه فرحزاد، یک شلتر افتتاح و قرار است معتادان پرخطر دره فرحزاد را پوشش دهد…

فعالیت ۳۱ مرکز شبانه‌روزی نگهداری از کودکان خیابانی

رضا جعفری رئیس اوراژانس اجتماعی کشور با اعلام راه اندازی مرکز ساماندهی و نگهداری کودکان کار در بندرعباس گفت: این سازمان قصد دارد با برنامه‌ریزی‌های متعدد ساعت کار این کودکان را کاهش دهد و اکنون ۳۱ مرکز شبانه‌روزی نگهداری از کودکان خیابانی و ۵۱ مرکز روزانه حمایتی آموزشی در کشور فعالیت دارند.

۹۵ درصد کودکان خیابانی دارای خانواده هستند که حضور آن‌ها در خیابان آسیب‌های اجتماعی و کودک‌آزاری را به همراه دارد و بررسی‌ها نشان می‌دهد تعداد قابل‌توجهی از این کودکان مورد خشونت‌های کلامی یا تحقیر قرار می‌گیرند که نیازمند توانمندسازی خانواده‌ها است و مراکز شبانه‌روزی حمایت از کودکان خیابانی خدمات آموزشی، پزشکی، تحصیلی، حقوقی و مالی را ارائه می‌کنند…

تشکیل کمیته دسترسی آزاد به اطلاعات در هلال احمر

دکتر محمودرضا پیروی دبیرکل جمعیت هلال احمر درباره پیوستن جمعیت هلال احمر به سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات اظهارکرد: در این خصوص کمیته‌ای که دبیر آن مدیرکل روابط عمومی و مرکز ارتباطات مردمی جمعیت هلال احمر است، تشکیل شده و مدیران مرتبط نیز عضو آن هستند.

به محض اینکه در سامانه شفافیت سوالی از هلال احمر پرسیده شود، اپراتور سامانه آن را به کمیته ارجاع می‌دهد که اگر پاسخ آن روشن و در دسترس باشد در کوتاه‌ترین زمان ممکن پاسخ به آن طبق قانون داده خواهد شد…

به گزارش ایسنا، پر بازدیدترین اخبار اداره اجتماعی در ۲۴ ساعت گذشته به شرح زیر است:

زلزله ۶ ریشتری جمهوری آذربایجان را لرزاند

حمله قلبی خاموش چه علائمی دارد؟

انفجار تانکر سوخت‌رسان طی تیراندازی در خرم‌آباد / شهادت یک سرباز

از “فتوای پیوند” تا “انقلابِ بزرگِ پزشکی ایران” + فیلم

واکنش رئیس محیط زیست به خواسته جدید موتورسیکلت‌سازان

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما