شناسهٔ خبر: 31037647 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی:

۹۰ درصد دامداری‌ها در آذربایجان شرقی سنتی است

ایسنا نوشت: مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی با بیان این‌که حدود ۹۰ درصد دامداری‌ها در استان به صورت سنتی است و این عامل باعث سختی در خدمات رسانی دامپزشکی می‌شود، گفت: با توجه به سنتی بودن دامداری‌ها در استان، اکثر دامداران روستایی استقبال و علاقه‌ی زیادی برای همکاری با متخصصان دامپزشکی ندارند و این عامل شیوع بیماری‌های دامی را افزایش می‌دهد.

صاحب‌خبر -

امیر حسین بهداد، با بیان این‌که بیماری تب کنگو مشترک بین انسان و دام بوده و در فصل گرما شیوع پیدا می‌کند، گفت: تاکنون بیماری «تب کریمه کنگو» در آذربایجان شرقی گزارش نشده است.

بهداد  با بیان این‌که وجود «نایرو ویروس» عامل اصلی بیماری تب کنگو است، اظهار کرد: این ویروس همزمان با آغاز فصل گرما فعال شده و با فعالیت کنه‌ای به نام هیاگاما شیوع پیدا می‌کند. 

وی در خصوص شیوع بیماری‌های مختلف دامی در فصل سرما، گفت: بیماری تب برفکی یکی دیگر از بیماری‌های دامی است که می‌تواند در تمام فصول سال شیوع پیدا کند و خسارت‌های مالی فراوانی برای دامداران به وجود آورد. 

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی در خصوص پیشگیری از بیماری دامی تب برفکی در آذربایجان شرقی، گفت: واکسن این بیماری با قیمت هفت هزار تومان در سطح کشور و استان به طور وفور توزیع شده است، ولی متاسفانه برخی از دامداران در بخش واکسیناسیون سهل انگاری کرده و دام‌های خود را واکسیناسیون نمی‌کنند. 

وی افزود: موضوع رایگان بودن واکسیناسیون بیماری دامی تب برفکی مربوط به سیاست‌های کلان کشور است و ما اختیاری برای توزیع رایگان آن نداریم. 

وی افزود: همکاران دامپزشکی برای واکسیناسیون کردن دام‌های روستایی سماجت زیادی به خرج داده و با خواهش و هماهنگی‌ها تا حدودی می‌توانند دام‌ها را واکسیناسیون کنند؛ چرا که در غیر اینصورت با مبتلای یک دام، احتمال شیوع بیماری تب برفکی و خسارت‌های مالی در روستا افزایش می‌یابد. 

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی با بیان این‌که امسال در سایه فعالیت‌های پیشگیری دامپزشکی کشور، شیوع بیماری‌های دام و طیور در آذبایجان شرقی نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافته است، بیان کرد: سال گذشته آذربایجان شرقی رتبه‌ی دوم را در تحت پوشش قرار دادن حیوانات و پیشگیری از بیماری تب برفکی را کسب کرده است. 

وی در رابطه با بیماری مشترک تب مالت بین دام و انسان، گفت: بیماری تب مالت، بیماری مشترک بین انسان و دام‌هایی مانند گاو و گوسفند است که از سال ۹۴ تعداد مبتلایان به این بیماری روند کاهشی داشته، به‌طوری که تعداد مبتلایان در سال ۹۳ به ۱۷۳۲ نفر و در سال ۹۷ به ۴۴۰ نفر کاهش یافته است. 

بهداد در بخش دیگر سخنان خود با بیان این‌که بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان خسارات سنگینی به صنعت مرغداری وارد می‌کند، گفت: آذربایجان شرقی با توجه به موقیعت جغرافیایی و قرار گرفتن در مسیر مهاجرت پرندگان یکی از آنفولانزا خیزترین استان‌ها محسوب می‌شود، انسان و طیور می‌توانند به بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان مبتلا شوند. 

وی با بیان این‌که سال ۹۶ حدود یک میلیون و هشت هزار و ۳۰۰ قطعه مرغ در استان معدوم سازی شد، گفت: میزان معدوم سازی مرغ سال ۹۶ در استان در مقایسه با سایر استان‌ها رقم زیادی نیست ولی از نظر دامپزشکی مرگ یک مرغ نیز خسارت سنگینی است. 

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی در توصیه به صاحبان مرغ داری استان، گفت: مرغ داران باید امنیت زیستی برای طیور ایجاد کنند و با رعایت و توجه به توصیه‌های دامپزشکی، در صورت مشاهده هرگونه موارد مشکوک در مورد بیماری آنفولانزا به مراکز بهداشت دامپزشکی مراجعه کنند.

46

نظر شما