شناسهٔ خبر: 3103409 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات | لینک خبر

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خبر داد: استقبال کشورهای جهان از پیشنهادهای ایران در اجلاس WSIS

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خبر داد: استقبال کشورهای جهان از پیشنهادهای ایران در اجلاس WSIS

صاحب‌خبر - به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، دکتر محمدحسن نامی در خطبه‌های پیش از نماز جمعه این هفته ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: نخستین پیشنهادی که در این اجلاس مطرح شد، داشتن اینترنت پاک در جهان بود که مورد استقبال بسیاری از کشورها قرار گرفت.
وی افزود: با توجه به این که شرکت های بزرگ فعال در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در کشورهای مختلف نظیر ایران درآمد بسیاری کسب می کنند، یکی دیگر از موضوعاتی که در این اجلاس از سوی ایران مطرح شد این بود که این شرکت ها باید همانند دیگران به کشورهای هدف مالیات پرداخت کنند.
وی با اشاره به پیشنهاد سوم ارائه شده از سوی ایران خاطرنشان کرد: بحث هدایت اینترنت توسط آمریکا و اینکه این موضوع نیاز به بازنگری دارد، از دیگر مباحث مطرح شده بود که امیدواریم سرآغاز حرکت های نوین در این بخش باشد.
وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات با بیان این مطلب که زمانی ارتباطات تنها در حد انتقال صوت بود تصریح کرد: اما اکنون این موضوع در بخش‌های مختلف سیاسی، اجتماعی،‌ اقتصادی و حتی نظامی تاثیرگذار است و از آن به عنوان پیشران صنایع یاد می‌شود.
وی ادامه داد: ICT به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر 85 درصدی صنایع تاثیرگذار است به طوری که بنا بر اعلام سازمان بهره‌وری، رشد ICT باعث شده که صنایع دیگر تا 36 درصد رشد بهره‌وری داشته باشند.
دکتر محمد حسن نامی با بیان این مطلب که در بحث ارتباطات از پتانسیل‌های علمی بالایی برخوردار هستیم گفت: برهمین اساس از 151 نفر از دانشجویان برتر کنکور بیش از 84 درصد آنها در رشته‌های برق و کامپیوتر ثبت‌نام کرده‌اند.
وی تاکید کرد: باید با هدایت و پشتیبانی از حوزه‌های علمی تلاش کنیم تا سهم قابل توجهی را از اقتصاد از آن خود کند.
وی ادامه داد: در همین راستا، با 11 دانشگاه قرارداد امضاء شده و قرار بر ‌آن است که در قالب این قراردادها 11 پژوهشگاه در این دانشگاه‌ها افتتاح شود که ارزش ریالی این قراردادها جمعا به 6.6 میلیارد تومان می رسد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار داشت: امروزه دنیای مجازی به سرعت در حال نزدیک شدن به دنیای واقعی است و اگر کسی بتواند اشرافیت خود را در گفتمان بین‌المللی افزایش دهد می‌تواند اعمال قدرت کند.
وی در ادامه بیانات ود در پیش از خطبه‌های نماز جمعه با اشاره به آخرین وضعیت شبکه ملی اطلاعات تصریح کرد: طبق ماده 46 برنامه پنجم توسعه کشور باید تمامی شبکه‌ها از جمله بانکداری الکترونیک، تجارت الکترونیک، سلامت، مالیات، اسناد و املاک، دستگاه‌های قضایی و حقوقی، نفت، دولت الکترونیک و کارت هوشمند ملی به این شبکه متصل شود.
وی ادامه داد: در حال حاضر بیش از 170 هزار نقطه به این شبکه متصل شده اند و از سوی دیگر با راه اندازی دیتاسنترهای داخلی امکان انتقال اطلاعات در داخل استان ها فراهم خواهد شد.
وی با با بیان اینکه در صورت تحقق دولت الکترونیک به جای دولت محوری، مردم‌محوری را شاهد خواهیم بود گفت: در تلاشیم تا شبکه ملی اطلاعات به صورت گسترده‌تری دنبال شود.
دکتر محمد حسن نامی با اشاره به افزایش رقم فعالیت سیم‌کارت‌های تلفن همراه در کشور گفت: با توجه به اینکه 76 میلیون نفر در کشور جمعیت داریم، بیش از 113 میلیون سیم‌کارت تلفن همراه واگذار شده که از این میزان 58 میلیون سیم‌کارت فعال است.
وی با اشاره به هم‌کد‌سازی خطوط تلفن ثابت گفت: هم‌کد‌سازی یکی دیگر از اقدامات این وزارتخانه است که به عنوان مثال در استان آذربایجان شرقی بیش از 60 درصد شهرستان‌های آن هم‌کد‌سازی اجرایی شده است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به برگزاری انتخابات الکترونیکی در سال جاری اشاره و تصریح کرد:‌ در زمینه انتخابات امسال 70 هزار صندوق الکترونیکی خواهیم داشت و تلاش داریم پایداری وامنیت در این زمینه حکمفرا باشد.
وی با شاره به اقدامات وزارت ارتباطات در دولت‌های نهم و دهم گفت: خصوصی سازی، واگذاری پروانه اپراتورها، ایجاد پروانه اپراتور نسل سوم، ارائه پروانه اپراتور اول پستی، صدور 6000 پروانه برای دفاتر خدمات پیشخوان، ثبت بین المللی 8432 ایستگاه در ITU، اقدام برای ثبت 18 ایستگاه برای شبکه‌های ماهواره‌ای، اقدام براث ثبت 31 ایستگاه زمینی برای شبکه‌های ماهواره‌ای، افزایش مسیرهای ترانزیت اینترنت در سطح بین‌الملل، مقابله با حملات ویروسی و مشارکت در کنسرسیوم‌های مختلف را از جمله اقدام های صورت گرفته طی این مدت است.

وی ادامه داد: همچنین، کاهش مدت زمان سیر مرسولات پست و پیگیری آن به صورت آنلاین، راه‌اندازی سرویس‌های پست ویژه و پست مستقیم، راه‌اندازی خرید اینترنتی از طریق پست، توزیع 2.5 میلیون سهام عدالت و پرداخت حقوق مستمری‌بگیران از طریق پست‌بانک، از دیگر اقداماهای انجام شده در هشت سال گذشته است.

نظر شما