شناسهٔ خبر: 31030217 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

گزیده اخبار ایران و جهان/اخبار داخلی

ایران کابوس موشکی «یوزی رابین» را محقق کرد/ ایران به همه ی هسته ای رسید/ رئیس استخبارات سعودی به عظمت رهبری اعتراف کرد/ اراده رهبری داعش را در مرزها خفه کرد

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

صاحب‌خبر -

ایران کابوس موشکی «یوزی رابین» را محقق کرد

دقیقاً می‌توان گفت پیش بینی و کابوس مستتر در سخنان سال ۲۰۱۵ یوزی رابین کارشناس مشهور و برجسته صهیونیست، عملاً و علناً به حقیقت پیوسته است. در حقیقت با توجه به فاصله طی شده توسط موشک ایرانی و عدم استفاده از ماهواره می‌توان این موشک را برای هدف قرار دادن تأسیسات حیاتی دشمن از جمله پایگاه‌های هوایی و تأسیسات زیر ساختی، یک سامانه نقطه زن به حساب آورد.اینکه نیروهای مسلح کشورمان چگونه بدون در اختیار داشتن سامانه های خاص ماهواره ای به این سطح از دقت رسیده به صورت رسمی اعلام نشده اما شاید بتوان استفاده از روشی همانند پرشینگ آمریکایی را نیز در نظر گرفت. رادارهای فعال در کنار سامانه‌های نقشه برداری توپوگرافی و البته ژیرسکوپ های فیبر نوری سالهاست که در کشور ما عملیاتی شده و ترکیب آنها مشخصاً می‌تواند رسیدن به این دقت را برای ما تضمین کند.با استقرائی از داشته های علنی نیروهای مسلح کشورهای مختلف، می‌توان ایران را دارنده دقیق‌ترین موشک بالستیک میان برد در جهان بدون هدایت ماهواره دانست. البته باید گفت که آنچه رخ داده به احتمال فراوان نه یک موشک خاص بلکه توسعه یک سر جنگی خاص است که در این سال‌ها روی مدل‌های مختلف موشک‌های ایرانی دیده شده است. طبیعتاً و قطعاً، موشک ایرانی که در ۲ هزار کیلومتری با این دقت به هدف می‌زند، در بردهای کم‌تر بسیار دقیق‌تر اهداف را نابود خواهد کرد، مثل نقاطی در جنوب خلیج فارس یا حتی فلسطین اشغالی!

 

ایران به همه ی هسته ای رسید

رئیس سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگو با ویژه برنامه المیادین در چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی گفت، ایران در تمامی زمینه‌های هسته‌ای قادر به طراحی است نه فقط مهندسی معکوس، بلکه قادر به طراحی است. صالحی بیان داشت: ایران در برخی امور مانند تولید رآکتورهای پژوهشی هسته‌ای مانند رآکتورهای اراک و تهران به این مرحله رسیده و اکنون قادر به تولید رآکتورهای پژوهشی هسته‌ای برای هر کشور اسلامی که تمایل داشته باشد، است. امروز بازطراحی رآکتور آب‌سنگین اراک که پروژه‌ای سنگین است، آغاز شده و این در حالی است که قبل از آن ایران مهندسی معکوسی در این زمینه داشت؛ همچنین بازطراحی رآکتورهای پیشرفته را آغاز کرده‌ایم. ایران امروز قادر به کشف و استخراج (در زمینه صنعت هسته‌ای) رسیده است. وی گفت: البته ادعا نمی‌کنیم که در این صنعت مانند آمریکا ، روسیه و آلمان هستیم اما از جمله کشورهای پیشرو میان کشورهای درحال توسعه در این زمینه هستیم.

 

رئیس استخبارات سعودی به عظمت رهبری اعتراف کرد

«بندر بن سلطان» سفیر پیشین سعودی در واشنگتن، رئیس پیشین دستگاه استخبارات و رئیس سابق شورای عالی امنیت ملی عربستان سعودی می‌گوید: پس از سفرهای قبلی‌ام به ایران، در مرتبه بعد (2007- ۱۳۸۶) «درخواست کردم که با [رهبر ایران، آیت‌الله سید علی] خامنه‌ای دیدار کنم چون در دفعات گذشته هیچ یک از امور صحبت‌شده، محقق نشده بود.»بندر بن سلطان گفت، «دیدار هم کردم. ایشان زبان عربی را بخوبی می‌دانست. گواهش این است که اشتباهات مترجم را به زبان فصیح، تصحیح می‌کرد. به او گفتم، حضرت آقا! بیایید اصلاً بدون مترجم صحبت کنیم.»بندر افزود: عجیب این است که من با احساسی مثبت، از آن دیدار خارج شدم. او مردی روشنفکر و اهل مطالعه است.رئیس شورای امنیت ملی وقت سعودی توضیح داد: یک بار زمانی که [آیت‌الله] خامنه‌ای رئیس‌جمهور بود، سعود الفیصل وزیر خارجه فقید، با او در پاکستان دیدار کرده بود. وقتی الفیصل به همراه علی‌اکبر ولایتی، به محل اقامت ایشان رفتند، دیدند که عمامه‌شان را کناری گذاشته و مشغول خواندن [مطالب یا اشعاری از] متنبی است.

 

اراده رهبری داعش را در مرزها خفه کرد

سرلشکر فیروزآبادی اظهار داشت: در دانشگاه عالی دفاع ملی بحث کادرسازی و تربیت نیرو در سطوح عالی در حال پیگیری است.وی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب نسبت به مسائل کشوری بسیار تیزبین و حساس هستند گفت: ایشان نسبت به مسائل مختلف کشور اطلاع کافی دارند و از آن برای تصمیم‌گیری درست بهره می‌گیرند.فیروزآبادی تأکید کرد: آقا هیچ دلبستگی به مقام، رهبری، شغل، نام و دنیا و شهرت ندارند و هیچ زمانی ما از روز اول تا به الآن چنین چیزی در وجود ایشان ندیدیم.وی با اشاره به اینکه داعش یکی از بزرگترین توطئه‌هایی بود که دشمن طرح‌ریزی کرده بود که با حضور به‌موقع مدافعان حرم این توطئه کاملاً تمام شد خاطرنشان کرد: اگر اراده آقا نبود الآن داعش حتی به ایران هم می‌رسید.

 

آمریکا به بن بست تحریمی رسید

ترامپ در ابتدای سخنرانی سالانه خود با تکرار ادعاهای بی‌اساس علیه جمهوری اسلامی ایران، گفت: از رژیمی که مرگ بر آمریکا می‌گوید و تهدید به نسل‌کشی علیه یهودیان می‌کند، چشم بر نمی‌داریم.وی درباره تصمیم خود برای خارج کردن آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران مدعی شد: برای اینکه اطمینان حاصل کنیم که ایران به تسلیحات اتمی دست پیدا نمی‌کند، من ایالات متحده را از توافق هسته‌ای فاجعه‌بار ایران خارج کردم.رئیس‌جمهور آمریکا با فخرفروشی درباره «سخت‌ترین تحریم‌هایی» که علیه مردم ایران اعمال شده، افزود: در فصل پاییز، ما سخت‌ترین تحریم‌هایی را که می‌شد علیه یک کشور اعمال کرد، علیه ایران اعمال کردیم.

 

ترازوی برجامی بهم ریخت

معاون سیاسی وزیر خارجه ایران در دیدار با همتای فرانسوی گفت: طرف‌های دیگر تاکنون نتوانسته‌اند که تعهدات خود در برجام را اجرایی کنند و در نتیجه توازن در توافق از بین رفته است. عراقچی ضمن استقبال از مکانیسم اینستکس، گفت: این راهکار با تاخیر زیاد اعلام شده و امیدواریم مراحل اجرایی شدن آن به سرعت انجام شود.مونتین نیز در این دیدار بر تداوم حمایت فرانسه از برجام تاکید کرد و گفت: طراحی سازوکار ویژه مالی به همین منظور صورت گرفته است.وی افزود: فرانسه علاقمند به استمرار گفت‌وگو با جمهوری اسلامی ایران بعنوان یک کشور مهم و تاثیرگذار در خصوص همه موضوعات مورد علاقه طرفین است. عباس عراقچی در هفته‌ای که گذشت نیز در ادامه رایزنی‌های سیاسی با برخی کشورهای اروپایی سفری به سه کشور اتریش، اسلواکی و بلغارستان داشت و با مقامات این کشورها ابعاد مختلف مناسبات دوجانبه را مورد بررسی قرار داد.

 

برق ایران را نخست خاورمیانه کرد

ایران در حال حاضر در حالی با بهره‌برداری از 12 هزار مگاوات نیروگاه برق‌آبی رتبه ۱۹ دنیا، ششم آسیا و دوم منطقه خاورمیانه را به خود اختصاص داده است که قدرت اول تولید برق بین کشورهای منطقه است.بنابراین گزارش، اکنون به‌واسطه توانمندی و ارتباطی که با کشورهای همسایه از جهت تبادل انرژی برقرار است، می‌توانیم به‌عنوان قدرت اول تولید برق، حضور فعالی در بازارهای منطقه داشته باشیم.ایران در حال حاضر بیش از 80 هزار مگاوات ظرفیت نصب شده نیروگاهی دارد و این میزان ظرفیت نصب شده نسبت به چهار دهه قبل، بیش از 11 برابر رشد کرده است. این رشد ظرفیت نیروگاهی به گونه‌ای است که کشورهای همسایه همواره نیازمند و پذیرای حضور متخصصان و سازندگان ایرانی هستند و به لحاظ خودکفایی ۹۰ درصدی در ساخت تجهیرات شبکه تولید و توزیع تحریم ها باعث رشد و شکوفایی توان داخلی شده است.

 

ایران با اروپا در پاریس به مذاکره اینستکس نشست

مذاکرات کارشناسی ایران و سه کشور موسس اروپایی ساز و کار مالی به زودی برگزار می‌شود.در مذاکرات سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان با مقامات فرانسوی توافق شد مذاکرات کارشناسی ایران و سه کشور موسس INSTEX (ساحات) به منظور طراحی جزئیات اجرایی آن در اسرع وقت در پاریس برگزار شود.

 

قشقاوی وارد کاخ مادرید شد

حسن قشقاوی سفیر جدید ایران در مادرید استوارنامه خود را تقدیم پادشاه اسپانیا کرد.«حسن قشقاوی» سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در مادرید با حضور در کاخ سلطنتی مادرید استوارنامه خود را تقدیم «فیلیپ ششم» پادشاه اسپانیا کرد.قشقاوی دوشنبه 28 آبان ماه 1397 دوره جدید مأموریت خود به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران نزد پادشاهی اسپانیا را آغاز کرده است.

 

ایران در اکسیژن خودکفا شد

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: در سایت خنداب اکسیژن 18 با خلوص 97 درصد با ظرفیت تولید 60 کیلو در سال، تولید شد و انحصار تولید این محصول شکست.«علی‌اکبر صالحی» ظهر دیروز با حضور در شهرستان خنداب از بیمارستان مهر این شهرستان بازدید و بخش زایمان بیمارستان را راه‌اندازی کرد.وی در این بازدید گفت: انقلاب دستاوردهای بسیاری در عرصه‌های مختلف داشته است به عنوان مثال در بخش زیرساخت‌ها در شبکه گاز بیش از 370 هزار کیلومتر شبکه گاز ظرف 40 سال گذشته ایجاد شده است و ظرفیت تولید برق نیروگاه‌های کشور به ۸۰ هزار مگاوات رسیده است. وی گفت: عزیزان ما در سایت خنداب موفق شدند اکسیژن 18 با خلوص 97 درصد با ظرفیت تولید 60 کیلو در سال تولید کنند، تنها یک قدم نهایی الکترولیز باقی مانده که آنهم کار آسانی است، با نهایی شدن کار ایران از این پس در تولید داروی تجهیزات پد در کشور خودکفا و خوداتکا شده و توانایی صادرات هم خواهد داشت.

 

ایران به جمع فاکتور 8 پیوست

تولیت آستان قدس رضوی در مراسم افتتاح خط تولید داروی فاکتور 8 که از داروهای ضروری بیماران هموفیلی کشور است گفت: تولید دارو و تلاش برای بی نیاز کردن کشور از واردات دارو از اولویت های فعالیت های آستان قدس رضوی است. حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی افزود: با بومی‌سازی دانش تولید داروی فاکتور 8 ایران چهارمین کشور دنیاست که به این دانش دست یافته است. وی تصریح کرد: با افزایش تولید داروی فاکتور 8 به زودی کشور از واردات داروهای بیماران هموفیلی بی‌نیاز می‌شود.رئیسی گفت: آستان قدس رضوی از طریق شرکت‌ های دارویی خود و به کمک متخصصان متعهد داخلی تلاش می کند با وجود تحریم ها در آینده نزدیک 5 داروی مهم ضد سرطان را نیز در کشور تولید کند.بیش از 30 تخت مراقبت ویژه، دستگاه سنگ شکن و بخش مراقبت ویژه کودکان نیز طرح‌های پزشکی درمانی دیگری بود که امروز با حضور تولیت آستان قدس رضوی در بیمارستان رضوی مشهد افتتاح شد.برای اجرای این طرح ها در مجموع بیش از 2 هزار میلیارد ریال و 12 میلیون یورو سرمایه گذاری شده است.

 

سهم ایران از کیفیت علم دنیا دوبرابر شد

روند تولید علم ایران در قبل و بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی نشان می دهد که در دهه چهارم انقلاب توانسته ایم یک درصد استنادات علمی دنیا را به خود اختصاص دهیم.بررسی وضعیت استنادات علمی دنیا نشان می دهد که از ابتدای سال ۱۹۰۰ میلادی که روند تولید علم در دنیا آغاز شد و همزمان در ایران مقارن با دوره قاجار بود، میزان استنادات علمی دنیا ۳۱ هزار و ۵۵ استناد بوده است.در دهه اول انقلاب اسلامی و در فاصله سال های ۱۹۷۹-۱۹۸۸ که همزمان روزهای آغازین انقلاب، انقلاب فرهنگی و تعطیلی سه ساله دانشگاه ها و جنگ تحمیلی (۱۳۵۷ تا ۱۳۶۷ شمسی) بود وضعیت تولید ایران همپای دوران ۷۸ ساله پیش از آن بود به طوری که جمهوری اسلامی ایران با وجود وضعیت نامناسب دانشگاهها و شرایط جنگ تحمیلی توانسته بود ۱۶ هزار و ۵۹۵ استناد داشته باشد.در آن زمان دنیا ۱۲۱ میلیون و ۷۴۷ هزار و ۸۹۴ استناد تولیدات علمی داشت و این در حالی بود که سهم ایران در آن شرایط ویژه یک صدم درصد (۰.۰۱ درصد) از استنادات کل دنیا بود. جدیدترین داده ‏های استخراج شده از پایگاه استنادی وب‏گاه علم (WOS) در سال ۲۰۱۸ نشان می دهد رتبه و جایگاه جمهوری اسلامی ایران در جایگاه ۱۶ دنیا قرار دارد.مقالات برتر به عنوان یک شاخص کیفی در تولیدات علم دنیا مطرح است. همچنین، از نظر کمیت و تولید علم، آخرین داده‌های مستخرج از WoS نشان می‌دهد که پژوهشگران جمهوری اسلامی ایران تا پایان سال ۲۰۱۸ میلادی کماکان با بیش از ۵۱ هزار مدرک علمی و مشارکت حدوداً ۲ درصدی از کل انتشارات علمی دنیا جایگاه شانزدهم جهان را کسب کرده‌اند.

 

ایران دریک قدمی کلیدبرق عراق رسید

کشوری که تازه از میدان جنگ با داعش رسته و زیر ساخت های آن آسیب جدی دیده است. بخش مهمی از این زیرساخت ها مربوط به حوزه برق است که علاوه بر تامین نیاز بخش خانگی، کلید توسعه صنعتی و رونق اقتصادی عراق را در دست دارد. بنابراین بازسازی و توسعه آن در صدر اولویت‌های مقامات این کشور قرار دارد. طبق آخرین آمار رسمی ۸۲ درصد برق عراق، از گاز تامین می‌شود که این رقم در سال ۲۰۲۷ میلادی به ۸۴ درصد خواهد رسید.برآیند وضعیت صنعت برق عراق نشان از وابستگی بی چون و چرای این کشور به گاز ایران برای تامین برق و توانایی ایرانی ها در حوزه ساخت و توسعه صنعت نیروگاهی این کشور دارد.ایران برای حضور در صنعت برق عراق آستین بالا زده و برای بازسازی و توسعه نیروگاهی و بازسازی شبکه توزیع و انتقال برق دست به کار شوند. در این میان نقش دولت به عنوان حامی بخش خصوصی داخلی برای فعالیت در بازار برق عراق و موفقیت در برابر رقبای خود ضروری است.البته نکته قابل توجهی که در این میان باید به آن توجه داشت محدودیت های ایجاد شده برای نظام بانکی ایران در نتیجه تحریم ها است که نقل و انتقالات مالی را با مشکل رو به رو کرده است.همایون حائری، معاون امور برق و انرژی وزیر نیرو گفت:روش های انتقال پول حاصل از سرمایه گذاری یا هزینه کرد ها در مذاکره امروز عصر با وزیر برق عراق مورد بررسی قرار می گیرد.

 

صالحی مجددا به اروپا هشدار اتمی داد

علی اکبر صالحی بیان داشت: ما در حال انجام آزمایش و تحقیقات روی نسل هشتم دستگاه های سانتریفیوژ هستیم و 5 تا 6 سال طول می کشد این دستگاه ها تکمیل شده و وارد چرخه هسته ای شوند. تحقیقات و پژوهش های ما در زمینه هسته ای همزمان با پایبندی به توافقنامه هسته ای انجام می گیرد و این توافقنامه هیچ مانعی برای فعالیت های پژوهشی ما در مورد تولید سانتریفیوژهای پیشرفته و جدید به وجود نمی آورد. ایران پس از پایان توافقنامه هسته ای می تواند هر اندازه بخواهد سانتریفیوژ تولید کند. ما لوله های نیروگاه اراک را به صورت مخفیانه خریداری نکردیم بلکه از این کار به عنوان یک اقدام پیشگیرانه پیش از مذاکرات منتهی به امضای برجام استفاده کردیم. وی افزود: ما مرتکب هیچ گونه عملی که ناقض توافقنامه ها و قطعنامه های بین المللی باشد نشده ایم. امیدواریم اروپایی ها بنا به تعهدات خود برای طراحی دستگاه های سانتریفیوژ جدید با ما همکاری کنند. اگر اروپایی ها در تعامل و همکاری خودشان با ما درنگ و کوتاهی کنند، گزینه های متعددی در اختیار داریم هر چند تمایلی به استفاده از این گزینه ها نداریم. ایران به واسطه امضای توافقنامه هسته ای به لحاظ فنی چیزی از دست نداده است و همین مسئله خشم شدید دونالد ترامپ را در پی داشته است. ما به دلیل پایبندی به تعهدات خود در چارچوب برجام برخی از محدودیت ها را پذیرفتیم ولی این محدودیت ها بر سرعت پیشرفت و توسعه صنعت هسته ای ایران تأثیر چندانی نداشته است. اگر شرایط ایجاب کند و تصمیم گرفته شود به مرحله پیش از توافقنامه هسته ای بازگردیم، محدودیت های غنی سازی اورانیوم را طبق نیازهای خود بر می داریم. در صورتی که توافقنامه هسته ای وجود نداشته باشد ما آزادانه عمل می کنیم و ممکن است در تصمیمات خود تجدید نظر کنیم.

 

مس در چهلمین سال انقلاب رکورد زد

رضا رحمانی وزیر صنعت گفت: قبل از انقلاب تولید مس نداشتیم که از سال ۶۳ به بعد بهره برداری ها در این حوزه آغاز شد و فقط امسال به برکت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی حدود ۲۵۰ هزار تن مس کاتد تولید داشته ایم که عدد قابل توجهی است. در صنعت شیشه پیشرفت ۱۲ برابری داشته ایم و در صنعت کاشی تا ۳ سال اینده به بالای یک میلیارد متر مکعب خواهیم رسید. در حوزه فولاد نیز از ۲.۴ زنجیره فولاد از اول انقلاب به تولید ۲۲۰ میلیون تن رسیده ایم.او افزود: اکتشافات اخیر، ذخیره موجود کشور در سنگ آهن را ۲ برابر کرد و در سال های آینده می توانیم با توسعه این صنعت به ۵۵ میلیون تن رقم چشم انداز توسعه برسیم و هدف گذاری صادرات محقق شود و در کنار آن واحدهای صنایع معدنی که می تواند اشتغالزایی و درامدزایی داشته باشد ایجاد شود.

 

آمریکا به قدرت فیسبوکی ایران اعتراف کرد

طی ماه‌های گذشته تعداد بسیاری از اکانت‌های کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی توییتر، اینستاگرام و فیس‌بوک مسدود و یا به حالت تعلیق درآمدند که دلیل مسدودسازی این اکانت‌ها از سوی این شبکه‌ها جعلی بودن و رفتارهای هماهنگ نامعتبر ذکر شد.اما به تازگی گزارشی از سوی مرکز حاکمیتی DFRLab (‌‌مرکز تحقیقات جرم‌یابی دیجیتال آمریکا) در مورد صفحات ایرانی در فیس‌بوک منتشر شده است که نشان می‌دهد، دلیل مسدودسازی و تعلیق اکانت‌های ایرانی نه آن ادعای مطرح شده از سوی مدیران شبکه‌های اجتماعی؛ بلکه اثرگذاری این اکانت‌هاست. بنا بر این گزارش، فیس‌بوک 783 منبع اعم از صفحات، گروه و حساب‌های کاربری را که با شبکه‌های ایرانی همکاری داشتند، به علت "نشر هماهنگ اخبار و اطلاعات غیرواقعی" مسدود کرد. این شبکه‌ها کاربران مختلفی را در چندین کشور دنیا هدف قرار داده بودند و مطالب خود را حداقل به 8 زبان مختلف منتشر می‌کردند.نتیجه‌گیری این گزارش گویای دلیل بسته شدن اکانت‌های ایرانی در فیس‌بوک و همچنین دیگر شبکه‌های اجتماعی است. مرکز تحقیقات جرم‌یابی دیجیتال به صراحت عنوان کرده است "شبکه‌ای که توسط فیس‌بوک شناسایی و مسدود شد، یک کمپین اثرگذاری اجتماعی بود. صفحات مرتبط با این شبکه، مخاطبان خود را از طریق نشر پیام‌های تصویری جذب می‌کردند و پیام‌هایی شدیداً در حمایت از ایران منتشر می‌کردند و سعی داشتند تا مخاطبان را از کشورهایی جذب کنند که ایران درصدد اثرگذاری بر آن کشورها بود.

 

شمعخانی از تهران برای رژیم صهیونیستی هشدار ارسال کرد

دریابان شمخانی در جریان این دیدار با ابراز امیدواری از روند رو به گسترش مناسبات بین دو کشور در عرصه‌های مختلف به ویژه در حوزه های تجاری و اقتصادی تصریح کرد: بازگشت امنیت به سوریه فرصتی مهم برای توسعه و خدمت رسانی به مردم رنج دیده این کشور است و جمهوری اسلامی ایران همانگونه که در عرصه مبارزه با تروریسم در کنار دولت و ملت سوریه بود در دوران بازسازی این کشور نیز از ارائه هیچ کمک و مشورتی مضایقه نخواهد کرد.دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: همکاری ایران و سوریه برای مبارزه با تروریسم تکفیری دستاوردهای غیر قابل انکاری برای منطقه و امنیت بین‌المللی به دنبال داشته است و این روند تا پایان یافتن بحران امنیتی در این کشور ادامه خواهد داشت.دریابان شمخانی ادامه تجاوزگری رژیم صهیونیستی به خاک سوریه و اقدام علیه ارتش و نیروهای مقاومت و همچنین نقض تمامیت ارضی این کشور را غیر قابل قبول عنوان کرد و خاطر نشان ساخت: در صورت تداوم این اقدامات، تدابیر پیش بینی شده برای بازدارندگی و پاسخ قاطع و متناسب به گونه‌ای که درس عبرتی برای حکام دروغگو و جنایتکار اسرائیل باشد، فعال خواهد شد.

 

پرواز «عمران‌خان» به تهران قطعی شد

«قاسم‌خان‌ سوری» معاون رئیس مجلس ملی پاکستان در دیدار با «محمد رفیعی» سرکنسول ایران در کویته از سفر قریب الوقوع عمران‌خان به تهران خبر داد.وی افزود: نمی‌توان زمان دقیق سفر نخست وزیر پاکستان به ایران را تعیین کند اما این سفر قطعی است.وی افزود: پاکستان و ایران با چالش‌های مشترک مواجه هستند بنابراین باید برای حل این مشکلات باید همکاری بیشتری با یکدیگر داشته باشند.معاون رئیس مجلس پاکستان گفت برای تجارت آزاد با ایران واد عمل شده‌ایم و به زودی نتایج آن مشخص خواهد شد.وی بر بانکداری آزاد و افتتاح شعب مشترک بانکی بین پاکستان و ایران تأکید و خواهان گسترش روابط اقتصادی بین دو کشور شد.سوری اظهار داشت: فرهنگ مردم بلوچستان پاکستان و سیستان و بلوچستان ایران مشترک است بنابراین خواهان روابط خوب مردم محلی دو کشور هستیم.وی افزود: تمام تلاش خود را برای تأمین امنیت زائرانی که عازم ایران هستند به کار برده‌ایم و از اقدامات مقامات ایرانی برای رسیدگی به زوار در آن طرف مرز تشکر می‌کنیم.

 

وزیر علوم از مجلس کارت زرد گرفت

نمایندگان مجلس شورای اسلامی، در نشست علنی امروز (سه شنبه، 16 بهمن ) قوه مقننه و  در جریان بررسی سوال رضا انصاری، از منصور غلامی درباره برنامه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای ساماندهی دانشجویان دوره دکتری با 72 رأی موافق، 91 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع از مجموع 195 نماینده حاضر، در جلسه از پاسخ‌های وی قانع نشدند.براساس این گزارش سیدحمایت میرزاده؛ سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در توضیح سوال نماینده مردم داراب از وزیر علوم، گفت: در اجرای ماده 207 آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی سوال فوق در جلسه رسمی روز یکشنبه مورخ 23 اردیبهشت 1397 کمیسیون با حضور 20 نفر از نمایندگان عضو کمیسیون، نماینده سوال کننده و وزیر مطرح و پس از استماع اظهارات طرفین و نظر به عدم اقناع نماینده سوال کننده از پاسخ های ارائه شده وزیر، کمیسیون قلمرو سوال را ملی تشخیص داده و مستند به بند 3 ماده 207 آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی گزارش سوال جهت اعلام وصول در اولین جلسه علنی ارسال می گردد.

 

مسکو آخرین دلار را در خاک تهران آتش زد

سفیر روسیه در ایران می‌گوید که مسکو و تهران استفاده از دلار را برای تسویه عملیات‌های تجاری و مالی خود کنار گذاشته‌اند. لوان دژاگاریان، سفیر روسیه در ایران می‌گوید مسکو و تهران استفاده از دلار را برای تسویه عملیات‌های تجاری و مالی کنار گذاشته‌اند و طرحی برای استفاده کامل از ارزهای ملی را در این فرآیند در دست دارند.سفیر روسیه در ایران افزود که از یورو هم تنها در مواردی که کاملاً ضروری باشد استفاده خواهد شد.وی افزود که سران ایران و روسیه قرار است در حاشیه نشست فرآیند آستانه دیداری با یکدیگر داشته باشند و درباره همکاری‌های اقتصادی و دیگر مسائل گفت‌وگو و رایزنی کنند.

نظر شما