شناسهٔ خبر: 31029422 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

محمود اسلامیان، عضو هیأت رئیسه و مشاور عالی فدراسیون فوتبال در گفت‌وگو با «ایران»:

رفتن کی‌روش به ضررمان شد، جایگزین او قطعاً خارجی است

در دوره وزارت محمود گودرزی کار جدایی کی‌روش تمام شده بود اما از طرف دفتر ریاست جمهوری با او صحبت شد تا کی‌روش بماند ما توان پرداخت 800 هزار دلار کی‌روش را نداشتیم، چگونه می‌توانیم مورینیو یا زیدان را بیاوریم؟!

صاحب‌خبر -










پرونده تیم ملی فوتبال ایران و کی‌روش پس از ناکامی در رسیدن به فینال جام ملت‌های آسیا بسته شد. با رفتن کی‌روش از ایران، نام‌های بزرگ (منبعی غیر از فدراسیون) مطرح شد؛ نام‌هایی که بیشتر به یک رؤیا شباهت دارد و به هیچ وجه منطقی به نظر نمی‌رسد. حال در دوران «پسا کی‌روش» فدراسیون فوتبال می‌گوید که به دنبال گزینه‌ای معقول است. گزینه‌ای که احتمالاً از میان نام‌های مطرح شده همچون زیدان، مورینیو و کلینزمن نیست. در روزهای گذشته اهالی فدراسیون فوتبال موضعگیری درخصوص نام‌های مطرح شده نداشتند و تنها مهدی تاج اظهار نظری درباره آینده تیم ملی و برنامه بلندمدت داشته است. در این شرایط خبرنگار «ایران» با محمود اسلامیان، عضو هیأت رئیسه و مشاور عالی فدراسیون فوتبال گفت‌وگویی داشته و او به مسائل مهمی اشاره کرده است.
 
آقای اسلامیان! در ابتدا دلیل ناکامی تیم ملی در جام ملت‌ها را چه می‌دانید؟
مشکلات فوتبال ما بسیار است که این مشکلات رابطه مستقیمی با اقتصاد دارد. بحث همیشگی و نخ‌نمای فوتبال ما حق پخش تلویزیونی است که مشخص نیست این موضوع به کجا خواهد رسید و چالش اصلی فوتبال ما به حساب می‌آید. کشورهای دیگر با دریافت مبالغ زیادی از حق پخش در حال پیشرفت هستند. همانند کاری که قطری‌ها انجام دادند و با درآمدزایی در فوتبال کمپ‌هایی احداث کردند که خود این کمپ‌ها باعث درآمدزایی است. تا موضوع پرداخت حق پخش توسط صداو سیما حل نشود، اوضاع فوتبال ما همین گونه خواهد بود. با این وضعیت از نتایج تیم ملی گاهی شاد خواهیم بود و گاهی هم غمگین.
فدراسیون فوتبال در بخش مدیریتی تا چه حد مقصر این ناکامی بود؟
همان طور که می‌دانید، مقام معظم رهبری 2 بار در جام جهانی 2018 به تیم ملی پیام دادند و از فوتبال ایران در دولت مثال زدند که همه اینها نشان می‌دهد که فوتبال ما در بخش مدیریتی عملکرد خوبی داشته. علاوه بر این دولت هم بخوبی از فوتبال حمایت کرده. در دوره وزارت محمود گودرزی در وزارت ورزش و جوانان قرار بود کی‌روش از تیم ملی جدا شود و حقیقتاً کار آن زمان تمام شده بود اما از طرف دفتر ریاست جمهوری با گودرزی صحبت شد تا کی‌روش از تیم ملی جدا نشود. سلطانی‌فر در وزارت ورزش فعلی کمک زیادی به فوتبال کرد و علاوه بر این دولت هم کمک مالی زیادی کرد تا تفاوت‌های مالی فوتبال ما با کشورهای دیگر تا حدودی برطرف شود. اگر صدا و سیما حداقل 50 درصد حق پخش را پرداخت می‌کرد، نیازی نبود که دولت، تیم ملی را کمک کند و ما می‌توانستیم برای تیم ملی بیشتر هزینه کنیم.
آیا رفتن کی‌روش به ضررمان خواهد بود؟
من در اردوهای تیم ملی حضور داشتم و کی‌روش از نظر مدیریتی، نظم و اقتدار بسیار بالایی داشت. علاوه بر این کی‌روش ارتباط عاطفی نزدیکی با بازیکنان داشت. با رفتن کی‌روش ما سرمایه بزرگی از دست دادیم و قطعاً ضرر خواهیم کرد. کی‌روش یک مربی شناخته شده است که هیچ کس از نظر فنی از او ایراد نمی‌گیرد. ما پیش از حضور او لژیونرهای زیادی نداشتیم اما با حضور او فوتبال ما صاحب لژیونرهای زیادی شد. کی‌روش به دلیل مشکلات خانوادگی و یکسری از بحث‌ها نمی‌خواست بعد از جام جهانی 2018 بماند اما مهدی تاج به ترکیه رفت و با اصرار رئیس فدراسیون، او تا پایان جام ملت‌ها ماندنی شد. کی‌روش یکسری انتظارات بحق داشت، ما یک مربی در این سطح آوردیم اما یک چمن خوب نداشتیم. ما ونزوئلا را برای برگزاری بازی‌های دوستانه به دلیل روابط سیاسی خوب هماهنگ کردیم با این وجود این تیم به دلیل تحریم‌ها به ایران نیامد و در قطر با این تیم مسابقه دادیم.
گفته می‌شود فدراسیون مذاکراتی با کلینزمن انجام داده و به توافقاتی هم رسیده، این موضوع صحت دارد؟
این اسم‌ها توسط مازیار ناظمی، مدیر روابط عمومی وزارت ورزش مطرح شد و نمی‌دانم ناظمی چه کاره فوتبال است که در مورد سرمربی تیم ملی اظهار نظر می‌کند. ما عجله‌ای برای انتخاب سرمربی تیم ملی نداریم و فرصت داریم. ما در آستانه بازی‌های مهم نیستیم و باید با تدبیر این کار را انجام دهیم. موقعیت فوتبال ما در دنیا خوب است و اینفانتینو، رئیس فیفا نگاه مثبتی به فوتبال ایران دارد. صحبت‌هایی که در مورد سرمربیان آینده تیم ملی می‌شود، شایعه است. اینها مربیان بسیار گرانی هستند و ما توان پرداخت دستمزد این مربیان را نداریم مورینیو سالانه 18 میلیون دلار می‌گیرد چگونه باید با این شرایط این مبلغ را به او بدهیم؟ ما توان پرداخت 800 هزار دلار کی‌روش را نداشتیم و چگونه می‌توانیم یک مربی‌ای که بیش از 10 میلیون دلار می‌گیرد را جذب کنیم؟! ناظمی می‌خواهد کارهای کی‌روش را کوچک کند، او خودش می‌داند که نه اینها به ایران می‌آیند و نه وزارت ورزش از این پول‌ها دارد که برای جذب مربی بدهد. احتمالاً ناظمی می‌خواهد یک تیم محلی راه بیندازد و کلینزمن را برای هدایت این تیم بیاورد.
پیش از برگزاری جام ملت‌ها بحث بازنشستگی داغ بود و در آن زمان برخی از نمایندگان مجلس در مورد فدراسیون فوتبال اظهار نظر کردند، در این مورد چه صحبتی دارید؟
برخی از این نمایندگان بدون اینکه بدانند، بحث بازنشسته‌ها را در فدراسیون فوتبال مطرح می‌کنند. یک بار در دوران احمدی‌نژاد فدراسیون به خاطر دخالت سیاسیون تعلیق شد. بهتر است اینها اول قوانین فوتبال را بخوانند و به جای اینکه خودشان را طرفدار فوتبال بدانند از قوانین مطلع شوند. نمایندگان مجلس به خیلی از حوزه‌های علمیه با ردیف بالا بودجه می‌دهند چرا قانون را آنجا اجرا نمی‌کنند؟ فدراسیون ردیف بودجه دارد و دولت یک کمکی به فوتبال به دلیل عدم حق پخش انجام داده حالا آقای احسان قاضی‌زاده‌ هاشمی، نماینده مجلس اینجا به کمک دولت پیله می‌کند چرا در حوزه‌های علمیه و مراکز فرهنگی که پول‌های زیادی دریافت می‌کنند، پیله نمی‌کند؟ این نمایندگان مجلس به جای اینکه بیایند و بگویند برای مردم ایران چه کرده‌اند، راجع به فوتبال نظر می‌دهند! راجع به بازنشستگی نظر می‌دهند. اینکه هر سال یک رئیس فدراسیون انتخاب شود درست نیست. همانند اتفاقی که برای فدراسیون کشتی افتاد و هر سال رئیس این فدراسیون تغییر می‌کند.
صحبت درخصوص گزینه‌ها زیاد است و حتی صحبت‌هایی درخصوص مربیگری جواد نکونام و علی دایی هم شنیده شده، آیا این موضوع صحت دارد و مربی بعدی تیم ملی یک ایرانی خواهد بود؟
گزینه قطعی ما مربی خارجی است و این گزینه‌ها به هیچ وجه مطرح نیستند. فدراسیون متناسب با توان مالی‌اش به دنبال یک مربی خوب خارجی خواهد بود. مربی خوب مربی‌ای است که امتحان خود را پس داده باشد و رزومه خوبی داشته باشد و بتواند با مشکلات و شرایط ما کنار بیاید.
در فضای مجازی جدالی بین فوتبالیست ها و ورزشکاران سایر رشته ها به وجود آمده؟ چه نظری در این خصوص دارید؟
ما باید به قهرمانان ملی برسیم اما مقایسه فوتبال با رشته های دیگر اشتباه است و در شرایطی که کشور ما دارد راه انداختن چنین جوی توسط یک قهرمان ملی صحیح نیست. مایکل فلپس با آن همه مدال و افتخار درآمدش در حد یک فوتبالیست معمولی در انگلستان است و این موضوع در کل جهان وجود دارد و بحث فوتبال با رشته های دیگر کاملا متفاوت است.
 دیروز مصاحبه ای از سردار آزمون منتشر شد و او تاکید کرد که فدراسیون فوتبال دروغ می گوید که بهترین امکانات را در اختیار ما قرارداده است! آیا امکانات فوتبال کافی نبود؟
سردار آزمون بعد از جام جهانی 2018 روسیه  قهر کرد و با واسطه تاج به تیم ملی بازگشت. فدراسیون هرچه داشت برای آماده سازی تیم ملی گذاشت اما اعتقاد ما بر این بود که باید بیش از این برای تیم ملی تدارک می دیدیم که متاسفانه به دلیل منابع مالی محدود نتوانستیم. فدراسیون هرچه داشته برای آماده سازی تیم ملی در اختیار تیم قرار داده است.


 

کلمات کلیدی

رفتن کی‌روش به ضررمان شد

جایگزین او قطعاً خارجی است

محمود اسلامیان

نظر شما