شناسهٔ خبر: 31018594 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

خواص بی‌نظیر روغن آرگان برای سلامتی بدن

30054

خواص بی‌نظیر داروهای گیاهی در سلامتی از دیرباز شناخته شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام عطارک، امروزه به دلیل خواص درمانی بسیار قابل قبول روغن‌های گیاهی، استفاده از این روغن‌ها به شدت افزایش یافته است. در ادامه به بررسی خواص روغن آرگان می‌پردازیم.

روغن آرگان چیست؟

روغن آرگان یا ارقان محصول طبیعی است که از هسته میوه‌های درخت آرگان استخراج می‌شود. این روغن به لطف داشتن مواد مغذی فراوانی چون ویتامین ای، اسیدهای چرب امگا ۶ و ۹، اسید لینولینیک، ویتامین آ، ویتامین ث و آنتی اکسیدان‌های ضروری دیگر، به عنوان یکی از بهترین روغن‌ها برای تقویت مو، جوان سازی پوست و درمان بیماری‌های پوستی شناخته شده است. علاوه بر این، به درمان و پیشگیری از سرطان، تقویت قلب، کنترل فشار خون و حفظ سلامت بدن کمک می‌کند. روغن آرگان خواص درمانی فراوان دارد از این رو، به طلای مایع معروف است. حال، با خواص بی‌نظیر روغن آرگان برای سلامتی بدن آشنا شوید.

خواص روغن آرگان برای سلامتی بدن

درمان سرطان

روغن آرگان می‌تواند به جلوگیری از ابتلاء سرطان کمک کند، زیرا حاوی مقادیر بالایی از اسیدهای چرب اشباع نشده و همچنین برخی ترکیبات مؤثر مانند استرول، کاروتنوئیدها، زنتوفیل (Xanthophylls) و آنتی اکسیدان‌های قوی می‌باشد. همچنین، آسکولین نیز که یک ترکیب ضد سرطان است به میزان بسیاری در این روغن یافت می‌شود. بر اساس تحقیقات انجام شده، اسیدهای چرب اشباع نشده، به طور مؤثر به درمان سرطان به ویژه سرطان پروستات کمک می‌کنند و همراه با پرتودرمانی و شیمی درمانی مانع تکثیر تومورهای سرطانی می‌شوند. یک مطالعه نشان داده است که اجزای روغن آرگان، رشد سلول‌های سرطانی پروستات را کاهش می‌دهد.

کاهش خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی

از دیگر فواید روغن آرگان، کاهش خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی و عروقی می‌باشد. بر اساس تحقیقات انجام شده محققان دریافتند که، روغن آرگان، فشار خون را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. همچنین، اسیدهای چرب اشباع نشده در این روغن، باعث تنظیم میزان کلسترول خون می‌شود. به علت همین دو خاصیت، این روغن از بیماری‌های قلبی و عروقی جلوگیری و آنها را درمان می‌کند. بنابراین، روغن آرگان راهی مناسب برای حفظ سلامت قلب است.

کاهش خطر ابتلاء به دیابت

تحقیقات نشان داده‌اند که روغن آرگان، حاوی خواص ضد قند است که به بهبود پاسخ انسولین در بدن کمک می‌کند. در واقع، این روغن مقاومت به انسولین را کاهش می‌دهد، که باعث جلوگیری از بیماری دیابت می‌شود. مصرف این روغن همچنین تغییرات متابولیکی مواد قندی را کاسته و خطر ابتلاء به دیابت را می‌کاهد. در مراکش، روغن آرگان به عنوان یک درمان برای بیماری دیابت استفاده می‌شود.

بهبود زخم

روغن آرگان باعث تسریع بهبود و درمان زخم می‌شود و حاوی آنتی اکسیدان‌های قدرتمند و همچنین، ویتامین ای است که به این عمل کمک می‌کند. مکمل‌های روغن آرگان می‌توانند به طور مرتب برای تسریع بهبود زخم مصرف شوند.

رفع ترک‌های ناخن

از دیگر خواص روغن آرگان بر طرف کردن ترک‌های روی ناخن می‌باشد. اسیدهای چرب غیراشباع در این روغن سبب بازسازی و ترمیم بافت‌های ناخن می‌شود. بدین منظور، می‌توانید یک قطره روغن آرگان را روی ناخن ریخته و به کمک دستمال آن را روی ناخن‌ها بمالید. همچنین، استفاده از روغن آرگان همراه با آب لیمو، اثر بخشی آن را چند برابر می‌کند.

ارتقا و حفظ سلامت مو

روغن آرگان به طور مؤثر به سلامت مو کمک می‌کند. از خواص روغن آرگان این است که، می‌تواند مو را در برابر خشکی و آسیب‌های محیطی محافظت کند. همچنین، به درمان ریزش مو، موخوره، ترمیم موهای آسیب دیده و شوره سر کمک می‌کند. برای درمان مشکلات مرتبط با مو و یا افزایش رشد مو، تنها ۵ تا ۶ قطره روغن آرگان را کمی گرم کرده و روی پوست سر و موی خود ماساژ دهید و بعد از چند ساعت آن را بشویید. حتی می‌توانید از شب تا صبح این روغن را روی سر خود نگاه دارید. برای دریافت نتیجه بهتر، ترجیحاً دو بار در هفته از این روغن استفاده کنید.

تقویت مژه‌ها

روغن آرگان به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی برای مژه‌ها، بسیار مفید است. استفاده از این روغن سبب افزایش رشد و تراکم مژه‌ها می‌شود. علاوه بر این آسیب‌های ناشی از لوازم آرایشی را برطرف می‌کند. روش استفاده از این روغن بسیار آسان است. تنها کافی است، با انگشتان دست خود یک قطره روغن آرگان را روی مژه‌ها بمالید و یا به کمک شانه‌های مخصوص مژه این روغن را پخش کنید.

مفید برای پوست و زیبایی

روغن آرگان برای پوست تأثیرات شگفت انگیزی دارد چرا که سرشار از ویتامین آ، ویتامین ای و آنتی اکسیدان‌های ضروری است که به درمان بیماری‌های پوستی مانند درماتیت (التهاب، حساسیت، خارش)، پسوریازیس و اگزما کمک می‌کند. به دلیل محتوای بالای لینولئیک اسید، التهاب همراه با آکنه را کاهش می‌دهد.

برای پوست‌های چرب مناسب است زیرا روغن آرگان می‌تواند سطح ترشح روغن را در پوست‌های چرب کاهش داده و چربی پوست را تنظیم کند. وجود ویتامین ای در این روغن باعث درمان خشکی، حذف چین و چروک و درمان سوختگی‌های ناشی از نور خورشید می‌شود. روغن آرگان برای جوان سازی و ترمیم پوست مفید بوده و درمان مؤثر برای از بین بردن پیری زودرس پوست است. علاوه بر این، رفع خشکی و ترک لب نیز یکی دیگر از خواص روغن آرگان است. همچنین، ترک‌های پوستی ناشی از بارداری و تغییر وزن را نیز بر طرف می‌کند.

ادیتور: زهرا میعادی

انتهای رپرتاژ خبری

نظر شما