شناسهٔ خبر: 31012617 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

مدیر عامل بیمه ایران:

بنیاد شهید هزار میلیارد تومان به بیمه ایران بدهی دارد/ ایده‌آل ما راننده محور بودن بیمه شخص ثالث است/ به دلیل پایین بودن نرخ سود بانکی، سرمایه‌گذاری غیربورسی و ملکی را افزایش می‌دهیم

مدیر عامل بیمه ایران در مورد راننده محور بودن بیمه شخص ثالث گفت: یکی از ایده‌آل‌های ما راننده محور بودن این بیمه است اما باید توجه داشت که زیرساخت‌های اجرا فراهم باشد، مثلا نیروی انتظامی و سایر ارگان‌ها باید اطلاعات را به ما بدهند تا ما ارزیابی خوبی داشته باشیم و به نظر هنوز زیر ساخت‌های آن فراهم نشده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محسن پورکیانی در نشست خبری رییس‌ هیات مدیره‌ها و مدیر عامل بیمه ایران گفت: در سال ۹۷ اولویت‌های خاصی را دنبال کردیم که مهمترین آن نقطه سربه‌سر است، شفافیت و سلامت اداری، وصول مطالبات، کنترل و اصلاح پورتفو، افزایش فروش نقدی... از دیگر اولویت‌های ما هستند و ما باید در راستای این اولویت‌ها حرکت کنیم.

وی ادامه داد:  در ده ماهه اول سال، رشد ۲۹ درصدی داشتیم، کنترل خسارت ۳ درصد رشد داشته و نسبت خسارت از ۷۹ درصد به ۶۳ درصد کاهش یافته است. در بحث بدهکاران نیز توانستیم از ۴ هزار و پانصد میلیارد تومان طلب خود تقریبا ۱۸ درصد از آن را وصول کنیم در این میان بنیاد شهید و آموزش پرورش هر کدام ۵۰ درصد از بدهی خود را پرداخت کردند.

وی تصریح کرد: مجموع طلب بیمه ایران  ۴ هزار و پانصد میلیارد تومان است که ۶۰ درصد آن بیمه‌گذاران بزرگ هستند.

 رییس هیات مدیره بیمه ایران در مورد پرداخت خسارت حوادث گفت: خسارت پلاسکو را بطور کامل پرداخت کردیم و در مورد زلزله کرمانشاه نیز بیش از ۸۰ درصد خسارت در گیلانغرب و سرپل ذهاب را در همان روزهای اول جبران کردیم.

پورکیانی در مورد زیان انباشته بیمه ایران گفت: زیان انباشته ما از سال ۹۰ شروع شد و در سال ۹۶ به ۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان رسیده است که حدود ۳ هزار میلیارد تومان آن مربوط به تغییر رویه ذخیره گیری است. باید توجه داشت که ذخیره‌گیری بیمه ایران از سال ۹۰ سال به سال افزایش یافته که نشان دهنده توانمندی بیمه ایران است. در سال ۹۶ نسبت ذخایر به حق بیمه تقریبا ۱۱۱ درصد بود. بیمه ایران به دنبال افزایش شفافیت است و این زیان انباشته بیشتر ناشی از این شفافیت است.

مدیرعامل بیمه ایران در مورد راننده محور بودن بیمه شخص ثالث گفت: یکی از ایده‌آل‌های ما راننده محور بودن این بیمه است اما باید توجه داشت که زیرساخت‌های اجرا فراهم باشد، مثلا نیروی انتظامی و سایر ارگان‌ها باید اطلاعات را به ما بدهند تا ما ارزیابی خوبی داشته باشیم و به نظر هنوز زیر ساخت‌های آن فراهم نشده است.

پورکیانی خاطرنشان کرد: ما در سال جاری به دنبال ایجاد زیرساخت بودیم تا انقلاب بیمه‌های زندگی را در بیمه ایران به وجود آوریم و انشاالله خروجی آن را در سال آینده مشاهده خواهیم کرد تا تکلیف خود برای صنعت بیمه را بر اساس برنامه ششم انجام دهیم.

وی در مورد سهم بیمه درمان این شرکت گفت: بعد از رشته ثالث، رشته درمان بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است و ما سعی می‌کنیم سهم آن را با بیمه زندگی جبران کنیم و بنابراین سهم آن از 51 درصد در سال 92 را به 19 درصد رساندیم و برای این منظور یک ستاد و راهبری تشکیل داده‌ایم.

وی ادامه داد: در حال حاضر بیمه ثالث بیمه ایران ضریب خسارت 130 درصدی داشت که ما آن را به 105 درصد رساندیم. سهم بیمه ثالث در حال حاضر به 53 درصد رسیده است و چون بیمه ایران در اقصی نقاط کشور شعب پرداخت دارد به راحتی می‌تواند خسارت را پرداخت کند.

وی در مورد همکاری بیمه ایران با خودروسازان کشور گفت: ما در مورد خودروهای صفر کیلومتر با ایران خودرو و سایپا همکاری خوبی داشتیم ایران خودرو تقریبا تمام بدهی خود را پرداخت کرده است اما سایپا هنوز از این کار اجتناب می‌کند البته این شرکت خودروسازی به سایر شرکت‌های بیمه بدهی بزرگی دارد که تقریبا 1500 میلیارد تومان است.

رئیس هیئت مدیره بیمه ایران در مورد تشکیل کنسرسیوم انرژی گفت: برای این کنسرسیوم 10 شرکت فعال هستند البته ما به دنبال افزایش هستیم به طوری که اخیرا بیمه کوثر نیز به آن اضافه شده است و به دنبال جذب دیگر شرکت‌های بیمه‌ای فعال در این حوزه هستیم.

وی در مورد انواع سرمایه‌گذاری‌های این شرکت بیمه گفت: ما مجبور هستیم بخشی از پول را در بانک‌ها سرمایه‌گذاری کنیم که حداقل 30 درصد است اما به دلیل پایین بودن نرخ سود بانکی سرمایه‌گذاری غیربورسی و ملکی را که قبلا هم داشته‌ایم افزایش می‌دهیم و این نوع سرمایه‌گذاری را سعی می‌کنیم در میان سایر شرکت‌های بیمه نیز گسترش دهیم.

وی در مورد همکاری این بیمه با بنیاد شهید و ایثارگران گفت: ما حدود 20 سال با این بنیاد همکاری داشتیم و سعی کردیم بهترین خدمات را به این قشر عزیز و محترم ارائه دهیم اما نهایتا بیمه دی پیروز مناقصه شد اما چون 40 درصد بیمه اتکایی بنیاد شهید در اختیار بیمه ایران است همکاری خود را با این بنیاد ادامه می‌دهیم.

وی با بیان اینکه تحریم‌ها باعث ایجاد مشکل در بخش اتکایی بیمه شد، گفت: البته با تدابیر وزیر محترم اقتصاد و با کمک بانک مرکزی صندوق اتکایی تحریم را طراحی کردیم تا مشکل تحریم را برطرف کنیم. البته هنوز همکاری ما با تعدادی از شرکت‌های خارجی ادامه دارد.

نظر شما