شناسهٔ خبر: 31005019 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفتاب یزد | لینک خبر

مقاومت دشمن قوی است

صاحب‌خبر - روزنامه آفتاب یزد در نظر دارد هر روز در این ستون بخشی از خاطرات سیاسیون برجسته کشور را به چاپ برساند. این سلسله خاطرات را با مرحوم اکبر‌هاشمی‌رفسنجانی از مسئولان با سابقه نظام ادامه می‌دهیم. او زاده رفسنجان ‌و
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، نماینده تهران در مجلس خبرگان رهبری و رئیس هیئت موسس و هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی‌بود.
‌هاشمی‌همچنین اولین رئیس مجلس شورای اسلامی‌و چهارمین رئیس جمهور ایران در دو دوره پیاپی بین سال‌های 1368 تا 1376 بوده و
به عنوان یکی از پرنفوذترین شخصیت‌های سیاسی نظام شناخته می‌شود.

چهارشنبه 24 فروردین 1362
بعد از نماز تا ساعت هشت صبح مطالعه کردم. سرهنگ صیاد شیرازی با رمز، وضع جبهه و برنامه آینده را گفت. مقاومت دشمن قوی است.
پیش از ظهر، چند ملاقات داشتم. گروهی از شاخه دانش‌آموزان حزب جمهوری اسلامی آمدند. کیفیت آموزش را توضیح دادند و راهنمایی خواستند. مطالبی برایشان گفتم. آقای عبدالرحیم گواهی سفیرمان در ژاپن آمد و گزارشی از کارهایش داد. معتقد است ژاپنی‌ها را خیلی به ما نزدیک‌تر کرده است.
آقای ابراهیم یونس سفیر سوریه در تهران آمد و راجع به گروه‌های غیر اسلامی عراقی که با صدام مخالفند و در سوریه و لیبی مستقر هستند، مذاکره کرد. می‏خواست نظر ما را بفهمد. می‏گفت، می‏خواهند نظر ما را مراعات کنند و حتی اگر می‏گوییم، آنها را طرد کنند. گفتم ما روی مردم تکیه داریم، نه گروه‌ها و مایلیم که اسلام حاکم باشد و محور را «مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق» انتخاب کرده‏ایم.
آقای محمد اصغری وزیر دادگستری هم آمد و از کمی اختیارات خود و نیاز به خانه‏ای در کنار مجلس گفت. سفرای ایران در یمن جنوبی، بنگلادش، اتیوپی و رومانی آمدند و گزارشی از حوزه ماموریت خود دادند و برای موضع‏گیری‌ها مشورت کردند. با اعضای کمیسیون معادن برای حل مشکل قانون معادن به شورای نگهبان رفتیم. شورای نگهبان در مورد معادن واقع در ملک اشخاص مخصوصا معادن بزرگ و تحت‌الارضی با مجلس اختلاف دارد؛ بحث کردیم و به حل اختلاف نزدیک شدیم. درباره لایحه وزارت جهاد سازندگی هم صحبت شد. ممکن است مشکل رفع شود. به دفترم برگشتم.
مسئول روابط عمومی مجلس آمد و مطالبی درباره کار خود و ایجاد ارتباط با مجالس دنیا مطرح کرد. عصر هیئت رئیسه جلسه داشت. آقای محمد خامنه‏ای نائب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی می‏خواهد علیه شورای عالی قضائی که جوابگوی مجلس نیست، اقدامی نماید. شب با بخش آموزش سپاه در مورد آثار جنگ مصاحبه داشتم. شورای عالی دفاع جلسه داشت. گزارش دادند که در عملیات والفجر یک تاکنون 480 شهید و حدود 6000 نفر مجروح - که 1600 نفرشان بستری شده‏اند - و 400 نفر مفقود داشته‏ایم. 180 کیلومتر مربع از خاک عراق آزاد شده است؛ از جمله تعدادی چاه نفت. ستاد مشترک ارتش درباره ارتش‌های پاکستان، افغانستان، شوروی و خطرات احتمالی آنها برای ما و راه‌های دفاع، گزارش داد. آخر شب مصاحبه کردم1 و به خانه آمدم.

پنج شنبه 25 فروردین 1362
صبح زود به مجلس رفتم. در جلسه علنی اعتبارنامه‌های آقایان سیدتقی خاموشی و علی‌اکبر پوراستاد نمایندگان تهران مطرح بود. من و آقای کروبی از آقای خاموشی و پوراستاد دفاع کردیم؛ با رای بالا تصویب شد2. در تنفس برای تماشاچیان سخنرانی کردم3. با آقای دکتر محمدعلی هادی نجف‌آبادی نماینده تهران درباره اظهاراتش در جلسه سه‌شنبه حزب‌اللهی‌ها علیه سپاه صحبت کردم. ایشان و آقای غلامحسین نادی نماینده نجف آباد علیه فرماندهان سپاه، به خاطر ضعف‌های عملیات والفجر مقدماتی و کارهای خارج از کشور انتقاد کرده اند؛ حق هم با آنها است. در اثر سوءمدیریت و اختلاف، ارتش و سپاه ناموفق بوده‌اند و تلفات زیاد داده اند. ولی در شرایط جنگ و مشکلات نیروهای مسلح، اینگونه برخوردها آثار منفی دارد. ظهر در دفترم چندین ملاقات داشتم.
آقای حسین کمالی نماینده تهران در مورد برنامه‌های سفرشان به فنلاند مشورت کرد و احتمال حرکات حذفی در حزب جمهوری اسلامی را برای حذف آقای علیرضا محجوب مطرح کرد. آقایان فدایی و محمودی هم که برای رسیدگی به خانه‌های فرهنگ به خارج می‌روند از من نواری گرفتند و برای کمک به تبلیغات خارج از کشور پول
می‌خواستند.
عصر از دفتر مشاورت ارتش آمدند و راجع به پیشنهاد جهاد خودکفایی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای و اقدامات انجام شده و تشکیل واحدی برای کمک به اجرای کارهای ایشان، صحبت کردند. آقای علی احمدی از ستاد انقلاب فرهنگی آمد و از ضعف ستاد و لزوم تقویت آن با نیروهای جدید گفت و کمک می‌خواست. سعد مجبر سفیر لیبی آمد؛ راجع به گروه‌های غیر اسلامی عراق، روابط با شوروی و مسافرت من با آقای رئیس‌جمهور به لیبی برای تقویت آقای معمر قذافی و... صحبت کرد.
آقای علی شمخانی با گروهی از مسئولان سپاه آمدند و راجع به تعقیب سران حزب توده و استفاده از اطلاعات به دست آمده، مشورت کرد و برای هماهنگی ارگان‌های مسئول در این کار کمک خواست. آقای مهندس چمران، دستگاه شنیداری که اختراع کرده بود، آورد. با آقای سرهنگ سلیمی وزیر دفاع برای همکاری با ایشان، تلفنی صحبت کردم. شب در دفتر رئیس‌جمهور، جلسه جامعه روحانیت مبارز داشتیم. درباره هماهنگ کردن اظهارات در مسائل اقتصادی و فکری، برای جلوگیری از اختلافات روحانیت بحث بود. بین آقای موسوی اردبیلی و آقای فضل الله محلاتی، مشاجره لفظی شد. بعد از شام به خانه آمدم.
... ادامه دارد
___________________
پی نوشت:
1- در این مصاحبه ایشان در پاسخ به این سوال که «عراق ادعا کرده که پیشروی ایران را سد نموده است، چه نظری دارید؟» گفت: «خوب! عراق که نمی‌داند ما تا کجا می‌خواستیم برویم که خیال کند سد کرده، معلوم است دروغ است. ما هدف نظامی‌مان را به هیچ کس نگفتیم، غیر از فرمانده هایمان، افراد خیلی کمی هستند که می‌دانند، تا آنجایی که می‌خواستیم برویم رفتیم و آنجایی هم که بعد می‌خواهیم برویم، می‌رویم. بعدا معلوم می‌شود که سد کرده یا نه!»
2- اعتبار نامه آقای سیدتقی خاموشی با 107 رای موافق و 37 رای مخالف، 22 رای ممتنع و 5 رای باطله تصویب شد و اعتبارنامه آقای علی‌اکبر پوراستاد با 119 رای موافق و 34 رای مخالف و 24 رای ممتنع مورد تایید مجلس شورای اسلامی
قرار گرفت.
3- در این دیدار که علاوه بر دانش‌آموزان ممتاز شهرستان یزد، جمعی از مسئولین بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، مربیان امور تربیتی، کشاورزان و خانواده‌های شهدای شهرستان قمشه حضور داشتند، ایشان درباره عملیات والفجر سخنانی ایراد کردند. رجوع کنید.

نظر شما