شناسهٔ خبر: 30983434 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پروژه تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی خبرگزاری ایرنا/ محمد هاشمی(3)

گروه های مختلف در صدا و سیما نفوذ داشتند

تهران- ایرنا- محمد هاشمی مدیرعامل وقت صدا و سیما می گوید: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی صدا و سیما جای حساسی بود و گروه های مختلف در آنجا نفوذ داشتند. بنابراین یکی از کارهایی که در آنجا انجام دادم این بود یا آنها را کنار می گذاشتم یا می گفتم عقیده شما محترم اما نمی توانید آن را از رسانه ملی اعمال کنید زیرا صدا و سیما متعلق به همه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اطلاع رسانی ایرنا؛ محمد هاشمی در بخش های پیشین گفت وگوی خود به مبارزات قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تا ورود امام خمینی(ره) به ایران را انعکاس داد و در بخش سوم گفت وگو با «پروژه تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی خبرگزاری ایرنا» به خاطرات خود از روزهای بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تا انتخابات 1396خورشیدی پرداخته است.

**ایرنا: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نخستین فعالیت هایی که داشتید چه بود؟
***هاشمی: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی حزب جمهوری اسلامی تشکیل شد و من یکی از اعضای 30 نفره شورای مرکزی حزب و مسوول روابط بین الملل آن بودم و در روزنامه «جمهوری اسلامی» یکی از دبیرهای سیاسی آن شدم. بعد به ورازت کشاورزی رفتم و چندماه در آنجا ماندم.

**ایرنا: در دولت بنی صدر هم سمت دولتی داشتید؟
***هاشمی: وقتی بنی صدر رییس جمهور و محمدعلی رجایی نخست وزیر شد. این 2 تَن به خاطر چند مسوولیت مانند وزیر امور خارجه و رییس بانک مرکزی به توافق نمی رسیدند. رجایی من را به عنوان معاون سیاسی خود انتخاب کرد و در دولت رجایی هم به عنوان سرپرست وزارت امور خارجه انتخاب شدم.

**ایرنا: در همین زمان بهزاد نبوی هم با رجایی کار می کرد. ارتباط این 2 تَن چطور بود؟
***هاشمی: بهزاد نبوی با رجایی رابطه خیلی خوبی داشتند او واقعاً به بهزاد اعتماد داشت و در دولت خود نبوی را به عنوان وزیر مشاور در امور اجرایی انتخاب کرد.

**ایرنا: در هشتم شهریور 1360 خورشیدی انفجار دفتر نخست وزیری اتفاق افتاد و محمد رجایی و محمدعلی باهنر به شهادت رسیدند. نظر شما در مورد پرونده این انفجار چیست؟
***هاشمی: پرونده انفجار دفتر نخست وزیری پرونده اطلاعاتی و امنیتی خیلی مهمی است که در آخر دقیقاً مشخص نشد که مثلاً این پرونده چه چیزی بوده، خب قبل از انفجار نخست وزیری انفجار حزب جمهوری اسلامی بود که شهید دادیم و منافقین در حزب نفوذ کرده بودند و انفجار انجام دادند. بعد و طبق چیزی هایی که منتشر شد در نخست وزیری هم همان منافقین نفوذ کرده بودند.

**ایرنا: شما بعد از آن به صدا و سیما رفتید. چندمین مدیر عامل بودید؟
***هاشمی: من هشتمین مدیر عامل صدا و سیما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بودم یعنی 9 ماه که صادق قطب زاده بود و 21 ماه بعد به طور متوسط هر سه ماه یک تَن عوض می شد.

**ایرنا: دلیل این اتفاق را چه می دانید؟
***هاشمی: صدا سیما جای حساسی بود و گروه های مختلف در آنجا حضور داشتند. توقعات مردم هم زیاد بود و مدیریت هم هنوز در کشور حاکم نبود؛ یعنی بعد از پیروزی انقلاب اتفاقی که افتاد مدت ها اینگونه بود که ما یک ساختار حکومتی نداشتیم ساختار حکومتی نظام شاهنشاهی هم قبول نداشتیم؛ یعنی آنها به تعبیری طاغوت بودند و از یاقوت هم خبری نبود. مثلاً کمیته های انقلاب اسلامی تشکیل شده بودند و هنوز خود آنها هم نظم نداشت مثلاً گلوله اسلحه شلیک و یک تَن کشته می شد. بنابراین آنگونه نظم یا سازمانی وجود نداشت. بنابراین صدا و سیما هم چون خیلی حساس بود همه می خواستند در آنجا نفوذ داشته باشند.

**ایرنا: جریان حکم شما به صدا و سیما چگونه اتفاق افتاد؟
***هاشمی: شورای سرپرستی که می خواستند من را انتخاب کنند من به آنها جواب ندادم گفتم که باید بروم با امام(ره) مشورت کنم. پنج شنبه بود من زنگ زدم دفتر امام(ره) وقت گرفتم برای شنبه صبح منتها آنها همان شب حکم من را از خبر خواندن و صبح شنبه که من رفتم خدمت امام(ره) به ایشان عرض کردم که می خواستم از شما مشورت بگیرم اما حکم صادر شد. امام دعا کردند و چند تا مساله گفتند. یکی این بود که صدا و سیما متعلق به همه است و بنابراین در آنجا کمتر با حیثیت مردم کار داشته باشم.

**ایرنا: حضور گروه های مختلف در صدا و سیما را چگونه احساس کردید؟
***هاشمی: من روز نخست که به صدا و سیما رفتم آنجا ساختمانی بود که دفتر مدیر عامل در آن قرار داشت ورودی آن کریدوری داشت. در آن کریدور حدود 15 در 2 متر اطلاعیه زده بودند که بیشتر گروه ها اطلاعیه داشتند. بنابراین صدا و سیما به لحاظ نفوذ افراد و گروه های مختلف بدتر از دانشگاه شده بود. برای مثال تحلیل سیاسی روز را که بعد از خبر ساعت 2 پخش می شد، منافقین می نوشتند. البته تا قبل از اینکه من بروم آنجا 3 هزار تَن از صدا و سیما اخراج شده بودند که تعدادی از آنها واقعاً به ناحق اتفاق افتاد که افراد مفید و موثری بودند و می توانستند موثر باشند. نباید فراموش کرد صدا و سیما یک سازمان تخصصی تری بود سازمانی که از هنرمند تا مهندس و همه نوع تخصص در آن وجود داشت. بنابراین یا باید با نیروهای که از دوره قبل مانده بودند اداره می شد یا اگر می خواستیم نیروی خودی بگذاریم باید آموزش دیده باشد.

**ایرنا: یکی از کارهایی که به محض ورود به صدا و سیما انجام دادید، چه بود؟
***هاشمی: شبی که به من حکم دادند یک دفعه سر اخبار ساعت هشت و نیم تلویزیون قطع شد، پنج دقیقه بعد حجت الاسلام احمد خمینی از منزل به من زنگ زد و گفت: چی شده؟ گفتم نمی دانم ما هنوز سازمان نرفتیم. گفت: برو ببین چی اتفاقی افتاده است. رفتم سازمان دیدم همه دارن دور خودشون می چرخیدند بعد به نگهبان گفتم قبلاً مدیر اینجا چه فردی بود؟ گفت: مهندس امجدی. گفتم کجاست؟ گفت: پاکسازی شد. گفتم خونه اش کجاست؟ گفت: در خیابان جردن رفتم در خانه اش در زدم امجدی وقتی مرا دید خیلی تعجب کرد گفتم میای همراهم برویم؟ گفت: بله. گفت برای چه؟ گفتم تلویزیون قطع شده نگاه کن ببین مشکلش چیست. آمدیم امجدی رفت توی پخش 2 دقیقه طول نکشید برنامه را رفت روی آنتن. بعد به او گفتم تو را چرا پاکسازی کردند؟ گفت: نمی دانم. پرونده اش را خواندم دیدم جزو انسان های نماز خوان و متدین است. به او گفتم فردا بیا دفترم. آمد دفترم، حکم اخراجش را باطل کردم و حکم مدیریت به او دادم. بنابراین یکی از کارهایی که من در صدا و سیما انجام دادم این بود که گروه های سیاسی که در آنجا بودند یا کنار می گذاشتم یا می گفتم عقیده شما محترم اما نمی توانید آن را از رسانه ملی اعمال کنید زیرا صدا و سیما متعلق به همه است.

**ایرنا: بعد از صدا و سیما عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام شدید و بعد هم در انتخابات 1396خورشیدی ثبت نام کردید. دلیل آن چه بود؟
***ایرنا: من به توصیه آیت الله هاشمی که گفت یک تَن بیشتر نامزد انتخابات شود و پنج تَن هم نام بردند که یکی از اینها در کنار حسن روحانی باشد. من تا روز شنبه صبح صبر کردم هیچ فردی نرفت ثبت نام کند من رفتم ثبت نام کردم. با توجه به تجارب و کارنامه ای که در جمهوری اسلامی داشتم از هر جهت خودم را واجد شرایط می دانستم تمام عمر من در انقلاب و در حوزه های مختلف گذشته بود.

**ایرنا: وضعیت امروز صدا و سیما به عنوان یک رسانه ملی را چگونه ارزیابی می کنید؟
***هاشمی: الان به نظر من صدا و سیما، رسانه ملی نیست؛ یعنی جناحی افراطی است به همین دلیل هم نه اثر دارد نه مخاطب. الان اصلاً صدا و سیما به عنوان رسانه ملی نمی تواند باشد.

**ایرنا: من نام افرادی را ذکر می کنم شما دیدگاه خود را در مورد آنها بگوید.
**ایرنا: آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی.
***هاشمی: مسلمان موحد، انقلابی و مبارز.

**ایرنا: سیدمحمد خاتمی.
***هاشمی: انسان فرهنگی، مودب و متدین.

**ایرنا: میر حسین موسوی.
***هاشمی: خدمتگزار به نظام جمهوری اسلامی. در سال های جنگ و سختی ها خیلی خدمت کرد.

**ایرنا: مهدی کروبی.
***هاشمی: از روحانیونی که خدمت کرد. در بنیاد شهید در مجلس شورای اسلامی. از خدمتگزاران به نظام جمهوری اسلامی.

**ایرنا: محمود احمدی نژاد.
***هاشمی: مشکل سازترین فرد برای کشور.

**ایرنا: ابوالحسن بنی صدر.
***هاشمی: خلاصه حرفی که بنی صدر می زد انقلاب یا کشور 2 رهبر نیاز دارد یک رهبر سیاسی می خواهد یک رهبر دینی؛ یعنی تئوری انگلیسی ها که دین از سیاست جدا است به آن معتقد بود و خودش را رهبر سیاسی می دانست اما خیلی هم متکبر و خودخواه بود. کتابی هم نوشت بنام «کشش شخصیت» که در این کتاب وضعیت انسان های متکبر را توضیح می داد بعضی از صفاتی که در این کتاب نوشته در خودش بود.

گفت وگو از: مهدی احمدی
پژوهشم9370**9131

نظر شما