شناسهٔ خبر: 3097166 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات | لینک خبر

سخنرانی مقام محترم وزارت در مراسم اتصال 3869 مدرسه به شبکه اینترنت 28/8/86

صاحب‌خبر -

وظیفه خودم می دانم از عزیزانی که در این مدت تلاش کردند تا این پروژه به هدف نهایی برسد تشکر و قدردانی کنم. همه عزیزانی که در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزارت آموزش و پرورش دست به دست هم دادند و یک همکاری منسجم و موثر را انجام دادند و نتیجه آن را امروز به نمایش گذاشتند.
این نشان می دهد که اگر همکاری، هماهنگی و همدلی بین وزارت خانه ها و بخش های مختلف وجود داشته باشد و توسعه پیدا کند ما می توانیم کارهای بزرگ را در زمانهای کوتاه انجام دهیم.
اجازه می خواهم که چند نکته را خدمتتان کوتاه عرض کنم. اولا" اتصال مدارس به شبکه و ایجاد یک فرصت دیجیتالی برای دانش آموزان ما که یک جمعیت بالغ بر 14 میلیون نفرهستند از وظایف هر دولت و حکومتی است. خصوصا" در عصر حاضر این اتصال یک اتصال فیزیکی نیست یک درواقع اتفاقی است که انسان دسترسی پیدا می کند به تمام اطلاعات و ا مکاناتی که در شبکه وجود دارد و این اطلاعات واقعا" مثل یک اقیانوس است اقیانوسی که نیاز به شنای فیزیکی ندارد اقیانوسی است که انسان می تواند با سرعت نور به هر نقطه ای از آن سر بزند و بهره برداری کند و نیازهای خودش را از آن نقطه دریافت کند. درواقع در این شبکه حرکت با سرعت نور انجام می شود. آن هم شبکه ای که در پهنه یک کشور بزرگی مثل جمهوری اسلامی ایران گسترده است و یا اگر امکانات را فراهم کنیم می تواند جهانی هم تلقی شود. امروزه نیاز ما به تحول آموزش و پژوهش یک نیاز کلیدی است که این بستر آن را آسان و فراهم می کند . اگر این اتصالات انجام و نهایی شود می توان انتظار داشت که یک استعداد درخشان در یک گوشه دورافتاده از کشور به راحتی می تواند مثل استعداد درخشان دیگر در پایتخت کشور دسترسی به همه اطلاعات داشته باشد. اگر کمبودهایی وجود دارد درواقع به خاطر طبیعت و مسائلی است که به هر حال در یک حوزه جغرافیایی ایجاد شده است و می‌توان از این طریق آن کمبودها را تا اندازه ای برطرف کرد.
امروزه اطلاعاتی که در شبکه ایران وجود دارد بسیار گسترده است ولی بصورت حوضچه های کوچکی است که باید این حوضچه ها را از همین طریق ما به هم وصل کنیم و تا آن اقیانوس علمی ایجاد و در اختیار جوانان ما قرار گیرد. ما اگر در دبیرستانهایمان امکانات الکترونیکی را در اختیار فرزندانمان قرار ندهیم خوب طبیعتا" اینها هم با این مفاهیم و کاربردها آشنا نخواهند شد ما اگر این فرصت را به این دانش آموزان بدهیم این استعدادها خصوصا" استعدادی که در کشور ما وجود دارد و در واقع جوانان ما دارند و واقعا" می بینیم که بعضی مواقع بسیاری از ناممکن ها را ممکن می کنند بسیاری از اقداماتی که بنظر ما مدیران غیر عملی تلقی می شود وقتی این جوانان وارد صحنه عمل یا صحنه اجتماع ، صحنه سیاست ، صحنه آموزش ویا صحنه پژوهش می شوند، در واقع کارهای غیرعملی را می بینیم که بخوبی عملی میکنند و از عهده اش برمی آیند می دانیم جوانان ما دردنیا از نظر هوش و استعداد از ویژگی خاص الحمدا... برخوردار هستند ، اگر این شبکه امکانات دراختیار این عزیزان قرار بگیرد واقعا" سیر تحول علمی ما در طول تاریخ بسیار کوتاه می شود بیش از 28 سال از انقلاب که می گذرد ، جبران عقب افتادگی دویست سیصد ساله گذشته کشور است، در آن برهه کشور عقب افتاده حالا باید جبرانش کنیم عمده این جبران سازی باید در بخش علم ودانش شکل گیرد و اینها هم بهرحال باید توسط همین جوانان شکل گیرد و حرکت کند این حرکت وقتی توده ای شد ، وقتی یک نهضت چند میلیونی دانش آموزان در این فضای مجازی شروع بکار کرد مطمئنا" آن شبکه مثل شبکه رشد سال دیگر این موقع این عدد سی هزار عنوان را شما باید بنظرم ضربدر یک عدد صد برابر، دویست برابر کنید اگر خوب استفاده کنیم می توانیم به راحتی به ، سه میلیون عنوان تبدیل کنیم همین دانش آموزان می توانند این کار را انجام دهند کافی است هر کدام یک عنوان به این درواقع مجموعه اضافه کنند که قابلیتش وجود دارد و می تواند این تحقق پیدا کند و اگر انجام شود آن موقع تاثیر گذاری فرهنگ ایرانی ، زبان و خط فارسی را در جهان می بینیم چقدر دانش آموزان ، جوانان ما در توسعه فرهنگی ، توسعه علمی و در توسعه دانش دنیا مشارکت خواهند کرد چه میزان ارتباطات جهانی می توانند برقرار کنند. درواقع در این تبادلات هم خودشان قرار می گیرند و هم درواقع افکار ، ایده ها و چیزهایی که در فرهنگ ما وجود دارد و اینها استخراج کردند ، این را به سمع و نظر جهانیان برسانند من مجددا" تقدیر و تشکر می کنم به امید روزی که در پشت همچین تریبونی بتوانیم اعلام کنیم تمام مدارس کشور این امکانات برایشان فراهم شده و درواقع می توانند در هر نقطه از کشور دسترسی پیدا کنند و اطلاعات خودشان را رد و بدل کنند.
وظیفه خودم میدانم از مدیران این مدرسه ، معلمین عزیز و گرامی و دانش آموزان عزیز مجتمع آموزشی آبسال که امروزشان را اختصاص دادند به این کار و این افتخار را به ما دادند که در خدمتشان قرار بگیریم و تقدیر و تشکر می کنم. این نشان از آن نشاط علمی و روحیه وانگیزه کاری این عزیزان دارد که قابل ستایش و تقدیر است.
برای همه عزیزان هم آرزوی توفیق می کنم من مجددا" از همه عزیزان تشکر می کنم و عذر می خواهم که همه مطالب را که من نتوانستم عرض کنم و به سمع و نظر عزیزان برسانم به دلیل ضیق وقت عذر می خواهم و آرزوی توفیق برای همه عزیزان دارم .
انتهای پیام

نظر شما