شناسهٔ خبر: 30958148 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

سرنوشت طرح افزایش تعداد نمایندگان چه می‌شود؟

منبع: تسنیم

طرح اصلاح جدول حوزه‌های انتخابیه مجلس و افزوده شدن ۴۰ نماینده به پارلمان در دستورکار این هفته پارلمان قرار دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، اخیراً نمایندگان مجلس شورای اسلامی، طرحی را با عنوان "اصلاح قانون تعیین محدوده حوزه‌های انتخاباتی مجلس" تدوین و به هیئت‌رئیسه قوه مقننه تقدیم کردند که این هیئت نیز آن را برای بررسی بیشتر به کمیسیون شوراها ارجاع داد. این کمیسیون در 25 شهریور سال جاری طی گزارشی طرح مذکور را برای بررسی بیشتر در اختیار هیئت‌رئیسه پارلمان قرار داد.

بیشتر بخوانید

افزایش تعداد نمایندگان در دستور مجلس

این طرح  در حال حاضر برای بررسی در دستورکار هفته جاری پارلمان قرار دارد.

**طرح اصلاح قانون تعیین محدوده حوزه‌های انتخابیه مجلس چه می‌گوید؟

طبق این طرح قرار است به تعداد نمایندگان اکثر استان‌ها افزوده و در برخی از حوزه‌های انتخاباتی نیز تغییراتی ایجاد شود. به عنوان مثال بر این اساس 4 نماینده به تعداد کل نمایندگان مجلس شورای اسلامی، استان تهران که اکنون 35 نماینده دارد، اضافه شده و به 39 نماینده افزایش پیدا می‌کند.

بر اساس این طرح، 3 نماینده به تعداد نمایندگان استان خوزستان و کرمان اضافه می‌شود. استان خوزستان 18 نماینده در مجلس دارد که با این افزایش، 21 نماینده در مجلس خواهد داشت و استان کرمان نیز اکنون 10 نماینده در مجلس دارد که این تعداد به 13 نماینده می‌رسد.

براساس طرح افزایش تعداد نمایندگان، 2 نفر به تعداد نمایندگان هر یک از استان‌های آذربایجان شرقی، اصفهان، البرز، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، فارس، هرمزگان و یزد نماینده اضافه می‌شود.

همچنین بر اساس این طرح، یک نماینده به تعداد نمایندگان فعلی، آذربایجان غربی، اردبیل، بوشهر، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، قزوین، قم، کردستان،کرمانشاه، گلستان، لرستان، مازندران و مرکزی، همدان افزوده می‌شود.

طبق این طرح تعداد نمایندگان استان‌‎های چهارمحال و بختیاری و زنجان  افزایش نمی‌یابد و فقط حوزه‌های انتخابیه آنها اصلاح می‌شود.

استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، ایلام، گیلان و سمنان نیز بر اساس این طرح، بدون افزایش تعداد نمایندگان و به شیوه قبلی به کار خود ادامه خواهند داد.

ردیف استان تعداد افزایش نماینده
1 استان تهران 4
2 خوزستان 3
3 کرمان 3
4   آذربایجان شرقی 2
5 اصفهان 2
6 البرز 2
7 خراسان رضوی 2
8 سیستان و بلوچستان 2
9 فارس 2
10 هرمزگان 2
11 یزد 2
12 آذربایجان غربی 1
13 اردبیل، 1
14 بوشهر 1
15 خراسان جنوبی 1
16 خراسان شمالی 1
17 قزوین 1
18 قم 1
19 کردستان 1
20 کرمانشاه 1
21 گلستان 1
22 لرستان 1
23 مازندران 1
24 مرکزی 1
25 همدان 1
26 چهارمحال و بختیاری بدون افزایش(اصلاح حوزه انتخابیه)
27 زنجان  بدون افزایش(اصلاح حوزه انتخابیه)
28 کهگیلویه و بویراحمد بدون افزایش
29 ایلام بدون افزایش
30 گیلان بدون افزایش
31 سمنان بدون افزایش

سهراب گیلانی، عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس، درباره این طرح، گفت: طبق اصل 64 قانون اساسی هر 10 سال یکبار باید با در نظر گرفتن شرایط 20 نماینده به نمایندگان فعلی اضافه شود.

وی ادامه داد: هیچ الزامی برای اینکه 20 نماینده به تعداد نمایندگان فعلی اضافه شود، در این اصل قانون اساسی پیش‌بینی نشده است و در این اصل قید "می‌تواند" آمده است که نشانی از الزام در این اصل دیده نمی‌شود.

نماینده شوشتر در مجلس تصریح کرد: به طور غیررسمی شنیدم، دولت اعلام کرده که این طرح بار مالی دارد و احتمال اینکه از سوی شورای نگهبان نیز با ایراد اصل 75  مواجه شود، زیاد است به همین دلیل ممکن است با توجه به شرایط کشور و تنگنای مالی این طرح از دستورکار مجلس خارج شود.

محمد محمودی‌شاه‌نشین نماینده شهریار و شهرقدس در مجلس نیز در همین زمینه گفت:  قانون اساسی کشور اجازه داده است که با توجه به رشد جمعیت، هر 10 سال یکبار 20 نماینده به تعداد نمایندگان کشور افزوده شود.  در حال حاضر 19 سال است که تعداد نمایندگان مجلس تغییری نکرده و برای انتخابات سال آینده مجلس می‎توان 40 نماینده به تعداد فعلی 290 نماینده اضافه کرد.

وی ادامه داد بر اساس جمعیت از استان‌ها نظرخواهی شد و برای نقاطی مانند رباط کریم، شهرهای اقماری استان تهران، یزد و تبریز رشد که جمعیت بالایی داشته‌‎اند، مطالعات خوبی صورت گرفت. حتی از وزارت اطلاعات و مرکز پژوهش‌های مجلس نیز نظرات کارشناسی اخذ شد و شوراهای عالی استان‌ها نیز درباره طرح افزایش تعداد نمایندگان اظهار نظر کارشناسی کردند.

**قانون اساسی درباره افزایش تعداد نمایندگان چه می‌گوید

اصل شصت و چهارم قانون اساسی درباره افزایش تعداد نمایندگان می‌گوید: "تعداد نمایندگان مجلس شورای اسلامی دویست و هفتاد نفر است و از تاریخ همه پرسی سال یک هزار و سیصد و شصت و هشت هجری شمسی پس از هر ده سال، با در نظر گرفتن عوامل انسانی، سیاسی، جغرافیایی و نظایر آنها حداکثر بیست نفر نماینده می‌تواند اضافه شود."

باید توجه داشت که این اصل در سال 1368 به تصویب رسیده است، در آن زمان تعداد نمایندگان مجلس شورای اسلامی 270 نفر بوده است.

باید دید این طرح  در مجلس دهم که در این دوره برخلاف سایر دوره‌های گذشته تا صحن علنی پارلمان پیشرفته است، سرانجام در یک سال باقی مانده از عمر این مجلس چه سرنوشتی خواهد داشت و بهارستان‌نشینان موفق به تصویب آن خواهند شد یا خیر؟

برچسب‌ها:

نظر شما