شناسهٔ خبر: 30950523 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

سیاست خارجی در هفته‌ای که گذشت؛

واکنش ایران به سخنان «لودریان»/از اروپا انتظار حمایت نداشته باشیم

در حوزه سیاست خارجی، تحولات بسیاری را شاهد بودیم از جمله این موضع خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی که گفت «ما نباید انتظار داشته باشیم که کشورهای اروپایی از منافع ما دفاع کنند»

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر، گروه سیاست، محمد مهدی ملکی: همچنان تلاش ها برای خنثی کردن اقدام آمریکا مبنی بر اعمال دور جدید تحریم‌های یک جانبه علیه ایران به عنوان یکی از مهمترین رویدادها در حوزه سیاست خارجی کشور به حساب می‌آید، امری که با همکاری و رایزنی های گسترده با کشورهای اروپایی، روسیه و چین در حال پیگیری است.

سیاستمداران کاخ سفید همچنان بر رویکرد یکجانبه گرایانه خود اصرار می‌کنند و این منجر به اتخاذ سیاست استقلال گرایانه از سوی کشورهای اروپایی و دیگر قدرت های اقتصادی و منطقه ای از جمله چین و روسیه شده است که دیگر نمی‌خواهند یک کشور برای همه جهان تصمیم گیری کند.

این هفته هم در حوزه سیاست خارجی تحولات بسیاری را شاهد بودیم و اتفاقات مختلفی حادث شد که هریک از آنها اجزای یک کل واحد هستند که می‌توانند در کنار هم مجموعه اقدامات دستگاه دیپلماسی را تشکیل دهند و نقطه اشتراک آنها هم حرکت به سمت تامین حداکثر منافع ملی است.

امروز شرایط عرصه بین‌الملل به نحوی است که کارشناسان از آن به عنوان دوران گذار یاد می‌کنند، یعنی برهه‌ای حساس که تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی در آن بسیار سریع و غیرقابل پیش‌بینی است و قدرت‌های مختلف هریک در راستای نیل به اهداف مشخصی در تلاش هستند تا جایگاه بهتر و بالاتری در عرصه جهانی کسب کنند و در تعیین تحولات و معادلات بین‌المللی سهم بیشتری داشته باشند.

مشروح اخبار سیاست خارجی در هفته‌ای که گذشت، به شرح زیر است:

ظریف: ایران از دولت ونزوئلا حمایت می‌کند

محمد جواد ظریف عصر امروز( جمعه) با خورخه آرره آسا وزیر امور خارجه ونزوئلا تلفنی گفتگو کرد. رئیس دستگاه دیپلماسی در این تماس، حمایت جمهوری اسلامی ایران از دولت ونزوئلا را اعلام کرد.

در این گفتگو دو طرف درباره راه های مقابله بین المللی با توطئه های آمریکا علیه دولت های مستقل، بخصوص ونزوئلا تبادل نظر کردند.

در این تماس تلفنی، پیشنهاد دولت های مکزیک و اروگوئه و سایر روش ها برای تقویت گفتگوهای داخلی و راهکارهای سیاسی حل و فصل اختلافات بین دولت ونزوئلا و گروه های معارض، مورد بررسی قرار گرفت.

اگر تحریم جدیدی اعمال شود در تعاملات با اروپا تجدیدنظر می‌کنیم

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به اظهارات وزیر امور خارجه فرانسه، گفت: قابلیت های موشکی ایران بخشی از توان مشروع دفاعی و ضامن امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران است که بر دکترین بازدارندگی استوار است.

قاسمی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره خواستار تحکیم صلح و ثبات در منطقه بوده است و فروش انبوه سلاح های پیچیده و تهاجمی از سوی آمریکا و برخی کشورهای اروپایی از جمله فرانسه را عامل برهم خوردن ثبات و توازن منطقه می داند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: جمهوری اسلامی ایران قابلیت های دفاعی خود را بر مبنای ارزیابی واقعی از تهدیدهای موجود طراحی کرده و تا هر کجا که لازم بداند آن را تقویت خواهد کرد.

وی همچنین تاکید کرد: توان موشکی ایران قابل مذاکره نیست و این نکته در جریان گفتگوهای مستمر سیاسی که بین ایران و فرانسه انجام می شود به اطلاع طرف فرانسوی رسیده است.

هدف طرح ۴ ماده‌ای ایران، استقرار صلح و امنیت در یمن است

حسین شیخ الاسلام مشاور سابق وزیر امور خارجه در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص وضعیت یمن پس از مذاکرات سوئد و موفقیت های سیاسی عملیاتی انصارالله در برابر ائتلاف متجاوز به خاک یمن، اظهار داشت: مذاکرات انجام شده در سوئد در خصوص تعیین تکلیف بحران یمن یک دستاورد بزرگ سیاسی برای نیروهای انصارالله به حساب می‌آید. زمانی بود که ائتلاف متجاوز و حامیان غربی آن، انصارالله را یک گروه تروریستی و غیرقابل پذیرش قلمداد می‌کردند اما امروز مجبور به نشستن پای میز مذاکره با این گروه شدند.

وی گفت: ائتلاف متجاوز، چهار سال هر جنایتی را که درجهت تسلیم کردن روحیه مقاومت مردم یمن و نیروهای انصارالله می توانست انجام داد، اما علی رغم صدها میلیارد دلار هزینه ای که برای تامین تجهیزات و تسلیحات نظامی پیشرفته علیه یمنی ها به کار بستند هم نتوانستند نتیجه دلخواه خود را به دست آورند چرا که مقاومت در برابر هر سلاحی پیروز است.

مشاور سابق وزیر امور خارجه تصریح کرد: قطعاً بازنده اصلی پس از نتایج حاصل از مذاکرات سوئد، عربستان سعودی و امارات هستند که در ابتدا با محاسبه اشتباه از برتری عددی و تجهیزاتی خود در برابر مردم یمن خود را پیروز قطعی جنگ قلمداد کرده بودند. آنها می خواستند با پیروزی در یمن برای خود اعتبار و جایگاهی در سیاست خارجی فراهم کنند که با مقاومت نیروهای انصارالله و مردم یمن ناکام ماند.

شیخ الاسلام با اشاره به نقش و حضور مستقیم آمریکا در تجاوزات صورت گرفته به یمن اظهار داشت: آمریکا و برخی دیگر از حامیان غربی ائتلاف متجاوز از دیگر شکست‌خوردگان وضعیت یمن پس از نتایج حاصل از مذاکرات سوئد، به حساب می آیند.

ظریف و چاوش اوغلو درباره تحولات ونزوئلا رایزنی کردند

وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و ترکیه در گفتگوی تلفنی در خصوص مسائل منطقه‌ای و آخرین تحولات در ونزوئلا رایزنی و تبادل نظر کردند.

پیش از این، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به وضع موجود در کشور ونزوئلا،گفته بود: در مقابل هرگونه دخالت خارجی در ونزوئلا یا هر اقدام نامشروع همچون تلاش برای کودتا و اقدامات ضد مردمی، از دولت و ملت این کشور حمایت می‌کنیم و امیدواریم هرگونه اختلافات و مشکلات سیاسی در ونزوئلا توسط مردم و دولت این کشور از راه قانونی و مسالمت‌آمیز حل شود.

ایران و ترکمنستان بر توسعه همکاری های انرژی و ترانزیت تاکید کردند

دور جدید رایزنی های سیاسی ایران و ترکمنستان امروز با حضور عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه و «وفا حاجی اف»، معاون وزیر امور خارجه ترکمنستان در تهران برگزار شد.

طرفین در این نشست در خصوص همکاریهای دو کشور در سطوح دوجانبه و منطقه ای رایزنی و راه کارها و برنامه های مشترک برای توسعه همکاری های سیاسی و اقتصادی را بررسی کردند.

دو طرف همچنین با تاکید بر اراده خود برای ادامه همکاری های موجود، بر ضرورت ایجاد ظرفیت های جدید در روابط دوجانبه از جمله در حوزه های انرژی و ترانزیت تاکید کرده و درباره به روز کردن نقشه راه روابط دو کشور در سایه تحولات جدید توافق کردند.

قاسمی با دولت و ملت برزیل همدردی کرد

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه با ابراز تاسف عمیق از حادثه فروریختن سد در یک معدن آهن در برزیل که موجب کشته و ناپدید شدن صدها تن شد، با دولت و ملت برزیل و خانواده های داغدار ابراز همدردی کرد.

سفیر جدید ایران در برونئی با ظریف دیدار کرد

حمیرا ریگی سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در برونئی پیش از عزیمت به محل ماموریت خود، بعد از ظهر امروز با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه دیدار و گفتگو کرد.

علی‌رغم پیش بینی آمریکا روابط ترکیه و ایران مخدوش نشد

حسین رویوران کارشناس مسائل منطقه در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص رویکرد آمریکا در تحت فشار قرار دادن ترکیه مبنی بر عدم همکاری با ایران در ابعاد مختلف از جمله پرونده سوریه و گفتگوهای آستانه، اظهارداشت: عده زیادی از کارشناسان معتقدند تصمیم آقای ترامپ در خروج از سوریه برای ایجاد اختلاف میان ترکیه و ایران اتخاذ شده است.

وی گفت: با خروج آمریکا رقابت برای تصاحب شرق فرات میان دولت سوریه که قصد گسترش حاکمیت خود را دارد و ترکیه که نسبت به شرق فرات حساسیت های خاص خود را داشته و تلاش می کند بر آن منطقه کنترل پیدا کند جدی می شود و این به معنای تقابل غیرمستقیم ایران و ترکیه و در نتیجه بهم ریختگی روند گفتگوهای آستانه با همکاری ایران، ترکیه و روسیه خواهد بود که تا به امروز دستاوردهای خوبی را در راستای ایجاد صلح و امنیت در خاک سوریه به همراه داشته است؛ خیلی‌ها به صورت جدی معتقدند که آمریکا از ابتدا این پیش‌بینی را داشته و در این راستا تلاش می کند اما تصور من این است که آمریکا در شرایط بحرانی قرار دارد و انتخاب های آن بین خوب و بد نیست بلکه بین بد و بدتر است و امروز آنها ناچار به ترک منطقه شدند و این نیست که با اختیار انجام شده باشد.

کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: آمریکا ناچار شد کردها را قربانی رابطه خود با ترکیه کند اما رابطه آنها با ترکیه هم چالش های خود را دارد، ترکیه به صورت کامل تسلیم سیاست ها و خواسته های آمریکا نیست، به همین دلیل تصور می‌کنم خروج آمریکا از سوریه کمک می‌کند تا دولت سوریه به هدف خود که همان گسترش حاکمیت دولت سوریه در شرق فرات باشد، سریعتر دست پیدا کند.

اهداف ضدایرانی آمریکا در «ورشو» به نتیجه نمی‌رسد

امیرعلی ابوالفتح کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص برگزاری کنفرانس لهستان از سوی آمریکا و اهدافی که این کنفرانس دنبال می کند، اظهارداشت: من اعتقاد ندارم که از عبارت نشست ضد ایرانی ورشو استفاده کنیم چرا که عنوان آن صلح و امنیت در خاورمیانه است و اهداف مختلفی را دنبال می کند که یکی از آنها موضوع ایران است اما اینکه بخواهیم خودمان را در سیبل قرار بدهیم و موضوع نشست را بررسی وضعیت ایران در منطقه قلمداد کنیم، اشتباه است.

وی گفت: کنفرانس لهستان اهداف مختلفی را برای آمریکا تامین می‌کند از جمله آنکه آنها می‌خواهند با برگزاری این کنفرانس نقش خود و متحدانشان را در منطقه مجدد پُررنگ کرده و از طرفی اهداف فرامنطقه ای را هم از جمله آینده اروپا، مقابله با روسیه و مهار چین دنبال می کنند.

ابوالفتح افزود: آمریکای آقای ترامپ به دنبال فروپاشی در اروپا است و انتخاب کشور لهستان به عنوان میزبان این کنفرانس از سوی آمریکا نشان دهنده این است که آمریکایی ها به دنبال احیای سیاست زمان جورج بوش که همان تقسیم بندی اروپای پیر و اروپای جدید بود، بازگشتند. در این تقسیم بندی فرانسه، بریتانیا و آلمان اروپای پیر به حساب می آید و اروپای جوان اروپای شرقی است که از سلطه شوروی خارج و به شدت وابسته به آمریکا شده اند.

کارشناس مسائل بین الملل در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه به نظر شما آمریکا به اهدافش برای ضدیت با ایران در اجلاس ورشو می رسد؟ تصریح کرد: به نظر من این کنفرانس در خصوص ایران موفق نخواهد بود، چراکه اجماع جهانی علیه ایران شکل نگرفته و آمریکا نمی‌تواند اهداف خود را در قبال ما پیش ببرد، از نظر جامعه جهانی ایران جرمی را مرتکب نشده است؛ به طور مثال حمله عراق به کویت یک جرم نابخشودنی از نظر جامعه جهانی به حساب می آمد، بنابراین حمله آمریکا به عراق در نظر افکار عمومی توجیه پذیر بود، اما ایران تاکنون مرتکب جرم یا خلاف بین المللی نشده است. 

بررسی روندتصویب توافق ایجاد منطقه آزاد تجاری میان ایران و اوراسیا

 مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی ایران امروز با «آلکساندر پانکین» معاون اقتصادی وزارت امور خارجه روسیه دیدار کرد.

در این دیدار علاوه بر همکاری های اقتصادی و منطقه ای ایران و روسیه، در خصوص روند تصویب توافق موقت برای ایجاد منطقه آزاد تجاری میان ایران و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا نیز تبادل نظر شد.  

معاون وزیر خارجه روسیه، گفت: رشد ۴۰ درصدی صادرات ایران به روسیه خوشحال کننده است و باید تلاش کرد مبادلات تجاری دو کشور بیش از پیش افزایش یابد.

توافق موقت برای ایجاد منطقه آزاد تجاری میان ایران و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا که ۲۷ اردیبهشت ۹۷ به امضا رسید، اکنون روند تصویب در کشورهای عضو را طی می کند (در روسیه در ماه نوامبر ۲۰۱۸ تصویب شد) و با اجرای آن و تسهیل رویه های گمرکی، تجارت میان کشورهای عضو به طور قابل توجهی تسهیل می شود. 

نتیجه مذاکرات وزارت خارجه با اروپا فشار به ایران شد

مهدی مطهرنیا کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص برگزاری کنفرانس ضدایرانی توسط آمریکا و رویکرد اروپا علیه ایران اظهارداشت: آنچه که آمریکا از برگزاری چنین کنفرانسی مد نظر دارد شکل دادن و محتوا بخشیدن به شرایط فضای آینده قدرت در نظام بین الملل است.

وی گفت: با توجه به اینکه امروز ما در دوران گذار بین المللی قرار داریم برگزاری چنین کنفرانس هایی می تواند زمینه ساز شکل دهی به نظام بین الملل جدید شود.

مطهرنیا تصریح کرد: یکی از مسائلی که نقطه تداخل قدرت‌های بزرگ در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی است، محدوده فلات ایران و محدوده بین خلیج فارس و تنگه عدن است که ایران در این راستا اهمیت زیادی پیدا می‌کند.

کارشناس مسائل بین الملل بیان کرد: به اعتقاد من اروپا و آمریکا پس از چهار دهه روابط دیپلماتیک با ایران در مسائل مختلفی از قرارداد الجزایر، اشغال سفارت آمریکا در ایران، جنگ تحمیلی، برجام و برخی مسائل دیگر به این نتیجه رسیده اند که ایران قواعد موجود در نظم بین المللی که توسط قدرت‌های جهانی تنظیم شده را رعایت نکرده و ارزشی برای آنها قائل نیست.  

وی افزود: شاید آنها در محاسبات خود به این نتیجه رسیده اند که پس از چندین دوره گفتگوهای میان ایران و طرف‌های اروپایی، اینک زمان فشار بر ایران و اخذ امتیازهای بیشتر و عملیاتی از ایران است، به همین دلیل رویکرد و سیاست خود را نسبت به ایران با شیب بیشتری دنبال کردند که این هم علی رغم سیاست نزدیکی وزارت خارجه به غرب اتفاق افتاد. 

قاسمی: مسائل موشکی ایران قابل گفتگو و مذاکره نیست

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صداوسیما، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در واکنش به اظهارات اخیر وزیر امور خارجه فرانسه افزود:‌ دوستان فرانسوی باید مجدداً به قطعنامه ۲۲۳۱ توجه کنند و ببیند که مسائل موشکی ایران هیچ تعارضی با قطعنامه ۲۲۳۱ ندارد.

وی گفت: مسئله موشکی ایران دفاعی و داخلی است که کاملا جنبه بازدارندگی دارد و برای دفاع از کشور طراحی شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود:‌ تجربه دهه های گذشته نشان داد که ما مجبوریم و باید در این منطقه پر آشوب توانمندی های لازم خودمان را برای دفاع از کشور در صورت نیاز داشته باشیم.

قاسمی تصریح کرد:‌ سیاست ما نسبت به کشورهای منطقه و همسایگان کاملا روشن است و علاقه مندیم که با همه کشورهای منطقه و همسایه روابط مسالمت آمیز و دوستانه داشته باشیم و بتوانیم منطقه را به سمت ثبات و توسعه پیش ببریم.

وی گفت: اقدامات ما در حوزه دفاعی یک کار طبیعی و بدیهی است و هر کشوری حق دارد با استفاده از امکانات خود در صورت نیاز دفاع کند.

رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس الجزایر با ظریف دیدار کرد

 عبدالحمید سی عفیف رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس الجزایر با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار ظریف ضمن یادآوری روابط دوستانه و برادرانه میان دو کشور ایران و الجزایر گفت: این روابط بر پایه دوستی های بلند مدت و همکاریهای صمیمانه میان دو کشور استوار است و دولت و مردم ایران احترام زیادی برای انقلاب، مردم و دولت الجزایر قائلند و توفیقات آنها را خواهانند.

ظریف با اشاره به اینکه رفت و آمدها و همکاری های سیاسی دو کشور از سطح خوبی برخوردار است، اظهار امیدواری کرد که روابط اقتصادی دو جانبه نیز در سایه تلاشهای طرفین گسترش بیشتری یابد.

وی افزود: الجزایر با انتخاب سیاست های اصولی و منطقی، مواضع خوبی در قبال مسائل مختلف از جمله برنامه هسته ای ایران، مبارزه با افراطی گری و ... دارد.

ظریف بر آمادگی ایران برای گسترش هر چه بیشتر همکاریها و روابط دو جانبه در زمینه های مختلف تاکید کرد.

ایران برای روابط با ترکمنستان اهمیت زیادی قائل است

وفا حاجی اف معاون وزیر امور خارجه ترکمنستان عصر امروز با محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار ظریف با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران برای روابط با ترکمنستان اهمیت زیادی قائل بوده و آن را از نزدیکترین کشورها به خود می داند، افزود: ما همیشه خواهان گسترش روابط و همکاریها با ترکمنستان در زمینه های مختلف هستیم و امیدواریم از تمامی ظرفیت های موجود برای گسترش دوستی ها و برادریها بهره مند شویم.

 وزیر امور خارجه با اشاره به توافقات صورت گرفته در خصوص رژیم حقوقی دریای خزر، آمادگی ایران را برای اجرای پروژه های مشترک در خزر اعلام کرد.

وی با بیان اینکه هیچ مساله ای نباید دوستی ها را تحت تاثیر قرار دهد، ابراز امیدواری کرد که در آینده نزدیک نشست کمیسیون مشترک دو کشور برگزار شود.

عراقچی به اتریش، اسلواکی و بلغارستان رفت

سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه به منظور انجام مشورت های سیاسی با مقامات سه کشور اروپایی صبح امروز(دوشنبه) عازم اتریش، اسلواکی و بلغارستان شد.

وی علاوه بر دیدار و گفتگو با  همتایان خود، با وزرای امور خارجه و دیگر مقامات سه کشور مزبور نیز دیدار و پیرامون موضوعات روابط دوجانبه، تحولات منطقه ای و بین المللی تبادل نظر خواهد داشت. 

معاون سیاسی وزارت امور خارجه همچنین در وین با مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص آخرین وضعیت همکاری ها در چارچوب برجام گفتگو می کند.

اروپا تاخیر اجرای SPV را جبران کند/ برنامه موشکی قابل مذاکره نیست

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری خود که صبح امروز(دوشنبه) برگزار شد، پیرامون آخرین وضعیت مکانیسم مالی اروپا اظهار داشت: سفر آقای عراقچی ارتباطی با این موضوع ندارد بلکه در چارچوب مناسبات و رایزنی های ما با سه کشور اروپایی و مذاکره با آژانس بین المللی انرژی اتمی است.

وی گفت: از ماهها پیش وعده‌های زیادی در خصوص SPV شنیدیم و منتظر می مانیم تا رسما توسط اروپا این موضوع اعلام شود اما همانطور که قبلا هم گفتیم از ابتدا منتظر این مساله نبودیم.

قاسمی بیان کرد: باید دید که اروپا چگونه می تواند تاخیر خود را جبران کند و بهتر این است که صبر کرد و دید که طرف اروپایی چه چیزی را اعلام می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص افشای برخی اسناد مرتبط با پولشویی که نام ایران هم در آن قید شده است، تصریح کرد: همیشه در رسانه های جهان مطالبی وجود دارد که الزاما درست نیست و بهتر است از منابع و مراجع ذی ربط پیگیری کنید.

وی درخصوص اظهارات اخیر وزیر خارجه فرانسه مبنی بر گفتگوی موشکی با ایران ادامه داد: آقای لودریان اظهار نظری داشتند در خصوص برنامه موشکی ایران که ما هم پاسخ لازم را دادیم. برنامه موشکی ما دفاعی و بازدارنده است و قابل مذاکره هم نیست و بر این اصول و اقدام خودمان مصر هستیم و ادامه خواهیم داد و قطعا با صحبت های دیگران مشی خود را تغییر نمی‌دهیم.

قاسمی در خصوص روابط میان ایران و روسیه و اظهار نظر یکی از مقامات آن در خصوص اینکه به ایران به دید متحد نگاه نمی‌کنیم، افزود: چندان نباید با واژگان سیاسی کلنجار رفت، اگر به لحاظ حقوقی به کلمه متحد نگاه کنیم یک برداشت دارد و به صورت عرفی نگاه دیگری دارد. شاید طرف روسی برداشتش از کلمه متحد حقوقی است که درست است.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: ما بیشتر در قالب دو همکار، دو شریک مهم و دو همسایه، همکاری‌های نزدیک دو جانبه و منطقه‌ای را به خصوص در مبارزه با تروریسم در سوریه داشتیم و این همکاری های راهبردی را ادامه خواهیم داد.

وی در خصوص گفتگوی اخیر سفیر سابق ایران در آلمان گفت: در خصوص گفتگوی اخیر آقای ماجدی هم اعلام موضع کردیم، ایشان از دیپلمات های کارآمد و ورزیده هستند که بازنشسته شده اند و نظرات شخصی خودشان را مطرح کرده اند. مطالبی که ایشان گفته اند ارتباطی با وزارت خارجه ندارد.

قاسمی افزود: ایشان به عنوان فردی ملی و میهن پرست به حساب می‌آید ولی وزارت خارجه نمی تواند به ایشان و دیگرانی که شاغل نیستند امر و نهی کند که چه بگویند و چه نگویند. من بعید می‌دانم ایشان خلاف منافع ملی قصد صحبت داشتند.

سفیرجدید قزاقستان رونوشت استوارنامه خود را تسلیم ظریف کرد

«اسخت ارازبار» سفیر جدید جمهوری قزاقستان در ایران در آغاز ماموریت با وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و رونوشت استوار نامه خود را تسلیم ظریف کرد.

استعفا به دلیل فشار بیرونی برای خروج از برجام را تکذیب می‌کنم

 به نقل از خانه ملت، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در واکنش به ادعای برخی افراد در فضای مجازی مبنی بر خروج ایران از برجام و استفعای وزیر امور خارجه، گفت: هر خبری که در ۲ یا ۳ ماه گذشته مبنی بر استعفای بنده در رسانه ها و فضای مجازی مطرح شده است را تکذیب می‌کنم.

وی خاطرنشان کرد: برخی هم ادعا کردند که به خاطر فشارهای بیرونی برای خروج ایران از برجام استعفا دادم، در حالی که این موضوعات اصلا مطرح نیست لذا این مباحث را هم تکذیب می‌کنم.

آخرین تحولات ونزوئلا؛ محور گفتگوی تلفنی ظریف و همتای روس

وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه امروز در گفتگویی تلفنی در خصوص روابط دو جانبه، مسائل منطقه ای و آخرین تحولات در ونزوئلا رایزنی و تبادل نظر کردند.

منافع ایران در برجام دچار صدمات اساسی شده است

سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در دفتر کار آمانو در وین دیدار و گفتگو کرد. 

معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان در دیدار با آمانو گفت: برجام در شرایطی است که منافع ایران در این توافق، دچار صدمات اساسی شده است.

عراقچی که برای برگزاری دور جدید رایزنی های سیاسی ایران و اتریش در وین بسر می برد با پتر لیک قائم مقام وزیر امور خارجه اتریش دیدار و گفتگو کرد.

پتر لیک در این دیدار با اشاره به اهمیت ایران در سیاست خارجی اتریش و همچنین جایگاه آن در منطقه غرب آسیا، اراده سیاسی کشور متبوعش برای تداوم و افزایش رایزنی ها، همکاری ها و تعاملات دو کشور در ابعاد و حوزه های مختلف اعم از دوجانبه، منطقه ای و بین المللی تاکید کرد.

وی افزود: اتریش از برجام حمایت کرده و همگام با اتحادیه اروپایی برجام را یک توافق بین المللی مبتنی بر رویکرد چند جانبه گرائی می داند. قائم مقام وزیر امور خارجه اتریش ضمن ابراز خرسندی از سیاست ایران در باقی ماندن در برجام گفت امیدوار است با اعلام spv ایران بتواند از آن منتفع شود.

بهترین دوستان ما در آسیاوآفریقا هستند/عراق توجهی به آمریکانمی‌کند

محمدرضا باقری معاون اسبق وزیر امور خارجه در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص سیاست عراق در برابر فشارهای آمریکا مبنی بر عدم همکاری با ایران، اظهارداشت: واقعیت آن است که دولت‌ها بر اساس منافع ملی خود حرکت کرده و برنامه‌ریزی می‌کنند. برخی از کشورها منافع ملی خود را در سایه سلطه گری و برخی تحت لوای سلطه پذیری می‌بینند و در این میان ایران اسلامی منافع ملی را با لحاظ کردن منافع اسلام مدنظر دارد.

وی گفت: عراق در دوره رژیم صدام منافع ملی خود را در گرو سلطه آمریکا می‌دید اما امروز عراق کشوری مستقل و مردمی است و به نظر می‌رسد در راستای تامین منافع ملی خود به امر و نهی آمریکایی‌ها ترتیب اثری نخواهد داد.

باقری با بیان اینکه عراقی‌ها به خوبی دریافته اند که ایران مقتدر همسایه و متحد خوبی برای آنها در دوران سختی هایشان بوده و خواهد بود، افزود: به نظر من جهت افزایش روابط میان دو کشور، علاوه بر رفت و آمدهای میان مردم دو کشور در ایام خاصی همچون اربعین یا به جهت زیارت عتبات عالیات موجود در ایران و عراق، مسئولین دو کشور هم باید ارتباط بیشتری با یکدیگر داشته باشند تا توطئه‌های معاندان در کاهش یا تخریب روابط ایران و عراق خنثی شود.

سفیر اسبق ایران در ترکیه در خصوص فشارهای آمریکا به ترکیه مبنی بر عدم همکاری با ایران در موضوعات مختلف از جمله پرونده سوریه، تصریح کرد: واقعیت آن است که ترکیه هم به لحاظ همسایگی و هم به لحاظ سابقه دوستی، روابط خوبی با ما دارد و این کشور برای ما دارای اهمیت است.

وی افزود: ترکیه به لحاظ تجربه گذشته خود به خوبی متوجه شده است که حفظ منافع ملی آنها در گرو همکاری با ایران و در چارچوب روابط دوجانبه با تهران و البته تداوم همکاری در قالب گفتگوهای آستانه تامین خواهد شد.

آغاز SPV در روزهای آینده اعلام می‌شود

عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه پس از دیدار با آمانو مدیرکل آژانس بین الملل انرژی اتمی در جمع خبرنگاران اظهارداشت: دیدار ما در راستای مشورت‌های منظمی است که با آژانس در سطوح سیاسی داریم. مشورت‌های فنی بین کارشناسان سازمان انرژی اتمی و آژانس به طور مستمر جریان داشته و دارد، ولی هر از چندی دیدارهایی با آژانس داریم و همکاری‌ها را به لحاظ کلان مورد بررسی قرار می‌دهیم و براساس مقتضیات روز تصمیمات گرفته می‌شود.

وی گفت: برجام و اجرای آن دشمنانی دارد که هر روز توطئه‌های جدیدی علیه آن انجام و بحران‌های جدیدی ایجاد می‌کنند. اکثر اوقات آژانس نیز درگیر این مسائل می‌شود و یا مجبور است بشود. باید ببینیم چگونه با تدبیر رفتار کنیم تا آژانس گرفتار بازی‌های رژیم صهیونیستی و آنهایی که می‌خواهند آژانس را فریب دهند، نشود. برای تحقق این مهم، نیاز به هماهنگی، تبادل نظر و مشورت است.

معاون سیاسی وزیر خارجه با بیان اینکه خوشبختانه این مشورت‌ها تا الان همیشه در سطح خوبی انجام شده و بسیار هم مفید بوده است، خاطرنشان کرد: الان هم یکی از اهداف اصلی ملاقات من با آمانو مرور مسائل اخیر بود و انشاءالله حرکت آینده را براساس واقعیات موجود و به دور از توهمات و تصاویری که دیگران سعی دارند ایجاد کنند، ادامه دهیم.

عراقچی در خصوص دیدارش با آمانو، افزود: بنده برای ایشان توضیح دادم که برجام در شرایطی است که منافع ایران در این توافق دچار صدمات اساسی شده و این گونه نیست که قسمت رفع تحریم‌ها در برجام با قسمت هسته‌ای آن بر هم تاثیر نگذارند، به هر حال تا یک زمانی ایران می‌تواند به تعهدات خودش به شکل گذشته ادامه دهد. باید تعهدات طرف مقابل هم حتی بعد از خروج آمریکا به نحوی انجام شود که منافع ایران حفظ شود و بتواند به همکاری خود در برجام ادامه دهد.

ظریف درگذشت دبیرکل حزب موتلفه اسلامی را تسلیت گفت

 محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در پیامی درگذشت «محمد نبی حبیبی» دبیرکل حزب موتلفه اسلامی را تسلیت گفت.

ولایتی درگذشت «محمد نبی حبیبی» را تسلیت گفت

علی اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل در پیامی درگذشت مرحوم «محمد نبی حبیبی» دبیر کل حزب موتلفه اسلامی را تسلیت گفت.

طرح موضوعات موشکی توسط اروپا برای عمل نکردن به تعهدات برجام است

میرقاسم مومنی کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در خصوص رویکرد خصمانه اروپا نسبت به ایران در متهم کردن پیاپی ایران به موضوعات امنیتی و مطرح کردن لزوم مذاکره موشکی با ایران، اظهارداشت: پس از خروج آمریکا از برجام، بر اساس رقابت میان اروپا و آمریکا در سطح بین المللی، اروپا تمام تلاش خود را انجام داد تا در سطح جهانی مشارکت و نقش آفرینی بیشتری داشته باشد و بتواند از حیطه نفوذ آمریکا خارج شود.

وی گفت: با خروج آمریکا از برجام، یک سردرگمی در اتحادیه اروپا به وجود آمد، اما آنها در جهت حفظ برجام و تداوم همکاری با ایران در این قالب تمام تلاش خود را انجام دادند که این را هم با انجام سیاستی مستقل به همراه روسیه و چین در برابر آمریکا پیش بردند.

مومنی افزود: در اقتصاد کشور های اروپایی بخش خصوصی از دولتی مستقل عمل می کند و دولت ها نمی‌توانند به صورت آمرانه به شرکت‌های خصوصی دستور انجام اقداماتی را خلاف میل و منافع آنها بدهند چرا که در قانون اساسی اروپا حدود اختیارات و وظایف دولت ها مشخص شده است.

کارشناس مسائل بین الملل در خصوص تعهد اروپایی ها به عملیاتی کردن مکانیسم مالی ویژه، بیان کرد: به اعتقاد من همانطور که ما به برجام دلخوش نیستیم نباید به برنامه مالی اروپا هم دل خوش کنیم چرا که به نظر آنها توان و پتانسیل لازم جهت عملیاتی کردن SPV برای تداوم همکاری های تجاری با ایران را ندارند، یعنی نه توان انجام آن را دارند و نه قصد انجام این کار دارند.

نباید انتظار داشت اروپا از منافع ما حمایت کند

 کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی درباره راهکار خنثی کردن ترفند امریکا در قبال توافق هسته ای میان ایران و دیگر طرف های برجام اظهارداشت: تا حدی که می شود باید با اروپا همکاری داشت البته این بستگی دارد به اینکه آنان هم تا چه حد بتوانند در این چارچوب با ما همکاری کنند.

وی نفس وجود و حفظ برجام را هدف مشترک کنونی ایران و اتحادیه اروپا دانست و اضافه کرد: قرار بود که آنان ساز و کار ویژه مالی SPV را زودتر اجرا کنند و قول داده اند که تا پایان سال اجرایی شود اما باید دید که بالأخره محقق می شود یا خیر؟

خرازی همچنین درباره شباهت ها و تفاوت های میان توافق سعدآباد در دهه ۸۰ با برجام پس از خروج ترامپ، تصریح کرد: کشورها به ویژه اروپایی ها طبعاً از منافع خود دفاع می کنند و ما نباید انتظار داشته باشیم که از منافع ما دفاع کنند.

 رئیس شورای راهبردی روابط خارجی افزود: اگر اروپایی ها در برجام مانده اند و مخالف خروج آمریکا از آن هستند در چارچوب منافع خودشان است نه اینکه بخواهند برای تأمین منافع ما خود را با آمریکایی ها درگیر کنند و این اشتباه نباید در ذهن ما ایجاد شود.

وی گفت: مشابهت برجام امروز با مذاکرات و توافقات آن دوره نیز در همین قضیه است که در صحنه مذاکرات قول هایی داده می شود اما ممکن است به آن عمل نشود چنان که در آن دوره نیز همین طور بود و اکنون نیز چنین است.

خرازی تصریح کرد: در چنین مذاکراتی باید ابتدا بدانیم که تا چه حد می شود به طرف های مقابل اعتماد کرد و چقدر می توان همه تخم مرغ ها را در سبد آنان قرار داد؟ در صحنه سیاسی هیچگاه اعتماد محض وجود ندارد مگر آن که رابطه راهبردی با کشوری داشته باشیم و منافعمان کاملاً با یکدیگر تطبیق داشته باشد که چنین رابطه ای با اروپا نداریم.

بهم خوردن تعادل برجام، تبعات زیادی را برای منطقه و جهان دارد

 سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه که برای برگزاری رایزنی های سیاسی ایران و اتریش در وین بسر می برد، امروز با شیدر رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس اتریش دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار که تعدادی از اعضای کمیسیون از جمله رییس گروه دوستی پارلمانی دو کشور حضور داشتند طرفین در خصوص مناسبات دوجانبه بویژه همکاری های پارلمانی، تحولات منطقه ای و جهانی گفتگو کردند.

شیدر ضمن اشاره به اهمیت حفظ برجام، توسعه روابط دوجانبه و اهمیت نقش ایران در منطقه، بر تداوم رایزنی های پارلمانی با ایران تاکید کرد.

وی همچنین با ابراز خرسندی از موافقت مجلس شورای اسلامی برای سفر هیات پارلمانی اتریش به تهران اظهار داشت مایلیم با مقامات ایرانی پیرامون مناسبات دوجانبه و منطقه ای گفتگوهای بیشتری داشته باشیم.

قاسمی: مقامات بحرین به اقدامات سرکوبگرانه پایان دهند

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه، تایید حکم حبس ابد برای شیخ علی سلمان از رهبران میانه رو مخالفان و دو نفر دیگر از معترضان میانه رو بحرینی در دادگاه فرجام بحرین را محکوم کرد.

 قاسمی اظهار داشت: صدور حکم ظالمانه به اتهامات واهی علیه وی، نشان می دهد که حکومت بحرین با اتکاء به حمایت چند کشور خارجی، برنامه حذف هر گونه صدای اعتراض مسالمت آمیز در کشور را دنبال می کند.

وی با انتقاد از سکوت جامعه بین المللی در قبال اقدامات غیرانسانی حکومت بحرین و نیز با اشاره به موضع ریاکارانه آمریکا، اظهار داشت: آمریکا با فروش تسلیحات و حمایت سیاسی کامل از حکومت بحرین برای سرکوب مخالفان چراغ سبز نشان داده است.

ایران آماده کمک به مردم کوبا است

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه با ابراز تاسف از وقوع توفان و گردباد شدید اخیر در کوبا که چند کشته و صدها مجروح بر جای گذاشت و خسارات زیادی به بار آورد با دولت و ملت کوبا و خانواده های مصیبت زده ابراز همدردی کرد.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در صورت نیاز آماده هرگونه مساعدت و یاری به مردم حادثه دیده کوبا است.

منبع: مهر

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما