شناسهٔ خبر: 30950274 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

شورای جهانی طلا: تقاضای ایرانیان برای طلا ۳۵ درصد کاهش یافت

کاهش دسته جمعی نرخ‌های ارز و طلا و سکه

راه‌اندازی کانال مالی ایران و اروپا و همکاری سه کشور آلمان، فرانسه و بریتانیا در این زمینه، و در نتیجه اثرگذاری تدریجی آن در ساعات عصر، نرخ ارز و طلا تاحدودی کاهش یافت و فعالان بازار ارز و طلا انتظار دارند که ،‌

صاحب‌خبر -

دلار 300 تومان، سکه 150 هزار و  گرم طلا 5 هزار تومان افت کرد

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری|

روز  پنج شنبه 11 بهمن 97 با وجود اعلام دیرهنگام خبر

راه‌اندازی کانال مالی ایران و اروپا و همکاری سه کشور آلمان، فرانسه و بریتانیا در این زمینه، و در نتیجه اثرگذاری تدریجی آن در ساعات عصر، نرخ ارز و طلا تاحدودی کاهش یافت و فعالان بازار ارز و طلا انتظار دارند که ،‌ امروز ،‌ روز شنبه 13 بهمن 97 ،‌ نیز شاهد ریزش قیمت‌های ارز و طلا و سکه در بازار باشند.

به گزارش تعادل، نرخ نقدی دلار در بازار که روز چهارشنبه تا 12300 تومان بالا رفته بود، روز پنج شنبه به دنبال انتشار خبر راه اندازی کانال مالی ایران واروپا تا 12 هزار تومان کاهش یافت که نشان دهنده افت 300 تومانی نرخ دلار است.  از سوی دیگر، صرافی‌های بانکی و ملی نیز به خاطر عدم انتشار  خبر راه اندازی کانال مالی در ساعات صبح پنج شنبه، نرخ فروش دلار را 11900 و نرخ خرید را 11850 تومان اعلام کردند. در سامانه سنا نیز نرخ‌ها مانند روز چهارشنبه اعلام شد و کاهش اندکی را نشان می داد. سامانه سنا نیز نرخ میانگین ارزهای معامله شده  در روز چهارشنبه 10 بهمن 97،  را برای دلار 11971، یورو 13874، درهم 3310، یوان 1783، پوند 15969، لیر ترکیه 2374 تومان اعلام  کرده است.در بازار طلا نیز اونس جهانی به بالای 1321 دلار افزایش یافته و انتظار می رفت که نرخ طلا و سکه را افزایش دهد اما به خاطر کاهش نرخ دلار و همچنین انتظار کاهش نرخ‌ها از روز شنبه، روز پنج شنبه نیز نرخ طلا و سکه  با کاهش نسبت به روز چهار شنبه همراه بود.  

براساس آخرین قیمت سکه و طلا که در سایت رسمی اتحادیه صنفی طلا آمده  هر مثقال طلای ۱۷ عیار، یک میلیون و ۶۱۵ هزار تومان،  هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم، چهار میلیون و ۱۶۰ هزار تومان،  هر قطعه نیم سکه، دو میلیون و ۲۶۰ هزار تومان،  هر قطعه ربع سکه، یک میلیون ۳۷۰ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی، ۷۱۵ هزار تومان اعلام شده است. اما در معاملات بازار، در حالی که نرخ‌ها کاهشی بوده اما فعالان بازار گزارش داده اند که قیمت هرگرم طلای 18 عیار به 373 هزار تومان رسید که 5 هزار تومان نسبت به روز چهارشنبه کمتر شده است.  مظنه مثقال 17 عیار به 1 میلیون و 615 هزار تومان رسید که 21 هزار تومان کاهش داشته است. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید  نیز  به 4 میلیون و 200 هزار تومان رسید که نسبت به روز چهار شنبه دهم بهمن ماه، که  ۴ میلیون و 350 هزار تومان بوده با کاهش 150 هزار تومانی مواجه شد. همچنین هر قطعه نیم سکه ۲ میلیون و 280 هزار تومان معامله شد که 20 هزار تومان کاهش داشت. از سوی دیگر،  ربع سکه ۱ میلیون و 380 هزار تومان داد و ستد شد که 10 هزار تومان افت داشته است. همچنین  سکه یک گرمی با 5 هزار تومان کاهش معادل 750 هزار  تومان معامله شد. برخی فعالان بازار با توجه به ماه شمار شدن نرخ سود سپرده‌های کوتاه مدت،  افزایش نرخ اونس جهانی طلا، محدودیت‌های سقف تراکنش ریالی در ماه‌های اخیر، جمع آوری چک‌های تضمینی به میزان 8 هزار میلیارد تومان، نزدیک شدن به بازار شب عید، موضوعات مربوط به بازار نفت و فروش نفت ایران، معتقدند که همه این عوامل،  تقاضا و  انگیزه صاحبان نقدینگی برای خرید دلار و سکه و طلا را افزایش داده است. اما در عین حال انتظار می رود که ایجاد کانال مالی ایران و اروپا تاحدودی به کاهش نرخ‌ها و ایجاد آرامش و ثبات در بازار طلا و سکه و ارز کمک کند.

   علت افزایش قیمت طلا و سکه در هفته‌ اخیر

رئیس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر، نقره وسکه تهران اعلام کرد که در هفته‌ای که گذشت قیمت طلا و سکه روند افزایشی و رو به رشدی را تجربه کردند که ناشی از نوسان نرخ ارز و اونس جهانی طلاست.

ابراهیم محمد ولی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در هفته‌ای که گذشت افزایش قیمت در بازار سکه و طلا مشاهده شد که باعث رکود در بازار مصنوعات طلا و جواهر، کاهش قدرت تصمیم‌گیری و خرید در بین مردم و فعالان بازار شده است که به نفع هیچ کسی نیست و امیدواریم وضعیت بازار بهتر و نوسان کنترل شود.وی افزود: قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار در هفته‌ای که گذشت از حدود ۳۴۷ هزار تومان به حدود ۳۸۰ هزار تومان در عصر روز گذشته (پنجشنبه) رسید. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید که سه میلیون و ۹۷۰ هزار تومان در اوایل این هفته معامله می‌شد، قیمتش عصر دیروز به چهار میلیون و ۲۹۰ هزار تومان افزایش یافت.رئیس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر، نقره و سکه تهران ادامه داد: البته هر اونس طلا در بازار جهانی نیز در هفته‌ای که گذشت روند پر نوسانی را تجربه کرد؛ به گونه‌ای که با وجود اینکه نرخ آن در ابتدای هفته جاری حدود ۱۰۹۵ دلار بود، دیروز عصر به ۱۲۸۵ دلار رسید و روند کاهشی نسبت به روز قبلش داشت.محمد ولی، این نوسان قیمتی ناشی مدیریت نه چندان صحیح بازار ارز و نوسان در این بازار است و گفت: امیدواریم در روزها و هفته‌های باقی مانده تا عید نوروز بازار ارز و وضعیت کلی اقتصاد کشور به گونه‌ای مدیریت شود که مردم توان خرید داشته باشند و آرامش به بازار برگردد که مسلماً مسائل بین‌المللی مانند FATF و دیگر مذاکرات و توافقات پیش رو در این زمینه بی تأثیر نخواهد بود.

  تقاضای ایرانیان برای طلا ۳۵ درصد

کاهش یافت

شورای جهانی طلا در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد: تقاضا برای جواهرات طلا در میان ایرانیان در سال ۲۰۱۸ میلادی در حدود ۳۵ درصد کاهش یافت.به گزارش عرب نیوز، شورای جهانی طلا اعلام کرد: با وجود اینکه طلا به یک مامن امن برای سرمایه گذاری تبدیل شده، تقاضا برای جواهرات طلا در سال گذشته میلادی در سرتاسر خاورمیانه با کاهش روبرو شد.در همین حال، روند نزولی تقاضا برای جواهرات طلا در ایران و ترکیه در سال ۲۰۱۸ میلادی به نسبت عربستان سعودی و امارات متحده عربی که بسیار ضعیف گزارش می شود، وخیم تر است. علت کاهش چشمگیر تقاضا برای طلا در بازار ایران و ترکیه به تحریم‌ها و کاهش پولی ملی بر می گردد که قدرت خرید را کاهش داده است.شورای جهانی طلا اعلام کرد در بحبوحه اقتصادی، طلا یک مامن امن برای سرمایه گذاری است؛ اما به دلیل کاهش ارزش پول ملی ایران، تقاضا برای طلا در میان ایرانیان در سال ۲۰۱۸ میلادی در حدود ۳۵ درصد کاهش پیدا کرد.

   همتی: منتظر اقدام بانک مرکزی

در بازار ارز باشید

از سوی دیگر، رئیس کل بانک مرکری در پست اینستاگرامی خود، در هشداری به نوسان‌گیران و دلالان بازار ارز گفته بود که این بانک در موقع مقتضی تدابیر پیش بینی شده را عملیاتی خواهد کرد. این روزها متأسفانه برخی افراد و صاحب منصبان و بعضاً ذی‌نفعان به تریبونی که دسترسی پیدا می‌کنند، با بی توجهی به جنگ تبلیغاتی و روانی دشمنان علیه کشورمان و در حد خود، آینده منفی را به غلط برای اقتصاد کشورمان به تصویر می‌کشند. عوامل اقتصادی و توانایی مداخله بانک مرکزی، نرخ‌هایی که امروز توسط فرصت جویان و در فضاهای مجازی مطرح می‌شود را ماندگار نمی‌داند. به مردم توصیه می‌کنم دارایی خود را در معرض ریسک بازار ارز قرار ندهند. دلالان و نوسان گیران هم سوار بر این گونه القائات و بزرگ نمایی‌ها، بحث‌هایی مانند تأثیر رد یا قبول پالرمو و SPV و سایر بهانه‌ها، کسب و کار خود را، با فروش ارزهای بالا خریده خود، رونق می‌دهند. بانک مرکزی همچنان که تا به حال نیز نشان داده است در موقع مقتضی تدابیر پیش بینی شده را عملیاتی خواهد کرد. زمان و نوع مداخله را بانک مرکزی تعیین می‌کند، نه فضا سازی دلالان و فرصت جویان.

  برابری دلار در برابر سایر ارزها

در آخرین روز از معاملات بازارهای مالی جهانی در ماه ژانویه، ارزش دلار در برابر برخی از همتایانش کاهش یافت.به گزارش رویترز، پس از آنکه بانک مرکزی آمریکا اعلام کرد احتمالاً به سیاست‌های پولی فعلی خود خاتمه خواهد داد، دلار در مبادلات امروز به پایین‌ترین سطح سه هفته اخیر خود در برابر ین ژاپن رسید. از طرف دیگر اظهارات ینس ویدرمان، رئیس بانک مرکزی آلمان مبنی بر اینکه کاهش رشد اقتصادی این کشور بیش از زمان پیش بینی شده به طول خواهد انجامید، منجر به عقب نشینی یورو از بالاترین سطح سه هفته اخیر در برابر دلار شد.طی دو ماه اخیر، شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای مهم جهانی را اندازه می‌گیرد بیش از ۱.۷ درصد کاهش یافته است که بدترین عملکرد دو ماهه این شاخص در یک سال اخیر محسوب می‌شود.

بانک مرکزی آمریکا اعلام کرده است که در خصوص افزایش نرخ بهره صبورتر خواهد بود و این مساله نگرانی‌ها از چشم‌انداز اقتصادی آمریکا را تحت تأثیر قرار داده است.

مازن عیسی، استراتژیست ارزی مؤسسه تی دی سکیوریتیز گفت: انتظار می‌رود امسال بانک مرکزی آمریکا به جای دو بار، تنها یک مرتبه دیگر نرخ بهره را افزایش دهد و این احتمالاً آخرین دور از چرخه افزایش نرخ بهره در سال‌های اخیر خواهد بود.در معاملات روز پنج‌شنبه هر دلار با ۰.۲ درصد کاهش به ۱۰۸.۸۱ ین رسید. یورو به ۰.۳ درصد کاهش به ۱.۱۴۳۹ دلار رسید.لی هردمن، استراتژیست بانک میتسوبیشی گفت: پیشی گرفتن عرضه یورو بر تقاضا عمدتاً به خاطر اظهارات ویدرمان بود که یکی از اعضای مؤثر در هیأت مدیره بانک مرکزی اروپا محسوب می‌شود.در برابر سایر ارزها، هر پوند به ۱.۳۱ دلار و هر فرانک به ۱.۰۰۵۸ دلار رسید. همچنین هر دلار به ازای ۱.۳۷۹۵ دلار استرالیا، ۱.۳۱۴۷ دلار کانادا و ۶.۷۴۰۳ یوان چین مبادله شد.

  روند صعودی طلا

قیمت طلا روز جمعه که ریسک پذیری سرمایه گذاران بهبود پیدا کرد و تقاضا برای خرید دارایی‌های مطمئن را محدود کرد، با کاهش روبرو شد با این حال این فلز ارزشمند همچنان در مسیر ثبت دومین افزایش هفتگی متوالی قرار دارد.

به گزارش ایسنا، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ۰.۳ درصد کاهش پیدا کرد و به ۱۳۱۷.۵۹ دلار رسید.

در بازار آمریکا، هر اونس طلا برای تحویل در آوریل با ۰.۳ درصد کاهش، ۱۳۱۷.۸۰ دلار معامله شد.هر اونس طلا برای تحویل فوری در ژانویه حدود سه درصد رشد قیمت داشته که ناشی از امیدواری به توقف روند افزایش نرخ‌های بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا بود.

بانک مرکزی آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد روند افزایش نرخ‌های بهره را ثابت نگه خواهد شد و با اشاره به ابهاماتی که پیرامون دورنمای اقتصادی وجود دارد، خاطرنشان کرد در افزایش بیشتر هزینه‌های استقراض در سال جاری صبورانه عمل خواهد کرد.

بانک مرکزی آمریکا سال میلادی گذشته نرخ‌های بهره را چهار دور افزایش داد و اعلام کرد احتمالاً هزینه‌های استقراض دو مرتبه دیگر در سال ۲۰۱۹ افزایش پیدا خواهد کرد با این حال برخی از مقامات بانک مرکزی آمریکا اظهار کرده‌اند که در رویکردشان برای افزایش نرخ‌های بهره صبورانه عمل خواهند کرد.

طلا از پایین ماندن نرخ‌های بهره سود می‌برد زیرا هزینه نگهداری این فلز کمتر شده و جذابیت سرمایه‌گذاری بیشتری پیدا می‌کند.

عامل دیگری که به نگرانی‌ها پیرامون کندی رشد اقتصادی افزوده است، فعالیت کارخانه‌ای در چین بوده که در ژانویه بیشترین میزان کاهش را در سه سال اخیر داشته است.

بر اساس گزارش رویترز، همچنین سرمایه گذاران برای ارزیابی دورنمای اقتصادی آمریکا، منتظر انتشار آمار اشتغال بخش غیر کشاورزی در ژانویه هستند که بعدازظهر روز جمعه منتشر خواهد شد.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس پالادیوم برای تحویل فوری ۰.۲ درصد رشد کرد و در ۱۳۴۵ دلار ایستاد. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری ۰.۶ درصد کاهش یافت و به ۸۱۵ دلار رسید. هر اونس نقره برای تحویل فوری یک درصد سقوط کرد و ۱۵.۹۲ دلار معامله شد.

 

نظر شما