شناسهٔ خبر: 30947314 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: گیمفا | لینک خبر

در سیاره‌ای بیگانه… | نقد و بررسی بازی Subnautica

بازی‌های Survival این روزها بنا بر دلایل مختلفی، معمولا کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند با این وجود اغلب بازی‌های لذت بخشی هستند و انتظارات را برآورده می‌کنند. گاهی هم به آن سوی حد و مرز انتظارات قدم گذاشته و بازیکن را شگفت زده می‌کنند. بر خلاف بازی‌های خطی و تک نفره و حتی جهان باز، بازی‌های سبک بقا معمولا تا بی نهایت ادامه دارند و تمام نمی شوند. بدین ترتیب شما باید در هر روزی که از بازی می‌گذرد برای زنده ماندن تلاش کرده، خود را از خطرات حفظ کنید و به فکر پیدا کردن غذا، آب و دیگر موارد مورد نیاز برای ادامه حیات باشید. بعضی اوقات این عناوین، بازی‌های ترسناکی هستند مثل Dying Light، گاهی اوقات هم بازی‌های کم هزینه‌تر و دو بعدی هستند که طی سالیان اخیر معروف‌ترین این نمونه This War of Mine است. بسیاری از این گونه عناوین نیز حالت چند نفره دارند و نمی‌توان به صورت سینگل پلیر به تجربه آن‌ها پرداخت که H1Z1: Just Survive را می توان به عنوان یکی از نمونه‌های این دسته بندی معرفی کرد. Minecraft، Rust، Miscreated و از همه مهمتر Ark: Survival Evolved را هم نباید فراموش کرد. این چهار بازی مذکور به شدت برای طرفداران این سبک توصیه می شود و به نظر می‌رسد که نباید آن‌ها را از دست داد. The Forest و Green Hell نیز بازی‌هایی هستند که به نوعی شبیه ساز بقا در جنگل هستند را نیز نباید از خاطر برد. این دو بازی شباهت‌های زیادی به هم دارند و حتی از نظر سناریو هم تا حدودی مشابه هستند. با این وجود اگر در کنار تلاش برای زنده ماندن، دوست دارید اکشن بیشتری را هم تجربه کنید، The Forest به نظر گزینه بهتری می‌رسد ولی Green Hell از آن دست بازی‌هایی است که شخصا بعد از چندین ساعت تجربه آن، هنوز تک تک لحظاتش را در ذهن دارم.

صاحب‌خبر -
در سیاره‌ای بیگانه… | نقد و بررسی بازی Subnautica

بازی‌های Survival این روزها بنا بر دلایل مختلفی، معمولا کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند با این وجود اغلب بازی‌های لذت بخشی هستند و انتظارات را برآورده می‌کنند. گاهی هم به آن سوی حد و مرز انتظارات قدم گذاشته و بازیکن را شگفت زده می‌کنند. بر خلاف بازی‌های خطی و تک نفره و حتی جهان باز، بازی‌های سبک بقا معمولا تا بی نهایت ادامه دارند و تمام نمی شوند. بدین ترتیب شما باید در هر روزی که از بازی می‌گذرد برای زنده ماندن تلاش کرده، خود را از خطرات حفظ کنید و به فکر پیدا کردن غذا، آب و دیگر موارد مورد نیاز برای ادامه حیات باشید. بعضی اوقات این عناوین، بازی‌های ترسناکی هستند مثل Dying Light، گاهی اوقات هم بازی‌های کم هزینه‌تر و دو بعدی هستند که طی سالیان اخیر معروف‌ترین این نمونه This War of Mine است. بسیاری از این گونه عناوین نیز حالت چند نفره دارند و نمی‌توان به صورت سینگل پلیر به تجربه آن‌ها پرداخت که H1Z1: Just Survive را می توان به عنوان یکی از نمونه‌های این دسته بندی معرفی کرد. Minecraft، Rust، Miscreated و از همه مهمتر Ark: Survival Evolved را هم نباید فراموش کرد. این چهار بازی مذکور به شدت برای طرفداران این سبک توصیه می شود و به نظر می‌رسد که نباید آن‌ها را از دست داد. The Forest  و Green Hell نیز بازی‌هایی هستند که به نوعی شبیه ساز بقا در جنگل هستند را نیز نباید از خاطر برد. این دو بازی شباهت‌های زیادی به هم دارند و حتی از نظر سناریو هم تا حدودی مشابه هستند. با این وجود اگر در کنار تلاش برای زنده ماندن، دوست دارید اکشن بیشتری را هم تجربه کنید، The Forest به نظر گزینه بهتری می‌رسد ولی Green Hell از آن دست بازی‌هایی است که شخصا بعد از چندین ساعت تجربه آن، هنوز تک تک لحظاتش را در ذهن دارم.

دو بازی آخری که نام بردیم هر دو در همین سیاره دنبال می‌شوند. گاهی اوقات بازی‌های بقا می‌توانند حالت تاریخی داشته و دوران سخت جنگ و پس از آن را بازگو کنند که باز هم This War of Mine و سناریوهایش از این نظر معروف‌تر و با کیفیت تر از بقیه هستند. حال گاهی اوقات شاهد نابودی کره زمین هستیم و بازی تم آخرالزمانی به خود می‌گیرد. در چنین اوقاتی معمولا با زامبی‌ها یا موجوداتی با ظاهر مشابه و اسم متفاوت طرف هستیم. عنوانی که امروز می‌خواهیم در موردش بحث کنیم اما کمی متفاوت از بقیه بازی‌هاست و جدای از کیفیت بالایش، به نظر تفاوت‌های قابل توجهی با بازی‌های هم سبک خود دارد. نکته اول این است که شخصیت اصلی بازی اصلا روی کره زمین نیست و در سیاره دیگری برای زنده ماندن می جنگد و نکته بعدی این است که این بار شما با یک شهر متروکه و خراب یا جنگلی دور افتاده و عجیب و ترسناک طرف نیستید، یک محیط زیبا، یک اقیانوس که با نگاه کردن به آن انسان به آرامش دست پیدا می‌کند از تفاوت‌های بارز این عنوان با بازی‌های مشابه است. همان طور که از تیتر پیداست، صحبت ما در مورد بازی تقریبا تازه منتشر شده Subnautica است که مدتی پیش از حالت Early Access خارج شد. معمولا بازی‌های این چنینی برای مدت طولانی در حالت Early Access به سر می برند. به صورت خلاصه نکاتی را در مورد Subnautica بد نیست بدانیم و سپس به سراغ بررسی این بازی می رویم. این بازی مستقل توسط استودیو Unknown World Entertainments که در سان فرانسیسکوی کالیفرنیا مستقر است توسعه داده شده و منتشر شده است. استودیو نام برده شده بازی‌های چندان معروفی را در کارنامه خود نمی بیند و همین Subnautica را می‌توان بهترین اثر این سازنده دانست. مدیر و موسس این استودیو در سال ۲۰۰۲ یک  مد معروف برای بازی Half Life به نام Natural Selection منتشر کرد و یکی از دلایل مهم معروفیت نسبی این استودیو نیز، همین است. عنوان Subnautica نیز یک بازی خوش ساخت از این استودیو است که اولا توانسته نامزد جوایزی مثل بهترین طراحی بصری، بهترین طراحی صدا از طرف Golden Joystick Awards شود و همچنین در همین مراسم توانسته جایزه بهترین بازی PC را هم از آن خود کند. عنوان Subnautica در استیم هم از محبوبیت بالایی برخوردار بوده و جزو پرفروش ترین بازی‌های این فروشگاه به شمار می‌رود. Subnutica بازی یک بازی جذاب و دوست داشتنی است که نقاط قوت زیادی دارد و در ادامه به بررسی آن‌ها و همچنین کمبودهای احتمالی بازی خواهیم پرداخت.

با نقد و بررسی بهترین عنوان در کارنامه استودیو مستقل Unknown Worlds Entertainment و یکی از بهترین بازی‌های سال ۲۰۱۸ در استیم در خدمت شما هستیم.

به طور کلی بازی‌های Survival اگرچه همه موضوع و هدفی مشترک را دنبال می کنند و آن هم زنده ماندن در دنیایی است که تبدیل شدن به خاک و خاکستر و غذای موجودات بیگانه به مراتب آسان تر و کم چالش تر از بقا و ادامه حیات است. حال با وجود آن که هدف یکسان است اما با داستان‌ها و ماجراهای مختلفی رو به رو هستیم. مثال‌هایی را در بخش مقدمه ذکر کردیم و حتی نیم نگاهی به محیط‌ها و بازه‌های زمانی مختلف هم داشتیم. بدون مقدمه بیشتر، داستان بازی Subnautica مربوط به اواخر قرن بیست و دوم است و شخصیت اصلی بازی به وسیله سفینه‌ای تحت عنوان Aurora به سیاره ای دیگر فرستاده شده تا یک کشتی به نام Degasi را پیدا کند. زمانی که شما بازی را شروع می‌کنید، وضعیت به حالت قرمز در آمده و سفینه شما نیز در حال سقوط است. به هر نحوی که شده جان سالم به در می‌برید و در وهله اول سفینه خود را از خطر آتش سوزی نجات دهید. از همین جا به بعد وارد دنیایی می شوید که به اقیانوسی بی انتها می‌ماند.

اگر کمترین تجربه‌ای در بازی‌های Survival داشته باشید، متوجه هستید که در چنین بازی‌هایی هدف نهایی بقا و زنده ماندن است و معمولا در دنیایی به گشت و گذار و گاها دفاع از خود می پردازیم که رهایی در آن معنایی ندارد. در واقع شرایط در Subnautica برای شما و شخصیت اصلی بازی شاید تفاوت‌هایی داشته باشد اما نمی‌توان از واژه “بهتر” برای توصیفش استفاده کرد. اگرچه در این سیاره به ظاهر زیبا و چشم نواز خبری از زامبی و مرده‌های متحرک کریه‌ المنظری نیست که اطراف دهان و گوش‌هایشان را خون خشک شده پوشانده، اما در عوض با موجودات دیگری طرف هستید که در دریا زندگی می‌کنند و اکثر ما بازیکنان نیز در مواجهه با موجودات دریایی تجربه کمتری داریم. اساس بازی بدین ترتیب است که باید به کمک لباس غواصی خود در اقیانوس سیاره بازی اطراف را بگردید و آیتم‌های مختلفی را پیدا کرده و از آن‌ها جهت ساخت و ساز و زنده ماندن استفاده کنید. درجات سختی بازی متفاوت هستند و این تفاوت بدان معناست که مثلا روی درجه سختی آسان، لازم نیست نگران H2O باشید! هر چه درجه سختی بازی بیشتر شود نیازهای اولیه کاراکتر بازی نیز افزایش می یابند و در نهایت روی چهارمین درجه سختی که Survival نام دارد شما باید نگران دقیقا همه چیز باشید و آب و غذا صرفا احتیاجات ابتدایی شما هستند که از قضا، رفع آن‌ها کار چندان دشواری نخواهد بود. حقیقت این است که بازیکنان بی تجربه در دنیای چنین بازی‌هایی به طور کلی سردرگم می‌شوند و نمی دانند که باید دقیقا چه کاری را انجام دهند و چه بسا پس از سپری کردن کمتر از یک ساعت از بازی، از آن خارج شده و هرگز دوباره به سراغش نروند. به شخصه بازی‌های Survival زیادی را تجربه کرده‌ام که از معروف ترین آن‌ها می توانم به This War of Mine، Green Hell و Frostpunk اشاره کنم که تجربه‌های خاطره انگیز و لذت بخشی بودند. نکته مهم این است که Subnautica نسبت به بازی‌های نام برده شده کمی گیج کننده تر است و در ابتدای بازی عملا هیچ خبری از یک راهنمای جامع و قابل اتکا نیست. بازیکنان حرفه‌ای تر و با تجربه تر با این موضوع کنار می‌آیند اما افراد تازه کار قطعا به مشکل برخورد خواهند کرد. این نکته را می‌توان یک ضعف برای بازی Subnautica قلمداد کرد و چشم پوشی از آن نیز کار درستی نیست. با این وجود بازی به شما راهنماهای خلاصه و مفیدی در مورد مکانیزم‌های بازی از جمله سیستم Crafting یا همان ساخت و ساز را در اختیارتان قرار می‌دهد. با استفاده از آیتم‌هایی که در زیر آب پیدا می‌کنید باید بتوانید برای خود آب و غذا و مواد دیگر درست کنید. احتیاجات شما در گوشه تصویر برایتان به نمایش در می‌آیند و واضح است که چه موقع باید چه چیزی را مصرف کرده و به چه چیزی بیشتر احتیاج دارید. از این لحاظ بازی مثل دیگر عناوین مشابه خود است و جای تعریف و تمجید یا انتقاد ندارد. صرفا یک سری حداقل‌هایی را رعایت کرده که در تقریبا همه بازی‌های Survival رعایت می شوند.

نکته مهم در نه تنها Subnautica بلکه همه بازی‌های سبک بقا این است که از هیچ چیزی نباید بگذرید. بهترین سبک برای ضرب المثل ” تکه کفش کهنه ” همین عناوین هستند. بدیهی است که برای زنده ماندن و حفظ سلامتی در این بازی‎‌ها باید از چیزهایی استفاده کنید که در محیط پیدا می شوند و با ترکیب چند آیتم، موادی بسازید ( یا درست کنید! ) که چند ساعت یا چند روزی به شما در زنده ماندن کمک کنند. اما برای آن دسته از دوستانی که هنوز موفق به تجربه Subnautica نشده اند، باید گفت که علاوه بر نوارهای نام برده شده، یک نوار اکسیژن نیز در این بازی دیده می شود که نیم نگاهی به این نوار نیز باید داشته باشید. طبیعتا شما باید برای پیشروی در داستان بازی یک سری اصول را رعایت کرده و برای مثال به تعمیر برخی از قسمت‌های سفینه خود بپردازید ولی بازی شما را مجبور به این گونه کارها نمی کند. شما می‌توانید روزها را در حال گشت و گذار سپری کنید بدون این که نگران جلو رفتن داستان بازی باشید. از این نظر بازی Subnautica شبیه به بازی‌های جهان باز است و اختیار را از شما سلب نمی کند. از همان ابتدای کار بدون این که راهنمای متنی خاصی برایتان به نمایش درآید باید شروع به کشف ناشناخته‌ها کنید در زیر اقیانوس بهجست و جو و کاوش بپردازید. بازی از چرخه روز و شب برخوردار است و به لحاظ هنری این موضوع سبب زیباتر شدن بازی می شود که بعدا در موردش بیشتر صحبت خواهیم کرد. آیتم‌هایی که در کف اقیانوس یا زیر آب پیدا می کنید وارد Inventory شما می شوند و نکته این جاست که این اینونتوری محدودیت‌هایی هم دارد و نمی تواند بی نهایت آیتم در آن ذخیره کنید. به علاوه، بعضی از چیزهایی که برمی دارید فضای بیشتری را از شما اشغال می کنند و برخی دیگر تنها یک اسلات ( Slot  ) از شما فضا پر می کنند. برای زنده ماندن باید مراقب چندین مشخصه باشید. در وهله اول باید حواستان به نوار اکسیژن، سلامتی، غذا و آب باشد و از این نظر خود را تامین کنید. طبیعتا برای این که اکسیژن خود را تامین کنید باید هر از گاهی به سطح آب برگردید و نفسی تازه کنید. غذا و آب سالم از طریق سیستم ساخت و ساز بازی به دست می آیند و برای این که بتوانید شکم خود را سیر کنید باید مطمئن باشید مواد اولیه برای درست کردن یک غذای هر چند پیش پا افتاده را قبلا پیدا کرده اید. آغاز گشت و گذار شما در دریا برابر با آغاز کم شدن سلامتیتان خواهد بود، پس به نوار آن نیز دقت کنید. همان طور که اشاره شد بازی ۴ درجه سختی دارد و در درجات پایین تر، برخی از این نوارها حذف می شوند. در صورتی که بخواهید بازی را روی Survival تجربه کنید به صورت جدی باید مراقب تمام این موارد باشید و با یک شبیه ساز واقعی بقا رو به رو خواهید بود. زیر دریایی شما نقش مهمی را در موفقیت شما در بازی ایفا خواهد کرد و باید سعی کنید که از این وسیله حیاتی هم به خوبی مراقبت کرده و تا جایی که ممکن است آن را پیشرفت دهید.

همان طور که در گوشه پایین سمت چپ واضح است، شما یک سری احتیاجات برای زنده ماندن دارید و همیشه اولویت با زنده ماندن است. در نتیجه برطرف کردن نیازهایی چون اکسیژن و غذا را باید بالاتر از همه چیز بدانید. لازم به ذکر است که این تصویر با توجه به درجه سختی Survival گرفته شده است، در درجه سختی‌های پایین تر، بسته به درجه سختی بعضی از این نیازها حذف می شوند.

زیر دریایی شما جایی است که می‌‎توانید در آن در امان باشید، هر چه که در دریا پیدا کرده‌اید را انبار کنید و از سیستم گسترده ساخت و ساز بازی هم در همین مکان استفاده خواهید کرد. علی رغم سردرگمی که در ابتدای بازی ممکن است بر اثر بی تجربگی در چنین بازی‌هایی برایتان ایجاد شود، در ادامه کار بازی برایتان چندان سخت نخواهد بود. با وجود این که همواره در Subnautica چیزهای جدیدی برای یاد گرفتن وجود دارند اما کافیست که شما پس از سپری کردن دو سه ساعت اساس و فرمول بازی را یاد بگیرید تا دیگر به هیچ وجه نگران بلد نبودن آن نباشید. زمانی که برای اولین بار وارد بازی می شوید خطر جدی شما را تهدید نخواهد کرد. در واقع ابتدای بازی صرفا جهت آشنایی شما با بازی است و نمی تواند چالش بزرگی برایتان محسوب شود. شما در یک منطقه امن به گشت و گذار در زیر اقیانوس می پردازید و تنها نگرانیتان نوارهایی است که در موردشان صحبت کردیم. در واقع چند ساعت ابتدایی بازی به این منظور طراحی شده که شما بتوانید برای خود غذا و موارد دیگر مورد نیاز را تامین کنید و احیانا یک مخزن هوای کاربردی تر برای خود بسازید. با پیش رفتن در بازی، متوجه می شوید که لازم است زمان بیشتری نسبت به قبل را در زیر آب بگذرانید و به اعماق آن سفر کنید. در همین راه است که ممکن است با موجودات بیگانه مختلفی هم رو به رو شوید که خیلی از دیدن شما خوشحال نمی شوند! در ابتدای بازی فقط در آب ماهی‌های خوش رنگ و کوچکی یافت می شوند که بی آزار هستند و مسیر خود را طی می کنند بدون این که قصد ایجاد مزاحمت داشته باشند. این موضوع تا پایان بازی پایدار نیست و گاهی اوقات شرایط برایتان پیچیده می شود. ساخت آیتم‌های مختلف و حتی ارتقا دادن آن‌ها از مهم ترین نکات بازی به شمار می رود. بدون این که خود متوجه شوید یا محسوس باشد، بازی شما را مجبور به پیشرفت دادن تجهیزاتتان می کند. در Subnautica مثل هر بازی Survival دیگری خبری از سطح بندی نیست ولی به مرور باید دستی به تجهیزات خود بکشید و آن ها را رو به جلو حرکت دهید. باید سعی کنید به نقاطی که به عنوان محل زندگی موجودات خشن دنیای Subnautica شناخته اید پا نگذارید. در ضمن یکی از راه‌های عدم مواجهه با چنین موجوداتی، حفظ فاصله است. با وجود این نکات، گاهی اوقات مجبور هستید که دست به مبارزه بزنید و به همین خاطر سازندگان تدارک اسلحه را هم دیده اند. البته این سلاح‌ها نیز باید ساخته شوند و ارتقا پیدا کنند. سلاح های بازی چندان متفاوت نیستند و ظاهرا سازندگان دلیلی برای گنجاندن سلاح‌های بیشتر در بازی پیدا نکرده اند. به صورت منطقی، همین هم درست است و بازیکن نیز کمبودی در این زمینه حس نمی کند. در اعماق اقیانوس یک سیاره دیگر هستید و قرار نیست صدها مدل اسلحه گرم و سرد در دست داشته باشید! سلاح متداول شما در بازی چاقویی است که به واسطه آن می توانید از خود دفاع کنید و در مقابل موجودات ناشناخته فضایی دریایی خود را زنده نگه دارید. البته این چاقو کاربردهای دیگری هم دارد و حتی برای بریدن بعضی از گیاهان هم می تواند مورد استفاده قرار بگیرد. در واقع چاقوی شما بیشتر حالت تدافعی دارد تا تهاجمی و توصیه می شود که سعی کنید از آن فق جهت دفاع استفاده کنید و زیاد به اکشن کردن بازی فکر نکنید. در واقع Subnautica به طرزی طراحی شده که طرفداران بازی‌های سبک بقا از آن لذت می برند و در بینابین تکاپوهای شخصیت اصلی برای زنده ماندن و حل کردن رمز و رازهای سیاره جدید بخش های اکشنی هم در بازی دیده می شوند تا آن دسته از افراد بی حوصله‌ای که خون و دعوا و جنگ را دوست دارند نیز از بازی فرار نکنند. هر چند که بیشتر در مورد چاقوی بازی حرف زدیم که یک سلاح سرد محسوب می شود و گره‌های زیادی را هم برای بازیکن حل می کند، ولی تصور نکنید که سلاح گرم اصلا در Subnautica تعریف نشده است! هر چند که نادرتر است و کماکان نمی توان به آن تکیه کرد و جنگ با فضایی‌ها را استارت زد.

با وجود نکات گفته شده در مورد هیولاهای درون آب و بیگانگان بازی، اگر درست و حرفه‌ای بازی کنید و قوانین سیاره بیگانگان را رعایت کنید، کم پیش می‌آید که وارد یک مبارزه شوید. اصولی بازی کردن Subnautica بدین معناست که در اثر مبارزات نباید شخصیت اصلی کشته شود! با توجه به چالش برانگیز شدن بازی در ادامه مسیر خصوصا روی درجات سختی بالاتر، این احتمال وجود دارد که حین گشت و گذار در کف اقیانوس و جست و جو برای منابع، غرق شوید. متداول ترین و حرفه ای ترین شیوه باختن هم همین است! شما باید بتوانید برای همه چیز تعادل ایجاد کنید و بالانس لازم را به وجود آورید. منابع شما همیشه محدود هستند و مصرف غذای خود را باید مدیریت کنید. مدیریت کردن در Subnautica به منزله موفقیت شما خواهد بود و اگر احیانا کنترل از دستتان خارج شود یعنی همه چیز را باخته‌اید! طراحی اکوسیستم بازی را اگر بتوانید درک کنید، خودتان متوجه خواهید بود که چه زمان و در چه مکان‌هایی بهتر است رویت نشوید. طبیعی است که برخی از موجودات دریایی گوشت خوار اگر شما را در منطقه خود پیدا کنند تصمیم به حمله به شما می گیرند. سلاح‌های بازی شاید بتوانند به شما کمک کنند اما همان طور که گفته شد، کماکان اولویت با دیده نشدن است. در واقع مبارزه اصلا هیچ بخشی از بازی Subnautica نیست و حتی اگر باهوش باشید، متوجه می شوید که کمبود سلاح نیز به همین خاطر است.  دور از دردسرماندن نکته مهمی است که در تمام بازی‌های Survival ملزم به رعایت آن نیستید اما در Subnautica باید بدان احترام بگذارید. تمام فکر و ذکر شما در این بازی باید کشف کردن چیزهای جدید و پیدا کردن منابع برای تامین احتیاجاتتان است. همچنین بهتر است که زیر دریایی خود را هم از یاد نبرید.

هر چند که می توانید روی سطح آب هم بمانید اما در نهایت برای رسیدن به موفقیت و به دست آوردن آیتم‌های مورد نیاز برای ساخت و ساز چیزهای جدید مجبور به سفر به اعماق اقیانوس و کشف ناشناخته‌ها هستید. دنیایی پر رمز و راز با موجوداتی که قبلا نمونه‌شان را هیچ کجا ندیده‌اید انتظار شما را می کشند.

شاید بتوان سیستم ساخت و ساز یا Crafting را گسترده‌ترین سیستم موجود در بازی دانست که کار خود را به بهترین شکل ممکن انجام داده و یک تنه توانسته Subnautica را تبدیل به یک بازی جذاب کند. اساس کار بر هیچ گیمری پوشیده نیست و واضح است که باید ابتدا منابع اولیه مورد نیاز خود را پیدا کنید و سپس با ادغام کردن آن‌ها وسایل جدید، ابزار جدید و یا غذا و دیگر آیتم‌های مورد احتیاج خود را تهیه کنید. در Subnautica هم مثل هر بازی دیگری باید برای پیدا کردن مواد اولیه شروع به گشت و گذار در دنیای بازی کنید و جان خود را کمی به خطر بیندازید ولی تفاوت این بازی با بعضی از بازی‌های دیگری که قبلا تجربه کرده‌اید، این است که برای پیدا کردن بعضی از مواد مورد نیاز ضروری جهت Craft کردن یک ابزار جدید باید مناطق جدیدی را کشف کنید. خوشبختانه تقریبا تمام نقاط زیر اقیانوس چیزهایی دارند که به کار شما خواهند آمد. حالا یا به صورت خوراکی و یا به صورت استفاده به عنوان تجهیزات جدید و ارتقا دادن ابزاری که در اختیارتان هستند. شخصیت اصلی بازی کتابی همراه خود دارد که در آن راهنمای Crafting بازی به صورت مفصل نوشته شده و برای شما هیچ علامت سوالی بدون جواب نخواهد بود.

بازی Subnautica در کنار تمامی نقاط قوتی که دارد و همه هم در طول بازی مشهود هستند، یک امتیاز مثبت دیگر را هم در خود می‌بیند که به واسطه آن ضعف‌های بازی را می توانید برای چند دقیقه‌ای فراموش کنید. طراحی جلوه‌های بصری بازی خوب نیست، متحیرکننده است! صادقانه می‌گویم که در میان تمام بازی‌های مستقلی که تجربه کرده ام طراحی هنری محصول استودیو Unknown World Entertainments اگر بهترین نباشد، یکی از بهترین‌هاست. بالاتر اشاره کردیم که بازی از چرخه روز و شب بهره می برد و ممکن است که شما در روشنایی روز سفر خود را آغاز کنید و این سفر تا تاریکی شب به طول بینجامد. این قضیه بیش از آن که روی روند گیم پلی بازی تاثیر گذار باشد، سبب چشم نواز شدن دنیای بازی می شود. در شب، اگر به آسمان نگاه کنید ستاره ها قابل رویت هستند و به شکلی شگفت انگیز طراحی شده اند. حتی می توانید سیارات دیگر را هم ببینید. در زیر آب نیز همه چیز به همین زیبایی است و حرکت ماهی های کوچک به اطراف سبب ارتباط بهتر بازیکن با محیط و دنیای بازی می شود. به طور کلی دنیای Subnautica یک دنیای پویا و رنگارنگ است که زندگی در آن جریان دارد، درست مثل یک شاهکار نقاشی! موجودات ناشناخته این اقیانوس پویا و زنده نیز هر کدام طراحی خاص خود را دارند و هم می‌توانید ماهی‌های کوچک و دوست داشتنی را در آن پیدا کنید و هم در گشت و گذارهای خود به موجودات غول پیکر ترسناک برخورد خواهید کرد. چه موجودات زنده و چه اجسام در زیر آب از رنگ پردازی فوق العاده ای برخوردار هستند و همگی دست به دست هم داده اند تا Subnautica یک بازی خوش رنگ و لعاب از آب در آید. آن چه در زیر آب‌های سیاره بازی Subnautica می بینید شاید در نگاه اول غیرممکن باشد و کمی بعد شروع به تحسین کردن خالق چنین محیطی خواهید کرد.

طراحی محیط بازی، خصوصا اعماق اقیانوس متحیرکننده است!

و اما به صورت خلاصه، آیا Subnautica را باید امتحان کرد؟ بله! اگر آن را از دست بدهیم آیا ضرر کرده‌ایم؟! قطعا بله! بدون شک Subnautica یک انتخاب ایده ال برای افرادی است که شبیه سازهای بقا را دوست دارند و سعی دارند بازی‌های موجود در بازار با این محوریت را تجربه کنند. در استیم بازی‌های زیادی یافت می شوند که در آن‌ها باید خود را زنده نگه دارید اما Subnautica یک بازی کاملا متفاوت است! عنوانی که با طراحی هنری فوق العاده خود دست به ساختن دنیایی رویایی و البته کمی ترسناک زده و ایده‌ نسبتا جدیدی را معرفی می کند. استودیو سازنده شاید تا کنون کارنامه ای متوسط داشته و از شهرت کافی برخوردار نبوده است اما از حالا به بعد، مطمئنا Unknown World Entertainments را با همین بازی خواهند شناخت! در کنار تمام بازی‌های سبک بقایی که در طول دوران گیمری ام تجربه کرده‌ام، باید بگویم که Subnautica یک بازی خاص و منحصر به فرد است و کاملا متفاوت از آن چیزی است که در دیگر بازی‌ها دیده‌ایم. اگر از طرفداران این سبک هستید بدون شک با وجود چنین عنوانی برای مدتی به سراغ هیچ بازی دیگری نخواهید رفت. فراموش نکنید که به عرضه بازی‌هایی چون Metro Exodus، Anthem و Crackdown داریم نزدیک می شویم و پس از آن‌ها نیز بازی‌های زیادی در صف انتشار قرار دارند و سال ۲۰۱۹ سال پربار و شلوغی است; پس اگر تا کنون Subnautica را امتحان نکرده‌اید، توصیه می کنیم این چند روز را با همین بازی سر کنید تا نوبت به بزرگان سال ۲۰۱۹ برسد، البته این نکته را هم در نظر بگیرید که پس از تجربه چند ساعت ابتدایی Subnautica، ممکن است که تا چند هفته تمایلی به بازی کردن بازی‌های دیگر نداشته باشید.

 

نظر شما