شناسهٔ خبر: 30946815 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

خواسته بارزانی از احزاب کرد برای بهبود روابط با بغداد

نخست‌وزیر منطقه کردستان عراق، در سخنانی رابطه میان اربیل و بغداد را مثبت ارزیابی کرد و گفت که این شرایط موجب غلبه نهایی بر داعش می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «نیچروان بارزانی» رئیس منطقه کردستان عراق، در مراسم سالگرد انفجارهای اول فوریه ۲۰۰۴ در اربیل، از اتحاد میان دو حزب دموکرات کردستان و اتحاد میهنی، سخن گفت و تأکید کرد: دشمنان هیچ زمان نخواهند توانست میان ما جدایی ایجاد کنند.

در دو انفجار اول فوریه سال ۲۰۰۴ در مقر احزاب دموکرات کردستان و اتحاد میهنی در اربیل، علاوه بر کشته شدن اعضای رده بالای دو حزب، ۱۰۰ تن کشته و نزدیک به ۲۵۰ نفر دیگر زخمی شدند.

به گزارش شبکه رووداو، بارزانی در بخش دیگری از سخنان خود به رابطه اربیل با دولت مرکزی عراق اشاره کرد و آن را بسیار مثبت دانست.

او گفت که تفاهم بالایی میان دولت منطقه کردستان با «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر عراق وجود دارد و این فضا تأثیر بالایی بر غلبه نهایی بر تروریست‌های داعش دارد. بارزانی تأکید کرد که داعش تلاش دارد از بحران‌های میان اربیل و بغداد سوءاستفاده کند.

نخست‌وزیر منطقه کردستان عراق در ادامه از حزب دموکرات و دیگر احزاب کردستان خواست تا در راستای افزایش همگرایی با دولت مرکزی عراق اقدام کنند تا مشکلات موجود در اقلیم با همکاری با بغداد حل و فصل و شود.

تأکید بارزانی بر فضای مثبت میان اربیل با بغداد، پس از روی کار آمدن عادل عبدالمهدی، در حالی است که مسعود بارزانی در نخستین سفر خود به بغداد پس از همه‌پرسی ناکام سال گذشته (یکم آذرماه ۱۳۹۶)  با عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق و هادی العامری، رئیس ائتلاف الفتح دیدار کرد. ناظران هدف این سفر را پس از تنش‌های یک سال گذشته، نزدیکی به بغداد عنوان کردند. در این دیدارها دو طرف به گرمی با یکدیگر گفت‌و گو کردند و بارزانی، نخست وزیر جدید عراق را «برادر» خود توصیف کرد و عبدالمهدی نیز گفت که دیدار با بارزانی برای او «افتخار» است.

با این حال مسیر طولانی تا حل و فصل مسائل معوق چندین ساله از جمله ماده ۱۴۰ در مورد مناطق مورد مناقشه، نفت و گاز، نیروهای پیشمرگ و سهم اقلیم کردستان از بودجه ملی عراق وجود دارد.

انتهای پیام/م

نظر شما