شناسهٔ خبر: 30904472 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

نبرد بر سرFATF|موافقان‌ومخالفان را بشناسيد

برخي شخصيت‌هاي حاضر در مجمع تشخيص مصلحت نظام به صورت علني، موافقت و مخالفت خود را با لوايح FATF اعلام مي‌كنند ولي در اين بين برخي سكوت اختيار كرده‌اند.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :
موضوع بررسي لوايح مربوط به FATF اين روزها جزو داغ‌ترين سوژه‌ها و موضوعات سياسي و خبري در جامعه ما شده‌است. مانند همان روزهايي كه بسياري از شخصيت‌هاي سياسي مي‌كوشيدند موافقت و مخالفت خود را با برجام اعلام كنند، امروز شاهد آن هستيم كه برخي شخصيت‌هاي حاضر در مجمع تشخيص مصلحت نظام به صورت علني، موافقت و مخالفت خود را با اين لوايح اعلام مي‌كنند ولي در اين بين برخي سكوت اختيار كرده‌اند. 

در همين راستامحمدحسین صفارهرندی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفته كه الان برخی می‌گویند قرار نبود برجام مشکل اقتصادی را حل کند و ما جلوی حمله نظامی را گرفتیم، ولی آن‌ها از اول می‌گفتند برجام حلال مشکلات اقتصادی است. الان همین خطا را با مقوله FATF تكرار می‌کند. این نوع مواجهه كه به مردم بگوییم اگر می‌خواهید کالا‌ها ۲۰ درصد ارزان شود باید به این موضوع بپیوندیم، این چه کاری است؟ این گروگان گیری معیشت و رفاه مردم با یک بازی سیاسی است و پشتوانه عقلانی ندارد. ازطرف ديگر علي‌مطهري، نايب رييس مجلس در گفتاري اشاره كرده است كه مجمع اگر لوايح را رد كند، بايد مسئوليت عواقب تصويب نكردن آن را بپذيرد. اين جدال هر روز در جامعه ديده مي‌شود و برخي مي‌گويند كه بايد با توجه به مصلحت كشور و منافع اين لوايح بررسي شود ولي به نظر در مجمعي كه براي مصلحت كشور تشكيل شده‌است، اختلاف نظرات درباره منافع و مصالح اين مردم بسيار است و شخصيت‌هاي مختلف هركدام برداشت‌هاي شخصي خود را از مصلحت دارند. در همين حال به بررسي پيشينه و سلايق سياسي اعضاي مجمع پرداختيم تا با توجه به رويكردها و پيشينه‌های برخی چهره های اصلی ، دريابيم كدام‌ يك از اين افراد موافق و كدام مخالف است.


محمدعلی موحدی كرمانی

در انتخابات اولین دوره مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده مردم كرمان برگزیده شد و پس از آن در ادوار دوم تا پنجم نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بودند(البته دوره سوم میاندوره‌ای بود).  وی پس از شهادت آیت‌ا... شهید اشرفی اصفهانی در کرمانشاه، به فرمان حضرت امام (س) امامت جمعه این شهر را بر عهده گرفتند. او از ابتدای انقلاب اسلامی تاكنون به نمایندگی از مردم كرمان در همه ادوار مجلس خبرگان رهبری حضور داشته است.ریاست کمیسیون امور داخلی مجلس و ریاست کمیسیون امور دفاعی مجلس و نیز نايب ريیسی مجلس شورای اسلامی از جمله مسئولیت‌های او در مجلس بوده است. او  در مقطعی نايب ريیس مجلس و همچنین ريیس هیات اجرايی بین‌المجالس و همچنین مدت چهارده سال نماینده مقام معظم رهبری در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بودند.

حسن‌ صانعی‌

وي از تنظیم‌کنندگان‌ ملاقات‌های‌ امام‌ خمینی(س)‌ با شخصیت‌های‌ دیدارکننده‌ و مردم‌ بود و بعد از استقرار نظام‌ مقدس‌ اسلامی‌ بارها از طرف‌ حضرت‌ امام‌ خمینی(س)‌ مامور امورات‌ شرعی‌ شد و همراه‌ با سید هاشم‌ رسولی‌ محلاتی‌ از طرف‌ امام‌ (س) در ۲۲ تیر ۱۳۶۲ به‌ عنوان‌ سرپرست‌ بنیاد پانزده‌ خرداد منصوب‌ شد (صحیفه‌‌ نور، ج‌ ۱۸/۱) و هم‌ اکنون‌ نیز در این‌ سمت‌ خدمت‌ می‌کند. وی‌ در ۱۳۷۶ ش‌ از طرف‌ مقام‌ معظم‌ رهبری‌ به‌ عضویت‌ مجمع‌ تشخیص‌ مصلحت‌ نظام‌ برگزیده‌ شد و هم‌ اکنون‌ از اعضای‌ این‌ مجمع‌ است‌. وی‌ علاوه‌ بر اشتغالات‌ اجرایی‌ از امر تدریس‌ نیز غافل‌ نبوده و هم‌ اکنون‌ نیز به‌ تدریس‌ دروس‌ عالی‌ دینی‌ اشتغال‌ دارند.

غلامحسین محسنی اژه‌ای

وي از 29 مرداد 1393 با حکم رییس قوه قضاییه، معاون اول قوه قضاییه شد. در سوابق وي، مسئول گزینش وزارت اطلاعات در سال‌های63 و 64،  نماینده قوه قضايیه در وزارت اطلاعات از نیمه دوم سال67-64،  مسئول دادسرای امور اقتصادی تهران در سال‌های69-68،  نماینده قوه قضايیه در سال‌های70 لغایت73 در وزارت اطلاعات و بعضی از حراست‌ها، دادستان ویژه روحانیت تهران از سال 74 لغایت 76، دادستان کل ویژه روحانیت از سال77 تاکنون،  مسئول مجتمع قضایی ویژه رسیدگی به جرايم کارکنان دولت از سال77 لغایت81،  حضور و فعالیت در شعب دادسرا و دادگاه بدوی و دادگاه تجدید‌نظر استان تهران و دیوان‌های کشور و هیات نظارت بر مطبوعات ديده مي‌شود. گفتني است وي در دولت اول احمدي‌نژاد وزيراطلاعات شد و پایگاه اطلاع رسانی دولت، در تاریخ 4 مرداد 1388 برکناری حجت غلامحسین محسنی اژه‌ای از وزارت اطلاعات را اعلام کرد و در شهریور 1388 به عنوان دادستان کل کشور انتخاب شد.

محمدحسین صفار هرندی

اين شخصيت نظامي، قائم مقام فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی استان هرمزگان ، قائم مقام فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منطقه کشوری ، قائم مقام دفتر سیاسی سپاه انقلاب اسلامی ، ريیس اداره سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی،  مسئول دفتر سیاسی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها ، معاون مدیر مسئول و سردبیر کیهان و وزير ارشاد دولت احمدي‌نژاد بوده است.

ابراهيم ريیسی

ورود وي به عرصه مدیریت از سال ۱۳۵۹ و با حضور در جایگاه دادیاری شهرستان کرج آغاز شد و پس از مدتی با حکم شهید قدوسی، به سمت دادستان کرج منصوب شد. در سال ۱۳۶۴ به عنوان جانشین دادستان انقلاب تهران منصوب شد بعد از رحلت امام (س) با حکم ريیس قوه قضايیه وقت، به سمت دادستان تهران منصوب شد و از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۳ به مدت پنج سال این مسئولیت را برعهده داشت. از سال ۱۳۷۳ به ریاست سازمان بازرسی کل کشور منصوب شد. از سال ۱۳۸۳ تا سال ۱۳۹۳، به مدت 10 سال معاون اول قوه قضايیه بود و از سال ۱۳۹۳ تا اسفند ۱۳۹۴ نیز به عنوان دادستان کل کشور خدمت كرد.از سال ۱۳۹۱ تا کنون با حکم مقام معظم رهبری به عنوان دادستان ویژه روحانیت نیز مشغول به کار است. وی همچنین در ۱۷ اسفند ۹۴، به عنوان تولیت آستان قدس رضوی(ع)منصوب شد. گفتنی است در سال ۱۳۷۶، به پیشنهاد برخی اعضای موثر جامعه روحانیت مبارز از جمله آیت‌ ا... مهدوی کنی و تصویب شورای مرکزی جامعه روحانیت به عضویت در آن شورا در آمد. گفتني است وي عضو مجلس خبرگان رهبري نيز فعاليت مي‌كند.

داوود دانش جعفری

اعزام به جبهه براي فعاليت‌هاي مهندسي جنگ سال 1359،  فرماندهي مهندسي جنگ جهاد سازندگي تهران سال 1361، عضو ستاد مركزي بازسازي مناطق جنگ‌زده (بعد از آزادسازي خرمشهر) سال 1362،  رييس ستاد مركزي پشتيباني و مهندسي جنگ جهاد سازندگي سال 1363، عضو شوراي مركزي جهاد سازندگي و مديرعامل موسسه جهاد توسعه سال 1367، عضو شوراي‌عالي پول و اعتبار،  عضو شوراي‌عالي بانك‌ها، - رييس بنياد مسكن كشور سال 1372، - نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي،  دبير كميسيون اقتصاد كلان مجمع تشخيص مصلحت نظام،  رييس كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي ريیس کمیسیون نظارت دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام وظايفي بوده كه اين شخصيت در دوره مسئوليت خود داشته است.

محسن مجتهد شبستری

در سوابق او نمایندگي مجلس خبرگان رهبری در ادوار اول، دوم، سوم و چهارم، چهار دوره نمایندگی مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ادوار اول، دوم، چهارم و پنجم، ریاست کمیسیون اقتصاد در دوران نمایندگی مجلس شورای اسلامی، عضو شورای مرکزی و عضو هیات داوری جامعه روحانیت مبارز و نمایندگي ولی فقیه و امام جمعه تبریز از سال ۱۳۷۴ تا چندي پيش ديده مي‌شود.

سعيد جليلي

او در ۳۰ سالگی به ریاست اداره بازرسی وزارت امور خارجه برگزیده می‌شود و تا سال ۱۳۷۵ ريیس این اداره باقی می‌ماند. پس از آن تا سال ۱۳۷۶ که محمد خاتمی به ریاست جمهوری می‌رسد به عنوان معاون اداره اول آمریکا در وزارت امور خارجه فعالیت می‌کند. پس از آنکه این پست از او گرفته شد، به سمت مدیریت بررسی‌های جاری دفتر رهبری انتخاب شد تا اینکه در دولت محمود احمدی‌نژاد به وزارت امور خارجه بازگشت و به عنوان معاون اروپا و آمریکا به فعالیت پرداخت. در این مدت به همراه علی لاریجانی، دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی، در برخی مذاکرات با خاویر سولانا حضور داشت. در مهر۱۳۸۶، غلامحسین الهام، سخنگوی دولت محمود احمدی‌نژاد، با اعلام خبر استعفای علی لاریجانی، سعید جلیلی را به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی معرفی کرد.

غلامعلي حدادعادل

اين فرد معاون تبليغات وزارت فرهنگ وارشاد اسلامي، عضو شوراي سرپرستي صداوسيما ، مشاور وزير ومعاون وزير ورييس سازمان پژوهش وبرنامه‌ريزي وزارت آموزش وپرورش، مدير عامل بنياد دايره المعارف اسلامي ، رييس فرهنگستان زبان وادب فارسي، عضو هيات علمي دانشكده ادبيات دانشگاه تهران، ریاست مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم تهران بوده است.

پرویز داوودی

وي معاون اول محموداحمدي‌نژاد، مشاور و معاون اقتصادی ريیس قوه قضايیه در گذشته،  معاون امور اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی، عضو شورای پول و اعتبار بانک مرکزی، عضو شورای بورس اوراق بهادار تهران، عضو شورای مشورتی بررسی‌های اقتصادی ریاست جمهوری، عضو هیات امنای موسسه تحقیقات پولی و بانکی بانک مرکزی و  عضو کمیسیون شورای اقتصاد بوده است.

محمود محمدی عراقی

در پيشينه او مسئول دفتر سیاسی سپاه پاسداران، قائم مقام نماینده امام(س) در سپاه پاسداران، نماینده امام(س) در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مسئول گروه جامعه‌شناسی دفتر همکاری حوزه و دانشگاه، عضویت در گروه مدیریت با همکاری دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، همکاری در تاسیس دفتر همکاری حوزه و دانشگاه، رييس سازمان تبلیغات اسلامی کل کشور، نماینده مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران، عضو شورای نمایندگان رهبری در دانشگاه‌های سراسر کشور، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ديده مي‌شود.

مصطفي ميرسليم

عضو هيات اجرايي همه‌پرسي نظام جمهوري اسلامي، فروردين، رييس ستاد بازرسي انتخابات مجلس خبرگان قانون اساسي، معاون سياسي اجتماعي وزارت كشور، سرپرست شهرباني جمهوري اسلامي ايران، سرپرست بنياد امور جنگ زدگان، قائم‌مقام وزير كشور، سرپرست نهاد رياست جمهوري و مشاور عالي رييس جمهور، مشاور رييس جمهور در امورتحقيقات، وزير فرهنگ و ارشاد، معاون فرهنگي اجتماعي مركز تحقيقات استراتژيك و عضو هيات مركزي حزب موتلفه از سمت‌هاي اين فرد است.

احمد وحیدی

از چهره‌های دفاعی و امنیتی کشور است که نقش موثری در تاسیس وزارت اطلاعات داشته و سوابق مدیریت ارشد در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در کارنامه وی وجود دارد. در دوران دریابان علی شمخانی، معاونت طرح و برنامه وزارت دفاع را بر عهده داشت.وی پس از انتصاب سردار نجار به عنوان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در دولت نهم، به عنوان جانشین وی منصوب شد.علاوه بر جانشینی وزیر دفاع، ریاست کمیسیون سیاسی، دفاعی و امنیتی مجمع تشخیص مصلحت نظام و مسئولیت معاونت طرح و برنامه وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز از دیگر مسئولیت‌های وحیدی به شمار می‌رود.

همچنین سردار وحیدی در دولت نهم با حکمی از سوی محمود احمدی‌نژاد به عنوان نماینده نیروهای مسلح در تدوین برنامه پنجم توسعه کشور خدمت کرده است.احمد وحیدی در سال 1388 و توسط محمود احمدی نژاد به عنوان وزیر دولت برای وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح انتخاب شد. او امروز رييس دانشگاه عالي دفاع ملي است.

ابراهیم حاج امینی نجف آبادی

عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم است .در طول فعاليت‌هاي سياسي، اجتماعي، چه در جامعه مدرسين يا غير آن، همواره فردي آزاد و معتدل بوده و سعي كرده از مرز حق تجاوز نكند، از افراط و تفريط‌ها و گروه‌گرايي‌ها وجناح‌بازي‌ها خودداري كرده و در تعريف و تمجيد يا انتقاد از شخصيت‌هاي روحاني و سياسي نيز حد اعتدال را رعایت كرده‌است .

علي‌اكبرناظق‌نوري

وي نماينده امام خميني (س) در جهادسازندگي، وزير كشور، نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي، ریيس مجلس شوراي اسلامي، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، رییس دفتر بازرسی مقام معظم رهبری بوده است و رويكردهايي نزديك به هاشمي‌رفسنجاني داشته و امروزه به عنوان يك فرد معتدل شناخته مي‌شود.

غلامرضا مصباحی مقدم

اين روحاني عضو و سخنگوي جامعه روحانيت مبارز است ولي ديدگاه‌هاي متفاوت با افرادي مانند موحدي‌كرماني دارد. در سابقه اين شخص عضويت در كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي، شوراي عالي پول و اعتبار، ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي و  كميسيون ويژه اصل 44 قانون اساسي به چشم مي‌خورد.

مجيد‌انصاري

اين روحاني در سال 1359 و در اولین دوره مجلس شورای اسلامی به نمایندگی از مردم زرند در سن 26 سالگی وارد مجلس شورای اسلامی شد. در مجلس دوم به نمایندگی از مردم زرند، در مجلس پنجم و ششم به نمایندگی از مردم تهران در مجلس شورای اسلامی حاضر بود.او در کنار مسئولیت‌هاي تقنینی معاون پارلمانی وزارت کشور، معاونت برنامه‌ریزی سازمان بازرسی کل کشور را عهده دار بود. وی در سال آخر ریاست‌جمهوری خاتمی به‌عنوان معاون حقوقی و پارلمانی ريیس‌جمهور در هیات دولت حضور داشت. انصاری، عضو مجمع روحانیون مبارز و کمیسیون سیاسی این تشکل سیاسی است و در دولت روحاني نيز دوراني به عنوان معاون حقوقي و پارلماني بود.

قربانعلی دری نجف آبادی

امامت جمعه و نمايندگى امام در استان چهار محال و بختيارى،  دادستان انقلاب اسلامى در استان چهار محال و بختيارى،  نمايندگى مجلس شوراى اسلامى در دوره اول از چهار محال و بختيارى (اردل، فارسان و كيار)، عضويت در ستاد قرارگاه خاتم الانبيا، عضويت در شوراى عالى مجمع جهانى اهل بيت (ع)،  نمايندگى مجلس خبرگان از استان ايلام و تهران، عضويت در كميته تنظيم بازار ارز و عضويت در شوراى پول و اعتبار، وزير اطلاعات جمهورى اسلامى ايران،  مشاور اقتصادى رييس‌جمهور،  رياست كميته اقتصادى شوراى عالى امنيت ملى، رياست ديوان عدالت ادارى و امام جمعه شهر اراک از جمله مسئوليت‌هايي است كه اين روحاني شاخص در پرونده خود دارد.

محمدرضا باهنر

روزگاری عضو هیات رییسه در دوره چهارم و پنجم، نایب رییس مجلس در دوره هفتم، هشتم و نهم، عضو کمیسیون‌های عمران، اقتصاد، اجتماعی و کمیسیون تلفیق، نایب رییس و عضویت در کمیسیون بودجه، عضو ارشد فراکسیون اصولگرایان مجلس از دوره چهارم و دبير كل جبهه پيروان امام و رهبري بوده و رويكردهاي افراطي و تندروي در پرونده وي وجود نداشته است.

احمد توكلي

وی سخنگوی دولت محمدعلی رجایی و وزیر کار و امور اجتماعی مستعفی کابینه اول میر حسین موسوی بوده‌است. وی در دوره اول مجلس نماینده بهشهر و در دوره‌های هفتم تا نهم نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بوده‌است. توکلی از ابتدای دوره هفتم تا اوایل دوره نهم، ریاست مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی را بر عهده داشته‌است. وی در انتخابات ششم و هشتم ریاست‌جمهوری کاندیدا بود که در هر دو دوره رقیب اصلی کاندیداهای پیروز(هاشمی و خاتمی) محسوب می‌شد و در رتبه دوم قرار گرفت. وی در انتخابات مجلس دهم  از راهیابی به مجلس بازماند.

محمدرضاعارف

اين شخصيت اعتدال‌گراي مجمع، وزیر پست و تلگراف و تلفن ،معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در سال‌هاي1380-1379، معاون اول رییس‌جمهور 1384-1380، عضو پیوسته‌ فرهنگستان علوم ایران و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده است.

سيد‌حسن‌فيروز‌آبادي

اين شخصيت نظامي جانشین نخست وزیر در قرار گاه خاتم (ص)، مسئول ستاد امداد و درمان جنگ، مسئول امور پناهگاه‌ها و دفاع غیر عامل و پدافند ش.م. ه .،  دبیر کمیسیون مهندسی صنعتی جنگ دولت و مسئول کمیته ساخت موشک زمین به زمین، مسئول کمیته تحقیقات مهندسی صنعتی جنگ و صدها طرح صنعتی و موشکی، جانشین رییس ستاد فرماندهی کل قوا، رییس ستاد کل نیروهای مسلح از  سال 1368 تا کنون  با سال 95 بوده است.

علي شمخاني

فرماندهی سپاه خوزستان را برعهده داشت. پس از جنگ، به ارتش منتقل شد و در فاصله سال‌های ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۶ فرماندهی نیروی دریایی ارتش و از سال ۱۳۶۹ با حفظ سمت، فرماندهی نیروی دریایی سپاه را نیز عهده‌دار بود. در دولت اصلاحات، به عنوان وزیر دفاع ایران فعالیت می‌کرد. از دیگر سوابق وی می‌توان به ریاست مرکز مطالعات راهبردی نیروهای مسلح و عضویت شورای راهبردی روابط خارجی ایران و دبيري شوراي امنيت ملي اشاره کرد

محمدباقر قاليباف

فرماندهي قرارگاه خاتم‌الانبياونيروي هوايي سپاه، فرماندهي نيروي انتظامي و شهرداري تهران از مسئوليت‌هاي خاص اين شخصيت نظامي است.

علي اكبر ولايتي

نماینده مجلس شورای اسلامی، وزيرامور خارجه، مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل،ریاست مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، عضویت در شورای عالی انقلاب فرهنگی و احراز عنوان دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی، رييس هيات امناي دانشگاه آزاد از برخي سمت‌هاي اين فرد است.

منبع: روزنامه قانون

نظر شما