شناسهٔ خبر: 3088522 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات | لینک خبر

مجری پروژه تدوین نظام پایش شاخص های ICT کشور خبر داد: انتشار گزارش ITU به زبان فارسی در مجامع بین المللی

ترجمه و تحلیل گزارش آخرین روند توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورهای جهان بر اساس گزارش اندازه‌گیری جامعه اطلاعاتی سال 2012 اتحادیه جهانی ارتباطات توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران به زبان فارسی منتشر و بر اساس هماهنگی انجام شده، در سایت اتحادیه بین المللی مخابرات قرار می گیرد.

صاحب‌خبر -

مهندس امیرحسین محبعلی، مدیرکل دفتر برنامه ریزی و کنترل برنامه و مجری پروژه تدوین نظام پایش شاخص های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در گفت و گو با واحد خبر روابط عمومی و امور بین الملل سازمان فناوری اطلاعات ایران ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: اندازه‌گیری و اعلام وضعیت توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشورهای مختلف جهان یکی از مهمترین فعالیت‌های بخش اطلاعات و آمار اتحادیه جهانی ارتباطات ( آی تی یو ) وابسته با سازمان ملل می باشد.

وی افزود: پیش از این، گزارش‌های سالانه مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات و ارزیابی جایگاه کشور ها در این حوزه، توسط اتحادیه بین‌المللی مخابرات به شش زبان انگلیسی، فرانسه، اسپانیائی، عربی، چینی و روسی بصورت مستمر منتشر می‌شد.
وی افزود: در همین راستا، سازمان فناوری اطلاعات به عنوان نماینده حاکمیت در این حوزه و در راستای سیاست های موجود، اقدام به ترجمه آخرین گزارش ITU در خصوص روند توسعه کشورهای مختلف در این بخش و قرار دادن آن در سایت رسمی این اتحادیه کرده است.
امیرحسین محبعلی، تصریح کرد: کشورها تلاش می‌کنند تا با اجرای برنامه‌های کلان در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات نسبت به ارتقاء وضعیت این حوزه در کشورشان و نسبت به ارتقاء جایگاه خود در میان سایر کشورها اقدام کنند.
وی ادامه داد: بر همین اساس،‌سازمان فناوری اطلاعات ایران به عنوان بازوی اجرائی وزارت ارتباطات در این حوزه، با درک اهمیت این موضوع در دو سال گذشته نسبت به پیگیری روند ارزیابی شاخص‌های ICT خصوصا در بخش فناوری اطلاعات در کشور اقدام کرده است.
مدیرکل برنامه ریزی و کنترل برنامه های سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: در این زمینه پروژه " تدوین نظام پایش شاخص‌های فناوری اطلاعات وارتباطات کشور و راهکار های ارتقای جایگاه فناوری اطلاعات جمهوری اسلامی ایران در ارزیابی های بین المللی" در راستای تحقق تکلیف تبصره 3 ماده 46 قانون برنامه پنجم توسعه تعریف شده است .
محب علی با بیان این مطلب که در این خصوص یکی از فعالیت های مهم پروژه ترجمه گزارشات بین المللی حوزه فاوا و تحلیل وضعیت جمهوری اسلامی ایران در این منظر جهت در دسترس قراردادن دست اندرکاران حوزه فاوا در کشور است تاکید کرد: در این خصوص و به منظور ارتقاء تعاملات بین‌المللی حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات خلاصه فعالیت‌های انجام شده در حوزه ICT و اندازه‌گیری توسعه جامعه اطلاعاتی که براساس زیرشاخص‌های مدل شاخص توسعه فاوا در کشورهای جهان، در سال 2012 میلادی تهیه شده، ترجمه و از طریق سایت رسمی سازمان فناوری اطلاعات در اختیار عموم متخصصان قرار گرفته است.
وی افزود: از سوی دیگر، با هماهنگی های بعمل آمده با بخش اطلاعات و آمار ITU در نظر است بزودی ترجمه فارسی مستندات و گزارشات مهم ارزیابی های ITU در کنار شش زبان فعال جاری در سایت اتحادیه جهانی ارتباطات قرار گیرد.

نظر شما