شناسهٔ خبر: 30869589 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

کلاهبرداری جدید: استخدام آموزش و پرورش +عکس

منبع: فارس

برخی سودجویان در فضای مجازی به اسم «آزمون استخدامی آموزش و پرورش، سر جوانان بیکار کلاه می‌گذارند و ضررهای مالی زیادی به جوانان وارد می‌کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، «اشتغال» از جمله مشکلات و مسائل جوانان کشور است؛ یافتن کاری مناسب و آینده‌دار، خواسته هر جوانی است؛ در این میان استخدام در شرکتی دولتی جایگاه ویژه‌تر دارد؛ استخدام در شرکت‌های خصوصی به قراردادهای پروژه‌های، چند ماهه و سالیانه می‌انجامد اما استخدام در شرکت‌های دولتی با قرارداد رسمی، آینده‌دار محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید

برنامه مرزبانی ناجا برای استخدام نیروهای محلی

از جمله استخدام‌هایی که با استقبال جوانان مواجه می‌شود، وزارت آموزش و پرورش است؛ در پنجمین آزمون استخدامی متمرکز دستگاه‌های اجرایی کشور که ۱۵ تیرماه امسال برگزار شد، ظرفیت جذب آموزش و پرورش ۱۷ هزار و ۳۶۸ نفر بود.

به رغم آنکه در این آزمون، پذیرش به صورت بومی‌گزینی انجام می‌شد و در هر رشته‌محل تعداد انگشت‌شماری جذب نیرو داشت اما ۳۷۳ هزار و ۹۶۴ نفر ثبت‌نام کردند که ۳۲۵ هزار و ۱۹۱ نفر در جلسه آزمون حضور یافتند.

* بازنشستگی بیش از ۳۷۰ هزار معلم در ۵ سال آینده

سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش ۱۸ فروردین ماه امسال در نامه‌ای خطاب به اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور گفت: «با عنایت به اینکه در طول سال‌های ۱۳۶۶ تا ۱۳۷۲ بیش از ۳۸۰ هزار نفر بر اساس مجوزهای سازمان اداری و استخدامی به عنوان معلم در وزارت آموزش و پرورش استخدام شده‌اند، پدیده بازنشستگی بیش از ۳۷۰ هزار نفر از کارکنان آموزشی طی پنج سال پیش رو (۱۳۶۷ الی ۱۴۰۰) ادامه فعالیت بزرگترین دستگاه اجرایی کشور را به طور جدّی مورد تهدید قرار می‌دهد.

بر اساس منابع آماری موثق درحالی که تعداد دانش‌آموزان کشور از ۱۴ میلیون نفر در سال ۱۳۹۷ به ۱۵.۵ میلیون نفر در سال ۱۴۰۱ افزایش می‌یابد، تعداد کارکنان آموزشی وزارت آموزش و پرورش با خروج بازنشستگان از ۷۵۸۰۰۰ نفر در سال ۱۳۹۷ به ۴۲۸۰۰۰ نفر در سال ۱۴۰۱ کاهش خواهد یافت که این تعداد فقط ۵۵ درصد نیاز این وزارتخانه را تأمین خواهد کرد».

* مذاکره آموزش و پرورش با سازمان اداری و استخدامی برای جذب نیرو

کمبود نیرو در وزارت آموزش و پرورش و از سوی دیگر مشکل اشتغال جوانان، دست به دست هم می‌دهد که درخواست‌ها برای اشتغال در این وزارتخانه بیشتر شود اما همین موضوع موجب سوء استفاده برخی سودجویان شده است.

وقتی اطلاعیه ششمین آزمون استخدامی متمرکز دستگاه‌های اجرایی کشور منتشر شد، نامی از وزارت آموزش و پرورش در بین دستگاه‌های حاضر در این آزمون نبود چرا که هنوز آموزش و پرورش نامه تخصیص نیروی خود را نگرفته است.

علی الهیار ترکمن معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش درباره پیگیری این وزارتخانه برای استخدام نیروی جدید، اظهار کرد: تقریباً مذاکرات‌مان را با سازمان اداری و استخدامی انجام دادیم و مجوزها برای سال ۹۸ به‌زودی صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه این مجوزها برای ماده ۲۸ یعنی آزمون استخدامی و همچنین دانشجویان متعهد خدمت است که از طریق کنکور سراسری جذب می‌شوند، گفت: اگر مجوز قطعی استخدام را قبل از نیمه اول بهمن بدهند، به آزمون استخدامی اسفند ماه می‌رسیم چون توافقات انجام شده و صحبت‌های کلی را نهایی کردیم.

الهیار ترکمن اضافه کرد: البته نگرانی درباره جذب نیرو در خصوص متعهدین خدمت نیست چرا که این افراد از طریق کنکور جذب می‌شوند و هنوز خیلی فرصت داریم.

وی درباره میزان درخواست ردیف استخدام وزارت آموزش و پرورش افزود: درخواست ما ۵۵ هزار نفر است که خوشبختانه تا حدود زیادی توانستیم توافقات را جذب کنیم که مجوز استخدام بگیریم.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که «چه تعداد از نیروهای درخواستی از طریق آزمون استخدامی و چه تعداد از طریق کنکور جذب می‌شوند؟»، ادامه داد: درباره نیازهای میان مدت و فوری با سازمان امور اداری و استخدامی در حال مذاکره هستیم.

* آگهی‌های دروغین استخدام در آموزش و پرورش

بر اساس سخنان معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش خبری از آزمون استخدامی حداقل در این زمان نیست پس آگهی‌های استخدام در فضای مجازی چه می‌گویند.

در این آگهی‌ها که در کانال‌های مختلف شبکه‌های اجتماعی درج می‌شود، خبر از انتشار دفترچه استخدام می‌دهد و حتی در شرایطی که ردیف استخدامی هنوز مشخص نشده است، میزان درخواست آموزش و پرورش نیز اعلام می‌شود.

اما این آگهی‌ها تنها جوانان را از صفحات مختلف این کانال‌ها به دانلود فولدرهای حاوی ویروس هدایت می‌کند؛ برخی نیز درخواست اخذ وجه برای دانلود دفترچه کذایی می‌کند؛ برخی نیز با این ترفندها به دنبال جذب مخاطب در کانال‌های خود هستند؛ در واقع کلاه گشادی سر جوانان بیکار به بهانه استخدام در آموزش و پرورش گذاشته می‌شود و ساعت‌هایی که در این کانال‌ها بیهوده صرف می‌شود و ضرر مالی و دردسرهایی نیز برای تلفن همراه و سیستم مخاطبان ایجاد کرده است.

جوانان جویای کار حواس‌شان باشد که استخدام در آموزش و پرورش را از این کانال‌های کذایی دنبال نکنند؛ هر آگهی استخدام از طریق وزارت آموزش و پرورش و خبرگزاری‌ها و روزنامه‌های رسمی کشور به اطلاع علاقه‌مندان می‌رسد.

نظر شما