شناسهٔ خبر: 30868618 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مشاور وزیر ارشاد:

چهل هزار برنامه کانونهای فرهنگی مساجد در40سالگی انقلاب

تهران - ایرنا - رئیس ستاد عالی کانون های فرهنگی و هنری مساجد از اجرای سرود زنده 40 هزار نفری بچه‌های مساجد در 400 نقطه کشور همزمان با لحظه ورود تاریخی امام خمینی(ره)به میهن خبرداد و گفت :همزمان با دهه مبارک فجر40 هزار برنامه درقالب جشن های انقلاب توسط کانونهای مساجد کلید می خورد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین حبیب رضا ارزانی روز دوشنبه در نشست تشریح برنامه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ضمن اعلام اقدامات و برنامه‌های پیش بینی شده به همین مناسبت، گفت: امسال تمامی کانون های فرهنگی و هنری مساجد سراسر کشور فعال و پرتلاش همراه و همگام با دیگر دستگاه‌ها و اقشار مختلف مردم ایران اسلامی به استقبال دهه مبارک فجر رفته و برنامه های متنوعی را اجرا خواهند کرد.

** سایت سجا و ثبت نام بیش از 23 هزار نفر
وی با اشاره به راه اندازی و رونمایی از سایت «سجا» از ثبت نام 23 هزار نفری و رسیدن اعضای آن به حدود یک و نیم میلیون نفر خبر داد که با جدیت در حال افزایش است.
رئیس ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در ادامه با بیان اینکه برنامه های ما شفاف است، گفت: تلاش ما این است تا با تربیت و پرورش هر مسجد یک خبرنگار، شفاف سازی را در جامعه بخصوص مساجد نهادینه و تبیین کنیم.
حجت الاسلام ارزانی افزود: دراین راستا 1600 خبرنگار در مساجد شاخص کشور آموزش خواهند دید و تلاش ما این است که طی چندسال آینده این تعداد را چندبرابری کنیم تا طرح هرمسجد یک خبرنگار در سراسر کشور رقم بخورد.

** 40هزار برنامه در قالب جشن های انقلاب کلید می خورد
رئیس ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری تاکید کرد: برای چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی بیش از۴۰ هزار برنامه در قالب جشن‌ها، مراسم‌های خاص بصیرت‌افزایی، برنامه‌های ویژه هنری، فرهنگی، قرآنی، و معارفی را در سطح کانون‌ها اجرا خواهیم کرد.
حجت الاسلام ارزانی در عین حال تاکید کرد: کیفی‌ سازی برنامه‌های کانون‌های مساجد از برنامه‌های محوری این نهاد است که در کنار آن به‌دنبال افزایش کمّی فعالیت‌ها هستیم که طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته تا پایان سال 97 آمار کانون‌های مساجد به 24هزار خواهد رسید.

** افتتاح 640 کانون فرهنگی و هنری مساجد تا پایان سال جاری
رئیس ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور با اشاره به اینکه تمامی فعالیت‌ها از این پس در پورتال جامع مسجد ثبت خواهد شد ازافتتاح۶۴۰ کانون فرهنگی هنری مساجد تا پایان سال سال جاری که در دستور کار قرار گرفته خبر داد و افزود: درصدد هستیم که کانون‌ها از جهت کیفی‌سازی و کمیت‌سازی پیشرفت چشمگیری داشته باشند.

** هنر در خدمت قرآن
حجت الاسلام ارزانی درادامه با اشاره به حدود 10 شعار و محور درنظر گرفته شده برای چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در حوزه مساجد ، «هنردر خدمت قرآن» را یکی ازاین شعارها عنوان کرد و افزود: در این راستا سیزدهمین جشنواره قرآنی مدهامتان با آغاز و مرحله استانی آن از آذرماه و تا پایان بهمن ۹۷ برای ثبت نام علاقه‌مندان ادامه دارد ازاین رو شرکت کنندگان در این جشنواره را به دو رده سنی ۷ تا ۱۶ سال و ۱۶ تا ۳۰سال تقسیم کرده‌ایم.
وی تصریح کرد: تلفیق هنر و قرآن از وظایف اصلی ما محسوب شده و درصدد هستیم این رسالت خطیر و وظیفه را به نحو احسن بانجام دهیم.

** نغمه‌های آسمانی توسط آسمانی‌ها
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نغمه های آسمانی توسط آسمانی ها را دیگر شعار برنامه محور این کانون برشمرد و گفت: براین اساس سرود چهل ساله بچه‌های مسجد را تعریف کردیم چراکه معتقدیم مسجد برای خداست و بچه‌ها نیز دراین مساجد در راه خدا حرکت می‌کنند لذا سرودهایی که در ابتدا سخنان بیان شد با حضور۴۰ هزار نفر از بچه‌های مسجدی در۴۰۰ نقطه کشور درهر استان در مرکزیتی که برای استان مهم است این سرودها اجرا می‌شود.
وی افزود: به عنوان مثال در تهران در مرقد امام خمینی (ره)، در مشهد در حرم امام رضا (ع) و در اصفهان، میدان امام (ره) برگزارمی‌شود.
او اضافه کرد: سن افراد را از۷ سال تا ۴۰ سال قرار داده‌ایم چرا که براین باوریم تمام اینها بچه‌های مساجد هستند و مفاهیم شعرها برگرفته از استقلال ،عظمت ،علم و توسعه ایران است.

** بانوان پیشگام تربیت
وی شعار «بانوان پیشگام تربیت» را از دیگر شعارهای انتخابی امسال برشمرد و افزود: ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد به بانوان اهمیت می‌دهد و در تلاش است که در این زمینه فعالیت‌های خود را افزایش دهد.
حجت الاسلام ارزانی اظهار داشت: درحال‌حاضر بیش از2هزار نفر از مدیران مسئول کانون‌های مساجد بانوان هستند و نقش بسزایی را در این زمینه ایفا می‌کنند.

** اجرای 40 تئاتر در40 مسجد
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود از«نقش‌پذیری برای نقش آفرینی» به عنوان دیگر شعار برنامه محور کانون های فرهنگی و هنری مساجد یاد کرد و افزود : بر این اساس 40 تئاتر در قالب مشارکت ۴۰ مسجد با همکاری حوزه هنری در دستور کار قرار داده‌ایم که در زمان های تعیین شده اجرا خواهد شد.

** شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی با کتاب‌خوانی
حجت الاسلام ارزانی شعاربرنامه محوری این کانون ها را «شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی با کتاب‌خوانی» دانست وگفت: حدود هفت هزارو۳۱۰ کتابخانه مخزن دار و شش هزارو۱۳۹ هزارکتابخانه قفسه باز را داریم که شش هزارو۵۹۹ نفر دراین کتاب خانه‌ها مشغول فعالیت هستند.
وی گفت: همچنین «طرح شنبه‌های با کتاب» را در۲۰۰ مسجد آغاز کردیم وهر کتابی که مردم بیشتر آن را می‌پسندند و می‌تواند ارزشمند باشد از طریق ائمه جماعات مساجد برای مردم پس از اقامه نماز معرفی خواهد شد این کتاب‌ها فقط کتاب‌های دینی نیستند.
رئیس ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشوردر ادامه از ارسال حدود ۴۰ کامیون کتاب به اقصی نقاط کشور در نیمه اول سال جاری اشاره کرد و گفت: تا پایان سال و به احتمال قوی ۱۸ اسفند ماه در دستور کارقرار گرفته است.

** تحکیم بنیان خانواده‌ها با محوریت مسجد
حجت الاسلام ارزانی «تحکیم بنیان خانواده‌ها با محوریت مسجد» را به عنوان دیگر شعار برنامه محور کانون ها عنوان کرد و افزود: این جز طرح‌هایی است که با همکاری وزارت کشور در حال انجان آن هستیم لذا درصدد هستیم در این طرح که در فاز اول ۵ شهرستان را انتخاب کرده‌ایم تلفیقی از مشاوره مدرن و سنتی را داشته باشیم و در حدود ۸۰ سفیر را در۱۰ مسجد فعال کرده‌ایم.
وی افزود: حدود۲۰هزار نفر را در این طرح تحت پوشش قرار داده‌ایم و بیشتر جنبه پیشگیری را در این طرح برعهده خواهیم داشت.

** یکدیگر را بهتر بشناسیم
رئیس ستاد عالی هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در پایان شعار «یکدیگر را بهتر بشناسیم» را از محورهای اصلی جشن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی خواند.
در ادامه این نشست خبرنگاران سوالات خود را با رئیس ستاد عالی کانون های فرهنگی و هنری مساجد درمیان گذاشته و ایشان پاسخ های لازم را ارائه کرد.
در این نشست مهدی محمدی دبیر ستاد بزرگداشت چهلمین سالگرد پیروی انقلاب اسلامی وزارت و مشاور وزیر و دبیرهیات رسیدگی به امور مراکز فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همراه با معاونین کانون های فرهنگی و هنری مساجد نیز حضور داشتند.
فراهنگ**1355**3009

برچسب‌ها:

نظر شما