شناسهٔ خبر: 30861985 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تازه های احزاب از تاسیس تا تغییر و ائتلاف

تهران- ایرنا - همزمان با اعلام صدور مجوز برای 40 حزب جدید در کشور، احزاب قدیمی در تکاپوی تغییرات تازه در اساسنامه هستند. زنان فعال اصلاح طلب هم ایجاد تشکل های مستقل برای فعالیت جدی را دستور کار دارند و رقبای اصولگرای آنها نیز در آستانه چهلمین سالگرد انقلاب به مرور دستاوردهای زنان در سیاست می پردازند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، سخنگوی وزارت کشور در حالی از صدور مجوز برای 40 حزب جدید در کشور خبر داد که کارایی و تاثیرگذاری احزاب موجود همچنان با اما و اگرهایی روبروست. میانه این اما و اگرها هم طیف های مختلف سیاسی از زنان و مردان برای اثبات این کارایی در تکاپو هستند.

**افزایش تعداد احزاب، تثبیت دموکراسی یا افزایش بورکراسی
سید سلمان سامانی سخنگوی وزارت کشور روز یکشنبه از تایید تاسیس 40 حزب تازه در دولت های اول و دوم تدبیر و امید سخن گفت. سامانی همچنین در گزارش خود اعلام کرد که از این تعداد 25 حزب مجوز فعالیت دائم دریافت کرده‌ و 15 حزب جدید دیگر ضمن دریافت مجوز فعالیت موقت در حال طی مراحل قانونی و تشکیل دفاتر استانی به منظور دائمی کردن مجوز خود هستند.
همچنین سالیانه 60 کنگره حزبی با حضور ناظران وزارت کشور برگزار می‌شود. این میزان فعالیت در راستای وعده رییس جمهوری در توسعه فضای سیاسی و حزبی است اما آنچه همچنان با ابهامات ناتمامی روبروست که مهم ترین آن میزان اثر گذاری این احزاب در عرصه سیاسی کشور است و بر اساس برخی شواهد و اظهارات تعداد احزاب با اعضای بالا در کشور به عدد انگشتان دست هم نمی رسد.
هریک از احزاب ثبت شده در وزارت کشور برای قانونی شدن فرآیند حضور خود باید کنگره سراسری برگزار کنند، دفتر و تشکیلات مشخصی برای فعالیت خود تهیه کنند و در استان ها هم فعالت داشته باشند. تمام این مراحل نیازمند بورکراسی است بی آن که سودی به حال سیستم سیاسی و انتخاباتی ایران داشته باشد.
گرچه حضور و فعالیت احزاب از اصول اولیه دموکراسی هاست اما در شرایط کنونی سیاست در ایران این تعداد حزب که گاهی از لوازم حزب بودن تنها به یک دفتر کار اکتفا کرده اند؛ نه تنها راه گشا نیست بلکه در ازدحام خود راهبندان هم به وجود خواهند آورد.

**زنان در تکاپوی استقلال سیاسی
گذار سیاست در ایران از دوران مردسالار به دوران تعادل میان زنان و مردان، با استناد به شواهد موجود آغاز شده و شتاب این گذار به ویژه پس از پیروزی انقلاب، برخی دوگانگی ها را در لایه های سنتی سیاست ایران ایجاد کرده است. تاکیدات مکرر رهبر انقلاب درباره حضور پررنگ زنان در عرصه های مختلف و سخنان رییس جمهوری درباره ضرورت به کارگیری زنان در مدیریت های مختلف حکایت از آن دارد که این دوگانگی حداقل در سطح تصمیم گیران و قانون گذاران کم رنگ تر است.
شاید همین کم رنگی سبب شده که سهم 30 درصدی زنان در فهرست های انتخاباتی، تلاش برای حضور بیشتر زنان در کابینه و اعمال تبعیض های مثبت در فرآیند مشارکت سیاسی زنان، از مهم ترین اهدافی تعریف شود که جامعه زنان سیاستمدار طی سال های گذشته در صدد دستیابی به آن بوده اند و از رهگذر این تلاش، تشکل هایی مانند انجمن روزنامه‌نگاران زن ایران یا مجمع زنان اصلاح‌طلب شکل گرفته است.
رکوردزنی تعداد زنان در مجلس دهم و شورای شهر پنجم حکایت از ظرفیت بالای این قشر برای حضور در سطح نخست قدرت دارد و انگیزه های زنان برای مشارکت موثرتر را افزایش می دهد. تشکیل ائتلافی از چهار طیف تاثیرگذار زنان یعنی انجمن روزنامه‌نگاران زن ایران، جمعیت‌ حمایت از حقوق بشر زنان، جمعیت زنان مسلمان نواندیش و مجمع زنان اصلاح‌طلب در راستای همین انگیزه ارزیابی می شود. تشکلی که اشرف بروجردی هدف از تشکیل آن را افزایش تعامل در زمینه مسائل زنان و نزدیک کردن دیدگاه ها برای اتخاذ راهبردی واحد اعلام کرده و از نامشخص بودن فعالیت های انتخاباتی این تشکل سخن گفته است.
جزییات این تشکل تازه گرچه هنوز به طور کامل مشخص نیست اما شکل گیری آن به فاصله یک سال تا انتخابات مجلس دهم حاشیه ها درباره آن را افزایش داده و خواهد داد. به ویژه آنکه بروجردی احتمال معرفی نامزد زن برای انتخابات ریاست جمهوری 1400 را هم رد نکرده و گفته است: ما به این موضوع فکر می کنیم البته اگر بخواهیم اقدامی هم انجام دهیم به تفسیر شورای نگهبان از کلمه «رجل» بر می گردد.
اینکه چنین تشکیلاتی نشان دهنده عزم زنان سیاستمدار برای حضوری مستقل در عرصه رقابت های انتخاباتی است یا تنها تکراری تازه بر چنین ائتلاف هایی و یا میزان استقبال نهادهای نظارتی از این حضور موضوعاتی است که گذشت زمان آنها را شفاف تر خواهد کرد. قدرمسلم این است که زنان سیاستمدار درصدد انداختن طرحی نو و این بار مستقل از مردان هستند.
زنان جریان سیاسی رقیب هم در راستای مرور دستاوردهای انقلاب اسلامی در چهار دهه گذشته؛ همایشی را تحت عنوان «زنان طلایه‌داران انقلاب اسلامی؛ افتخار به گذشته، امید به آینده» برگزار خواهند کرد و جبهه زنان اصولگرا و کارآمد تشکلی مسوول برگزاری این همایش است و در آن از زنان فرهیخته و پیشرو در عرصه‌های مختلف تقدیر خواهد شد.

**تغییر اساسنامه جامعه روحانیت مبارز
چهار دهه فعالیت سیاسی، جامعه روحانیت مبارز را به یکی از قدیمی ترین تشکل های سیاسی در ایران تبدیل کرده است. تشکیلاتی که این روزها در تلاش است با تغییر در اساسنامه خود حضوری اثرگذارتر در سیاست ایران را تجربه کند. جامعه روحانیت مبارز روز پنج شنبه چهارم بهمن ماه میزبان فعالان برخی احزاب اصولگرا بود تا درباره اساسنامه تازه خود از این احزاب نظرخواهی کند. به نظر می رسد پروسه سه ساله تغییر اساسنامه این تشکل سرانجام به نتیجه رسیده است و اعضای جامعه روحانیت مبارز عزم جزم کرده اند تا پس از دوران فترتی که با خلاء آیت الله محمدرضا مهدوی کنی به وجود آمده بود، بار دیگر به سطح اثرگذاری مطلوب خود بازگردند. تعامل خوب با مردم و دوری از قیم مابی، بازنگری در گذرگاه های ارتباطی خود با مردم و توجه به تغییرات جامعه از مهم ترین اهدافی است که جامعه روحانیت مبارز با تغییر در اساسنامه خود در پی دستیابی به آنهاست.
‌سیام**9402**1336

نظر شما