شناسهٔ خبر: 30844229 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

اگر اعتماد از بین برود، همه بازی را خواهند باخت!

علی اکبر صالحی بر حرکت سریع‌تر اروپا در روند اجرای سازوکار ویژه مالی تأکید کرد و خطاب به اروپایی‌ها گفت: اگر اعتماد از بین برود همه بازی را خواهند باخت.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، «علی‌اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی  با ابراز تاسف از مطلوب نبودن همکاری‌ها با ایران در حوزه برجام به ویژه از سوی اروپایی‌ها، گفت: در صورتی که اروپایی‌ها به وعده‌هایشان عمل نکنند، ممکن است تحولات و اقدامات آینده نه برای ایران، نه برای اروپایی‌ها و نه برای سایر اعضای برجام خوشایند نباشد.

اگر اعتماد از بین برود، همه بازی را خواهند باخت!

بیشتر بخوانید: ترفند ایران برای بازطراحی قلب رآکتور اراک

معاون رئیس جمهوری گفت: تلاش‌های زیادی شد تا برجام شکل گیرد؛ لذا ما تمایل نداریم که این توافق توسط هر یک از اعضای باقی مانده در آن، شکسته و نقض شود.

 اگر اعتماد از بین برود، همه بازی را خواهند باخت

رئیس سازمان انرژی اتمی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره به تعهداتش در قبال برجام پایبند بوده است و ۱۳ گزارش پی در پی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شاهدی روشن برای این موضوع است. اما اروپایی‌ها چندین ماه است که وعده داده‌اند سازوکار ویژه مالی با ایران (SPV) را راه اندازی کنند، اما این امر هنوز محقق نشده است.

صالحی ادامه داد: اخیرا شنیده‌ام که احتمال دارد اروپایی‌ها تا روز دوشنبه (۸ بهمن) راه اندازی سازوکار ویژه مالی را رسما اعلام کنند. امیدواریم آن‌ها این گام مهم را بردارند و این گامی موثر و امیدبخش خواهد بود و به ایجاد اعتماد متقابل که تلاش‌های زیادی برای شکل گیری آن صورت گرفته است، کمک خواهد کرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: «اما اگر اعتماد از بین برود، همه بازی را خواهند باخت. ما به دنبال آن هستیم که همه در این میدان برنده باشند و با همکاری یکدیگر می‌توانیم همه از برجام سود ببریم. اگر برجام برنده‌ای نداشته باشد، قطعا به نفع اروپایی‌ها نخواهد بود، به ویژه اینکه این توافق به لحاظ امنیت آفرینی هم برای اروپایی‌ها بسیار حیاتی است.»

وی گفت: امروز خاورمیانه گرفتار مشکلات زیادی است و اگر برجام هم به مشکلات این منطقه اضافه شود، دیگر چه کسی می‌تواند از آن سود ببرد؟

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران تصریح کرد: آخرین حرف من به اروپایی‌ها این است که در روند اجرای سازوکار ویژه مالی، سریع‌تر حرکت کنند قبل از آنکه زمان به پایان برسد.

علی‌اکبر صالحی در هفته‌ای که گذشت با حضور در برنامه رو در رو شبکه چهارم سیما درباره عملیاتی نشدن سازوکار ویژه مالی اروپا SPV و بدعهدی اروپا در این زمینه نیز گفته بود: اینکه اظهر من الشمس است که اروپا و آمریکا بدعهد هستند.

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره واکنش ایران به این بدعهدی‌ها گفت: در فناوری هسته‌ای اقدامات دیگری دستور داده شده که روی آن فکر کنیم که خلاف برجام نباشد و، اما پیام لازم را داشته باشد، اتفاقا خدا را شاکرم که بحث فنی برجام به گونه‌ای بوده است که آنقدر جای خالی دارد که می‌توانیم کاری کنیم که طرف مقابل هم نمی‌تواند بگوید خلاف برجام است. (اینجا بخوانید)

صالحی همچنین ۳۰ دی ماه در حاشیه نهمین همایش غزه نماد مقاومتدر جمع خبرنگاران و در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه اروپایی‌ها می‌گویند ایران از برجام خارج نخواهد شد، اظهار داشت: تصمیم در خصوص ماندن یا نماندن در برجام توسط هیات عالی نظارت بر برجام گرفته می‌شود و آن‌ها مسائل و تحولات را ارزیابی و بر اساس منافع ملی و حاکمیت ملی تصمیم مقتضی را در زمان مناسب اتخاذ می‌کنند.

تشکیل کمیته فنی در زمینه ایمنی نیروگاه‌های هسته‌ای

رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران آماده همکاری با کشور‌های منطقه در زمینه فناوری‌های هسته‌ای است، تشکیل یک کمیته فنی در زمینه ایمنی نیروگاه‌های هسته‌ای را پیشنهاد کرد.

صالحی در پاسخ به پرسشی درباره افق‌های همکاری بین ایران و کشور‌های منطقه در زمینه فناوری هسته‌ای و آنچه ایران می‌تواند به این کشور‌ها در زمینه دانش هسته‌ای ارائه کند، با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران تجارب بزرگ و انبوهی در زمینه هسته‌ای دارد، افزود: ما از دهه ۵۰ شمسی وارد عرصه هسته‌ای و فناوری‌های هسته‌ای شده‌ایم و ایران بیش از ۶۰ سال است که در این زمینه فعال است.

معاون رئیس جمهوری با بیان اینکه ایران بار‌ها اعلام کرده که آماده تعامل با برادران خود در منطقه به خصوص منطقه خلیج فارس است، گفت: کشور‌های عربی اقدام به راه اندازی نیروگاه‌های هسته‌ای کرده‌اند و ما اعلام کرده‌ایم که آن‌ها نیاز به کارشناس در این عرصه خواهند داشت و ایران کارشناسان، فناوری و تجارب عالی در این زمینه دارد و آماده است در این عرصه با آن‌ها همکاری کند.
رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: ما بار‌ها برای همکاری به خصوص در زمینه ایمنی هسته‌ای اعلام آمادگی کرده‌ایم، چرا که این موضوع مربوط به همه ما است، به طور مثال اکنون یک نیروگاه هسته‌ای در بوشهر داریم، بنابراین امنیت این نیروگاه برای ما مهم است، کویت در مجاورت بوشهر قرار دارد و کشور‌های حوزه خلیج فارس در مجاورت بوشهر قرار گرفته‌اند.

صالحی ادامه داد: همچنین اکنون در امارات چهار نیروگاه هسته‌ای در دست تاسیس است و ایمنی این نیروگاه‌های هسته‌ای پس از تاسیس آن‌ها برای ما دارای اهمیت است به همین دلیل ما به کشور‌های حوزه خلیج فارس پیشنهاد کردیم که همگی گردهم آمده و یک کمیته فنی در زمینه ایمنی نیروگاه‌های هسته‌ای تشکیل دهیم.

وی افزود:این کمیته فنی متشکل از کارشناسان فنی ایرانی در زمینه هسته‌ای و کشور‌های دیگر خواهند بود تا با یکدیگر درباره ایمنی نیروگاه‌های هسته‌ای گفتگو و تبادل نظر کنند و این نقاط مثبت بسیاری برای همه خواهد داشت. ما دائما این پیشنهاد را تکرار کرده و برای آن آماده‌ایم.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

نظر شما