شناسهٔ خبر: 30840156 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رجا | لینک خبر

ابهامات ناتمام پالرمو

جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام، روز گذشته به ریاست آیت‌الله صادق آملی و با حضور اعضا برگزار و تصمیم‌گیری درباره لایحه «الحاق ایران به معاهده مقابله با جرائم سازمان یافته فراملی» موسوم به «پالرمو» به جلسه آینده این مجمع موکول شد.

صاحب‌خبر -
 جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام، روز گذشته به ریاست آیت‌الله صادق آملی و با حضور اعضا برگزار و تصمیم‌گیری درباره لایحه «الحاق ایران به معاهده مقابله با جرائم سازمان یافته فراملی» موسوم به «پالرمو» به جلسه آینده این مجمع موکول شد.
 
به گزارش رجانیوز به نقل از «وطن امروز»، در جلسه دیروز مجمع، ابتدا گزارش کمیسیون‌های «سیاسی- دفاعی» و «حقوقی - قضایی» مجمع تشخیص مصلحت نظام ارائه شد و در ادامه روسای کمیسیون‌های «حقوقی و قضایی» و «امنیت ملی و سیاست خارجی» مجلس شورای اسلامی و سپس وزرای «امور خارجه»  و «امور اقتصادی و دارایی» و نیز رئیس کل بانک مرکزی و معاون حقوقی رئیس‌جمهور دیدگاه‌های خود را به نمایندگی از مجلس و دولت مطرح کردند. در نهایت ادامه بررسی‌ها و طرح دیدگاه‌های اعضای مجمع درباره تعیین مصلحت درباره این لایحه به جلسه آتی مجمع تشخیص مصلحت نظام موکول شد. 
 
جلسه بعدی مجمع 2 هفته بعد تشکیل می‌شود.  جلسه قبلی مجمع تشخیص مصلحت نظام، روز شنبه ۲۹ دی ماه به ریاست آیت‌الله آملی و با حضور اعضا تشکیل شده بود؛ در آن جلسه که برخی اعضای شورای نگهبان، وزیر امور خارجه، رئیس کمیسیون قضایی مجلس و معاون حقوقی رئیس‌جمهور نیز حضور داشتند، بررسی لایحه «الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی» (پالرمو) که از سوی شورای نگهبان بر اساس ایرادات طرح‌شده از ناحیه هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام به مجلس عودت و مجددا برای تعیین مصلحت به مجمع ارجاع شده بود، در دستور کار قرار گرفت.
 
 در جلسه یادشده پس از طرح دیدگاه‌های مختلف پیرامون این لایحه از سوی اعضای مجمع و همچنین اظهارنظر نمایندگان مجلس شورای اسلامی و دولت، ادامه بررسی‌ها به کمیسیون‌های سیاسی- دفاعی و حقوقی- قضایی محول شد تا نتایج آن در جلسه دیروز مجمع مطرح شود و مورد بررسی قرار گیرد.
 
تأیید رد «پالرمو» در 2 کمیسیون مجمع
 
روز گذشته دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، رد لایحه الحاق به کنوانسیون پالرمو در کمیسیون‌های تخصصی مجمع تشخیص مصلحت نظام را تأیید کرد.
 
محسن رضایی دیروز در جمع خبرنگاران درباره فرجام بررسی لایحه پالرمو گفت: 2 لایحه از لوایح اختلافی میان مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان از باب مصلحت به مجمع ارجاع شد؛ یکی مربوط به کنوانسیون پالرمو و دیگری موضوع CFT که مرتبط با مسائل تروریستی است.
 
وی افزود: جمع‌بندی مباحث کارشناسی در دبیرخانه مجمع به اتمام رسید و به کمیسیون‌های ذی‌ربط شامل 2 کمیسیون سیاسی - دفاعی - امنیتی و حقوقی - قضایی برای بررسی‌های بیشتر ارجاع شد و دیروز هر دو کمیسیون دیدگاه‌شان را اعلام کردند. دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: دولت و مجلس فرصت کافی یافتند و سخن گفتند اما ما برای اینکه این موضوع، مساله‌ای مهم و حیاتی بود از وزرای امور خارجه و اقتصاد و دارایی و رئیس بانک مرکزی و معاون حقوقی رئیس‌جمهور دعوت کردیم دیدگاه‌های‌شان را مطرح کنند.
 
رضایی اضافه کرد: 2 کمیسیون ذی‌ربط مجلس نیز دیدگاه‌های‌شان را مطرح و هر دو کمیسیون تخصصی مجمع نیز نتایج رای‌گیری‌شان را ارائه کردند.
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این پرسش که در خبرها آمده است موضوع الحاق ایران به پالرمو در کمیسیون‌های تخصصی به مصلحت دانسته نشده است، تاکید کرد: این واقعیتی است اما مجمع تصمیم نهایی را در این باره می‌گیرد یعنی کمیسیون‌ها کارهای کارشناسی را انجام می‌دهند و نتایج را به صحن مجمع می‌دهند که باید در این باره نظر نهایی را اعلام کنند. وی در بخش دیگری از سخنانش لایحه پالرمو را دارای ابهامات زیادی برشمرد و گفت: یکی از مباحث جدی مرتبط با پیوستن ایران به کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی پالرمو مربوط به حق تحفظ کشورمان در این کنوانسیون است.
 
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر مبهم بودن حق شرط ایران در پیوستن به کنوانسیون پالرمو گفت: البته ابهامات زیادتری هم وجود دارد که قرار شد در جلسه آینده، موافقان و مخالفان به بررسی این ابهامات بپردازند.
 
رضایی همچنین در پاسخ به یکی از مقامات خزانه‌داری آمریکا مبنی بر اینکه بررسی این لوایح در ایران به درازا کشیده است، تاکید کرد: هر نوع دخالتی در امور داخلی ما پاسخ دندان‌شکنی خواهد داشت؛ ما انقلاب نکردیم که منفعل باشیم. ما خودمان تصمیم می‌گیریم و جز منافع ملی و مصالح نظام به هیچ چیزی توجه نخواهیم کرد و به همین مسیر ادامه می‌دهیم.
 
استدلال دولتی‌ها برای تصویب «پالرمو» مانند زمان برجام است
 
دیروز همچنین عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام برخی استدلال‌های نمایندگان دولت در جلسه اخیر مجمع تشخیص را اعلام و تاکید کرد این استدلال‌ها همانند اظهارات مقامات دولتی در زمان برجام است.
 
آیت‌الله مجتهد شبستری در همین باره گفت: دولتی‌ها برای تصویب «پالرمو» در جلسه مجمع همانند زمان تصویب برجام، استدلال‌ می‌کنند و فقط می‌گویند ملحق نشدن به این کنوانسیون شرایط کشور را بدتر می‌کند.
 
وی در توضیح بیشتر این موضوع افزود: نظر دولت این است اگر ایران به کنوانسیون پالرمو نپیوندد، مشکلات بیشتر خواهد شد ولی از طرفی به این موضوع پاسخ نمی‌دهند که اگر به کنوانسیون پالرمو پیوستیم، مشکلات اقتصادی حل می‌شود یا خیر؟ امروز تحریم‌هایی از جانب آمریکا بر ملت ایران تحمیل شده که با پیوستن ایران به کنوانسیون پالرمو احتمال اینکه شرایط کشور بدتر هم شود، وجود خواهد داشت زیرا آمریکا به راحتی خواهد توانست دور زدن تحریم‌ها توسط ما برای فروش نفت را به عنوان پولشویی و خلاف مقررات آمریکا تلقی کند.
 
 عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: دولتی‌ها استدلال‌شان این است که شرایط کشور با پیوستن به این کنوانسیون بدتر نخواهد شد. آنها همانند زمان تصویب برجام، استدلال‌های خود را دارند و امروز هم درباره بحث مشکلات اقتصادی می‌گویند ما در مضیقه هستیم و ملحق شدن به کنوانسیون پالرمو می‌تواند گشایشی را ایجاد کند ولی برای اثبات این گشایش سندی ندارند. البته برخی اعتراف می‌کنند قرار نیست گشایشی حاصل شود ولی اگر به این کنوانسیون نپیوندیم شرایط کشور بدتر خواهد شد. البته برای این سخن خود نیز دلیلی ارائه نمی‌کنند.
 
وی در پایان با اشاره به ایرادات پذیرش کنوانسیون پالرمو، یادآور شد: الحاق به این کنوانسیون، غیر از مسائل مادی، اطلاعات ما را در اختیار دیگر کشورها قرار خواهد داد؛ تمام این مسائل از دلایل عدم پذیرش این کنوانسیون است.
 
فضای جلسه مجمع به نفع تصویب پالرمو نبود
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: نمایندگان دولت در جلسه امروز(شنبه) مجمع تشخیص پاسخ قانع‌کننده‌ای به اعضای مجمع ندادند و فضای جلسه مجمع تشخیص به نفع تصویب پالرمو نبود. آیت‌الله مجتهدشبستری در گفت‌وگو با تسنیم درباره اینکه آیا جواب نمایندگان دولت در جلسه دیروز مجمع قانع‌کننده بود یا خیر، اظهار داشت: برای برخی اعضا ممکن است پاسخ‌ها قانع‌کننده نباشد. برای مثال درباره این پرسش که عدم تصویب آن چه مشکلاتی را پیش می‌‌آورد، جواب درستی ندادند یا اینکه با تصویب این لایحه مشکلات اقتصادی حل می‌شود یا خیر، گفتند حل نمی‌شود اما ممکن است در صورت عدم تصویب مشکلات اقتصادی تشدید شود.
 
آیت‌الله مجتهدشبستری در پاسخ به این پرسش که برخی اعضای مجمع می‌گویند فضای جلسه دیروز موافق تصویب لایحه پالرمو بود، گفت: من این استنباط را نکردم و اینگونه نبود و هر شخصی ممکن است از دیدگاه خودش نظر بدهد.
 
گفتنی است عدم رأی‌‌‌گیری درباره پالرمو در جلسه دیروز مجمع تشخیص مصلحت در حالی است که در جلسه یک هفته قبل این مجمع نیز رأی‌‌‌گیری انجام نشده بود. در جلسه 29 دی‌ماه مجمع تشخیص و درحالی که قرار بود درباره لایحه پالرمو رأی‌‌‌گیری شود؛ یک بحث جدی میان موافقان و منتقدان تصویب این لایحه شکل گرفت تا در نهایت این لایحه برای بررسی بیشتر به کمیسیون‌های تخصصی ارجاع شود.
 
روز گذشته نیز برخی اعضای مجمع اعلام کردند به‌رغم حضور نمایندگان دولت و توضیحات محمدجواد ظریف طی 2 جلسه اخیر مجمع، تعداد مخالفان تصویب پالرمو از تعداد موافقان بیشتر است. با این حال تعویق انجام رأی‌‌‌گیری در این قضیه که 2 بار پیاپی اتفاق افتاده است کمی عجیب به نظر می‌رسد.
 
شمخانی گفت اجرای CFT به نفع کشور نیست
 
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: شمخانی در جلسه غیرعلنی مجلس با صراحت اعلام کرد از نظر شورای عالی امنیت ملی، اجرای CFT به نفع کشور نیست.  ابوالفضل حسن‌بیگی در گفت‌وگو با مهر، با بیان اینکه CFT یک معاهده استعماری است، گفت: آمریکا برای نابودی شوروی سابق چنین مجمعی را تشکیل داد تا شورای امنیت و سازمان ملل را دور بزند و از این طریق ضربات مهلکی را به شوروی سابق وارد کرد. وی افزود: الان هم تلاش می‌کنند بعد از شکست برجام از طریق FATF و CFT مجددا حاکمیت خود را بر جمهوری اسلامی تحمیل کنند. حسن‌بیگی اضافه کرد: قبل از اعلام نظر مجمع  تشخیص، برخی دولتی‌ها و اصلاح‌‌‌‌‌‌طلبان با استفاده از فضای مجازی جنگ روانی راه انداخته‌‌اند تا مجمع را تحت فشار قرار دهند. 
 
وی با بیان اینکه این کار غیراخلاقی بوده و مغایر با امنیت ملی، وحدت ملی و منافع ملی است، اظهار داشت: این لایحه در اختیار مجمع است و ان‌شاء‌الله تصمیمی عاقلانه برای تامین امنیت ملی و منافع ملی اتخاذ خواهد شد. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی افزود: افراد غرب‌گرا با جنگ روانی قبلا در زمان تصویب برجام هم چنین کارهایی را انجام دادند.
 
 حسن‌بیگی با بیان اینکه افراد غرب‌گرا به آمریکا چراغ سبز نشان می‌دهند، گفت: لوایح چهارگانه، لوایح استعمار برای تحت فشار قرار دادن ملت ایران است. وی تصریح کرد: اگر کسانی در برجام شکست خورده‌‌اند و دنبال بهانه‌ای برای فرار از صحنه هستند، به صورت شفاف به ملت ایران بگویند که عرضه کار کردن ندارند. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اعلام اینکه پیش از این در جلسه غیرعلنی، لوایح چهارگانه با حضور شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی بررسی شد، تصریح کرد: آقای شمخانی در آن جلسه با صراحت اعلام کرد از نظر شورای عالی امنیت ملی، اجرای CFT به نفع کشور نیست، اما اگر مجمع تشخیص این لوایح را تصویب کند ما هم تابع هستیم. 
 
حسن‌بیگی تصریح کرد: نظر آقای شمخانی این بود که از نظر امنیتی، حقوقی و اقتصادی مقابله با آمریکا ملت ایران را به پیروزی خواهد رساند اما از طرفی سر تعظیم فرود آوردن در مقابل آمریکا ما را  به سختی‌‌های گوناگونی دچار خواهد کرد و موجب شکست ملت می‌شود. وی با بیان اینکه تصویب این لوایح به نفع آمریکا و به ضرر ملت ایران است، افزود: هرجا به آمریکایی‌ها باج داده‌‌‌‌‌ایم آنها پیشروی کرده‌‌اند، چرا که استعمار، سیری‌ناپذیر است؛ استعمار دنبال نابودی جمهوری اسلامی و تجزیه ایران است.

نظر شما