شناسهٔ خبر: 30822852 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

با یک میلیارد کاربر روزانه «وی چت » 8 ساله شد

مدیرعامل و بنیانگذار «وی چت»(WeChat) دیروز(21 ژانویه) در کنفرانسی که به مناسبت هشتمین سال تولد این شبکه اجتماعی برگزار شد از یک رکورد جدید برای «وی چت» خبر داد. به گفته «الن ژانگ» در سال 2018 تعداد کاربران فعال روزانه این شبکه اجتماعی به یک میلیارد نفر رسید این در حالی است که پیش از این تعداد کاربران فعال ماهانه این شبکه اجتماعی یک میلیارد نفر عنوان شده بود.

صاحب‌خبر -

یک اپلیکیشن و هزار قابلیت
امسال در کنفرانس چهارساعته توسعه دهندگان که بزرگ‌ترین رویداد فناورانه چین محسوب شده وهرسال بزرگ‌ترین دستاوردهای تکنولوژی کشور چین به بحث گذاشته می‌شود، بنیانگذار «وی چت» گفت: هرچند از نگاه بسیاری، «وی چت» یک ابزار ارتباطی است ولی به نظر ما این شبکه اجتماعی به‌عنوان بستری برای ارائه یک شیوه و استایل زندگی خاص ساخته شده است. درواقع ما هزاران دلیل برای جشن گرفتن سالگرد تولد این اپلیکیشن داریم. «الن ژانگ» افزود: رکورد روزانه یک میلیارد کاربر فعال بر پلتفرم «وی چت» در نتیجه تلاش‌ها برای افزایش قابلیت‌های این شبکه اجتماعی است. در حال حاضر این پلتفرم بیش از یک میلیون ریز برنامه(mini programs) را درون خود جای داده است و کاربران با کمک آن می‌توانند بدون خروج از این اپلیکیشن، بسیاری از نیازهایشان را برطرف کنند. وی ادامه داد: وی چت قابلیت‌هایی همچون پیام متنی، پیام صوتی، تماس صوتی و ویدئویی، بازی‌های ویدئویی، اشتراک‌گذاری عکس و ویدئو، برگزاری کنفرانس، سرویس‌های انتقال پول و...را در دسترس کاربران خود قرار داده است و همچنین سرویس‌های شهری در 27شهر چین ازجمله پکن، شانگهای و شنزن ارائه شده است. بنیانگذار «وی چت» ادامه داد: حتی با «لاین» شبکه اجتماعی محبوب در ژاپن نیز همکاری‌هایی را آغاز کرده‌ایم تا«وی چت» بتواند 7میلیون توریست چینی که سالانه به ژاپن سفر می‌کنند را نیز تحت پوشش قرار دهد و تمام گردش مالی توریست‌های چینی در این شبکه اجتماعی انجام شود. به گفته «الن ژانگ»، «وی چت» تنسنت(سازنده وی چت) را به بزرگ‌ترین شرکت فناوری در چین تبدیل کرده است هرچند اخیراً قوی ترین رقیب تنسنت در بازار شبکه‌های اجتماعی یعنی ByteDance شبکه اجتماعی ویژه خود یعنی Duoshan را برای به چالش کشیدن وی چت راه انداخته است ولی ما هیچ نگرانی از بابت این موضوع نداریم چرا که کاربران‌مان با ما همراه هستند. وی همچنین یادآور شد: امروزه بیش از 90درصد از شرکت های معروف و برندهای لاکچری آگهی‌های تبلیغاتی خود را در چین روی بستر وی چت قرار می‌دهند و احتمال می‌رود که این روند در سال 2019 نیز ادامه یابد.
رشد 6 برابری استفاده از «وی چت» در جهان
در این کنفرانس همچنین گزارشی از میزان رشد شبکه اجتماعی«وی چت» سال 2018 ارائه وعنوان شد که میزان استفاده از «وی چت» نسبت به سال 2015 حدود 6 برابر شده است. همچنین در سال گذشته کاربران بالای 55سال بیشترین رشد را در پیوستن به این شبکه اجتماعی داشته‌اند. بنیانگذار «وی چت» در این رویداد افزود: نگاهی به خلاصه عملکرد و فعالیت جهانی «وی چت» نشان می‌دهد که در سال 2018 روزانه 45میلیارد پیام در این پلتفرم ارسال شده است. این رقم نسبت به سال 2017 افزایشی 17درصدی داشته و البته 410 میلیون از این پیام‌ها صوتی و تصویری بوده است که این رقم نیز افزایشی صد درصدی نسبت به سال 2017 نشان می‌دهد. «الن ژانگ» ادامه داد: میزان استفاده از «وی چت» برای پرداخت هزینه حمل و نقل عمومی نسبت به سال 2017 افزایشی 470 درصدی داشته است و استفاده از خدمات سلامت و پزشکی نیز 290 درصد بیشتر شده است.
 وی یادآور شد: رشد 6 برابری استفاده کاربران از «وی چت» نسبت به سال 2015 به افزایش استفاده از این شبکه اجتماعی در چین مربوط می‌شود چرا که اکنون در چین شرایط به گونه‌ای است که بیشتر افراد به جای اینکه ملاقات حضوری با هم داشته باشند سعی می‌کنند این دید و بازدیدها را از طریق وی چت انجام دهند. اگر این موضوع را در کنار جمعیت بالای چین و تعداد بالای کاربران این شبکه اجتماعی در چین قرار دهیم درمی یابیم که چرا آمار و میزان استفاده از وی چت در جهان تا این حد بالا رفته است. البته باید گفت جدا از بازار چین، «وی چت» به طور گسترده در برخی کشورهای آسیای جنوب شرقی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ کشورهایی که دارای اقتصادهای پیشرفته و توسعه یافته هستند و کارآفرینان چینی در آنها حضوری قابل توجه دارند.
«وی چت»‌در یک نگاه
8سال پیش در 21 ژانویه، «وی چت» متولد شد البته هسته اولیه آن در سال 2010 شکل گرفت و در سال 2011 شرکت تنسنت عملاً از آن رونمایی کرد هرچند ابتدا با نام چینی«Weixin» معرفی شد. این شبکه اجتماعی ابتدا فقط با زبان‌های چینی و انگلیسی ارائه شد و قابلیت ارسال پیام متنی و عکس را داشت ولی 7ماه بعد با افزایش قابلیت ایجاد کلیپ‌های صوتی تعداد کاربران آن افزایش یافت. در مارس 2012 تعداد کاربران این شبکه اجتماعی به 100میلیون نفر رسید و به‌دنبال آن، نام این اپلیکیشن به «وی چت» تغییر یافت و نسخه v4.0 آن در دسترس قرار گرفت که زبان‌های تایلندی، ویتنامی، اندونزیایی و پرتغالی را نیز پوشش می‌داد. باید گفت در عرض 6ماه تعداد کاربران این شبکه اجتماعی دوبرابر شد و به 200میلیون نفر رسید و در سال 2013 این تعداد به 300میلیون نفر رسید.
وقتی در این سال سلبریتی‌هایی مانند«سلنا گومز»، «پاریس هیلتون» و «لیونل مسی» ستاره دنیای فوتبال پا به «وی چت» گذاشتند محبوبیت این شبکه اجتماعی رشدی چشمگیر یافت. در این سال تعدادی بازی و کیف پول وی چت(We Chat Wallet) نیز به این شبکه اجتماعی افزوده شد و در نهایت در سال 2014، «وی چت» همکاری خود را با یک سرویس تاکسی اینترنتی به نام Didi Dache آغاز کرد تا کاربران بتوانند از طریق وی چت تاکسی بگیرند. البته قابلیت‌های این کیف پول بتدریج افزایش یافت تا کاربر بتواند با کمک آن، پول برای دوستانش ارسال کند یا اجناس را در فروشگاه‌ها بدون در اختیار داشتن کارت اعتباری خریداری کنند. در سال 2015 برندهای بزرگ و مطرح جهان تبلیغات خود را روی بستر این شبکه اجتماعی آغاز کردند و همین موضوع سبب درآمدزایی بالای «وی چت» و افزایش تعداد کاربران آن شد طوری که تعداد کاربران در این سال به 500میلیون نفر رسید هرچند در این سال فیلتر شدن اوبر در چین بر بستر وی چت کمی از محبوبیتش در جهان کاست. در سال 2016 امکانی فراهم شد تا توریست‌های چین بتوانند بیشتر پرداخت هایشان را در جهان با استفاده از اسکن کدهایQR بر بستر «وی چت» انجام دهند و درنهایت تعداد کاربران این شبکه اجتماعی به 700میلیون نفر رسید هرچند انتشار اخبار جعلی کمی برایش دردسرساز شد. «وی چت» در این سال به عرصه اجاره دوچرخه هم وارد شد و در سال 2017 تعداد کاربران آن به 980میلیون نفر رسید و این رقم در سال 2018 از مرز یک میلیارد نفر گذشت. انتظار می‌رود در سال 2019 نیز روند افزایشی تعداد کاربران ادامه داشته باشد.
 
 

کلمات کلیدی

وی چت

یک میلیارد کاربر

8ساله

نظر شما