شناسهٔ خبر: 3080790 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات | لینک خبر

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران خبر داد: تدوین 93 شاخص برای پایش ICT کشور و ابلاغ به به دستگاه ها

علی حکیم جوادی گفت: 93 شاخص برای پایش فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران و با همکاری دستگاه های مختلف تدوین و جهت اجرا به کلیه دستگاه های اجرایی ابلاغ شد.

صاحب‌خبر -

علی حکیم جوادی،‌ معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در گفت و گو با واحد خبر مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: بر اساس تبصره 3 ماده 46 قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات می بایست برای ارزیابی شاخص‌ها و وضعیت در ابعاد ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی، نظام پایش شاخص‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات را تا پایان سال دوم برنامه، تدوین می کرد.

وی افزود: بر همین اساس،‌ سازمان فناوری اطلاعات ایران با همکاری موسسه تحقیقات فاوا و استفاده از تجارب دو دانشگاه معتبر کشور و مشارکت کلیه دستگاه های اجرایی دارای تکلیف و استفاده از نظرات خبرگان این حوزه و نیز استفاده از مشاوره های دفتر آمار اتحادیه جهانی ارتباطات ITU ، نسبت به تدوین نظام پایش شاخص‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور اقدام کرد.
معاون وزیر ارتباطات با اشاره بخش های مختلف این نظام تصریح کرد: نظام پایش شاخص‌های فناوری اطلاعات وارتباطات در کشور، شامل مدل مفهومی تدوین شاخص‌ها، مجموعه کلیدی شاخص‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور، روش سنجش، ارزیابی و تحلیل شاخص‌های فناوری اطلاعات در کشور، مشخص شدن نهاد متولی تامین زیرساخت‌های فنی، آموزشی و پژوهشی و سازوکارهای لازم به منظور تعامل با نهادهای بین‌المللی است.
وی خاطر نشان کرد: براساس این شاخص‌ها می‌توان میزان عمل به قانون برنامه پنجم توسعه، مصوبات هیئت وزیران در حوزه فاوا و الزامات سایر اسناد بالادستی را اندازه‌گیری کرد.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در خصوص جزئیات شاخص های تعریف شده در این نظام گفت: نظام پایش شاخص‌های فناوری اطلاعات وارتباطات در کشور، شامل 93 شاخص است که از این تعداد، 11 شاخص به روش آمارگیری تخصصی قابل احصاء‌ هستند.
وی ادامه داد: 12 شاخص برای محور توسعه زیرساخت‌های فناوری اطلاعات، هفت عدد در حوزه گسترش امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات، چهار شاخص در زمینه ‌اقتصاد فناوری اطلاعات و پنج عدد برای بخش پژوهش و توسعه در حوزه فناوری اطلاعات وارتباطات تعریف شده است.

وی تا کید کرد: از دیگر محورها و شاخص های تعریف شده در این نظام می توان به 13 شاخص برای دولت الکترونیک،‌ پنج عدد در حوزه سلامت و رفاه الکترونیکی، 5 شاخص در زمینه تجارت و کسب و کار الکترونیکی، 13 شاخص برای آموزش و یادگیری الکترونیکی و 12 عدد در خصوص شاخص توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات اتحادیه جهانی مخابرات اشاره کرد.

انتهای پیام

نظر شما