شناسهٔ خبر: 30806964 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

ریابکوف: هدف جبهه ضدایرانی، تضعیف موضع ایران در خاورمیانه است

معاون وزیر خارجه روسیه با بیان اینکه طرح اقدام نظامی علیه ایران موضوعی جدی و حساسیت‌برانگیز نیست، می‌گوید جبهه ضدایرانی به رهبری آمریکا در تلاش است موضع ایران در غرب آسیا را تضعیف کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه در مصاحبه‌ای که روز پنج‌شنبه منتشر شد، در مورد موضوعات مختلف از جمله تلاش‌های واشنگتن برای اعمال فشار به ایران اظهار نظر کرد و گفت گزارش‌های منتشر شده در مورد تدوین گزینه‌های نظامی علیه ایران مسئله‌ای جدی نیست.

وی که با نشریه «اینترنشنال افرز» مصاحبه می‌کرد، در پاسخ به سوالی در مورد گزارش اخیر روزنامه «وال استریت ژورنال» که نوشته است «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید چند ماه پیش از پنتاگون خواسته بود علیه ایران گزینه‌های نظامی ممکن را بررسی و تدوین کند، گفت: «فکر می‌کنم آمریکا برای حمله نظامی به تمام کشورهایی که در دسته متحدانش قرار نمی‌گیرند، طراحی‌هایی دارد. نکته‌ای که وجود دارد، این است که این طراحی‌ها چقدر عملیاتی هستند و چه میزان جزئیات آن‌ها مشخص شده است. اینکه آیا طرح‌های کلی هستند، یا محاسبات مربوط به منابع مورد نیاز، زمانبندی‌های مشخص، در حوزه کاری من نیست و افرادی هستند که به صورت حرفه‌ای این مباحث را تحلیل می‌کنند.»

وی افزود: «اما در سنت سیاسی آمریکا، در فرهنگ آن‌ها، همواره اینطور بوده که تمام گزینه‌ها به رئیس‌جمهور که فرمانده کل قوا است، ارائه می‌شود، چه گزینه‌های مربوط به استفاده از قوای نظامی، چه تحریم، فشار یا گفت‌وگو... سپس رئیس‌جمهور بعد از جلسه با شورای امنیت ملی خود، در این مورد تصمیم‌گیری می‌کند.»

هدف جبهه ضدایرانی

ریابکوف ادامه داد: «این اصلا مسئله جدی یا حساسیت‌برانگیزی نیست. یادم می‌آید که در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳... حرف‌های زیادی در مورد احتمال حمله آمریکایی‌ها به ایران مطرح بود. تقریبا هر هفته و هر ماه در این مورد صحبت می‌شد. البته نمی‌دانم که آن طرح‌ها عملیاتی بود یا بخشی از کارزار جنگ روانی و جنگ اطلاعاتی واشنگتن بود. نکته مهم این است که در ارتباط با واشنگتن، شما باید برای هر چیزی آماده باشید، هر چیزی ممکن است اتفاق بیافتد.»

در ادامه این مصاحبه معاون وزیر خارجه روسیه در مورد اینکه آیا اصولا چنین طرح‌هایی جدی است، گفت: «اگر آن‌ها به بهانه‌ای نیاز داشته باشند، بهانه‌ای می‌یابند. اگر هم بهانه‌ای نیاز نداشته باشند، بهانه‌ای نمی‌یابند. پیش‌بینی کردن در این مورد، دشوار است. فکر می‌کنم سیاست اصلی ایالات متحده در حال حاضر، بگذارید بگویم جبهه ضدایرانی، این است که موضع ایران در خاورمیانه به طور کلی تضعیف شود. در این مورد هم کنفرانس‌ها و دیدارهای مختلفی برگزار می‌شود.»

 

تلاش برای حفظ رابطه تجاری با ایران

وی سپس در اظهاراتی که احتمالا اشاره‌ای به کانال مالی ویژه‌ای است که قرار است اروپایی‌ها برای رابطه اقتصادی با ایران ایجاد کنند، افزود: «اما بگذارید ببینیم آیا اروپایی‌ها این توان را دارند که از یک روند مثبت و عادی برای توسعه روابط تجاری با ایران اطمینان ایجاد کنند یا نه. هم ما و هم همکاران چینی ما هم در این روند مشارکت گسترده‌ای داریم. در مجموع این تحولات، می‌توان گفت که اوضاع حول ایران بسیار پیچیده است، اما من همچنان امیدوارم که عقلانیت حاکم شده و شاهد ماجراجویی نظامی نباشیم.»

ریابکوف در مورد تحریم‌های آمریکا علیه ایران و واکنش جمهوری اسلامی به فشارهای ایالات متحده نیز گفت: «ایران مدت‌ها تحت تحریم زندگی کرده و هنوز هم تحت تحریم است. بر اساس محاسبات ما، ایالات متحده اشخاص و شرکت‌های حدود ۷۰ کشور را در سطوح مختلف تحریم کرده است.»

وی گفت در واشنگتن افرادی تصور می‌کنند که تحریم گزینه‌ای کم‌هزینه است و می‌توان از جایگاه اقتصادی و تجاری آمریکا برای اعمال فشار به کشورها استفاده کرد. ریابکوف گفت با این حال آمریکایی‌ها این مسئله را نادیده گرفته‌اند که استفاده از این گزینه می‌تواند با مقاومت کشورها روبرو شود.

دولت آمریکا اردیبهشت ماه امسال از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد و تحریم‌های هسته‌ای رفع‌شده ذیل این توافق را احیا کرد. در واکنش به این تصمیم واشنگتن، کشورهای اروپایی به همراه روسیه و چین گفته‌اند که قصد دارند یک کانال مالی ویژه برای تسهیل تجارت با ایران راه‌اندازی کنند. با این حال، تاکنون اغلب شرکت‌های بزرگ اروپایی به بهانه نگرانی از تحریم‌های آمریکا، بازار ایران را ترک کرده‌اند.

انتهای پیام/ق

نظر شما