شناسهٔ خبر: 30804624 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

قیمت مسکن در گران‌ترین شهرهای جهان چقدر است؟

خرید یک متر مربع آپارتمان در گران‌ترین شهرهای جهان هزینه‌ای بین ۲۹ هزار و ۲۰۰ تا ۱۲ هزار و ۷۰۰ دلار در بردارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش جی پلاس، مرکز مطالعات ساختمان و مسکن جهانی هر ساله شاخصی  به نام شاخص قیمت مسکن تهیه می کند و بر اساس این شاخص، ۱۰ شهر گران قیمت جهان در حال حاضر اعلام شده‌اند. بررسی‌ها نشان می دهد از ۱۰ شهر گران قیمت در حوزه مسکن شش شهر در آسیا واقع شده اند. اتفاقا شهرهایی که در قاره آسیا قرار دارند در قدرت‌های نوظهور آسیایی که حالا جایی برای خود در اقتصاد جهانی دست و پا کرده اند، قرار دارند.

 هنگ‌کنگ

 این شهر گران‌ترین مسکن را در جهان بر مبنای قیمت دلار در خود جای داده است. برای خرید تنها یک متر مربع آپارتمان در این شهر آسیایی اما پررونق از منظر اقتصاد باید ۲۹ هزار و ۲۵۷ دلار بپردازید.

 به زیان ساده تر بر مبنای دلار ۱۱ هزار تومان، قیمت خرید یک متر مربع مسکن در هنگ کنگ ۳۲۲ میلیون و ۲۵ هزار تومان تمام می شود. هنگ کنگ شهری است جزیره‌ای در جنوب چین. منطقه خودمختار هنگ کنگ با هفت میلیون و ۲۳۰ هزار نفر جمعیت، از مهم‌ترین بازارهای مالی و تجاری آسیا و جهان به‌شمار می‌رود. هنگ کنگ از سال ۱۸۴۲ تا ۱۹۹۷ جزو مستعمرات امپراتوری بریتانیا بود. در سال ۱۹۹۷ و پس از پایان یافتن پیمان پیشین به جمهوری خلق چین پیوست. بخش مهمی از مساحت این شهر را کوه‌ها پوشانده اند و این شهر یکی از متراکم ترین مناطق جهان است از این رو قیمت مسکن در این شهر که به شهر آسمان خراش‌ها مشهور است بسیار بالاست و سال هاست عنوان گران قیمت‌ترین شهر در این حوزه را از آن خود می کند.

 لندن

دومین شهر گران‌قیمت جهان در بخش مسکن اما در اروپا قرار دارد. لندن پایتخت انگلستان دومین شهر گران‌قیمت جهان در این حوزه محسوب می شود. نکته مهم اینجاست که تفاوت قیمت در لندن و حومه این شهر بسیار قابل توجه است. قیمت مسکن در لندن نه فقط نسبت به ایران که نسبت به میانگین جهانی نیز بالا محسوب می‌شود. البته رشد قیمت مسکن در این شهر ناچیز است. تورم چندانی در این حوزه وجود ندارد. پیش از این، استقبال شدید سرمایه گذاران خارجی و اعراب خلیج فارس از خیرد ملک در لندن رشد ۱۰ درصدی قیمت مسکن در لندن را رقم زده بود. قیمت هر متر مربع آپارتمان در لندن در حدود ۱۷ هزار و ۵۶۰ دلار است.

 سنگاپور

 برای یافتن سومین شهر گران قیمت جهان باید دوباره راهی قاره آسیا شوید. در سنگاپور، سومین شهر گران جهان به ازای هر متر مربع آپارتمان لازم است ۱۶ هزار و ۶۱۱ دلار به طور متوسط پرداخت کنید. نکته اینجاست که بخش مهمی از شهروندان سنگاپور در واحدهای مسکونی دولت‌ساز زندگی می کنند، مسکن هایی که ۹۹ ساله به مالکانشان اجاره داده می شوند.

 از سال ۲۰۰۵ قانون خرید ملک از سوی خارجی ها در سنگاپور اصلاح شد و محدودیت‌های پیشین رفع گردید و طبق شرایطی خارجی‌ها می توانند نسبت به خرید املاک در این شهر اقدام کنند. رونق اقتصادی و رو به پیشرفت بودن این کشور از دلایل مهم بالا بودن قیمت ها در این منطقه از جهان است.

 پکن

 برای خرید ملک در چهارمین شهر گران قیمت جهان در آسیا بمانید و راهی پایتخت قدرت بزرگ اقتصاد جهان شوید. پکن، پایتخت اژدهای زرد که حالا چون اژدهایی مهار نشدنی در حوزه اقتصاد پیش می رود، با جمیعت قابل توجه و خود و توانش در تولید کالاهایی با قیمت تمام شده اندک نسبت به میانگین جهانی.

 به طور متوسط قیمت خرید هر متر مربع ملک در پکن ۱۵ هزار و ۸۶ دلار هزینه در بردارد. حضور پکن در میان شهرهای گران قیمت جهان نیز به رشد رعد آسای اقتصاد این کشور در سال های اخیر باز می‌گردد. تفاوت قیمت در این شهر با سایر شهرهای چین بالاست.

 نیویورک

 پنجمین عنوان از آن نیویورک شد، قدرت بزرگ اقتصاد جهان. هر متر مربع آپارتمان در نیویورک قیمتی در حدود ۱۴ هزار و ۹۳۰ دلار دارد. طبیعی است بالا بودن قیمت ملک در این شهر نیز به ساختارهای اقتصادی آن باز می‌گردد. آمریکا و چین در رقابتی تنگاتنگ با یکدیگر در حوزه اقتصاد قرار دارند و اخبار مرتبط با جنگ تجاری این دو کشور مدتهاست بر صدر رسانه ها نشسته است.

 شانگهای

 باز هم آسیا و باز هم چین. قیمت خرید هر متر مربع مسکن در شانگهای برابر با ۱۴ هزار و ۴۰۸ دلار است.

 این شهر بندری با ۲۴ میلیون نفر جمعیت از مهمترین شهرهای چین و اقتصاد جهانی محسوب می شود. هر چند شهرهای چین در بین گران‌ترین شهرهای جهان قرار دارند اما باید توجه داشت که کاهش تقاضای مسکن قیمت ها را در این کشور حتی تا سی درصد کاهش داده است. پیش از این دویچه وله گزارش داد به دلیل کاهش تقاضا برای مسکن نوساز در چین، انبوه‌سازان در برخی از شهرهای این کشور مجبور شدند قیمت فروش خود را حتی تا ۳۰ درصد کاهش دهند.

طی دو دهه گذشته بازار مسکن چین همواره روندی صعودی را طی کرده است، علی‌رغم آنکه بنا به آمارهای رسمی بازار مسکن در چین همچنان روند خوبی را طی می‌کند، اما مردمی که پیشتر از انبوه‌سازان خانه خریده‌اند، برای دریافت مابه‌التفاوت این سقوط ۳۰ درصدی دست به اعتراض زدند.

 زوریخ

 شهر سرد سوییس عنوان هفتمین شهر گران جهان در حوزه مسکن را از آن خود کرده است. قیمت هر متر مربع آپارتمان در زوریخ ۱۳ هزار و ۶۷۷ دلار است. زوریخ یکی از مهمترین مراکز اقتصادی سوییس محسوب می شود.

سئول

 کره جنوبی این قدرت نوظهور اقتصادی نیز پایتختی گران قیمت دارد. سئول هشتمین شهر گران جهان تلقی می‌شود. برای خرید یک متر مربع آپارتمان در سئول لازم است قیمتی معادل با ۱۳ هزار و ۴۷۱ دلار به طور متوسط پرداخت شود. گرانی قیمت ها به وضعیت اقتصادی این کشور و جایگاه سئول در محاسبات و مناسبات اقتصادی باز می‌گردد.

 به این ترتیب به نظر می رسد چشم بادامی‌ها از چین تا کره جنوبی، در گران‌ترین شهرهای جهان زندگی می‌کنند.

 شنزن

 نهمین شهر گران جهان باز هم در چین قرار دارد، شهری توریستی با اقتصادی شکوفا. خرید هر متر مربع ملک در شنزن چین قیمتی در حدود ۱۳ هزار و ۳۰۹ دلار دارد.

ژنو

 دهمین شهر گران جهان نیز در سوییس قرار دارد. ژنو شهری مشهور که نه فقط قطبی اقتصادی در سوییس که شهری نام آشنا در عرصه سیاست و حقوق بین الملل محسوب می شود. خرید هر متر مربع ملک در ژنو قیمتی برابر با ۱۲ هزار و ۷۴۷ دلار قیمت دارد.

قیمت خرید یک متر مربع ملک در گران ترین شهرها

 

 

برچسب‌ها:

نظر شما