شناسهٔ خبر: 30803106 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: سرپوش | لینک خبر

حمایت تهران از رئیس جمهور ونزوئلا

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران حمایت جمهوری اسلامی از دولت قانونی ونزوئلا به رهبری نیکلاس مادورو، رئیس جمهور این کشور را اعلام کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرپوش به نقل از اسپوتنیک،بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ضمن محکوم کردن اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا وارزیابی آنها به عنوان دخالت در امور داخلی ونزوئلا گفت: جمهوری اسلامی ایران از دولت  قانونی و ملت ونزوئلا در برابر مداخلات غیرقانونی واشنگتن حمایت می‌کند.

 

قاسمی افزود: ما معتقدیم که راه حل مشکلات داخلی ونزوئلا تنها از طریق گفت‌وگوی نیرو‌های سیاسی داخلی بر اساس چارچوب‌های قانونی این کشور قابل حل و فصل است و هرگونه مداخله خارجی در امور داخلی این کشور غیر سازنده بوده و صرفا باعث پیچیده شدن اوضاع خواهد شد.

 

مایکل پومپئو، وزیر خارجه آمریکا بتازگی در پاسخ به اعلام قطع روابط دیپلماتیک ونزوئلا اعلام کرد نیکلاس مادورو، رهبر ونزوئلا از اختیارات لازم برای قطع روابط دیپلماتیک با واشنگتن برخوردار نیست و ایالات متحده قصد دارد از طریق خوان گوایدو که خود را "رئیس جمهور موقت ونزوئلا" اعلام کرده، روابط خود را با این کشور آمریکای لاتین حفظ کند.

 

پومپئو ضمن بیان این مطلب خاطرنشان کرد آمریکا رژیم مادورو را به عنوان دولت ونزوئلا به رسمیت نمی شناسد.

 

خوان گوایدو رئیس مجلس ملی ونزوئلا و رهبر مخالفین روز چهارشنبه خود را رئیس جمهورموقت این کشور اعلام کرد.

 

گوآیدو بیان داشت: « من قسم می خورم که رسما وظایف رئیس جمهور کشور را انجام دهم.»

 

مجلس ملی عملا از روند تصمیم گیری خارج شده است. این مجلس تحت کنترل مخالفین سیاسی ریاست دولت یعنی نیکلاس مادورو قرار دارد. 

 

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا بیان داشت که رئیس پارلمان ونزوئلا را به عنوان رئیس دولت موقت این کشور به رسمیت می شناسد.

 

همچنین اتحادیه اروپا و تعدادی از کشورهای امریکای لاتین از خوان گوایدو حمایت کرده اند.

 

ماریا زاخاروا، سخنگوی رسمی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد مسکو کمافی السابق نیکلاس مادورو را رئیس جمهور ونزوئلا می داند و گفت موضع غرب نسبت به اوضاع ونزوئلا نشان می دهد که برخورد واقعی جامعه غرب نسبت به حقوق بین الملل، استقلال و اصل عدم دخالت در امور داخلی دیگر کشورها چگونه است.

 

نظر شما