شناسهٔ خبر: 30796001 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

رهبر مخالفان ونزوئلا خود را رئیس جمهور این کشور اعلام کرد/ ترامپ به رسمیت شناخت

این تصمیم بلافاصله واکنش «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا را در پی داشت و او در بیانیه‌ای، ریاست جمهوری موقت گوآیدو را به رسمیت شناخت.

صاحب‌خبر -

به گزارش جماران به نقل از روسیا الیوم، رهبر مخالفان ونزوئلا در میان هزاران مخالف «نیکلاس مادور» رئیس جمهور این کشور  خود را به‌عنوان رئیس جمهور موقت معرفی و سوگند یاد کرد.

«خوآن گوآیدو» که رئیس مجمع ملی ونزوئلا نیز است در میان ده‌ها هزار نفری که در اعتراض به رئیس جمهور این کشور به خیابان‌های کاراکاس آمده بودند، خود را به‌عنوان رئیس جمهور موقت ونزوئلا معرفی کرد. 

880x495_cmsv2_06b73a89-d5ae-5418-a818-8021237b2b84-3608916

این تصمیم بلافاصله واکنش«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا را در پی داشت و او در بیانیه‌ای، ریاست جمهوری موقت گوآیدو را به رسمیت شناخت.

این تأیید در بیانیه ای که کاخ سفید صادر کرد، آمده است.

ترامپ تأکید کرد آمریکا همه توان اقتصادی و دیپلماتیک خود را برای بازگشت دموکراسی به ونزوئلا به کار می گیرد و از کشورهای غربی خواست که گوایدو را به عنوان رئیس جمهور موقت این کشور به رسمیت بشناسند.

ترامپ مدعی شد:«همچنان نظام  غیرقانونی مادورو را مسئول مستقیم هر گونه تهدیدی احتمالی می دانیم که به سلامت ملت ونزوئلا آسیب بزند.

گوآیدو پیش از گفته بود که تمایل دارد به عنوان رئیس جمهور موقت و تا زمان برگزاری انتخابات جدید اداره کشور را بر عهده بگیرد.

 خوان گوایدو رئیس مجمع ملی ونزوئلا بارزترین شخصیت مخالف مادورو رئیس جمهور ونزوئلا  روز دوشنبه نیز در واکنش اقدام شماری از نظامیان این کشور برای کودتا از ارتش خواست که در کنار ملت بایستد.

گوایدو در حساب توئیتری خود نوشت:« نمی خواهیم ارتش چند پاره شود یا رودروی ما قرار گیرد. می خواهیم ارتش متحد باشد و در کنار ملت و قانون اساسی  بایستد و علیه سوء استفاده از قدرت باشد.

رئیس مجمع ملی ونزوئلا این حادثه را « نمونه ای از احساس حاکم بر نیروهای مسلح» توصیف کرد.

روز دوشنبه تصاویری ویدیوئی در توئیتر منتشر شد که نشان می دهد شماری از نظامیان ونزوئلایی یک مرکز نظامی را در کاراکاس پایتخت این کشور به کنترل خود در آورده و از «نیکولاس مادورو»رئیس جمهور این کشور خواستند که از مقام خود کناره گیری کند.

در این تصاویر گروهی از نظامیان دیده می شوند که فرماندهی گارد ملی در منطقه «کوتیزا» در کاراکاس را به کنترل خود در آوردند.پایگاه خبری ریپابلیکا شمار شرکت کنندگان در این کودتا را 40 نفر عنوان کرد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس هم نیز گزارش داد نیروهای امنیتی ونزوئلا از گاز اشک آور علیه کودتاچیان استفاده کرده است.

برخی منابع نیز گزارش دادند که شماری از نظامیان در یک یگان نظامی به اتهام سرقت اسلحه بازداشت شدند.سفیر ونزوئلا در مسکو نیز در همان روز اخبار کودتا در کشورش را تکذیب کرد.

چند ساعت بعد دولت ونزوئلا نیز اعلام کرد که اوضاع تحت کنترل است و نظامیانی که در این کودتا دست داشتند بازداشت شدند. ارتش ونزوئلا هم تأکید کرد که نظامیان متمرد بازداشت شدند.

در پی وقوع کودتای نافرجام توسط عده ای از نظامیان در ونزوئلا و اعلام حمایت آمریکا از مخالفان ونزوئلایی، کاراکاس و واشنگتن وارد مشاجره لفظی شدند.

«دلسی رودریگز» معاون رئیس‌جمهور ونزوئلا در واکنش به حمایت «مایک پنس» همتای آمریکایی خود از مخالفان دولت کشورش به او توصیه کرد در کار دیگران دخالت نکند.

دلسی رودریگز معاون «نیکولاس مادورو» رئیس‌جمهور ونزوئلا در واکنش به حمایت مایک پنس همتای آمریکایی خود از مخالفان دولت کاراکاس در توئیتر خود خطاب به وی گفت: سرت در کار خودت باشد.

پنس از مخالفان مادورو خواسته تا صدای خود را بلندتر کنند. در واکنش به این اظهارات معاون «دونالد ترامپ» ئریس جمهور آمریکا، رودریگز با انتشار پیامی ویدئویی مایک پنس را متهم به فراخوان برای کودتا کرد.

علاوه بر این، «ماریو آبدا بنیتز» رئیس جمهور پاراگوئه نیز طی سخنانی در 49 اجلاس داووس سوئیس بار دیگر از مخالفین دولت ونزوئلا حمایت کرد.

در همین حال، رسانه ها گزارش دادند که تظاهرات مخالفان و هواداران دولت سراسر ونزوئلا را فرا گرفت.

انتهای پیام

نظر شما