شناسهٔ خبر: 30783453 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

سخنگویی هیات داوران جایزه کتاب سال غزل در گفت‌وگو با مهر:

کار ادبیات امیدوار کردن انسان‎هاست/راهیابی ۴۰مجموعه به مرحله دوم

چهل مجموعه شعر منتشر نشده به مرحله دوم داوری بخش ویژه سومین دوره جایزه کتاب سال غزل راه پیدا کردند.

صاحب‌خبر -

هادی خورشاهیان سخنگوی هیات داوران بخش ویژه یا مجموعه اشعار منتشر نشده، سومین دوره جایزه کتاب سال غزل درباره روند داوری‌ این مجموعه به خبرگزاری مهر گفت: پس از اعلام فراخوان سومین دوره این جایزه آثار بسیاری از سوی شاعران به نشانی الکترونیکی دبیرخانه ارسال شد که از این بین نزدیک به چهل کتاب به مرحله دوم داوری رسید.

وی افزود: آثار ارسالی از استان‌های مختلف بوده و شاعران نیز هم در سنین متفاوت هستند. این بخش فرصتی را برای آن دسته از شاعرانی فراهم می‌آورد که تاکنون موفق به انتشار کتاب نشده‌اند. به هر حال آثار این دسته از شاعران که پیشتر در قالب کتاب منتشر نشده، اکنون برای برگزیده شدن و چاپ کتاب در بوته آزمون قرار گرفته و کلیت اشعارشان داوری می‌شود.

خورشاهیان ادامه داد: هدف اصلی بخش ویژه جایزه کتاب سال غزل شناسایی استعدادهاست. آثار ارسالی مشخص می‌کند که چه استعدادها و چه شاعرانی در کدام استان‌ها هنوز دیده نشده‌ و آثارشان منتشر نشده است. یکی از وظایف ادبیات امیدوار کردن انسان‌هاست و جایزه کتاب سال غزل هم این امیدواری را برای این دسته از شاعران برای دیده شدن آثارشان بوجود می‌آورد.

این شاعر و منتقد ادبی درباره کیفیت آثار ارسالی به بخش ویژه سومین دوره جایزه کتاب سال غزل نیز گفت: کتاب‌ها و دفاتر شعری که منتشر شده‌اند به هر حال از فیلتر کارشناسان و ویراستاران ناشران گذشته و احیانا اگر اشکالاتی داشته‌اند در این مرحله برطرف شده‌اند. در آثار ارسالی به بخش ویژه این جایزه به دلیل آنکه پیشتر برای چاپ کتاب مورد سنجش قرار نگرفته بودند، اشکالاتی در آنها موجود است اما کلا آنطور که من دیدم بیش از نیمی از آثار راه پیدا کرده به مرحله دوم داوری استاندارد لازم را دارند.

خورشاهیان درباره ترکیب داوران، تاریخ نهایی اعلام برگزیده و جایزه برنده اصلی بخش ویژه سومین دوره جایزه کتاب سال غزل نیز اشاره کرد: اسامی داوران در روز اختتامیه اعلام خواهد شد و فعلا از بیان نام آنها معذورم، اما این نکته را می‌توانم بگویم که داوران خود متعلق به جریان‌های مختلف غزلسرایی در ایران هستند. در هفته اول اسفند نیز برنده نهایی این بخش اعلام می‌شود و جایزه او انتشار کتابش در نشر آنیماست.

دبیرخانه‌ «جایزه‌ کتاب سال غزل» فراخوان سومین دوره‌ این جایزه‌ ادبی را با دبیری حامد ابراهیم‌پور در آبان گذشته (۱۳۹۷) اعلام کرد. «جایزه‌ مستقل کتاب سال غزل» در سومین دوره‌ برگزاری خود از شاعران و ناشرانی که در سال‌ها ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ مجموعه‌ غزل منتشر کرده‌اند، همچنین شاعرانی که تاکنون مجموعه‌ غزل منتشر نکرده اما به‌ اندازه‌ یک کتاب شعر دارند، دعوت کرده بود که در این دوره از جایزه شرکت کنند. با پایان یافتن مهلت ارسال آثار (آذر ۱۳۹۷) روند داوری‌ها آغاز شد و برگزیدگان نهایی این دوره نیز در ابتدای اسفند به اطلاع عموم خواهند رسید.

نظر شما