شناسهٔ خبر: 30783429 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

یادداشت انتقادی مدیر سابق منابع انسانی انتشارات گاج بعد از انتشار جوابیه این موسسه

هیس! پدرخوانده دروغ نمی‌گوید!

با توجه به نظر آقای جوکار مبنی‌بر حل‌شدن یک پرونده قدیمی سرقت، ضمن تبریک به ایشان مشوقانه توصیه می‌کنیم به جای این‌گونه قلم‌فرسایی‌های بی‌حاصل و نخ‌نما، به جای تهدید و ارعاب این و آن، به جای گزافه‌گویی‌های عوام‌فریبانه و... مشاوران ندانم‌کار، کوته‌بین و از خودراضی‌شان را عوض کنند و مهم‌تر از آن به جای مغلطه، پاسخگو باشند و به قانون تمکین کنند. چراکه زمانه، زمانه سلطان‌ها و امپراتورها و البته پدرخوانده‌ها نیست!

صاحب‌خبر -
به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، در مجادله قلمی روزنامه «فرهیختگان» و ابوالفضل جوکار‌قهرودی (بنیانگذار و مدیرعامل انتشارات گاج) مواردی چون ضعف سیستم آموزشی کشور و سوءاستفاده ناشران کمک‌آموزشی از آن، پدیدآیی یک کارتل عظیم اقتصادی، عدم‌پرداخت مالیات، مافیای آموزشی، اخراج‌های گسترده پرسنل در ایام پایانی سال و... مطرح شده است که جای تامل بسیاری دارد.

در این مختصر اما نگارنده قصد دارد تا بر اخراج‌های گسترده پرسنل در ایام پایانی سال 1397 متمرکز شود.

آقای جوکار در جوابیه‌شان به «فرهیختگان» در مورخه 02/11/1397 مدعی شده‌اند که «به تعدیل نیروی گاج اشاره کردید، صرف‌نظر از اینکه تعدیل نیرو در کار نبوده و این موضوع تعبیر آن روزنامه و کذب می‌باشد، گاج همانند بسیاری از شرکت‌ها، صرفا از تمدید قرارداد بخش کوچکی از نیروهای خود صرف‌نظر نموده است.»

باید به ایشان یادآور شد که موضوع «تعدیل نیرو» نیست بلکه فراتر از آن اخراج‌های غیرقانونی بیش از 500 نفر از پرسنل در ایام پایانی سال 97 بوده و هست. لذا عدم‌تمدید قرارداد بخش کوچکی از نیروها کذب‌محض است.

نگارنده به‌عنوان یکی از مسئولان سابق واحد اداری گاج که از سال 1391 تا 30 آذر 1397 مسئولیت منابع انسانی بیش از 350 نفر از پرسنل در دو ساختمان تبریزچی و آزمون را برعهده داشته‌ام، شهادت می‌دهم آنچه آقای جوکار می‌گویند نه‌تنها کذب محض بلکه فراتر از آن شارلاتانیسم1 عریان یکی از مدعیان کارآفرینی است که به برده‌آفرینی روی آورده است.

طبق اسناد موجود تمامی پرسنل گاج طی چهار فقره قرارداد سه‌ماهه تا پایان سال 1397 داشته‌اند که البته برخلاف تبصره یک ماده 10 قانون کار هیچ نسخه‌ای در اختیار کارمندان قرار نگرفته است. همچنین ماده 25 قانون کار صراحت دارد که «هرگاه قرارداد کار برای مدت موقت یا برای انجام کار معین، منعقد شده باشد هیچ‌یک از طرفین به تنهایی حق فسخ آن را ندارد.» بنابراین اخراج‌های گسترده اواخر آذرماه 97 از اساس غیرقانونی بوده است. از سوی دیگر طبق بند 2 ماده 14 همان قرارداد داخلی مابین کارمند و کارفرما - که بسیاری از بندها و تبصره‌هایش با قانون کار به‌مثابه قانون بالادستی که جنبه امری دارد، مغایر است- می‌گوید: «هریک از طرفین می‌توانند با اعلام کتبی 15روزه نسبت به فسخ قرارداد به شرط تحویل کامل کلیه مدارک و کارهای تحویلی اقدام نمایند.» می‌دانیم و می‌دانید که این مهم نیز با توجه به وجود صدها شاهد انجام نگرفته است.
بیفزاییم که بند 4 ماده 14 همان قرارداد نیز که «تصمیم کارفرما به تعدیل نیروی انسانی مشغول به کار در واحد صنفی» را به خلق‌الله حُقنه می‌کند نیز علاوه‌بر مغایرت با ادعای آقای جوکار در جوابیه اخیرشان به روزنامه «فرهیختگان»، کاملا برخلاف ماده 25 قانون کار است. نکته جالب آنجاست که مدیران واحدهای مختلف انتشارات با استناد به همین بند کذایی اخراج‌های گسترده آذر ماه را توجیه می‌کردند و می‌کنند!

نکته دیگر اما تاکید آقای جوکار بر عدم‌تمدید قرارداد «بخش کوچکی از نیروها» است. چرا راه دور برویم؟! طبق اسناد موجود، لیست حقوق و دستمزد انتشارات گاج در آبان 1397 شامل 987 نفر بوده است. از ایشان که در ردای مظلومیت شعار می‌دهند «لطفا به شعور مخاطبان خود احترام بگذارید» می‌خواهیم که لیست حقوق و دستمزد انتشارات گاج در دی ماه 1397 را در اختیار افکار عمومی قرار دهند تا مفهوم «بخش کوچکی از نیروها» برای همگان مشخص شود.

بدیهی است اگر ایشان این پیشنهاد خیرخواهانه را بپذیرند، علاوه‌بر اینکه افکار عمومی را قرین منت خود کرده‌اند، دست بسیاری از معاندان‌شان در افشای اسامی صوری همان لیست حقوق و دستمزد منجمله ردیف 1 و... را می‌بندند!

همه اینها به جای خود، از آقای جوکار که معتقدند «و توفیق از خداست» می‌پرسیم:

1- آیا پرونده‌سازی محمل عوامل شما برای یکی از پرسنل منتقد اخراج‌های گسترده آذرماه صحت دارد؟
2- آیا عدم‌پرداخت حقوق و دستمزد آذر ماه دو تن از منتقدین اخراج‌های گسترده صحت دارد؟
3- آیا تهدید برخی از اخراجی‌های سنوات گذشته و البته اخیر به اجرای سفته‌هایی که صرفا جهت حسن انجام کار و امور محوله اخذ شده بود، درصورت طرح شکایت در اداره کار صحت دارد؟ و...

در پایان اما با توجه به نظر آقای جوکار مبنی‌بر حل‌شدن یک پرونده قدیمی سرقت، ضمن تبریک به ایشان مشوقانه توصیه می‌کنیم به جای این‌گونه قلم‌فرسایی‌های بی‌حاصل و نخ‌نما، به جای تهدید و ارعاب این و آن، به جای گزافه‌گویی‌های عوام‌فریبانه و... مشاوران ندانم‌کار، کوته‌بین و از خودراضی‌شان را عوض کنند و مهم‌تر از آن به جای مغلطه، پاسخگو باشند و به قانون تمکین کنند. چراکه زمانه، زمانه سلطان‌ها و امپراتورها و البته پدرخوانده‌ها نیست!

۱- کسی که با زبان خوش مردم را فریب دهد. (لغت‌نامه دهخدا)

 

* نویسنده : امیر خوش‌سرور مدیر سابق منابع انسانی انتشارات گاج

نظر شما