شناسهٔ خبر: 30783185 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

3 پلازای شهری تهران میزبان نوروز می شوند

تهران- ایرنا- رئیس کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای شهر تهران اعلام کرد: میدان راه آهن در جنوب، باغ فردوس در منطقه یک و برادران مظفر در منطقه 6 به عنوان 3 پلازای شهری میزبان مراسم و آئین های نوروزی است.

صاحب‌خبر -

«پلازا واژه ای اسپانیایی به معنی میدان است و به آن دسته از فضاهای عمومی اطلاق می‌شود که در دل شهرها قرار دارند و فارغ از ابعاد تجاری، صرفا کارکردی پاتوق‌گونه برای شهروندان دارند.»
به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی سازمان زیباسازی شهر تهران، محمد جواد حق شناس گفت: این نوروزگاه ها با 3 رویکرد مختلف اجرایی می شود.
وی با تاکید بر اینکه خیابان ولی عصر (عج) یکی از مناطقی بسیار ارزشمند تهران با هویت تاریخی، فرهنگی و گردشگری است، افزود: برنامه های شهرداری پایتخت از میدان راه آهن به عنوان یکی از مهمترین و ارزشمندترین ورودی های شهر آغاز و تا میدان تجریش ادامه خواهد داشت.
حق شناس ادامه داد: در راستای برگزاری هر چه بهتر مراسم و ائین های نوروزی در خیابان ولی عصر(عج) نشستی مشترک با شهرداران مناطق یک، سه، 6 و 11 برگزار و آذین بندی و تزئین این خیابان در دستور کار قرار گرفت و تمهیدات لازم پیش بینی شد.
رئیس کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای شهر تهران اضافه کرد: میدان راه آهن، میدان منیره، پارک دانشجو، توانیر، ونک، پارک وی، پارک ساعی، پارک ملت، باغ فردوس و میدان تجریش محورهای اصلی نوروزگاه شهر تهران هستند.
به گفته وی، در تقاطع های اصلی پایتخت مانند سه راه جمهوری، پارک وی، تقاطع ولی عصر با میرداماد، شهید بهشتی و مطهری نیز برنامه های خاصی متناسب با این ایام پیش بینی شده است.
حق شناس تاکید کرد: گذر هنر در خیابان برادران مظفر محور هنرهای تجسمی است به همین دلیل امیدواریم در این منطقه با محوریت فرهنگستان هنر اتفاق مناسب شکل پیدا کند و برای هنر نقاشی، دیوارنگاری و مجسمه سازی فضا و فرصت مناسبی فراهم کنیم.
وی تصریح کرد: در برنامه پنج ساله سوم شهرداری برای اولین بار در مورد این گذرگاه ها اعضای شورای شهر به اتفاق نظر و رای دادند و قرار شد در این برنامه بحث تقویت این گذرگاه ها، پهنه ها و میادین اصلی شهر در دستور کار قرار گیرد.
حق شناس با بیان اینکه نوروز متعلق به همه فارسی زبانان و اقوام 10 کشور تاجیکستان، افغانستان، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، ترکیه، عراق، ازبکستان، ترکمنستان، قرقیزستان و قزاقستان است، تاکید کرد: نوروز یکی از عوامل پیوند دهنده بین مردم، دولت ها و حکومت های این کشورهاست و از ظرفیت بسیار بالایی برخوردار است.
رئیس کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای شهر تهران با بیان اینکه بیش از یک دهه است که هفت سین نوروزی در کاخ سفید آمریکا پهن می شود، تصریح کرد: این امر نشان از اهمیت نوروز دارد و نشان می دهد که آئین نوروزی در آن کشور هم گرامی داشته می شود.
وی با اشاره به اینکه یکی از رویکردهای این دوره شورای شهر استقبال از نوروز به صورت روشن و مناسب است، افزود: سال گذشته از اسفندماه مراسم نوروز خوانی را از خود شورای شهر تهران آغاز کردیم و در ادامه نیز این برنامه در نواحی و مناطق مختلف تهران اجرایی شد.
به گفته حق شناس با همت شهرداران مناطق و سازمان زیباسازی توانستیم با برگزاری نوروزگاه در منطقه مرکزی تهران بلوار کشاورز توجه مردم را به این منطقه معطوف کنیم.
رئیس کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای شهر تهران با بیان اینکه سالهاست که تهران مقصد گردشگران داخلی و خارجی شده است، تصریح کرد: بر اساس آمارهای به دست آمده در خصوص ضریب اشغال هتل های پایتخت این موضوع نشان می دهد که تهران به نسبت گذشته در جذب گردشگر اقدامات خوبی انجام داده است.
به گفته حق شناس در ایام نوروز بیش از 65 درصد گردشگران درهتل های بزرگ تهران اقامت دارند که این موضوع نشان از ظرفیت جذب گردشگر در ایام نوروز دارد.
وی با اشاره به اینکه بهترین زمان دیدار از تهران در ایام نوروز است، خاطرنشان کرد: نبود ترافیک، پاکیزگی هوا باعث شده که شرایط برای سفر گردشگران به تهران نسبت به گذشته افزایش یابد.
تهرام/9343 / 1539

نظر شما