شناسهٔ خبر: 30782956 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مسیر اقتصاد | لینک خبر

مدیرعامل شرکت پتروپالایش مهان مطرح کرد

ترس از کاهش رضایت عمومی مانع اصلاح نظام تعرفه‌گذاری انرژی

باقریان نایب رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی و مدیرعامل شرکت پتروپالایش مهان، گفت: علت عمده تعلل دولت ها در اصلاح تعرفه بنزین سیاسی است چرا که دولت ها به دنبال جلب رضایت عمومی هستند.

صاحب‌خبر -

احسان باقریان نایب رئیس اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی و مدیرعامل شرکت پتروپالایش مهان در گفتگو با مقاومتی نیوز درباره موانع اصلاح نظام تعرفه‌گذاری بنزین عنوان کرد: بنزین از نگاه اجتماعی یک موضوع سیاسی بوده است و در توقعات و تصورات مردم خیلی موثر است. یعنی بلافاصله بعد از گران شدن قیمت بنزین شما گرانی هایی را می بینید که لزوما ارتباطی با قیمت بنزین ندارند.

وی ادامه داد: راه حلی که برای بنزین از گذشته بوده، رشد قیمت آن با سرعت پایین بوده است. اگر هر ساله بنزین به اندازه درصد ثابتی گران می شد مطمئنا بعد از ۵ یا ۶ سال آثار افزایش قیمت بنزین در جامعه واقعی می شد. حداقل در یک برنامه ۱۰ ساله، میزان افزایش قیمت روشن خواهد بود و مصرف قابل مدیریت خواهد شد.

ترس از کاهش رضایت عمومی مانع اصلاح نظام تعرفه‌گذاری انرژی

باقریان در ادامه گفت: علت عمده تعلل دولت ها در اصلاح تعرفه بنزین سیاسی است. دولت ها به دنبال جلب رضایت عمومی هستند. امروز هم اصلاح قیمت گازوئیل و بنزین سریع نمی تواند باشد. باید توجه کرد که هر اختلاف قیمت و نظام سهمیه بندی در خود فسادهایی دارد اما گاهی ضررش کمتر از اجرا نکردن طرح است.

وی افزود: گام اول این است که کارت سوخت احیا شود، چراکه به شناسایی قاچاق قبل از جایگاه کمک می کند. از طرفی به کار فرهنگی نیاز است. لازم است به بعد روانی توجه شود و مردم باید توجیه شوند. در طرح ها شفافیت لازم است. ما باید به سمت طرح هایی حرکت کنیم که مشارکت مردم را می‌طلبد.

ضعف در حمل و نقل عمومی، یک دلیل مصرف زیاد بنزین

باقریان خاطرنشان کرد: کمبود تاکسی در روزهای بارانی، نقاط بد ایستگاه مترو، شلوغی اتوبوس و عدم پیاده روی به خاطر آلودگی هوا باعث عدم گرایش مردم به حمل و نقل عمومی و موجب استفاده آن‌ها از خودرو شخصی شده است.

وی در پایان گفت: یک دلیل مصرف زیاد بنزین، حمل و نقل عمومی ضعیف است.  پس عدم تفکر کافی روی حمل و نقل عمومی ناخودآگاه روی مصرف بنزین اثر گذاشته و این فشار در مصرف بنزین امروز نتیجه سیاست های غلط در خدمات حمل و نقل عمومی ما است. در این زمینه باید مسیر اصلاح را طی کرد.

انتهای پیام/ تعرفه‌گذاری انرژی

نظر شما