شناسهٔ خبر: 30782728 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

مدیرعامل بورس تهران:

میانگین مدت زمان توقف نماد شرکت‌ها به یک روز کاری رسید/ افزایش 69 درصدی شاخص بورس تهران

مدیرعامل بورس تهران با بیان اینکه شاخص کل در 9 ماهه ابتدای امسال رشد 69 درصدی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته داشته است گفت: میانگین مدت زمان توقف نماد شرکت‌ها در بورس تهران به یک روز کاری رسیده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، علی صحرائی در نشست خبری امروز با بیان اینکه ارزش بازار سهام در 9 ماهه از 382 هزار میلیارد تومان به بیش از 620 هزار میلیارد تومان رسیده که این رقم رشد 62 درصدی داشته است گفت:‌ ارزش اسمی بازار از 150 هزار میلیارد تومان به 162 هزار میلیارد تومان رسید و رشد 8 درصدی داشته است.

وی افزود: نسبت ارزش بازار به ارزش اسمی برابر 8.3 درصد است.

مدیرعامل بورس تهران با بیان اینکه ارزش کل معاملات از 485 هزار میلیارد ریال به 1306 هزار میلیارد ریال رسیده است گفت: این رقم در 9 ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته افزایش 169 درصدی را نشان می‌دهد.

صحرائی ادامه داد: همچنین حجم معاملات هم 429 میلیارد انواع اوراق بهادار بوده که نسبت به سال قبل 122 درصد افزایش نشان می‌دهد.

وی گفت: ارزش بازار 30 شرکت بزرگ برابر با 445 هزار میلیارد تومان است که معادل 71 درصد ارزش کل بازار است.

مدیرعامل بورس تهران ادامه داد: ارزش اسمی بازار بدهی با 29 اوراق مختلف مشارکت، سکوک و گواهی سپرده بیش از 120 هزار میلیارد ریال است و ارزش صندوق‌های قابل معامله با 11 صندوق به بیش از 14 هزار میلیارد ریال رسیده است.

صحرائی گفت: براساس آمار WFE تا پایان نوامبر 2018 بورس تهران از نظر بورس یکساله شاخص رتبه اول را با 79 درصد افزایش در اختیار داشت.

وی با اشاره به افزایش شاخص کل در ابتدای امسال اظهار داشت: شاخص کل در ابتدای سال 96 هزار و 290 واحد بود که به 162 هزار و 805 واحد رسیده است  و رشد 69 درصدی داشته است.

صحرائی گفت: شاخص کل هم‌وزن هم در ابتدای سال 17هزار و 271 واحد بوده که با رشد 68 درصدی به 289 هزار و 85 واحد رسیده است.

مدیرعامل بورس تهران با اشاره به نقش اشخاص حقیقی در میزان سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در بورس تهران گفت: اشخاص حقیقی 52 درصد خریدها و 48 درصد فروش‌ها را پوشش داده‌اند و در خالص جابجایی‌ها بیش از 35 هزار میلیارد ریال از حقوقی به سمت حقیقی بوده است.

صحرائی همچنین درباره کدهای معاملاتی صادر شده گفت: در سال 97 بیش از 177 هزار کد جدید معاملاتی در بورس تهران ایجاد شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش 62 درصدی را نشان می‌دهد.

وی گفت: تاکنون 12 تفاهم‌نامه با بورس جهانی انجام شده است که در حال انعقاد تفاهم‌نامه با بورس شانگهای هستیم.

وی همچنین با اشاره به حذف برخی از شرکت‌ها در بورس تهران گفت: در سال 97، شش شرکت از بورس تهران حذف و به فرابورس منتقل شدند.

مدیرعامل بورس تهران همچنین با اشاره به کاهش مدت زمان توقف نمادها اظهار داشت: در گذشته میانگین مدت زمان توقف نمادها 36 روز کاری بوده که در حال حاضر این رقم به یک روز کاری رسیده است.

صحرائی همچنین با اشاره به تعداد عرضه‌های اولیه در بورس تهران گفت: در سال جاری تاکنون 3 عرضه اولیه انجام شده است که امروز هم یک عرضه اولیه انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه 39 شرکت در جریان پذیرش در بورس تهران هستند گفت: به هر شرکتی اجازه ورود به بورس را نمی‌دهیم و برای ما شفافیت و سلامت شرکت‌ها حائز اهمیت است و براساس شرایط بازار عرضه اولیه انجام می‌شود.

صحرائی همچنین با اشاره به میزان سرمایه‌گذاری خارجی‌ها در بورس تهران گفت: در سال 97، 214 کد برای سرمایه‌گذاران خارجی صادر شده است که رشد 16 درصدی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته داشته است.

وی همچنین درباره کاهش ریسک‌پذیری در بازار سرمایه گفت: توصیه بنده به مبتدیان و سهامداران خود این است که به صورت مستقیم وارد بازار سرمایه نشوند و از طریق ابزارهای غیر مستقیم مانند سبدگردانی در این بازار سرمایه‌گذاری کنند.

نظر شما