شناسهٔ خبر: 30782369 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

سرعت رشد اقتصادی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس کند شد

طبق نظرسنجی رویترز از اقتصاددانان، اقتصادهای کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، با سرعتی کمتر از آن‌چه قبلا پیش‌بینی شده بود رشد خواهند کرد.

صاحب‌خبر -
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، طبق نظرسنجی رویترز از اقتصاددانان، اقتصاد‌های کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس، با سرعتی کمتر ز. آن‌چه قبلا پیش‌بینی شده بود رشد خواهند کرد. این درحالیست که توافق کاهش تولیدات، قیمت پایین‌تر نفت خام و رشد اقتصادی کمتر جهان، به اقتصاد‌های منطقه فشار وارد کرده است.

در نظرسنجی از ۲۲ اقتصاددان پیش‌بینی شد رشد اقتصادی عربستان سعودی، بزرگترین اقتصاد عربی و برترین صادرکننده نفت جهان، ۲.۱ درصد در سال ۲۰۱۹ و ۲.۲ درصد در سال ۲۰۲۰ خواهد بود. این درحالیست که ۳ ماه قبل، پیش‌بینی شده بود رشد اقتصادی سال ۲۰۱۹ به ۲.۵ درصد و رشد اقتصادی ۲۰۲۰ به ۳.۰ درصد برسد.

قیمت نفت خام برنت، در سال گذشته به طور میانگین ۷۱.۶ دلار بود، درحالی‌که امسال تا به این‌جای کار، میانگین آن ۶۰ دلار برای هر بشکه بوده است. اقتصاددانان هم پیش‌بینی کردند که بر اساس تقاضای کمتر و نگرانی از عرضه بیش از حد، قیمت این شاخص نفتی کمتر از ۷۰ دلار باقی بماند.

اقتصاددانان می‌گویند که توافق کاهش تولید اوپک پلاس، ممکن است باعث تقویت قیمت نفت شود، اما به رشد اقتصادی کشور‌های حاشیه خلیج فارس، فشار وارد خواهد کرد.

در نظر سنجی جدید رویترز همچنین پیش‌بینی شد، امارات متحده عربی در سال ۲۰۲۰ برای اولین بار پس از سال ۲۰۱۵ که دچار کسری مالی شده است، دوباره با افزایش درآمد روبرو شود. این درحالیست که در پیش‌بینی قبلی اعلام شده بود که این اتفاق در سه ماهه اول ۲۰۱۸ خواهد افتاد.

همچنین در نظرسنجی اخیر، کسری بودجه و نقدینگی جاری دو اقتصاد ضعیف عضو شورای همکاری خلیج فارس، بحرین و عمان، بسیار قابل‌توجه پیش‌بینی شده است.

نظر شما