شناسهٔ خبر: 30780366 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

سامانه «پست کتاب» رونمایی شد

ناشران، کتابفروشان، توزیع کننده کتاب و فروشگاه های اینترنتی کتاب می توانند برای ثبت نام در سامانه «پست کتاب» به سایت خانه کتاب به نشانی ketab.ir مراجعه کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از روابط عمومی موسسه خانه کتاب، آیین رونمایی از سامانه اینترنتی«پست کتاب» عصر دیروز (سه شنبه دوم بهمن ماه) با حضور نیکنام حسینی پور، مدیرعامل موسسه خانه کتاب،  محمد احمدي، معاون فني و بازرگاني شركت ملي پست جمهوری اسلامی ايران و مجتبی تبریز نیا، مشاور اجرایی موسسه خانه کتاب در سرای اهل قلم برگزار شد.

 

در ابتدای این آیین، نیکنام حسینی پور با اشاره به پایان مهلت سه ساله تفاهم نامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با شرکت پست در راستای خدمات رسانی به ناشران و کتابفروشان گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران سه سال پیش تفاهم‌نامه همکاری برای توزیع کتاب امضا کردند که این تفاهم‌نامه در پایان سال 96 به پایان رسید. برای تمدید این تفاهم‌نامه و پس از تغییرات مدیریتی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شرکت پست، در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران موضوع با آقای نعمتی و احمدی مطرح شد. پس از مطالعه کارشناسی به تفاهم‌نامه ای منجر شد که در بیست و ششمین دوره هفته کتاب به امضا رسید.

 

وی ادامه داد: در این تفاهم نامه پنج ضلع شرکت پست، معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، موسسه خانه کتاب، فعالان حوزه کتاب(ناشران،کتابفروشان، توزیع کنندگان و فروشگاه های اینترنتی کتاب) و شرکت ارائه دهنده خدمات فنی درگیر هستند و این فرایند کار را کمی طولانی کرد. با اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران جلسات و مکاتباتی درباره این موضوع انجام شد. سرانجام  با رایزنی هایی که با شرکت پست در راستای مسئولیت اجتماعی آنها داشتیم به تعرفه های متفاوتی از تفاهم‌نامه قبلی رسیدیم.

 

مدیرعامل خانه کتاب ادامه داد: ناشران، کتابفروشان و فعالان حوزه نشر بعد از ورود به این سامانه از طریق سایت خانه کتاب باید مدارک لازم را ارسال و قرارداد بین خانه کتاب و استفاده کننده را امضا کنند. سعی می‌کنیم این فرایند با حداقل مراجعه حضوری آنها انجام شود.

 

وی افزود: خوشحالیم که در چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی و در آستانه سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی طبق وعده ای که داده بودیم از ابتدای بهمن ماه سامانه راه اندازی کنیم و این سامانه هم اکنون آماده ثبت نام از متقاضیان است.

 

حسینی پور افزود: حال کتاب خوب نیست چرا که نوسانات قیمت کاغذ باعث افزایش قیمت کتاب شده است. در این شرایط اگر هزینه حمل و نقل را به آن تحمیل کنیم هزینه زیادی برای استفاده کننده و مصرف کننده به همراه خواهد داشت. اما شرکت پست در این زمینه همدلانه و مسئولانه پای کار آمد.

 

مدیر عامل خانه کتاب بیان کرد: اگر با معادلات اقتصادی به این تفاهم نامه نگاه کنیم شاید برای شرکت پست زیان بار باشد اما سرمایه گذاری بلند مدت است. با ارسال ارزان کتاب به مناطق دور دست سطح آگاهی مردم را افزایش می‌دهیم و شرکت پست نیز به مسئولیت اجتماعی خود عمل کرده است. بهتر است نهادها و سازمان‌های دیگر نیز در این راه قدم بردارند و در راه ارتقای آگاهی بخشی و دانش گام بگذارند. شرکت پست یک شبکه مویرگی است که در همه جا شعبه دارد. هر چند شرکت های خصوصی هم وجود دارند اما باید بین آنها با ماموریت ها و مسئولیت های شرکت پست تفاوت قایل شویم.

 

مدیرعامل خانه کتاب عنوان کرد: بخش عمده فعالیت ها و گردش مالی حوزه نشر برای  معدودی از ناشران آموزشی است. عده ای از بیرون فکر می‌کنند وضعیت همه ناشران مانند این گروه است درحالی که این گونه نیست و اگر عشق به کار نبود اکثر ناشران باید کار را تعطیل می کردند. این نگاه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم وجود دارد که بین کسانی که برای ارتقای فرهنگ کار می کنند و کسانی که به عنوان بنگاه نشر به دنبال سود اقتصادی هستند، تفاوت قائل شویم.

 

وی در پایان گفت: انتظار داریم تمام ناشران، کتابفروشان و پخش کنندگان کتاب تنها از طریق خانه کتاب برای ثبت نام در این سامانه اقدام کنند تا بحث هویتی آنها مورد تایید قرار بگیرد. در مسیر راه شاید اشکالات زیرساختی و فنی رخ دهد اما ما برای رفع آن تلاش می کنیم و همکارانم آماده پاسخگویی، راهنمایی و رفع مشکلات احتمالی هستند.

 

در ادامه احمدی گفت: شاید حال کتاب خوب نباشد اما خوشحالیم که عده ای کتاب خوان هستند و ما می توانیم قدمی برداریم تا حال آنها را خوب کنیم. صنعت پست یا ارتباطات پستی به عنوان یک پایگاه و جایگاه ارتباطات از گذشته تاریخ که فناوری به عنوان یک محور ارتباطی وجود نداشت، نقش نزدیک کردن جوامع مختلف را بر عهده داشت.

 

وی ادامه داد: تلاش ما در توسعه کتاب و کتابخوانی تلاش در راستای توسعه دانش و توسعه متوازن کشور تلقی می شود. خانه کتاب در این زمینه فعالیت های خود را انجام می دهد و مجموعه پست حمایت فرهنگی را با هدف توسعه محصولات فرهنگی به ویژه در عرصه نشریات، روزنامه ها و کتاب در دستور کار خود قرار می دهد. مسئولان شرکت پست مدنظر داشتند در چارچوب نرخ‌نامه مصوب فراتر از آنچه در جهان است حرکت کنند و به همین دلیل نرخ تخفیف پست و توزیع مطبوعات و کتاب را حدود 60 درصد در نظر گرفتیم.

 

وی بیان کرد: با این تفاهم نامه می توانیم مسیرحال خوب را برای حوزه نشر و کتابخوانان ایجاد کنیم تا بستر و فناوری اطلاعات به صورت عملیاتی تر در خدمت اهالی نشر قرار بگیرند. ما یک بستر ارتباطی هستیم که سه بعد فیزیکی، الکترونیکی و مالی را برای توسعه محصولات پیش می بریم. به عبارتی کالا، جریان اطلاعات و جریان مالی ساختار تولید محصول در شرکت پست را شکل می دهند. در اقصی نقاط کشور تعهد خدمت داریم تا برای ناشران، مولفان، کتاب ها و علاقمندان برای آنها فرصت هایی به وجود آوریم.

 

احمدی نرخ های مصوب برای ناشران و کتابفروشان را برای شرکت پست زیان‌ده عنوان کرد و گفت: در شرایط اقتصادی فعلی این نرخ ها زیانده هستند اما ما وظایف خودمان را در توسعه فرهنگ پیش خواهیم برد. ما با این تفاهم نامه مشترک، برای فعالان این حوزه، توسعه عدالت اجتماعی و دسترسی ساده تر با حداقل هزینه ها را فراهم می کنیم. حتی توسعه اشتغال و فعالیت های ارزش افزوده در این بستر را به وجود می آوریم.

 

وی بیان کرد: شرکت پست خدمات متعددی را ارایه می کند و در فضای تجارت الکترونیک نقش الکترونیک خود را ایفا می کند. شرکت پست سامانه بازار پست را به صورت رایگان در اختیار قرار می دهد و فعالان حوزه نشر می توانند با مراجعه به اولین اداره پست، محصولات خود را در بازار الکترونیک پست ارایه دهند. خوشحالیم که در این حوزه نقش ایفا می کنیم و تمام امکانات دیگرمان را با نگاه حمایتی در عرصه فرهنگ به ویژه کتاب ارائه می دهیم. هدف نهایی ما کمک به حوزه فرهنگ است و در این زمینه علاوه بر اینکه 60 درصد نرخ کتاب تخفیف برای آن در نظر گرفته‌ایم در این تفاهم‌نامه بین 15 تا 30 درصد پایین‌تر از نرخ موصب تخفیف داده‌ایم که از 2 تا 40 کیلوگرم خواهد بود.

 

در ادامه، مجتبی تبریزنیا با بیان اینکه این جلسه به معنای اعلام رسمی فعالیت سامانه «پست کتاب» است، گفت: فراهم سازی زیرساخت های فنی و سرویس های آن کمی زمان برد اما این سامانه در حال حاضر فعال است و ناشران، کتابفروشان، توزیع کنندگان کتاب و فروشگاه های اینترنتی کتاب می توانند برای ثبت نام در این سامانه به سایت خانه کتاب به نشانی ketab.ir مراجعه کنند.

 

وی ادامه داد: پس از ثبت اطلاعات اولیه و ارسال الکترونیکی مدارک برای احراز هویت، در صورتی که از سوی کارشناسان خانه کتاب مورد تایید قرار بگیرند به فاصله دو هفته، امکان استفاده از سامانه به صورت موقت برای متقاضیان فراهم می شود. پس از قرارداد طی دو هفته متقاضی می تواند به صورت دائم از این سامانه استفاده کند. تلاش کردیم قرارداد طوری تنظیم شود که نیاز به تمدید سالانه نداشته باشد. هم اکنون سامانه قابل دسترس است. و همکاران خانه کتاب برای راهنمایی و پاسخگویی و رفع مشکلات احتمالی آمادگی کامل دارند.

 

نظر شما