شناسهٔ خبر: 30780254 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

وقتی خستگی برای پرستار کنگاوری معنا ندارد

پرستاران که روز و شب خود را در بیمارستان‎ سپری می‎کنند تا از بیمارانی که در این روزها نیاز به مراقبت دارند پرستاری کنند، شوق خدمت و عشقی که برای کمک به

صاحب‌خبر - پرستاران که روز و شب خود را در بیمارستان‎ سپری می‎کنند تا از بیمارانی که در این روزها نیاز به مراقبت دارند پرستاری کنند، شوق خدمت و عشقی که برای کمک به بیماران در آنها وجود دارد نه تنها باعث می‎شود که لحظاتشان زیبا سپری شود بلکه با شهد شیرین محبت و صبوری خود علاج‌ بخش بیماران خود نیز می‎شوند تا با رضایت خلق، خشنودی خدا را در ایام زندگی به همراه خود داشته باشند و توفیق بندگی را بیش از دیگر انسان‎ها تجربه کنند.
فرشتگان سفید پوش زمینی در بیمارستان شهید چمران کنگاور که خستگی را خسته کرده اند تا مبادا شرمسار خانواده ای شوند که چشمشان به التیام دردهای کسی است که قوت لایموتشان را تامین می کند و در و دیوار این بیمارستان از او بابت این همه پایداری و صبوری شرمسار است.
به مناسبت روز ولادت حضرت زینب (ع) که به عنوان روز پرستار نامگذاری شده است، مصاحبه ای با پرستار نمونه و مسئول اورژانس بیمارستان شهید چمران کنگاور انجام دادیم که در ادامه می خوانید:

** لطفا خودتان را معرفی کنید؟
عابد شهسواری متولد شهرستان اسلام آباد غرب هستم که در زمان جنگ تحمیلی از قصرشیرین به کرمانشاه نقل مکان کردیم و دوران تحصیلی دبیرستان و دانشگاه را در کرمانشاه و کردستان گذراندم و کار درمان را از دبیرستان بهیاری شروع کردم و چند سالی است در بیمارستان شهید چمران و مردم با محبت کنگاور مشغول کار هستم، همچنین مدت سه سال است که مسئولیت اورژانس بیمارستان شهید چمران کنگاور را بر عهده دارم.

** چه عاملی باعث شد پرستاری را انتخاب کنید؟
عشق و علاقه به کار درمان و کمک کردن به هم نوع که از کودکی در وجود من ریشه دوانده بود. با پرستاری می شود وجود خدا را بیشتر احساس کرد و همچنین نتیجه کار را زود می بینیم و می توانیم موثر بودن و مفید بودن خود را احساس کنیم ، همچنین همیشه دعای خیر مردم را در زندگی خود احساس می کنیم.

**اگر یکی از بستگان شما در بیمارستان بستری شود آیا رفتار متمایزی با او خواهید داشت؟
تنها موضوعی که برای پرستاران تمایز و تفاوتی ایجاب نمی کند همین مسئله است، به طور قطع طوری با مددجو برخورد می کنیم که گویا جزئی از بستگان خود ما هستند و بدون وسواس و تمایزی همه را یکرنگ می بینیم.

** مهمترین مشکلات پرستاران از نگاه شما چیست؟
حجم بالای کار پرستاری به علت کمبود نیرو، پرداخت نشدن به موقع معوقات پرستاران ، فشارهای روانی زیادی که بر روی پرستاران هست که با توجه به شرایط سخت پرستاران می طلبد حمایتهای قانونی و برخورداری از امکانات رفاهی نسبت به سایر مشاغل بیشتر شود.

** بدترین و بهترین خاطره در طی کار درمان شما چه بوده است؟
بدترین خاطره مربوط به فوت پدرم بود، در حالیکه خودم جزء نیروهای درمان بر بالینش بودم ولی کاری از دستم بر نیامد و خاطره دیگر مربوط به یک خانواده چهار نفره تهرانی که نرسیده به شهر کنگاور تصادف کرده بودند و سه نفر از اعضاء خانواده فوت شده و تنها کودک سه ساله آنها زنده مانده بود که بی قرار مادرش بود و ما مجبور شدیم برای آرام شدن کودک، او را در کنار مادرش در حالی که کودک فکر می کرد مادرش خواب است، بگذاریم و او نیز با آرامش در کنار مادر به خواب رفت.
بهترین خاطره هم همیشه برایم احیاء و برگشت به زندگی بیماران است.

**چرا غالبا مردم از پرستاران ناراضی اند؟
به نظر من پرستاران نسبت به دیگر کارکنان بیمارستان بیشتر جلوی چشم مردم و بیماران هستند و اگر کم کاری در جاهای دیگر هم صورت بگیرد مردم از چشم پرستار می بینند، وقتی بیمار و همراه بیمار وارد بیمارستان می شوند به دلیل ترس و درد ناشی از بیماری توقع بهترین خدمات را از کادر درمان دارند چه بسا کادر درمان با حجم بالای کار و کمبود نیرو و خستگی مواجه هستند، ولی پرواضح است که پرستاران هم باید وجدان کاری خود را در نظر گرفته و مشکلات خارج از محیط کار را وارد حرفه خود نکنند.

**آیا ارائه خدمات پرستاری هم اکنون در کشور مطلوب است؟
خدا را شکر خدمات پرستاری نسبت به گذشته به سطح مطلوبی رسیده و خدمات ارزنده و در خور به مردم ارائه می شود. ولی با تقلیل ساعات کار پرستاران و افزایش تعداد پرستاران در مراکز درمانی مطمئنا شاهد خدمات رسانی مطلوب تری در مراکز درمانی به بیماران خواهیم شد.

** برای آن دسته از افرادی که تازه قدم در این عرصه گذاشته اند چه توصیه ای دارید؟
پرستاری شغل نیست عشق است و کسانی که وارد این حرفه می شوند باید علاقه و انگیزه داشته باشند چون جزء مشاغل سخت محسوب می شود و با دید مثبت به این شغل نگاه کنند و در این راه باید انعطاف پذیر باشند و اگر به این کار علاقه ندارند بهتر است از همان ابتدا پرستاری را رها کنند.

** روزی که آرزوی رسیدنش را دارید، چه روزی است؟
پیدان شدن درمانی برای تمامی بیماران صعب العلاج و شفای بیماران.

** آیا از درآمدتان راضی هستید؟
خدا را شکر ولی با توجه به حجم بالای کار آنچه که حق یک پرستار است نادیده گرفته می شود و برخی تکالیف جاری نیز در پرداخت ها دیده نمی شود.
گفت و گو : مجید رحمتی
8066/7447
انتهای پیام

نظر شما